Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Half a twin

Half a twin

28-03-2017 om 15:22

Succesrecepten delen

Heb jij ook een (z3elfbedacht) succesrecept dat je wel wilt delen maar niet met je familie of vriendenkring, omdat je dan weet dat je op de eerst volgende verjaardag je zelfverzonnen taart zit te eten maar dan net even minder goed gelukt dan dat je hem zelf hebt gemaakt? Deel het hier!

Ik zal beginnen:

Geurige appelrozet.

Ingrediënten:

1 verhouding basisrecept voor zoet korstdeeg
½ tl kaneel
Boter om vorm in te vetten
200 ml slagroom (gesteriliseerde room verkleint de kans op schiften)
½ opengesneden vanillestokje
75 g witte basterdsuiker
3 el bloem
2 eieren
2-3 Elstar appelen
1 el fijne kristalsuiker
½ tl kaneel
3 el rozenbotteljam

Bereidingswijze:
-Voeg ½ tl kaneel toe aan het basisrecept voor zoet korstdeeg en maak het deeg.
-Zet de slagroom met het vanillestokje op laag vuur en laat 20 minuten trekken.
-Roer in een kommetje de basterdsuiker en de bloem door elkaar.
-Roer hier de eieren bij en zet het papje nog even koud weg.
-Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
-Vet een quichevorm in met boter.
-Rol het deeg uit en bekleed hier de vorm mee en prik heel veel gaatjes in de bodem.
-Vet een vel bakpapier in en leg met de beboterde kant op het deeg.
Verdeel hierover gelijkmatig een hoeveelheid bakerwten (overjarige macaroni of rijst kan ook)
-Zet de taartvorm in de oven en bak 10 minuten voor op 200 graden Celsius.
-Verwijder het vanillestokje uit de room en schrap de zaadjes zo nodig uit de peul.
-Schep een aantal lepels hete room bij het eierpapje en roer daarna het papje voorzichtig door de room en verwarm zachtjes onder voortdurend roeren tot de vanilleroom begint te binden. Draai dan het vuur uit.
-Blijf tijdens de volgende handelingen steeds even roeren in de vanilleroom
-Snijdt 1 “wangetje” van een appel. Snijdt de appels in kwarten, verwijder de klokhuizen, en snijd van de stukken appel dunne schijfjes.
-Haal de voorgebakken deegbodem uit de oven en verdeel de deels gebonden vanilleroom over de bodem.
-Leg het wangetje in het midden van de room. Schik daar als bloemblaadjes de rest van de appelstukjes omheen. Let op dat vooral de dunne stukjes van de appelschijfjes niet boven de room uitsteken.
-Meng de eetlepel suiker met de ½ theelepel kaneel en strooi over de appeltjes.
-Plaats de vorm terug in de oven en stel de oven in op 180 graden Celsius.
-Bak de taart in 30 minuten gaar.
-Haal de taart uit de oven.
-Verwarm de rozenbotteljam (kan in de magnetron)
-Smeer met een kwastje een dunne laag jam over de appeltjes, zodat de taart een mooi glanzend laagje krijgt.

1 Quichevorm is voor bij een grand dessert voldoende voor 12 kleine puntjes taart.
1 Quichevorm is voldoende voor 10 punten om te presenteren bij koffie of thee.

Basisrecept korstdeeg (geschikt voor hartige en zoete taarten)

Ingrediënten:

100 g. bloem
50 g. zelfrijzend bakmeel
75 g boter/margarine
(70 g. suiker voor de zoete variant)
Mespunt zout.
IJskoud water (maximaal 75 ml)

Verder nodig: Deegroller, glazen quichevorm.

Bereidingswijze:
•Meng de bloem en het bakmeel goed door elkaar
•Verkruimel de boter in 3/4 deel van het bloem bakmeel mengsel(en de suiker) (kan met keukenmachine) meng het zout erdoor en voeg dan zoveel koud water toe tot zich een slappe bal deeg vormt.
•Leg het deeg enige tijd in de koelkast tot de boter weer hard is.
•Leg het deeg nu op het aanrecht en bestuif met de achtergehouden bloem. Rol een lap en vouw in drieën, bestuif weer met bloem en rol weer uit. Herhaal deze handelingen tot de bloem op is. Je ziet nu een gelaagde structuur in het deeg
•Leg het deeg weer enige tijd weg om op te stijven.
•Vet de quichevorm royaal in met boter
•Oven voorverwarmen op 200 graden Celsius.
•Rol het deeg uit tot een lap waarmee je de vorm kunt voeren.
•De vorm met het deeg voeren, veel gaatjes in de bodem prikken en vulling toevoegen.
•Ongeveer 45 minuten bakken.

