Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maaike

Maaike

24-07-2013 om 20:28

Taartbodem van koekkruimels

Hoi!

Voor een kwarktaart kan je een taartbodem maken van koekkruimels. Bij mijn moeder heb ik dit laatst gemaakt, met behulp van haar keukenmachine.
Thuis heb ik geen keukenmachine. Heeft iemand een tip over hoe je toch mooie fijne koekkruimels kan maken zonder keukenmachine?

(En kleine bij-vraag: zou dit ook kunnen met volkoren koekjes met een chocoladelaagje?)

liora

liora

24-07-2013 om 20:33

In een zak stoppen en erop rammen met een deegroller!

Vic

Vic

24-07-2013 om 21:12

Ja hoor, dat kan

Ik heb wel eens een taartbodem gemaakt van oreo's. En zonder keukenmachine, gewoon in twee stevige diepvrieszakken en dan stampen met een mok

Jesse_1

Jesse_1

24-07-2013 om 21:45

Dat met dat slaan werkt wel, maar dan moet je idd stevige zak hebben.
Wat ik tegenwoordig meestal doe is in een stevige mengkom, en dan met een (schone) theedoek om de hand crunchen.

Vera*

Vera*

25-07-2013 om 10:10

Stukjes

Je kunt ook de koekjes zo veel mogelijk verkruimelen/in kleine stukjes breken. Als 'plakmiddel' voor de bodem gebruik je dan jam.

amk

amk

25-07-2013 om 11:18

In theedoek

ik doe de koekjes in een schone theedoek en dan rollen met de deegroller.

100%mama

100%mama

25-07-2013 om 14:17

Vijzel

Ik maak vaak Cheesecake waarmee ik de bodem maak van Bastogne koeken, die crush ik in een vijzel! Super makkelijk!

Jessica O

Jessica O

25-07-2013 om 14:57

Lepelgebak

Wat ik vaak doe, lepelgebak maken. Koekkruimels in een mooi glas (of transparant bekertje) en dan daarbovenop je kwark/monchou of wat dan ook. Staat heel leuk en chic. En je spaart natuurlijk de calorieën vande boter voor de bodem uit.

Fiorucci

Fiorucci

25-07-2013 om 18:44

Ah goed idee

Goed idee zeg, ik ga morgen een bastognebodem-fudgetaart maken.

Esther Wieringa

Esther Wieringa

25-07-2013 om 20:38

Hamertje

Handig, dat dit draadje hier staat, net nu m'n man kwarktaart voor z'n verjaardag wil en de supermarkt alleen taartmix zonder bodem heeft (of met aardbeiensmaak - bleh)!

Ik heb na het lezen van jullie tips de koekjes in een stevige ziplock gedaan en dit geheel bewerkt met zo'n hamertje dat eigenlijk bedoeld is om vlees malser te maken. Ging als een trein.

Bedankt!

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

26-07-2013 om 00:24

Koekkruimelbodem

Toevallig gisteren een taart gemaakt met als basis een koekkruimelbodem. Om precies te zijn van café noirkoekjes. Die heb ik (door een kind) grof laten verkruimelen door ze in een kom te doen en vervolgens met een houten stampertje (erfstuk van mijn oma) in te "vijzelen". Of, voor de mensen met een Indische achtergrond, "oeleken".

Ik had een pakje café noir dus verkruimeld en volgens het recept moest ik vervolgens 100 gram boter smelten. Ik gebruik roomboter, die heb ik 30 seconden in de magnetron gedaan, vervolgens de kruimels op de bodem van een springvorm (doorsnee 20 cm) gedaan en de boter er overheen gegoten.
Daarna moest de vorm met kruimelbodem een half uur in de koelkast, maar vanwege de hitte heb ik hem in de vriezer gedaan.

Maaike

Maaike

26-07-2013 om 06:56

Bedankt!

Bedankt voor de reacties. Ik ga het proberen met een mok en een theedoek. Ik heb geen deegroller (val ik nu door de mand als taartenbakker?)
En het idee van Jessica van lepelgebak ga ik ook toepassen. Klinkt erg chic!
Maaike

Waarom? - gedachten tijdens het verkruimelen

Laatst had ik ook zomaar een taartrecept te pakken met zo'n bodem. Ging nog aardig wat tijd in zitten om alle koek goed te verkruimelen met de deegroller. Het voelde zinloos om de met zorg gebakken koekjes in de fabriek weer zo toe te takelen. Wie heeft dit bedacht? Waarom? (goedkoop?) Een bodempje zelf bakken is toch veel sneller?

Vroeg me ook af of je met paneermeel en boter en suiker een soortgelijk resultaat zou kunnen halen. Dan zou het wel snel zijn.

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2013 om 14:47

Dere

Waarom? Omdat het zo buitengewoon lekker is. Een bodem van paneermeel,boter en suiker is toch lang zo lekker niet.
Dat vind ik zelfs helemaal niet lekker....

Zakje en theedoek

Hier doe ik de koeken altijd in een 'dik' zakje, meestal zo'n hersluitzakje, dan de licht eruit en alles in een theedoek. En dan idd rammen. Meestal met een steelpan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.