Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

karin

karin

06-01-2015 om 17:53

sudder hamlappen

Nog een eet draadje dan maar.Als ik hamlappen maak en ze lekker zacht als suddervlees wil, lukt dat niet.
Ze zijn heerlijk hoor,maar niet zo zacht als draadjesvlees.
Ik heb ze net als runderlappen iets van drie uur op een heel zacht sudderpitje,nadat ik ze aangebraden heb.
Heet water tot ze bijna onder staan,mix voor in dit geval babi ketjap erdoor en knoklook.
En ook nu zie ik alweer dat ze mooi gaar zijn,maar niet zo mals als draadjesvlees.
Laatst aten we bij vrienden die nu ik erover nadenk heerlijk malse hamlappen hadden.
Iemand een idee wat ik fout doe?

Moni

Moni

06-01-2015 om 17:58

Hamlappen zijn niet vet genoeg om te sudderen.

Probeer eens schouderkarbonade. Dat wordt wel lekker zacht. Wel iets lastiger door het bot.
Misschien helpt het toevoegen van spekjes ook wel. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Tine Winkel

Tine Winkel

06-01-2015 om 21:44

nou, ik krijg ze wel erg zacht

die hamlappen.
Soms doe ik er iets met wat zuur bij, bv. een tomaat (zie je na 2 uur sudderen natuurlijk niets meer van).
Wat wel heel belangrijk is, is dat je na het aanbraden geen koude vloeistof toevoegt, dan krijg je het vlees nooit meer zacht. Ik zet dus, als ik het vlees aanbraadt, gelijk wat water op in een fluitketel. Als het vlees mooi bruin is, doe ik er wat kokend water bij, deksel erop en wachten (en regelmatig controleren of je pan niet droog staat).

bieb63

bieb63

06-01-2015 om 21:56

2 dingen

inderdaad iets van zuur erdoor voor het mals laten worden (moet ook bij rundvlees), scheutje azijn of wijn dus. Inderdaad NOOIT koud water toevoegen, heet water dus. En ipv hamlappen, varkenslappen (hebben meer vet)

Als het nog niet zacht genoeg is....

....laat ik het nog doorpruttelen. Stoofvlees kan bij mij gerust vijf uur opstaan. Vaak als ik het ergens anders eet, dan is de structuur zoals die bij mij is na drie uur en dan heeft het in mijn beleving gewoon niet lang genoeg opgestaan. Weet niet of dt het is hoor, ik gebruik geen hamlappen. Maar koe en schaapje zijn bij mij na drie uur neit zacht genoeg naar mijn smaak en na vijf uur wel.

karin

karin

07-01-2015 om 10:40

iets zuurs dus

Bedankt voor de tips. Na het aanbraden gebruik ik heel heet water,dus dat doe ik goed,maar iets zuurs zat er inderdaad niet bij.
Volgende keer proberen en dan ook maar een paar uur langer als ik het zo lees.
Varkenslappen ipv hamlappen,geen idee dat daar verschil in zat,de hamlappen waren in de aanbieding vandaar.
Ga ik dus ook proberen. Iemand ook nog ideeen voor lekkere smaakjes erdoor?
Mijn hamlappen gisteren waren inderdaad heerlijk,maar niet draadjes.
Bedankt voor de tips!

@karin

ik begrijp dat je draadjesvlees wil?
Vraag dan bij een slager eens naar varkenswangen ...
Die schoonmaken (wat vliezen verwijderen, meer is 't niet), door de bloem wentelen en even aanbraden. Even uit de pan warm houden. In hetzelfde vet uien, knoflook en wat je maar wil aanbraden. Varkenswangen erin, afblussen met rode wijn en wat water zodat ze net niet onderstaan. Laurierblaadje en mss andere kruiden erbij en laten stoven. In snelkookpan 30 minuten. De varkenswangetjes eruit vissen en evt. in plakjes snijden of uitelkaar pluizen maar lekkerder stoofvlees dan dit is er in mijn ogen niet te vinden

Moni

Moni

07-01-2015 om 12:34

Wat kosten varkenswangen eigenlijk?

Ik heb ze nog nooit ergens zien liggen.

bieb63

bieb63

07-01-2015 om 13:32

karin

Dat je geen draadjes krijgt met varkensvlees is omdat het malser is dan runderlappen. Die kun je niet gewoon even bakken, dan is het leer. Met varkensvlees kan dat wel. Dus draadjesvlees krijgt je alleen met runderlappen e.d., varkensvlees wordt alleen heel zacht. Wbt verschil hamlappen/varkenslappen: Varkenslappen hebben meer vet, dus geschikter om te sudderen.

Barvaux

Barvaux

07-01-2015 om 13:43

volgens mij

Niet dat ik enig kennis van zaken heb maar volgens mij gebruik ik hamlappen (varken) als nasi/bamivlees en dat gaat dus toch echt geen uren in een pan?

Moni

Moni

07-01-2015 om 14:33

Klopt Barveaux

Dan bak je het vlees alleen kort. Dat doe je met biefstuk ook.
Vlees stoven geeft een andere structuur. Als ik schouderkarbonade stoof, dan duurt dat 6-8 uur (in slowcooker, duurt langer dan op gas). Het lijkt dan niet meer op gebakken vlees. Het wordt bovendien heel zacht. Vergelijk het maar met spareribs. Die worden ook vaak langzaam gegaard.

Barvaux

Barvaux

07-01-2015 om 15:30

ah ok

Het is dus niet dat ik zo ongeveer rauw vlees zit te eten dus

Peper en zout

Voor het aanraden peper, zout en knoflookpoeder toevoegen.
Uien in ringen, chmpignons op schijfjes. Alles aanbakken, desnoods in meerdere pannen. In het water dt je erbij doet van die jus met uitjes uit een zakje doen. Uren laten stoven.

@Moni

Varkenswangen moet je meestal bestellen bij (keur)slager; uit betrouwbare bron weet ik dat de slager ze graag voor zichzelf houdt
kosten iets van 12 euro de kilo; maar vriendin van me bestelt ze ergens anders en betaalt minder (volgens mij bij Emté ?).

Moni

Moni

07-01-2015 om 18:08

Zo, dat is flink aan de prijs, zeker voor varkensvlees

Emté hebben we hier niet.

Ik zal eens online zoeken.
Weet iemand of een biologische slager ze heeft?

@Moni

Als je een 'eigen' slager hebt, vragen ! de varkenswangetjes liggen niet in de vitrine.
En anders gewoon bij een slager naar binnen lopen, mss ook wel als er nog een slager zit in de supermarkt.
Mijn ervaring is dat slagers super verrast zijn als een klant om iets vraagt wat buiten het gewone om gaat.
En als je eraan kunt komen Moni, dan heb ik nog een heel goed recept, hier van onze spaanse vriend/kok gekregen. Evt. mailen naar [email protected] of je hier melden

varkenswangen

bij onlineslager aalvink 5 euro een kilo; bezorgkosten tot 8 kg 7 euro; dus meer dan een kilo of andere dingen meebestellen ; boven 75 euro gratis bezorgt. heb diverse malen besteld en de wangen zijn heerlijk

Moni

Moni

30-01-2015 om 17:03

Wow, ik ga bestellen

Bedankt Rob voor deze tip. Ziet er goed uit.
Ik zag ook bloedworst en bakleverworst. Daar is man gek op.
Ik denk dat we de vriezer leeg gaan eten en dan bestellen.....
Mooie planning voor de voorjaarsvakantie, veel tijd om te koken, slowcooker draait nog door....

Chiquita, ja hoor, graag het recept hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.