Dit deeg kan in grotere hoeveelheden gemaakt worden en worden ingevroren.

Half a twin

Half a twin

28-03-2017 om 15:37

foutje

Ik heb het recept in delen gekopieerd uit mijn receptverzameling, zie nu dat de regel: -verwijder het bakpapier met het steunvulsel niet is mee gekopieerd na: -Haal de voorgebakken deegbodem uit de oven en verdeel de deels gebonden vanilleroom over de bodem.

Of hadden jullie dat wel gesnapt dat het papier met steunvulsel niet in de taart vastgebakken moet worden?

Hahaha

ik ben nog bij
Vet eenbakpapier in en leg met de beboterde kant op t deeg en verdeel hierover de overjarige macaroni?
Ik ben niet echt helder meer na een intensief dagje werken.. moet dat papier er dan niet tussen uit en wat is overjarige macaroni ( ik zie als beelddenker hele rare dingen nu he)

Half a twin

Half a twin

28-03-2017 om 20:53

je hebt het nu wel heel snel samengevat

• vet een vwl bakpapier en en leg dit met de beboterde kant op het deeg
• verdeel hierover gelijkmatig een hoeveelheid bakerwten (keramische korrels kan je kopen bij blokker) overjarige rauwe rijst of macaroni kan ook.
• dat steunvulsel (bakerwten of overjarige rijst of macaroni) moet er dusuit voordat de puddingsubstantie er in gaat.

Li

Li

28-03-2017 om 20:55

Aardbeientoetje

Dit is een manier om wat fruit in mijn familie te krijgen. Vers in de zomer, ontdooid in de winter. Een bak aardbeien pureren, slagroom kloppen met suiker en vanillesuiker, mascarpone en aarbeien mixen en door de slagroom scheppen. Kan meteen opgegeten worden of in de ijskast.

bieb63

bieb63

28-03-2017 om 21:08

En dan deze heerlijke fruit toet uit de oven!

Best makkelijk en heeeerlijk.

Nodig:
Een zelfde hoeveelheid frambozen en aalbessen.
lange vingers (of beschuit als je het minder zoet wil)
slagroom
klontjes boter
suiker (naar eigen smaak)

Doe de frambozen en aalbessen in een (steel)pannetjes met een heel klein beetje water en wat suiker (naar eigen smaak). Breng dit aan de kook en roer en pureer een beetje tot een soort compote.

Doe in een ovenschaal. Verkruimel hierboven lange vingers of beschuit (combi kan ook natuurlijk), totdat het is afgedekt met een laagje van een halve tot hele cm. Leg hier vlokjes (room)boter op of evt. bedruppelen met vloeibare boter. De bedoeling hiervan is dat het het knapperig wordt, korstje krijgt in de oven.

Zet dit in een voorverwarmde over van ca. 165 gr (hete lucht) of anders 180 graden. Na 10 tot 20 minuten ontstaat er een beetje een korstje.
Haal uit de oven en bedek met een lekkere laag slagroom.

Warm serveren en smullen.

Bieb

Is dit een soort luie huisvrouwenversie van een applecrumble of red fruit crumble?

Jammie

Jammie

28-03-2017 om 23:25

Zoet

Zelfs met voorkeur voor hartige vind ik het zalig klinken. Ben je lui als je iets niet ingewikkeld is? Nee toch

