Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ankie

Ankie

21-10-2013 om 13:23

Studeren kinderen

Kinderen zijn 12, 10 en 5. Zoals het er nu naar uitziet (tja, wat kun je ermee) gaan ze alle drie studeren. Ooit heb ik 30.000 euro aan de kant gezet. Dat zou genoeg moeten zijn voor collegegeld. Het liefst zou ik kinderen zonder studieschuld aan de toekomst willen laten beginnen. Maar als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Stel dat we naast collegeld 500 euro (prijsniveau van nu) willen bijdragen dat vind ik dat we ze een eind op weg helpen.

Gisteren had ik met mijn man een discussie. Hij geeft aan dat we straks niet zomaar 500 euro per kind kunnen missen zonder leefstijl aan te passen. Globaal komt dat neer op (maximaal) 1500 euro per maand. Ik denk dat dat wel losloopt. Want ik denk dat de kinderen nu ook zeker dat bedrag kosten per maand. Opvang = 400 netto, kleding/schoenen = 50 euro per kind per maand, clubjes (zwemles, sporten, 1 x muziekles, typeles) = 60 euro per kind per maand (dat klopt precies, dat heb ik al nagerekend), sportspullen = ? euro per maand, boodschappen = ? euro per maand, cadeaus/kinderfeestjes/uitjes + ? euro per maand, vakantie x euro per maand
Mijn man vindt dat ik het te rooskleurig zie. Ik denk dat ik redelijk goed zit.

En een andere vraag: betalen jullie kinderen vanaf hun 18e alles zelf?

lennest

lennest

21-10-2013 om 13:59

kosten van een kind

Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben. Al is je kind 18 en als hij thuis woont, heb je kosten die gewoon doorlopen. Gas/water/elektra, eten ze mee? En al zouden ze kostgeld betalen, het dekt nooit alle kosten. Een deel van het bedrag wat je je kinderen geeft, is in natura, juist ja, het eten, gas/water/elektra. Bovendien: ga je direct kleiner wonen als je kinderen het huis uit zijn? Of liever gezegd: met hoeveel euro dalen je vaste lasten? Als je blijft wonen waar je nu woont: de hypotheek blijft even hoog. Met een baantje, de basisbeurs en 500 euro in de maand moet een studerend kind toe kunnen, zelfs een uitwonend kind, ik zie in mijn omgeving genoeg voorbeelden. Maar je moet jezelf afvragen hoe erg het is om studieschuld te hebben? Ik zie liever het volgende: ik spaar als ouder een vast bedrag per maand, ik krijg daar rente over. Kind leent van de overheid, de rente op studieschuld is erg laag, veel lager dan de rente die ik op mijn spaarrekening krijg. Studeert het kind af, dan los ik met mijn spaargeld (een deel van) zijn schuld af. En voor de kinderen die niet gaan studeren, krijgen die ook dat bedrag per maand?

Katniss

Katniss

21-10-2013 om 14:12

Plan

Hier duurt het nog even (oudste zit in de 3e), maar ik ben van plan haar vanaf haar 18e zelf verantwoordelijk te laten zijn voor al haar kosten. Inkomen komt uit stufi (als dat dan nog bestaat), zorgtoeslag, een bijbaan, en eventueel een bijdrage van haar vader en mij. Ik denk dat een bedrag van ca. 150 euro per maand redelijk is voor persoonlijke uitgaven (dus naast studie, verzekeringen, noodzakelijke kosten), dus zover wil ik wel bijdragen als er niet voldoende inkomen is uit werk en stufi/toeslag en de bijdrage van haar vader. Daarbij dan natuurlijk kost en inwoning. Ze mag van mij ook op kamers en dan zal ik wel wat meer moeten bijdragen. Ik heb weinig/geen spaargeld, dus alle bijdragen zullen uit mijn lopende inkomsten moeten komen.
Ik denk trouwens dat er maar weinig studenten een bedrag van 500 euro van hun ouders krijgen als bijdrage, dat vind ik heel ruim.

