Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moeder

Moeder

24-11-2015 om 14:24

Te grote gaten in het plafond

Mijn ex man deed altijd alle klussen en ik heb echt 2 linkerhanden. Maar het rolgordijn is naar beneden gekomen en ik wil eigenlijk daar graag een gordijn hebben. Wat ik zo zie is dat die gaten te groot zijn dus ik denk dat het plafond van slecht materiaal is. Nu heb ik bedacht dat ik montagekit in die gaten kan spuiten en dat snel het rolgordijn er in kan duwen. Het ophangsysteem dan, niet het hele rolgordijn. Die montagekit heeft me al vaker gered
Is dit wat of zal ik maar meteen een klussenbedrijf bellen?

Paddington

Paddington

24-11-2015 om 14:29

Ligt aan

de montagekit denk ik.
En natuurlijk eerst goed vetvrij maken....

Wat je ook kunt doen is vulmiddel kopen en de gaten eerst dichtmaken. Daar zijn vast instructiefilmpjes van de vinden op internet.

Mijn ex-man was degene met twee linker handen, maar wel een hoop geld. De meeste klussen werden dus uitbesteed. Nu heb ik een handige vriend en ben ik erachter gekomen dat ik zelf eigenlijk ook best handig ben. Niet bang zijn en gewoon proberen.

Succes!

Ad Hombre

Ad Hombre

24-11-2015 om 15:16

Plank

Misschien beter een plank aan het plafond bevestigen en verven in een bijpassende kleur. Daar dan het gordijn aan vastmaken. ZO verdeel ej de krachten beter. Kit in die gaten spuiten lijkt me geen houdbare oplossing.

Verkeerde pluggen

Is het plafond van gipsplaat?

Gordijnen zijn best zwaar. Je moet dat wel echt goed ophangen.
Ik zou als ik jou was de gaten die je hebt gewoon dicht maken en daarna overnieuw beginnen.
Niet met montagekit natuurlijk, maar met een stevige vuller.

voor het ophangen van gordijnrail http://www.klussenvoorbeginners.be/stappenplannen/14/Gordijnrail-ophangen-en-gordijnen-monteren
Volg ook de tip in het midden. Daar kun je zien welke pluggen je nodig hebt.

Het lukt je niet in je eentje. Zorg dus voor hulp.

Misschien is een klussenman toch wel zo veilig.

Injel

Injel

24-11-2015 om 17:57

niet doen

muurvuller in de gaten, en dan naast (!) die plekken nieuwe gaten boren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-11-2015 om 21:43

Wat Ad zegt

En niks ophangen aan gevulde gaten. Grote kans dat dit met vulling en al naar beneden komt.

Moeder

Moeder

24-11-2015 om 22:50

Klussenbedrijf

Dan ga ik kijken of ik een klusser kan regelen. Er zijn hier van die vrijwilligersorganisaties zag ik. Ik heb geen boormachine dus nieuwe gaten lukt al niet. En kans dat ik ergens geld en tijd in steek wat dan nog niets is.
Bedankt voor de tips

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2015 om 07:53

Emancipeer

Je eigen kleine klusjes kunnen doen lijkt me een vaardigheid die iedere moderne vrouw moet beheersen, zeker als ze op zichzelf woont. Koop een simpele electrische schroefboormachine als deze:

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektrisch-gereedschap/boormachines/accuschroefboormachines/bosch-accuschroefboormachine-psr-1200/3683476

Kun je mee schroeven *en* boren. (zolang je van betonwanden afblijft)

Moeder

Moeder

25-11-2015 om 08:32

Stoethaspel

Van mijn exman mocht ik nog niet eens in de buurt komen van een schroevedraaier. Ik ben echt heel erg onhandig, mis elk technisch gen en inzicht. En ik ben bang voor boormachines en elektrische zagen. Voor autodingen ging ik naar de garage of naar mijn vader. Voor fietsdingen naar de fietswinkel. Ik kan net een band oppompen. Ik ben het helemaal met je eens Ad, dat een vrouw dat zou moeten kunnen maar tussen droom en daad staan heel veel mitsen en maarren in mijn geval.
Laat mij maar koken en bakken. Misschien is daar wel een dealtje met iemand mee te sluiten