Net als luie huisvrouwenfriet

Dat is namelijk ook heel lekker --

bieb63

bieb63

29-03-2017 om 10:58

dorry

Ik ken geen red fruit crumble, maar even gekeken, en ja het lijkt erop

pruumkes nasi

Heeel heel vroeger, toen ik nog een kleutertje was aten wij het volgende vaak. Meer een soort kindergerechtje en volgens mij ooit uit de krant geknipt door mijn moeder. Al mijn neven en nichtjes aten het, want het schoof er in als zoete koek! Telkens neem ik mij voor om het nog eens te maken, maar de nasi-blok die erin moet kan ik eigenlijk niet meer vinden en ondertussen weet ik best wel hoe ik nasi moet maken. Het was denk ik ook een recept om het gewone volk aan zoeits buitennissigs als nasi bloot te stellen. Maar hoe dan ook, dit is dus een legedarisch recept in onze familie (later is het een stuk beter gegaan met de culinaire zaken in onze familie). Hier komt ie dus (excuus voor het lange intro)

Pruumkes nasi (nasi met rozijnen)

Kook witte rijst (Lassie toverrijst) en laat hem droog stomen. Bak dan een pondje rundergehakt in een grote hapjespan (jaaaa dat oranje geval uit de jaren '70) met twee gesnipperde uien erdoor. Wel in een schaaltje de nasiblok (van Silvo was dat vroeger) in warm water gedurende een paar minuten. Meng de gewelde nasiblok dan door het gehakt zodat het vocht grotendeels verdampt is. Schep de rijst door het gehakt mengsel. Serveer de 'nasi' met twee halve perzikken uit blik per persoon en bestrooi de 'nasi' met gemalen kokos. Het sap van de perzikken sprenkelden wij ook nog over de nasi. Aanvallen!!!!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-03-2017 om 15:29

Nasiblok?

Ik ben niet anti pakjes en zakjes, maar het nasiblok ken ik niet. Is dat een soort bouillonblokje?

'70

Phryne,het hele gerecht komt rechtstreeks uit de jaren '70. Toen had je nasiblokken; samengeperste kruiden als een soort bouillonblokje maar dan groter. Wellen in water en dan toevoegen. De smaak van dat blokje maakt de smaak van het gerecht. Ik hou ook totaal niet van zakjes en pakjes, maar als kind vond ik dit een heerlijk gerecht. T is ook een beetje raar en eenzijdig, maar vond het wel grappig hier te delen.

Dorry

Mooi verhaal!
Maar waar zijn die rozijnen nou?

Wahaaaaaa

Je moet er ook nog een handje gewelde rozijnen in doen! Djeeeeeez dat was suf van me.....

Half a twin

Half a twin

29-03-2017 om 21:28

Jammie

Nee hoor je bent niet lui als het niet ingewikkeld is. Ik hou wel van echt koken, recepten waar je wat tijd en energie in moet steken voor je echt wat lekkers hebt. Maar soms is "klap in" (familie uitdrukking voor snel koken met veel voorbereide producten) wel makkelijk.
Klap in van kip is hier een van de favorieten.
Kippepoten (kan kan en klaar gemarineerd) grillen
Pakje spekjes uitbakken, in het vet een uitje fruiten, champignons erbij en een halve pot zure uitjes. Zak diepvries doperwtjes met wortelen koken en aardappelblokjes uit de vriezer bakken. Alles door elkaar scheppen en opdienen. Kippepoten halen van zo'n kip kar is nog sneller.

Half a twin

Half a twin

29-03-2017 om 21:30

Die toetjes

Van Li en bieb lijken me ook erg lekker, ga ik eens proberen.
De nasi van Dorry niet. Die nasiblokken bestaan niet meer en rozijnen in hartig eten is niet zo mijn ding.

Half a twin

Half a twin

06-04-2017 om 10:20

Kaneelbroodjes

Zweedse kaneelbroodjes ongeveer 12 grote of 24 kleine

Ingrediënten:
150 g roomboter op kamertemperatuur
4 el bruine basterdsuiker
4 el fijne kristalsuiker
1 ½ el kaneel
2 dl lauwe melk
20 g gist
600 g bloem
80 g suiker
50 g zachte roomboter
1 ei
beetje olie
1 tl kaneel
mespunt zout
tot maximaal 75 ml koud water
1 ei