Geen idee

Tussen je oudste en je jongste zit 7 jaar. Dus ik neem aan dat als de jongste studeert, de oudste zo`n beetje klaar is. En de jongste is nu pas 5. Geen idee wat tegen die tijd, als hij/zij gaat studeren, studeren kost, wat er vergoed wordt en wat je zelf moet ophoesten. Er is een start kapitaal van 30.000 euro, lijkt me een mooie basis. De som van 1500 euro extra uitgaven per maand aan je kinderen gaat er dus in werkelijkheid niet echt zijn. Dat zou hier overigens niet lukken. Als je jongste 20 is, is de oudste 27,de middelste 25, dus hebben zij in ieder geval een eigen inkomen. Als mijn zoon 18 is hoeft hij niet alles zelf te betalen. Eten en drinken en andere zaken in het dagelijks leven wil ik best betalen. Maar voor luxe en extraatjes mag hij een baan/bijbaan zoeken. Naarmate hij ouder wordt kan hij, neem ik aan, ook zelf zijn kleding en andere persoonlijke zaken, zelf betalen. Als zijn inkomsten dusdanig zijn dat hij van dit geld ook zelfstandig zou kunnen wonen kijken we verder. Als we een studie gewoon niet kunnen betalen en zoon heeft wel de ambities zal er geld moeten worden geleend. Liever niet, maar ik weet ook niet hoe mijn leven er dan uit ziet. We kunnen wel werkeloos zijn en dat we zelf moeite moeten doen om rond te komen.

Niet studeren.

Ik dacht net hetzelfde als Lennest. Je gaat ervan uit dat alle 3 de kinderen gaan studeren en jullie daar 500 euro per maand. per kind aan bijdragen. Wat doe je als 1 van je kinderen op zijn 18e stopt met het leertraject en liever gaat werken? Krijgt dat kind ook 500 euro per maand?

rev

rev

21-10-2013 om 14:50

ruim

Je zit ruim met de 500 euro bijdrage, want dit is nog bovenop het bexrag voor studie wat je nu al apart hebt staan? Blijft de stufi dan zou dat naar mijn idee wel minder kunnen, mocht je zelf in de knoop komen.

Mijn oudste, 18, studeert ook sinds dit jaar. Wij betalen 250 per maand collegegeld (1900 per jaar- september/december betalen we geen collegegeld). Verder aanschaf van boeken ieder jaar en dat was dit jaar 350 euro. Verder legt ze zelf uit een bijbaantje maandelijks 300 euro bij. Wat nog overblijft is ongeveer 250 euro wat overbrugd moet worden. Dit vangt ze op met stufi(235?) en voor de zekerheid leent ze 100 euro per maand bij. Daar kan ze het prima van doen. Blijkt ze de 100 euro echt niet nodig te hebben dan laat ze die ook nog vervallen.

Wij leggen verder niks bij. Huur kamer is 350 (gaat 90 huursubsidie af), zorg is 110 (gaat 70 zorgtoeslag af), gas/water/licht/boodschappen ea zou ik moeten vragen.

De eerste boodschappen en inrichting kamer hebben we wel betaald.

Brianna F

Brianna F

21-10-2013 om 15:05

Hier

Wij betalen voor onze 2 studerende dochters de zorgverzekering, het collegegeld en de boeken. Ze mogen de zorgtoeslag houden als zijnde zak/kleed/leefgeld. De uitwonende beurs dekt de kamerhuur. Eventuele inkomsten uit bijbaan is voor hun zelf en dat gaat doorgaans op hun spaarrekening. Ik las ergens 150 euro voor persoonlijke uitgaven per maand. Vind ik best veel.

Jaina

Jaina

21-10-2013 om 15:07

Hier

In principe betaal ik alleen college geld voor de kinderen + eventuele extra studiekosten als ze een studie doen waar je veel extra materiaal voor nodig hebt. Uiteraard kunnen ze thuis blijven wonen dus kost en inwoning is gratis. Van stufi + bijbaan betalen ze dan hun persoonlijke uitgaven, boeken en zorgverzekering (maar daar krijgen ze zorgtoeslag voor dus een deel vande kosten krijgen ze terug) Is het niet genoeg of hebben ze ad hoc een keer wat extra geld nodig dan geven we dat. Het is niet heel ruim dus af en toe een extra is ok.

Op kamers zullen ze zelf moeten financieren tenzij er een hele goede reden is waarom ze op kamers moeten. Zo hebben wij wel de kamer voor onze dochter betaald omdat wij halverwege haar studie gingen verhuizen. Dus buiten haar schuld om. Ze kreeg toen van ons de huur vergoed + nog boodschappengeld. Inderdaad zo rond de 500 euro per maand. Ze had daarnaast een uitwonende beurs en een bijbaan maar ze kon toen niet zoveel uren werken. Dat was inderdaad een behoorlijk bedrag voor ons maar goed het was maar voor een kind en ook maar voor een periode van 2 jaar. Ik zou dat niet voor drie kinderen tegelijk kunnen betalen.