Katniss

Katniss

25-11-2015 om 08:44

Moeilijk

Ik vind nette gaten boren zo ongeveer de lastigste klus die er is, zeker als je oude muren hebt. Ik heb ook een gordijnroede die al tig keer naar beneden is gevallen. Ik heb in het te grote gat nu twee extra pluggen geslagen, om de eerste vast te houden. Het gordijn hangt nu weer en we proberen er niet aan te komen, want ik sta niet in voor de stevigheid.

Mannenfout

Waar ik graag aan toe wil voegen dat de fout in eerste instantie gemaakt is door de man. Die heeft het rolgordijn verkeerd opgehangen (verkeerde pluggen) waardoor het naar beneden is gevallen.

Ik kan heel aardig gordijnen ophangen. Zelfs aan plafonds van bord karton. Maar dat komt juist omdat ik nogal eens het werk van een man over heb moeten doen (niet de mijne overigens, die begint er niet eens aan)

De fout begint vaak al bij het gipsen van het plafond. Bij het raam moet over de hele lengte versteviging achter de gipsplaat om gordijnen veilig op te kunnen hangen.
Je kunt dat achteraf aanbrengen (die plank waar Ad het over had) maar alleen als er houten rachels zijn gebruikt. Hangt het gips aan aluminium dan heb je een kwestie van formaat te pakken.

Daar heb je dan wel weer spannende pluggen voor.
Moet je wel een goede boor hebben en die ook nog netjes recht vast kunnen houden.
Dat valt niet mee als je kleine handen hebt.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2015 om 09:32

Moeder

"Ik kan net een band oppompen. Ik ben het helemaal met je eens Ad, dat een vrouw dat zou moeten kunnen maar tussen droom en daad staan heel veel mitsen en maarren in mijn geval."

Een net setje gereedschap is een goeie eerste stap.

"Laat mij maar koken en bakken. Misschien is daar wel een dealtje met iemand mee te sluiten "

Alleenwonenende mannen die nog geen ei kunnen bakken zijn volgens mij nu wel uitgestorven.

Snertschroevendraaier

Ik draai nogal de nodige schroeven in, maar mis vaak de kracht in mijn handen, dus heb ik ook een simpele electrische schroefboormachine gekocht. Maar die helpt niet veel, die mist ook vaak de kracht. Of het juiste schroefkopje zit er niet bij. Dat zorgt ervoor dat de schroefboormachine vrolijk op de schroef stuitert en ik onmiddellijk moet stoppen om te voorkomen dat de kop van de schroef naar z'n mallemoer gaat.
Maar veel vaker "haalt" deze schroefboormachine met het schroefgedeelte de schroef niet omdat de schroeven verzonken liggen. Met een lange schroevendraaier kom ik veel verder, maar heb wel zere handen als de schroeven eenmaal zitten. Laat ik mijn man dan verder schroeven, komen de schroeven nog heel wat vaster te zitten.
Dus om een "simpele" schroefboormachine aan te bevelen bevordert de emancipatie niet. Wat is een goede die wel genoeg power heeft, voldoende schroefkopjes en verzonken schroeven aankan?

Mijntje

Mijntje

25-11-2015 om 10:15

kozijn

Is het geen beter idee de rails aan het kozijn vast te maken? Evt de gordijnen wat inkorten? Dan boor je in hout, dat is vast wat makkelijker.
Verder gewoon vragen bij de hubo met wat voor spul je die gaten kan dichten.