Bereidingswijze:
•Verdeel de 150 g. roomboter in 2 gelijke porties.
•Leg de ene helft tussen een dubbelgevouwen stuk bakpapier en rol hiervan, met een deegroller, een platte plak van ongeveer 5 mm dik en leg in de koelkast.
•Roer door de andere helft van de boter de bruine suiker, de fijne kristalsuiker en de 1 ½ el kaneel.
•Rol hier ook een platte plak van tussen bakpapier en leg in de koelkast.
•Doe een eetlepel van de suiker in de lauwe melk.
•Verkruimel de gist boven de lauwe melk, roer door en laat even staan tot er belletjes beginnen te komen.
•Klop hier 1 ei bij.
•Doe 550 g bloem in een mengkom (kan in keukenmachine) houd de rest van de bloem apart om later bij het rollen te gebruiken.
•Doe hier de rest van de suiker bij, 1 tl van de kaneel, de zachte roomboter en het zout.
•Meng vanuit het midden de melk met gist erbij en kneed het geheel flink door. Als de keukenmachine wordt gebruikt giet de vloeistof dan bovenop het meel en start de machine.
•Voeg een klein beetje koud water toe en laat de machine draaien tot al het water is opgenomen en niet meer aan de wand blijft plakken.
•Maximaal 75 ml water in kleine scheutjes toevoegen zoals hierboven
•Vet een schaal dun in met wat olie.
•Bestuif de deegbal met wat van de achtergehouden bloem, leg in de ingevette schaal en zet het deeg een half uur in de koelkast.
•Haal de plakken boter en het deeg uit de koelkast.
•Bestuif het aanrecht met bloem en rol het deeg uit tot een vierkante lap.
•Bedenk hoe je het deeg in drieën kan vouwen en leg op het middelste stuk de ene plak boter, vouw een zijkant over het deeg. Leg hier de andere plak boter op en vouw de andere kant van het deeg er over heen..
•Draai het deeg een kwartslag, bestuif met bloem en rol weer uit tot een vierkante lap.
•Vouw het deeg weer in drieën, draai het deeg een kwart slag, bestuif met bloem en rol weer uit tot een vierkante lap, bestuif met bloem, vouw in drieën en leg het een half uur, goed afgedekt in de koelkast
•Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
•Rol het deeg uit tot een rechthoekige lap.
•Klop het andere ei los.
•Rol de lap deeg strak op Als je aan de smalle kant begint krijg je grote broodjes, aan de brede kant beginnen geeft kleine broodjes.
•Als je bijna aan het eind bent smeer het laatste randje deeg dan in met losgeklopt ei, zodat je de rol “dicht” kunt plakken.
•Snijdt van de rol 12 of 24 dikke plakken en leg de schijven plat op een met bakpapier bekleed rooster.
•Laat de broodjes op een warme plaats 30 minuten rijzen
•Breng een halve liter water aan de kook.
•Smeer de broodjes dun in met het losgeklopt ei.
•Plaats het rooster net iets onder het midden van de oven, zet een schaaltje kokend water op de bodem van de oven, draai de temperatuur terug naar 180 graden Celsius en bak de broodjes 15 minuten tot ze mooi bruin en glanzend zijn.
•Haal de broodjes uit de oven en laat ze op een taartrooster afkoelen.
•Eet smakelijk!

Een topper hier, afgelopen weken vaak gebakken en nog even "gesleuteld" aan het recept om ze echt perfect te krijgen.

Vesta

Vesta

06-04-2017 om 11:00

gevulde paprika

pp: 1 grote paprika, mooi vierkant van vorm bij voorkeur, 250g aardappel in kleine blokjes of minikrieltjes, 50 g feta
En pesto.

Verwarm de oven voor op 220°C, vet een oven schaal in.
Kook de aardappels, snijd de feta in hele kleine blokjes. Snijd de paprika door midden en verwijder het groen en de zaadlijsten.

Giet de aardappels af, meng de feta en een flinke klodder pesto er door en vul de paprika helften hier mee.
Dan 35-40 minute in de oven.

lennest

lennest

06-04-2017 om 12:01

snijboontjes, soep, groentelasagne zonder lasagne

Snijd de snijbonen in stukjes van 1-2 cm, wassen en met een bodempje water opzetten, 8 minuten koken, afgieten.
In een pan op hoog vuur wat olie of boter smelten, samen met wat knoflook, ik gebruik vaak 3 teentjes voor zo'n 400 gram boontjes. Boontjes paar minuten opbakken, goed blijven omscheppen. Laatste minuut theelepel Provençaalse kruiden er door scheppen.