Ankie

Ankie

21-10-2013 om 15:58

De discussie ging er eigenlijk om...

Mijn stelling was dat kinderen nu ook (veel) geld kosten ook al zitten ze in de 'goedkope' basisschoolleeftijd. En dat we die 500 euro per maand per kind nu ook grotendeels kwijt zijn (kinderopvang 200 euro per kind, kleding 70 euro per kind per maand, clubjes 60 euro per kind per maand, vakantie etc)

Op kamers gaan zit er hier al snel in omdat er weinig universiteiten etc om de hoek zitten. Ik ga dus uit van een bijdrage van 500 euro aan een uitwonende student. En ja, vooralsnog ga ik er vanuit dat ze alledrie wel iets gaan doen na het middelbaar onderwijs. Zo niet, dan zullen we dat kind ook voorthelpen.

Keken jullie trouwens wat het studeren kostte en wat jullie hieraan konden bijdragen? Of hadden jullie een bepaald vaststaand bedrag voor alle kinderen in gedachten?

Ik vind sparen tijdens studielening ook wel een mooie constructie. Dat geeft je nog wat speelruimte.

Ella2007

Ella2007

21-10-2013 om 16:07

1500 nu ?

Ik denk niet dat je kinderen nu 1500 per maand kosten. Als ik naar ons eigen gezin kijk, dan denk ik dat we per kind misschien 200/250 in de maand kwijt zijn. Dus wat dat betreft denk ik dat je man gelijk heeft, maar tel het maar eens op. Op de Nibud site kun je een gemiddelde vinden voor kosten van eten/douchen etc. Dan kun je het grofweg uitrekenen.

Wij hebben ook 10.000 per kind staan voor de studie (berekend op 5 jaar collegegeld), maar als ze inderdaad op kamers moeten (en dat zit er wel in, want wij wonen in een uithoek in het Noorden van het land) en de basisbeurs wordt omgezet in een lening, dan zullen we het daarmee niet redden. Ik hoop dat ik en mijn man tegen die tijd nog een baan hebben, en dat we nog een bijdrage kunnen doen. De studietijd start over 5 jaar, en zal zo'n 8 jaar duren als ze allebei een studie van 5 jaar doen, dan reken ik op een bachelor en een master zonder vertraging. Uitgaan en kleding mogen ze zelf bij elkaar sprokkelen met een baantje. Ik zie mijn eigen bijdrage meer voor studiekosten, kamerhuur, zorgverzekering, reisgeld en eten. De pest is dat je nu nog niet weet wat het overheidsbeleid wordt. Wel of geen OV kaart, wel of geen beurs, wel of geen boekengeld.

En anders zoals Lennest: lenen van de overheid (rente is laag), en wij betalen dan later, na de studie, wat we kunnen om ze te helpen aflossen. Over een jaar of 12 is ons huis vrij, dus dan zitten wij ook weer wat lager in de maandlasten.

Ankie

Ankie

21-10-2013 om 16:40

Ella

Ik was al begonnen met het optellen van de bedragen:

Opvang: netto 200 euro per kind per maand (en straks bij minder kinderen betaal ik netto meer per maand, joehee!)

Kleding: 75 euro per maand per kind
(op basis van 1 winterjas per twee jaar, 6 broeken/rokjes per jaar, 2-3 paar goede schoenen, 5 gewone T-shirts van, 5 lange mouwen shirts/truien/bloesjes, lading ondergoed/maillots/sokken)

Clubjes: 75 euro per maand per kind (inzicht...ai!)
(kind 1: schaatsen/voetbal, kind 2: voetbal/gitaarles, kind 3 hockey/zwemles)
(For the record: schaatsen kost 515 euro per jaar incl huur schaatsen, gitaarles 53 euro per maand, zwemles 48 euro per maand)

Sportspullen: 10 euro per kind per jaar (en daarmee zit ik waarschijnlijk nog veel te laag)

Boodschappen: 80 euro per maand per kind (20 euro per week, nog geen 3 euro per dag, lijkt me aan de lage kant want ze eten net zo veel als ons)

Dan zit ik sowieso op 440 euro

Dan reken ik uitjes, vakanties, vervoer, typeles, verjaardagscadeaus, cadeaus voor kinderfeestjes, kinderfeestjes, boeken, brillen, sport, laarzen, schaatsen, etc nog niet eens mee.

