Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stuk van het huis van de buren erbij

We wonen in de stad in een oud monumentaal pand. We wonen en werken in ons huis, en beginnen een beetje uit ons jasje te groeien.Tegen één zijde van ons pand staat een wat jonger pand (1912)en daar is een kantoor in gevestigd. Nu wisten we al dat de eigenaar van t kantoor al op leeftijd is en gekscherend zeiden we dan tegen elkaar dat het toch wel leuk zou zijn als we een gat in de muur van de buren zouden kunnen slaan en zijn ruimte gaan gebruiken.
Maar nu is het onwaarschijnlijke gebeurd; de buurman gaat zijn kantoor over doen aan enkele medewerkers die alleen het voorste gedeelte van het kantoor willen huren van hem. Het gedeelte wat tegen ons aan zit en via de straatzijde met een deurtje én via de tuin (als we een gat maken) te bereiken is, biedt de eigenaar van het kantoor nu dus aan. Huren, kopen, geheel, gedeeltelijk, af en toe huren, gat maken voor eigen deur, alles mag. Kortom, hij wil in alles met ons mee denken. Hij wil er dus vanaf en zijn komende pensioen aanvullen met geld wat ie kan vragen voor het gedeelte wat bij hem leeg staat. Maar waar moeten we op letten? Heeft iemand hier tips voor?
It sounds to good to be true. We zouden de ruimte heel goed kunnen gebruiken voor ons bedrijfje, maar er moet een hoop aan gedaan worden. De vloer is belegd met heuga keukenette tegels (wie kent ze nog?), zachtboard op de muren (eeks) en een systeemplafond uit de jaren '80 met lekkage vlekken en gaten. Er is sindsdien ook niets meer aan gedaan. Willen we het gebruiksklaar maken, dan moeten we er veel geld in stoppen. Ooit, wil hij het wel verkopen. Geheel, gedeeltelijk, en daarbij wil hij ook aan ons denken. Maar nu huren, opknappen en dan niets meer overhouden als hij een koper voor t hele pand heeft gevonden, daar heb ik eigenlijk geen zin in. Poeh he...ik weet even niet waar te beginnen.

Wie helpt ons op gang?

Dorry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karin Scholten

Karin Scholten

27-12-2011 om 11:48

Chippie

Eerste wat ik mij bedenk: is dat huis wel te splitsen als je het (gedeeltelijk) zou willen kopen? Daar zitten nog wel wat strikte voorwaarden aan vast. Daar zou ik me eerst eens goed in verdiepen. Kun je het geheel kopen en hoe zit het dan met verschillende huurders die je er niet 123 uit kunt zetten?
Huren lijkt me de beste optie. Als hij het verhuurt moeten zaken wel functioneel zijn natuurlijk. Wil je het verfraaien, dan is het aan jullie. Mogelijk kun je inzetten op 50/50 qua opknapkosten (dan kan hij ook een iets hogere huur vragen).

Huren met recht

kun je het huren met een clausule met recht op 1ste koop erin, evt al met een prijsbepaling erin verwerkt.

Mamvantwee

Mamvantwee

27-12-2011 om 13:10

Bestemmingsplan?

Mag je wel wonen in het pand naast je, er zit nu immers een kantoor in? Wat zegt het bestemmingsplan? En inderdaad: kan het pand gesplitst worden volgens de regels? En ten derde: mag je gaten maken in monumentale muren?

Groet, Mamvantwee

Dorry1

Dorry1

27-12-2011 om 15:31 Topicstarter

Mag

Er zit een gemengde bestemming op. Het was een woonhuis en nu zit er een kantoor in. De muur is niet monumentaal; ouder dan 1960 is ie niet. Dus dat is t probleem niet.
Ik vroeg me vooral af of bij huren ik niet in onvoordelige positie kom als ik het later wil kopen. Het deel waar t om gaat zou echt los van t huis gemaakt kunnen worden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.