Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stoomoven?

Wie heeft er ervaring met stoomovens? Is het iets wat ik moet hebben naast een gewone oven in mijn nieuwe keuken?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
knevel

knevel

09-11-2011 om 18:53

Zou niet meer zonder willen

Het is echt een aanwinst voor de keuken; alle groente wordt hier in de stoomoven gekookt. Afbakbrood e.d. gaat ook in de stoomoven, met minder stoom dan bij het koken van groente. Het droogt niet/minder uit. Met een beetje stoom wordt de over ook sneller warm, en dus je gerechten ook.
Verder kun je eenvoudig fruitsappen maken. Bijvoorbeeld appels met schil en al in de stoomoven. Opvangbak eronder voor het sap en laten pruttelen maar.

Er zijn vast heel veel receptenboeken voor de wat meer culinaire toepassingen. Maar hier wordt ie elke dag gebruikt voor de groente.

Hier hebben we overigens een stoomoven waarbij de stoom ook uit kan. Het is dus ook een gewone oven...

Triple

Triple

09-11-2011 om 19:56 Topicstarter

Knevel

Leuk dat je zo enthousiast bent! Maar waarom doe je de groente in de stoomoven? Het gaat volgens mij niet sneller. Is het veel lekkerder? Vitamines en kleur schijnen ook beter te blijven.
Gebruik je hem ook voor vis?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ik heb geen stoomoven maar wel

een stoompaninzet, deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30152346/

Groente is echt lekkerder, ik hang dat ding boven de pan aardappels. Ik heb geen plek voor een stoomoven, anders had ik het misschien wel overwogen.

Inge M

Inge M

10-11-2011 om 20:28

Super savon, die wil ik ook. nu nog een vraag

Wil jij voor mij de doorsnede meten van de rand aan de onderkant. Ik heb al pannen die geschikt zijn, maar dat moet het wel ongeveer de goede maat zijn.

Inge

Het onderste gedeelte, met die gaatjes, heeft een doorsnee van 21,7 cm en dat deel erboven (dat dus boven de pan hangt) is 24 cm. Hoop dat het past want het is echt een handig ding!

Stoompaninzet

Ik heb de link niet nagelopen, maar ik vermoed dat het net zoiets is als wij hebben, maar die van ons heeft een bodem die trapsgewijs uitloopt. Die past dus zowel op kleinere als grotere pannen. Weet alleen niet waar-ie vandaan komt, het was een cadeautje van schoonmama.

Groeten,

Temet

Triple

Triple

11-11-2011 om 17:39 Topicstarter

Hoge druk stoomoven?

En heeft iemand een hogedruk stoomoven? Ik heb het idee dat dat gewoon een snelkookpan op zijn kant is, maar dan héél duur. Klopt dat?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Inge M

Inge M

11-11-2011 om 21:20

Dat gaat waarschijnlijk niet passen

Ik heb twee pannen met een doorsnee van 20 cm (binnenkant gemeten). Als daar 21,7 cm binnen moet passen, dan gaat dat dus niet werken.
Jammer, misschien ook de pan kopen bij de Ikea?
Wij hebben al een stoomdeel maar dat is van plastic en de gaten vallen er letterlijk in (en de boontjes erdoor).

knevel

knevel

12-11-2011 om 13:09

Groente - voorheen in de stoompan

Inderdaad om dezelfde reden die in eerdere reacties is gegeven: je verliest geen vitaminen enzo aan het kookwater. Vis (eten we niet zo heel veel) kan ook in de stoomoven, maar dan gaat de oven wel wat warmer. Groente 'koken' gaat op 100% stoom en 100 graden; vis gaat waarschijnlijk op 100% stoom (of minder) met 180 graden. Het voordeel van deze oven is dus dat je kunt variëren.
Hier dus geen hogedrukstoomoven, omdat je die dus niet als oven kunt gebruiken.
In het begin heb ik ook wel eens rijst gekookt in de stoomoven. Kan prima, maar dan ben ik toch meer van het pannetje met water.

De stoompan die we hier hebben is er eentje met een diep mandje (voor pasta enzo, dan kun je dat eenvoudig uit het kokende water trekken) en een minder diep mandje voor de groente.

En, Triple, heb je al een keuze gemaakt?

Faith

Faith

12-11-2011 om 14:33

Vraag!

Nu we er toch zijn, ik heb een stoommagnetron??? van whirlpool via Ikea, die zat al in de keuken van het huis.Ik vind het een gek ding, er zit geen vlakke bodem in en in de bodem zit een gat. Het lijkt mij dat er nog een soort schaal in moet. Wie weet dit? De bodem is overigens pastelblauw. Ik hoop dat iemand dit herkent! Faith

Triple

Triple

13-11-2011 om 10:28 Topicstarter

Ontdooien?

Knevel, ik ben er nog niet uit! Nieuwe vraag is of je gemakkelijk dingen kunt ontdooien in een stoomoven en of hij ook snel warm is.
Wij gebruiken nu de magnetron eigenlijk alleen om elke ochtend brood mee te ontdooien.
Als dat ook makkelijk en snel kan met een stoomoven overweeg ik om de geplande combi-magnetron in te wisselen voor een combi-stoomoven. Goed plan?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yaron

Yaron

13-11-2011 om 21:50

Stoomoven

Wij hebben een stoomoven, geen combi. We gebruiken hem bijna nooit, alleen af en toe om vis te stomen of om een restje chinees op te warmen. We hebben een stoompan van BK, een gewone kookpan met 2 inzetten erboven, in het onderste mandje gaan de aardappelen en in het bovenste mandje de groente. In de pan wordt alles sneller gaar, de stoomoven droog/schoonmaken is meer werk dan de pan in de vaatwasser zetten. Ook heb je nog een pan of schaal nodig om je groente in te doen voor je ze op tafel zet. Hier komt er dus niet weer een gewone stoomoven, zo'n combi of een hogedruk oven zouden we wel overwegen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.