Yep, ik schrik er ook van.

Knurf

Knurf

21-10-2013 om 17:18

de toekomst

'Keken jullie trouwens wat het studeren kostte en wat jullie hieraan konden bijdragen? Of hadden jullie een bepaald vaststaand bedrag voor alle kinderen in gedachten?'

Goh, ik ben al blij als ik weet wat ik eind van de week eet. Laat staan dat ik ga uitrekenen hoeveel ik over 7 jaar kan bijdragen aan de studie van mijn dochter.

Maar vooruit, ik doe een poging.

Als ik uitga van (ongeveer) hetzelfde besteedbare inkomen als nu (geindexeerd en zo), dan denk ik dat mijn dochter haar kost en inwoning van mij 'krijgt'. En het collegegeld wil ik ook wel betalen, al heb ik daarvoor ook al een bedragje op de spaarrekening van mijn dochter staan. De kinderalimentatie (150 euro per maand) gaat dan rechtstreeks naar mijn dochter, daar kan ze de ziektekostenverzekering en reiskosten van betalen. Dan heeft ze vermoedleijk nog haar beurs van 95 euro, daar kan ze kleedgeld, uitgaan en bellen van betalen. Wil ze meer, dan zal ze moeten werken. Als dat tenmiste lukt naast haar studie, dat is natuurlijk niet bij alle studies mogelijk.

Als ik tegen die tijd meer werk (nou ja, beter gezegd, meer inkomsten heb), kan er ook meer geld naar haar toe. Maar zo ver ben ik nog niet

Kinderbijslag

Ankie, hou je er bij je berekeningen ook rekening mee dat de kinderbijslag wegvalt vanaf het moment dat je kinderen 18 worden?

Anneke

Anneke

22-10-2013 om 13:53

Nanny

Nee, daar heb ik niet bij nagedacht... Dank.

L

L

24-10-2013 om 21:57

Student

kot 400/maand, schoolkosten 200/maand,voeding enz 200/maand
+ trein, bus, huurfiets (eigen fietsen worden gestolen), reisje, kleding, ontspanning,...

tja, zover vooruit denken

ik vraag me af hoeveel zin dat heeft. Het leven zit vol verandering.

Er bestaat nu zorgtoeslag, wie zegt dat dat zo blijft. Er is nu een basisbeurs. Geen idee of dat blijft. De kamerprijzen voor studenten - geen idee. Op dit moment is 'what'sapp' gratis - maar of dat blijft? Er bestaat een 'gratis' OV-kaart voor studenten - of die er over al die jaren nog is??
Spaarrente is ontzettend laag - verandert dat in positieve zin?
De zorgverzekering - hoever gaat doe stijgen?

Zoveel variabelen. Maar studeren kost geld en dat je als ouders een tijdje wat minder ruim zit met studerende kinderen, ach, dat is niks nieuws. Daarna kun je als stel samen wellicht nog jaren genieten van een wat royalere beurs.

Tirza zei altijd...

dat een uitwonend studerend kind 10.000 per jaar kost. Dus dan heb je nog even te gaan

Ankie

Ankie

27-10-2013 om 00:37

Bromvlieg

Maar betaald Tirza dat dan helemaal? Dat geloof ik niet. Ik neem aan dat daar bv ook een zaterdagbaantje bij in zit (300 euro per maand)

Ankie

Ankie

27-10-2013 om 00:38

Bromvlieg

Maar betaald Tirza dat dan helemaal? Dat geloof ik niet. Ik neem aan dat daar bv ook een zaterdagbaantje bij in zit (300 euro per maand). En wat kost een kind van 10 dat gewoon thuis woont? Als ik een globale schatting doe is dat ook ruim 500 euro per maand.

Ankie

Ankie

27-10-2013 om 00:41

Oeps

BetaalT dus...

Nee, dat zei Tirza niet, dat zij dat allemaal betaalt

Maar wel dat het zoveel kost. En dat studenten zelf meebetalen aan dat bedrag, bijbaantje dus.

rev

rev

27-10-2013 om 01:11

1900

Bijbaantje en tot nu toe ook nog steeds de basisbeurs als gift dus nee, natuurlijk betaal je dat niet helemaal. Gelukkig maar, anders zou ons kind niet kunnen studeren. Ik kan echt geen 10.000 per jaar ophoesten. Dit is trouwens ook nog berekend voor een uitwonend kind. Puur het studeren kostte dit jaar 1900,- ex boeken.

ze gaan misschien ook werken?

