Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Supergoedkope recepten voor op de camping (2 volwassen en 4 tieners)


@Specht

Grosso modo zijn de brandstofprijzen in B een kleine 20% goedkoper dan die in NL. In LUX zijn ze nog zo'n 10% goedkoper vergeleken met B. Er valt dus wat te besparen,
MAAR: elk jaar weer maken de B pechverhelpingsdiensten VTB-VAB en Touring Wegenhulp/Touring Secours melding van talloze NL's die stranden in de omgeving van de B-LUX grens.
Als het gaat om NL's die in eigen land een pechverhelpingsverzekering met "internationale bijstand" hebben waar de B organisaties akkoorden mee hebben, worden die uiteraard geholpen.

Hebben ze die niet, dan moeten ze zich aansluiten bij VTB-VAB of Touring Wegenhulp/Touring Secours eer ze geholpen worden. Dat kost al snel een € 150, onmiddellijk te betalen.

Een wagen met benzinemotor die helemaal leeg gereden is, is doorgaans makkelijk weer aan de praat te krijgen.
Voor een wagen met dieselmotor ligt dat moeilijker: het dieselcircuit moet ontlucht worden en dat is lang niet altijd aan de kant van de weg mogelijk. In dat geval wordt uitgeweken naar een aangesloten garage. Als die open is...

Ook nog maar een receptje dan....

Eenpans zijn jambalaya achtige recepten altijd wel fijn vind ik. Vlees variabel ( kip, stukje chorizo, comb) knoflook, groente naar keuze even meefruiten, flink kruiden ( cajun achtig, of naar eigen smaak) ongekookte rijst en bouillon (van blokje) erbij en lekker gaar laten sudderen. Kun je zo goedkoop maken als je zelf wilt ( klein stukje chorizo geeft al veel smaak & vlees-gevoel) en je kunt er alle soorten ui, paprika, , courgette, boontjes, aubergine, paddestoelen, diepvrieserwten, tomaten, ,whatever goedkoop of over is bij in mikken. Doe je t met vis en kipkluifjes en kruid je het wat anders dan is t ook zomaar iets paella achtigs...

Ik houd ook altijd erg van maaltijdsoep. Ook ideaal voor restjes of goedkope groente van de markt of zo. Blik peulvruchten en/ of niet te grove pasta erdoor voor de vulling. Wat hompen brood erbijj, en/of flink fruit toe en klaar is sini.

Ingrid

Jasmijn

Jasmijn

21-07-2017 om 18:36

IngridT het gaat met gemak ook nog

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk met gemak doe hoor. Wat misschien scheelt; ik koop bijna geen wijn, misschien 1 tot 2x per jaar zo'n 3 liter pak, en een tot keer per jaar bij een verjaardag een krat bier. (oh en dan misschien nog een pak rosé extra ofzo) 70 euro is dan ook een gemiddelde (en het klopt echt want ik hou al 3 jaar mijn kassabonnetjes bij) Verder koop ik veelal huismerk van de lidl of ah of jumbo en sommige dingen van van een merk (als het huismerk niet lekker is). We eten vegetarisch maar eten wel een paar keer in de week nep-vlees (wat over het algemeen duurder is dan echt vlees, dus dat maakt het verschil ook niet) de rest van de recepten zitten wel bomvol groente en we doen beslist niet aan pakjes en zakjes eten, alles wordt vers gemaakt en ik maak ook voldoende, we zitten hier echt niet te beknibbelen op de hoeveelheden. Wat over is doe ik niet weg, maar vries ik in en dat eet een van de kinderen dan een keer als lunch (het is meestal maar een portie voor één persoon)

Koeling

Ik heb geen koeling bij de tent. Een keer in de drie, vier dagen doe ik boodschappen. Die houd ik koel met twee vrieselementen die op de camping in de vriezer mogen en waar ik er elke avond een van omwissel. Verder koop ik diepvriesgroente of diepvriesvis die ik in een krant onderin de koelbox leg.
Verder let ik op dat de koelbox koel blijft staan. Zonodig overdag onder de bomen. Groenten, hard fruit en aardappelen gaan in een krat in de tent.

