Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

27-10-2013 om 19:53

Te gladde marmoleum vloer

Mijn 10-haar oude marmoleum vloer is in de afgelopen maanden erg glad geworden, zo glad dat we soms uitglijden. De vraag is natuurlijk: hoe kan dat en vraag 2: hoe los ik dat op?

niet toevallig meubelspray?

Je hebt niet toevallig de vloer meegepakt toen je de houten tafel met meubelspray bewerkte? Iets anders waar een vloer ook spekglad van wordt, heb ik gemerkt, is impregneerspray voor schoenen. Sinds ik een keer bijna mijn nek brak nadat ik mijn laarzen had ingesprayed gebruik ik dat spul nu met meer omzichtigheid.

Maar goed, als het zoiets is, zou de gladheid plaatselijk moeten zijn. Als de hele vloer glad is, dan kan je je nog afvragen of je recent op een ander schoonmaakmiddel bent overgestapt.

Ik herken het verschijnsel helemaal niet. Ik heb in de keuken en de werkkamer marmoleum, maar dat ligt nog maar 4 jaar, maar in mijn vorige huis had ik ruim tien jaar marmoleum op de keukenvloer en dat werd in de loop der tijd niet gladder. Ik dweilde met HG zeep voor dat soort vloeren. Dat wordt niet glad (althans, niet gladder dan marmoleum gewoonlijk is). Ik zou dat soort zeep, of groene zeep, gebruiken. En als dat niet helpt, een vloerenboer raadplegen. Tenzij de gouden tip hier langskomt natuurlijk.

Groeten,

Temet

lennest

lennest

28-10-2013 om 13:38

geen meubelspray

Nee, geen meubelspray of iets dergelijks. Bij nader inzien zijn het vooral de looppaden. Het ligt op de slaapkamers en omdat het daar niet echt vies wordt, wordt de vloer maar een paar keer per jaar nat afgedaan, wel elke week twee keer droog, met zo'n grote vloerwisser. Is dat spul van HG speciaal voor dit soort vloeren?
Verder kunnen we van iemand zo'n enorm apparaat lenen om de vloer te boenen, maar mijn gevoel zegt dat het dan nog gladder wordt. Iemand ervaring met zo'n boenmachine?

Druif

Druif

28-10-2013 om 13:41

en haarspray

Ik ben al drie keer bijna onderuit gegaan in de badkamer, omdat ik een nieuwe spray heb, tegen dode punten. Die legt een mooi glad laagje op de vloer. (levensgevaarlijk!)

lennest

lennest

28-10-2013 om 18:43

ook geen haarspray

dat helpt niet voor mijn haar, zeker niet met zo'n wind als vandaag!

Carmen

Carmen

28-10-2013 om 19:44

Vloerpuzzel

Hier was de boosdoener de eerste keer de foam vloerpuzzel van mijn peutertje. En de tweede keer een siliconenspray die gebruikt was om een raam aan de buitenkant schoon te maken. Helaas waren er was microscopisch kleine drupjes naar binnen gewaaid.

Iennest

Dat HG-spul heet geloof ik glanszeep oid. Je moet even achterop de fles kijken, volgens mij staat daar op dat het ook voor marmoleum is. Maar groene zeep gaat vziw ook. Je moet een marmoleum vloer niet regelmatig met allesreiniger doen, daar verschraalt-ie van, vandaar die speciale zeep. Je vloer gaat er overigens niet hevig van glanzen.

groeten,

Temet

Akelei

Akelei

01-11-2013 om 19:34

babyolie

Dat was het een keer bij ons: een vriendje van mijn zoontje kwam spelen en was door zijn moeder blijkbaar fors in de olie gezet. Hij gaf gewoon af!

slijtage

Het is toch slijtage, volgens mijn man (zelfbenoemd marmoleum-expert). Het kleine ribbeltje slijt toch af en dan wordt de boel idd spekglad. Zijn advies; bel eens met de klantenservice van Forbo Krommenie, die schijnen geweldig te zijn. Wellicht kunnen ze jou ook helpen!?

Sterkte, toch vervelend, zoiets.