Jasmijn

Jasmijn

25-11-2015 om 11:22

setje van de Lidl

Voor kleine klusjes heb ik een elektrische schroevendraaier van de Lidl gekocht. Zitten ongeveer 20 opzetstukjes bij en van mijn pa heb ik nog een paar hele kleine boortjes gekregen die er ook op passen. Prima voor hele kleine klusjes.
Mocht je nog niet zo ervaren zijn, dan ga je toch een keertje oefenen op zomaar een plankje? Soms boor ik eerst een gaatje voor met het kleinste boortje, en ga dan een boortje groter, gaat makkelijker.
Voor echte boorklussen heb ik een boormachine mét snoer gekocht. De batterijen van zo'n snoerloos ding zijn bij mij namelijk altijd leeg, die ene keer dat ik hem nodig heb. Eerst oefenen op klusjes die niet zo in het zicht liggen en met muurvuller is een boorfoutje ook zo weer weggewerkt

Jamie

Jamie

25-11-2015 om 12:49

eens met moedermop

De tip van Ad is echt een slechte. Met ons huis van 14 jaar oud heb je helemaal niets aan zo'n ding als je de muur of het plafond in wil en in het huis van mijn vader uit 68 ook niet. Beter is het om juist wel de deal te maken met een alleenstaande man, jij bakt appeltaart voor een verjaardag en hij boort even een goed gat met een boorhamer!

V@@s

V@@s

25-11-2015 om 13:41

rails aan kozijn

Dat is best een aardige tip als je huis inderdaad houten kozijnen heeft. Pas echter op met kunststofkozijnen, daar mag je eigenlijk niet in boren.

Niet in het plafond

Ik probeer de electrische schroefboormachine uiteraard niet uit op het plafond, dat plafond lacht zich dan slap. Nee, bij kasten met voorgeboorde gaatjes houdt het ook al op met mijn schroefboormmachine.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2015 om 15:47

Jamie

In dat huis van jou of van je vader was die roe/rail ook vast blijven hangen. Hier lijkt mij duidelijk sprake van zachter materiaal.

Verder eens, natuurlijk. Het kan voor een vrouw een prima strategie zijn om zich hulpeloos op te stellen. Feminisme is overrated

pff

Ik vind juist dat je helemaal niet perse alles zelf moet willen kunnen. Ieder zijn talent. Gewoon elkaar helpen, zodat jij jouw sterke kanten in kunt zetten en zelf profiteert van de sterke kanten van een ander. Krijg je beiden echt een veel beter resultaat van.

Met 'je hulpeloos opstellen' heeft dat natuurlijk helemaal niets te maken. Eerder met efficiëntie.

Jamie

Jamie

25-11-2015 om 19:32

eens met jippox

Daarom zijn die facebookgroepen van de buurt zo handig. Wat is er mis met zeggen dat jij fantastisch kunt bakken en dat je zo iets terug wil doen voor iemand die goed is in boren. Als we allemaal nog allround waren hadden we nog steeds allemaal een eigen miniboerderij met een lapje grond, een koe, een paar kippen etc zoals bij 'The good life'.

Injel

Injel

25-11-2015 om 19:38

nee hoor

'Alleenwonende mannen die nog geen ei kunnen bakken zijn volgens mij nu wel uitgestorven.'

Nee hoor, die bestellen massaal bij tafeltje dekje. Het aantal afnemers neemt nog steeds elk jaar toe.

Hulpeloos opstellen?

Dat krijg je wel als je domme schoefboormachines aanprijst! *zit druk te googelen naar goeie, die krachtig zijn en verzonken schroeven aankunnen*

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2015 om 21:33

MoederMop

"Dat krijg je wel als je domme schoefboormachines aanprijst! *zit druk te googelen naar goeie, die krachtig zijn en verzonken schroeven aankunnen*"

Ik heb persoonlijk nooit een niet-krachtige gehad dus ik zie het probleem niet zo. Volgens mij is die van die link die ik stuurde ook krachtig zat. Ik heb zelf een Makita met extra batterij, geen problemen mee. Twee abtterijen zijn handig want dan zorg je met een beetje discipline dat je altijd minimaal een volle accu hebt.

Dat van die verzonken schroeven heeft niks met de machine te maken (als ik je goed begrijp) maar met de bitjes. Dan moet je een extra lange set kopen zoals die hier staan:

https://www.kruis.nl/accessoires/schroeven/bits-lang-standaard/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.