Natte handdoek

Over koelbox leggen helpt ook, echt zeiknat en flink druipend.

pubervoer

Zoon hier is op het moment gek op ontbijtkoek met chocopasta en pindakaas. Goede vulling. Je kunt ook tosti's maken in de koekepan.

Pol

Pol

21-07-2017 om 22:03

Pannenkoeken.

Stokbrood vullen met geduld gehakt/ui/paorika en het zachte deel met zout/peper.

Spaghetti met spinazie ( weinig) en knoflook/ olijfolie.

Kerrie rijst: rijst/ gehakt rullen/ui fruiten. Alles doorroesten met kerrie/zout/peper en als laatste wat stukjes ananas vers of uit blik.

Het en hij heeft een parttime baan. Minimumloon is hard werken voor weinig. Daar mag je best trots op zijn. Ik zou t geen baantje noemen.

Creatief met bukblik

Ik hou normaal erg van uitgebreid koken,maar dan wel op mijn eigen fornuis. Dat gepruts op de camping vond ik geen klap aan en dan ook nog dat omslachtige gesjouw met de vaat.Dus ik maakte het op de camping altijd zo makkelijk mogelijk. Ik nam vaak blikken: de couscous, cassoulet, linzen met worstjes, choucroute, ravioli en die pimpte ik dan op met verse groenten, tomaat, paprika, courgette,venkel,wortel soms wat kaas of merguez. Klinkt niet erg appetijtelijk,maar door de buitenlucht smaakte het me nog best goed en de jongens aten echt hun vingers erbij op. Als je die van de onderste schappen pakt kost het echt drie keer niks. Al durf ik daar niet mijn hand voor in het vuur te steken, ik pakte wel de wat duurdere.

tante Sidonia

tante Sidonia

22-07-2017 om 08:26

ik maak wel eens

aardappel eiersalade; gekookt in stukjes
, mayo/mosterd erdoor en ui fijngesneden, knoflook en wat dies meer zij. Lekker en makkelijk!

Sinilind

Sinilind

22-07-2017 om 14:08 Topicstarter

Baantje

Ja, klinkt negatiever dan het is. Het is voor hem moeilijk om na twee universitaire studies helemaal onderaan te beginnen maar ik ben trots op hem.
Sini

Pol

Pol

22-07-2017 om 15:21

Precies! Offtopic/ontopic

Ik ben na een lange tijd werkloosheid begonnen met lopende band werk.
Ongelofelijk zwaar, ploegendiensten en minimumloon.
Mensen vonden het ongemakkelijk reageren,want " ik was toch wel slimmer dan dat"!
Hey ik had betaald werk, ik was niet te beroerd om aan te pakken, werk is werk.
Na 1.5 jaar werk gevonden in het beroep waarvoor ik gestudeerd had. Het is een groot voordeel van alles en nog wat te hebben gedaan en het verruimt je blik. Waardevol.

Patat in stokbrood met stukjes kip van een kippenpoot. In Cap d'Agde gegeten, zalig en makkelijk te maken. Beetje sla er op en hap! Fijne vakantie!

OT: "Wie doet wat hij kan..."

"... is waard dat hij leeft". Zo luidt het gezegde hier.

Wie werkt zorgt voor het eigen inkomen, betaalt belastingen en sociale zekerheidsbijdragen, waarmee anderen geholpen worden. Veel meer kan men niet verwachten.

"Managers" zien dat wel vaker anders. Tot hun "wereldbedrijf" van de ene op de andere dag failliet gaat.
Dan vervellen die wel vaker, binnen een oogopslag, van alwetende epigonen van het "scientific management" in grienende mekkertrienen aan wie niets te verwijten valt en die het absoluut niet zagen aankomen...

Geertje

Geertje

22-07-2017 om 18:26

Altijd trienen

Het zijn bij jou altijd trienen, he? Grientrienen, mekkertrienen. Maak er Weinschweinen van, zou ik zeggen.

Begrijp

ik u goed als ik denk dat u meer genderneutrale omschrijvingen prefereert?
Als dat zo zou zijn: daar kan ik u eigenlijk wel helemaal in volgen. Mijn god, de wereld zou er heel wat beter voorstaan als er wat meer "ferme wijven"/"forse madammen" het voor het zeggen zouden hebben...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.