Restjes-groentesoep
Kijk wat je in huis hebt: tomaat, paprika, courgette, restje bloemkool/broccoli, wortel, champignons, pompoen etc. Vooral datgene wat er niet meer zo mooi uit ziet, zonde om weg te gooien, maar op je bord ziet het er niet zo lekker meer uit.
Snijd alles in grove stukken, vul aan met ui, knoflook, allerlei kruiden (wat je lekker vindt), zet alles net onder water, aan de kook brengen, gas terug en laat maar gaar worden. Staafmixer er door, op smaak brengen met peper/zout/kruiden, desnoods een bouillonblokje, evt. nog wat kookroom of kokosmelk, ook hiervoor geldt: wat je lekker vindt. En klaar. Ook prima om in te vriezen.

Lasagne zonder lasagne
Beetje rare titel, maar ik weet het even niet anders te noemen. Maak de saus zoals je gewend bent, maar in plaats van lasagnebladen voeg je plakken tomaat, courgette of aubergine toe, gewoon rauw dus niet gekookt. Nog meer groenten, nauwelijks koolhydraten en heel erg lekker.

Krisje

Krisje

06-04-2017 om 12:19

Nasiblok

Ik herinner het me ook die blokken, maar zijn dat tegenwoordig niet die zakjes nasi-of bamigroente van conimex? Kleine zakjes, beetje A6-formaat.

http://www.inproba.nl/oriental/producten/22/mix-voor-nasi-goreng/ (ander merk, maar volgens mij hetzelfde).

Jasmijn

Jasmijn

06-04-2017 om 12:49

Moussaka (veganistisch)

Heerlijke vegan moussaka, lekker en super makkelijk:

Ingrediënten:

75 gr boter
50 gr bloem
500 ml amandelmelk
2 laurierblaadjes
2 tl zout
1 ui
2 tenen knoflook
1 pakje Tivall gehakt
2 tl gemalen nootmuskaat
2 tl kaneel
2 blikjes tomatenpuree + 400 ml water
3 grote aardappelen
2 aubergines
4 el olijfolie
1 cup nutritional yeast (optioneel)

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 220 graden. Snij de aubergines in plakken van ongeveer een halve cm dik en leg ze op ingevet bakpapier. Bak ze in de oven, ongeveer 20 minuten.

Was de aardappelen en snij ze in blokjes en kook ze gaar. (mogen gewoon in schil blijven)

Maak van de 500ml amandelmelk, de 75 gram boter en de 50 gram bloem een bechamelsaus. Voeg 1 tl zout en het laurierblaadje toe en laat 5 min. op laag vuur koken. Neem de bechamelsaus van het vuur, verwijder het laurierblaadje. ( doe er eventueel een beetje nutritional yeast in )

Snijd de knoflook fijn en snipper de ui. Smelt de rest van de boter en fruit de knoflook en ui 1 min. Voeg het gehakt, het laurierblaadje, de kaneel en nootmuskaat toe. Bak bruin. Voeg de tomatensaus en het zout toe en breng aan de kook en laat heel even pruttelen.

Vet de ovenschaal in met wat olie en doe onderop de aardappelen, daarna de aubergine, vervolgens het gehakt en als laatste de bechamelsaus.

Bak ongeveer 30 minuten in de oven, zodat de bechamelsaus een beetje bruinig oogt.

Vesta

Vesta

06-04-2017 om 14:46

Jasmijn

Vegan is je recept niet het begint met boter

Boter is een beschermde naam, daarom is pindakaas ook niet letterlijk vertaald uit het engels. Als je margarine bedoelt kan het wel vegan zijn.

Jasmijn

Jasmijn

07-04-2017 om 15:47

boter

Oh niet aan gedacht, ik heb zo'n spuitfles van de Lidl en er staat inderdaad op "Vloeibaar product met plantaardige oliën voor koken,bakken en roerbakken" Geen woord boter en ook geen margarine Maar we noemen het hier idd boter; we hebben bakboter (dit hier bovenstaand dus) en smeerboter (margarine)

Maar als je niet vegan wil eten mag je natuurlijk ook gewoon boter gebruiken en echt gehakt, het is een super lekker gerechtje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.