Jons

Jasmijn

Jasmijn

07-11-2013 om 23:40

spuit 11

Beetje late reactie maar ook van strijkspray ga je geheid onderuit. (zelf ondervonden)
Ik zou inderdaad even een deskundige bellen, waarschijnlijk kan je er wel een goedje voor vinden wat je erop moet smeren. Ik moet zelf bekennen dat ik mijn vloeren juist vervelend stroef vind als ik ze schoonmaak met Andy, daarom maak ik ze nu alleen nog maar schoon met water met schoonmaak azijn er doorheen. Maar wellicht is die Andy wel iets om te proberen? Ik vond dat het stroef werd.

lennest

lennest

13-11-2013 om 19:47

Tuurlijk, Forbo

Wat een doos ben ik toch want Jons, je hebt helemaal gelijk. Dat ik daar zelf niet opgekomen ben! Nou ja, inmiddels gemaild en binnen een dag antwoord gekregen. Wat blijkt: ja, tuurlijk er is wat slijtage, maar waarschijnlijk is het veroorzaakt door de doekjes waarmee ik de vloer wis: hierin zit een heel klein beetje olie om het stof bij elkaar te houden en na 10 jaar plus wat slijtage geeft dat..... een spekgladde vloer. Oplossing? Kamers leeg, vloer schrobben met ammoniak en een speciaal schoonmaakmiddel, na-dweilen met schoon water, laten drogen, dan opnieuw een waslaag ervoer en met zo'n groot apparaat na-boenen. Met andere woorden: heel veel werk, maar ja, uitglijden is ook niet alles!

Iennest

Als je dat allemaal gedaan hebt, inclusief die nieuwe waslaag en dat geboen met die machine, ziet die vloer er vermoedelijk wel weer als nieuw uit en blijft-ie nog heel lang mooi.
Maar daarna dan toch verder die vloer maar moppen en niet met de wisser...

Wel mooi dat het mysterie nu eindelijk is opgelost!

Groeten,

Temet

lennest

lennest

14-11-2013 om 09:47

maar wat een werk....

Temet, inderdaad, het mysterie is hier waarschijnlijk mee opgelost. Maar wat zie ik op tegen het werk! 4 slaapkamers leeg, 10 jaar zooi verzameld, waar slapen we in de tussentijd want het zal wel een dag of drie-vier duren: eerst kamers leeg (waar laat je het????), da's dag 1 en helft van dag 2. Dan schrobben, dweilen, drogen, einde dag 2. Dag 3 waslaag, drogen en 's avonds boenen, dag 4: alles inruimen. Oh ja, en tijdens dag 3 de zooi maar eens uitzoeken.
Ik realiseer me dat dit net zo veel werk is als je parketvloer opnieuw laten schuren en lakken, hoe doen anderen dat toch? Waar laat je je meubels? Waar gaan we slapen? Dat laatste is het makkelijkste om op te lossen, maar de meubels, ik vermoed dat m'n huiskamer mutjevol komt, zo ook de garage en een deel naar de buren/familie?
Maar toch heb ik, volgens Forbo, de vloer goed behandeld. Een paar keer per jaar nat afdoen is voor slaapkamers meer dan voldoende. Ik moet alleen het doosje met de vloerdoekjes iedere week omdraaien omdat de olie naar beneden zakt en een keer per jaar de looppaden goed reinigen en dan weer een waslaag en weer boenen.... gelukkig dan alleen de looppaden. Mijn man is al op marktplaats aan het kijken voor een 2e hands boen apparaat.
Maar: ik ben nog steeds blij met m'n vloer, na al die jaren zie je er nog niets op, nergens beschadigd, mooi van kleur, makkelijk schoon te houden, prima met vloerverwarming, echt, ik kan het iedereen aanraden. Hij was duur dat weet ik nog wel, maar absoluut de moeite waard! Behalve nu dan.

mirreke

mirreke

15-11-2013 om 18:13

Maar kun je dan niet

kamer voor kamer doen... In totaal duurt het misschien wat langer, maar het is niet zo'n mega-onderneming.
Vooral als je het boenapparaat zelf zou aanschaffen en niet hoeft te huren.
Elk weekeinde een kamer, op je gemakje. Dat is nog te overzien.

Rafelkap

Rafelkap

15-11-2013 om 18:45

container

Oef ja, dat is geen leuke klus.
Maar een container huren voor de spullen, is dat wat?
En wat Mirreke zegt zou ik niet alle kamers tegelijk doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.