Hier krijgt oudste die studeerd: 40 euro pm als bijdage in het schoolgeld. Wij betalen haar ziektekostenpremie (is goedkoper omdat ze nog thuis woont, kan in onze mee) en ontvangen de zorgtoeslag, dat kost ons geloof ik 10 euro per maand.
Verder betalen we kost en inwoning. En we betalen haar muziekles en boeken voor school en eventueel een reparatie aan de fiets 's een keer ofzo.
En dat is het. De rest betaald ze zelf(= dus het grootste deel). Ze lost haar eigen schoolgeld af,zorgt zelf voor de rest van het studiematriaal, koopt d'r eigen kleding en zorgt zelf voor versnaperingen voor haar eigen vrienden en vriendinnnen. Betaald zelf de sportschool en haar telefoon en d'r eigen rijles.
Ze is 19. Kan ook zelf werken. En wil dat ook. Ze wordt ook kriegel als ze haar hand moet ophouden bij ons. Dat is niet wat ze wil. Ze wil zelfstandig zijn.
De 40 euro 's komen van een spaargevalding dat we ooit gestart zijn.
Daar staat nog zat op om nog jaren die bijdrage te betalen.
groeten albana

Ankie

Ankie

28-10-2013 om 20:02

Meebetalen

Natuurlijk betalen de toekomstige studenten zelf ook een deel aan hun levensonderhoud (kleding, uitgaan, telefoon, vakanties, etc). Wij willen studiekosten en rijbewijs graag volledig betalen (dat kan volgens mij prima van die ruim 30.000 euro). Er zullen een aantal jaren zijn dat we 2 x collegegeld en boeken etc op moeten/willen hoesten.

Daarnaast ga ik er vanuit dat onze kinderen nu ook ongeveer 500 euro per maand per kind kosten en dat we dat dan ook kunnen missen (uitwonende kinderen, inwonende kinderen krijgen een deel in natura). dat het dus linksom of rechtsom financieel nog niet zo heel veel uitmaakt of ze in de kinderopvang of op de universiteit zitten. Man denkt dat het dan een financieel pittige tijd gaat worden, ik denk dat het al met al (met het potje van 30.000 euro) wel mee zal vallen. Zeker als je bedenkt dat we ook jarenlang 800 euro per maand kwijt waren aan kinderopvang.

zitermiddenin

zitermiddenin

29-10-2013 om 10:38

Ankie of dat kan

van die 30.000 euro kun je niet voorspellen. Dat hangt er ook nog vanaf welke studie ze kiezen en hoe lang het allemaal duurt. Hier eentje met een 6-jarige studie en eentje met een 5-jarige studie maar die heeft eerst HBO gedaan, toen een pre-master voor de aansluiting en nu dan een 2-jarige (technische en met zware studielast) master. Die is dus 7 jaar bezig. En alles kost collegeld, in totaal dus 13 jaar. Dan gaat het hard hoor, daarmee zitten wij al boven de 20.000 die jij voor 2 kinderen gereserveerd zou hebben en dan zit er nog geen rijbewijs bij. Plus dat er een paar jaar zonder stufi bijzitten wat het voor de student wel echt moeilijk maakt om alles helemaal zelf te bekostigen.
Ze betalen bij ons ook zelf mee maar wij spekken ook. Het is maar net hoe je er naar kijkt, er zijn er (komt hier op het forum ook regelmatig langs) die vinden dat als kinderen gaan studeren ze financieel zelfstandig zijn en hun eigen broek moeten ophouden, de taak van pap en mam zit er op. Als ze komen eten zullen ze daarvoor niet hoeven betalen maar dat is het dan zo ongeveer.
Wij zien onze studenten nog als 'kinderen' en denken ook, ze hebben hun hele jeugd al geld gekost en dat loopt gewoon een paar jaar langer door. Net wat jij zegt, in plaats van de kinderopvang en de zwemles, muziekles en dergelijke kosten ze nu studiegeld. Bij ons gaat de maandelijkse bijdrage ook uit de huishoudkosten en dat kan omdat die andere kosten er nu niet meer zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.