Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mari39

Mari39

24-11-2015 om 10:41

Stoomoven kapot?

Sinds juni hebben wij nieuwe keuken met stoomoven van ATAG. Een gewone stoomoven, dus geen combi. Ik heb een aantal keren geprobeerd groenten te stomen er in en het duurt veel te lang:zondag aardappels (snelkokend) ruim 45 minuten voor ze gaar waren, een sperzieboontjes heb ik na ruim een uur maar in de pan verder gekookt. Is niet goed lijkt me. Volgens mij zijn er 2 opties: of de stoomoven doet het niet goed, of ik doe iets verkeerd. Ik spreid de groenten uit over de plaat, hoogste stand en 100graden.
Ik heb de vraag al voorgelegd aan de leverancier van het apparaat en de keukenwinkel maar dat duurt best lang. Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

RTFM

Heb je een gebruiksaanwijzing?

Hoe heet die stoomoven (type, etc.)
Is er een receptenboek voor?

Ik wist trouwens niet dat er ook combinatiestookovens bestonden.
Is het niet gewoon een combi magnetron?

Mari39

Mari39

24-11-2015 om 13:48

SX4411B

is het serienummer.

http://www.atag.nl/collectie/producten/ovens/combi-stoom-ovens/matrix-stoomoven/sx4411b

Het is dus geen combi met gewone oven. En ook geen magnetron functie.
In de handleiding staan de standen en kooktijden voor verschillende gerechten. Bijv. sperziebonen 20-25 minuten. Dan zijn ze bij mij nog echt heel hard, bijna rauw.

Ik heb ook wel eens asperges geprobeerd. 10-15minuten staat ervoor. Na 40 minuten waren ze nog heel hard. Ook die gingen maar gewoon weer in de pan.

Overigens:die magna stoomoven is inderdaad erg mooi. Maar ik heb ook nog een grote aparte oven , dus combi was niet noodzakelijk.

Yaron

Yaron

24-11-2015 om 14:02

Niet snel

Wij hebben een Atag stoomoven van 11 jaar, maar het is bij ons een miskoop geweest, het duurt inderdaad erg lang voor alles gaar is en het schoonmaken drogen is veel gedoe. Wij gebruiken hem nu alleen nog om af en toe vis te stomen of Chinees op te warmen. De aardappelen en groente stomen we in een stoompan met twee lagen. Ik denk dat er niets mis is met je stoomoven, maar je kunt voor de zekerheid een monteur laten komen, je zult nog garantie hebben.

Water?

Ik heb in de gebruiksaanwijzing gekeken. Die maakt niet gelukkig.
Duurt veel te lang inderdaad.

Let je wel op het waterreservoir? Je moet onderweg misschien bijvullen.

Er is overigens wel een verschil tussen de culinaire sperzieboon en de huistuinenkeuken versie. Die laatste is doorgaans wat zachter. Pap, zeggen de echte koks.
Maar als je voorkeur meer bij die versie ligt dan bij de knapperige, dan heb je misschien wel helemaal niks aan die stoomoven. Of ben je wel blij met het resultaat van visgerechten?

Die Magna, die wil ik wel. Nou ja, moet ik eerst even de gebruiksaanwijzing van dat ding doornemen.

Mari39

Mari39

24-11-2015 om 16:07

water

wordt aangegeven als deze op is door apparaat, dus als dat gebeurt kom je daar snel achter.

Ik vond de boontjes na ruim 1uur stoomoven en nog 5 minuten in de pan, wel erg lekker. Lekerder als alleen maar in de pan. Geldt ook voor de aaradappels, die waren erg lekker. Maar om daar 3 kwartier op te wachten?
Overigens zei de keukenwinkel wel dat de kooktijd net zo lang moet zijn in stoomoven als in de pan. En dat de culinaire boontjes wat knapperiger zijn is prima, maar na 20 minuten in de stoomoven waren de boontjes nog bijna rauw!
Ik heb 1 keer vis gestoomd in de oven, dat was lekker, maar ook dat duurde relatief lang. Ik stoom ook wel eens een zalmpje in de oven, maar dat is toch maar een kwartier/20 minuten. In de stoom oven zeker 35 minuten.

Het viel me trouwens nu ook op dat ik de autoclean functie niet kan vinden op het apparaat en in de handleiding, terwijl deze wel in de mooie glossy folder staat als onderdeel van de oven. Die vraag heb ik ook maar neergelegd bij de ATAG.
Ik zou wel heel erg balen als er niets mis mee is.

Krullevaar

Krullevaar

24-11-2015 om 22:01

niet goed

Ik zou gewoon een monteur laten komen, zo te zien heb je nog garantie. Wij hebben een combistoomoven van Miele en ik heb aardappeltjes gewoon in 20 min gaar.

Als er niet genoeg water in het reservoir zou zitten moet hij dat aangeven, dus dat kan het niet zijn. Waarschijnlijk duurt het opwarmen tot 100gr veel te lang. Bij ons kan je dat zien, want op het scherm zie je de temperatuur per graad oplopen. Bij jullie geeft ie dat denk ik niet aan (anders zou je het wel weten)

Niet meer ergeren, maar snel bellen! Hier hoef je geen genoegen mee te nemen hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.