Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stinkie stinkie

Vroeg me zomaar af als iets stinkt is het dan ook vies?

Als ik eerder wel eens in rokerige ruimtes was geweest hing ik het betreffende jasje oid buiten om te luchten. Daarna was het weer lekker fris, vond ik. Maar zou dat eigenlijk wel echt zo zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grappig

Ik heb er eens over na zitten denken. Ik denk dat als je iets vindt stinken dat dat persoonlijk is. Ik vind de geur van boerenkool koken niet lekker maar vindt het wel lekker om te eten. Misschien houd ik van de geur van lavendel en vindt jij het vies?

Misschien vind ik de vage rookgeur in jou jasje niet erg opvallen en niet vies, maar een anti roker ruikt het en vindt het vies. Een vriendin van mij gebruikt heel veel wasverzachter zodat haar kleding "lekker fris ruikt", ik vind het vies en overheersen.
Dus iets wat stinkt hoeft niet altijd vies te zijn. Maar veel dingen die stinken vindt bijna iedereen wel vies.Zoals zweetvoeten en hondenpoep.

Vies

Ja, wat is vies? Je hebt onaangename luchtjes die op zich niet echt vies zijn, zoals rook. Na luchten zou ik zo'n kledingstuk wel weer schoon vinden. Als het om zweetlucht gaat of een muffe lucht dan zal het vaak ook bacteriologisch 'vies' zijn en dan zal een echte wasbeurt zeker nodig zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2012 om 02:18

Nee

Bepaalde kazen kunnen echt onfris ruiken, maar de liefhebbers smullen ervan.
De invulling van het begrip 'vies' kan voor iedereen anders liggen. Ik vind koffie heerlijk ruiken, al vanaf dat ik peuter was. Anderen vinden die geur vies. De koffie zelf is daarmee niet vies. Mijn man blijkt de geur van bleekmiddel vies te vinden. Voor mij is dat verbazingwekkend. Ik vind het namelijk een lekkere geur. Met bleekmiddel maak je schoon, dus het is niet vies.

Vies en stinken

Weet je wat ik écht écht héél erg vind stinken? Van die spuitdeodorant die tieners en pubers gebruiken...Mén wat stínkt dat! En dat zit er wel zo'n chemische bloemengeur overheen, maar onder die bloemengeur zit 'iets' anders...iets dat me de adem beneemt als ik het ruik en onpasselijk van word. Ik krijg hoest en kokhalsreacties tegelijk........
In mijn bijzijn 'spuiten' ze allang niet meer...dat snap je. Zelfs vriendinnen of anderen die toevallig langs wippen....is er 1 die de deo tevoorschijn haalt word er meteen geroepen: 'Neé want daar kan de moeder van......(naam kind) niet tegen!' Dus meestal spuiten ze buiten of op hun kamer. Maar soms als ik er niet ben en voorlopig ook niet terug kom (werken ofzo) dan word er toch op de b.g. grond gespoten...En al is het úren later, ik ruik het nog steeds, hoewel mijn lich. reactie dan wel stukken minder is. En ik vind het ook nog steeds onaangenaam stinken...Dus wapper ik met alle deuren en roep later de pubers ter verantwoording, die dan met enig ongeloof beiden ontkennen. Ik zie aan hun dat ze niet snappen dat ik dat weet (ach moeders weten toch álles, niet dan?).
Zo stínkt dat ik snap niet dat mensen dat lekker vinden ruiken...die chemische bloemengeur á lá...Maar die geur die gemaskeerd word door die bloemengeur...ruikt dan niemand die? Behalve ik? En die stinkt naar...amonia, maar dan nóg geconcentreerder!
Maar goed 'vies'is deo natuurlijk niet.
groeten albana

bibi63

bibi63

05-08-2012 om 15:17

Rooklucht, grappig

Mijn vader rookte vroeger. Als kind vond ik de rookgeur van zijn kleding (voorzover ik het associeerde met sigarettenrook) lekker, het rook naar 'pappa'. Nu denk ik daar anders over. Vast omdat er daarna zo'n antirook lobby is gekomen. Zit ook vaak tussen de oren denk ik.
Gr. Bibi

Tink

Tink

05-08-2012 om 19:54

Tja

Wat is vies... Ik vind versgebakken brood heerlijk ruiken, maar ik ken ook wel mensen die dat een vreselijke lucht vinden.

Sigarettenlucht vind ik erg smerig en het verbaast me nog steeds dat rokers dat niet geloven. Als mijn kind lang geleden bij (toen nog) rokende familie logeerde kon naderhand alles wat mee was geweest in de was, want het stonk. Nee, zeiden ze dan, je stelt je aan, die spullen hebben alleen boven gelegen en daar roken we nooit. Dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar die lucht zit dus echt in je héle huis... Hier gaan kleren met rooklucht erin dus in de was, luchten helpt daar niet genoeg tegen vind ik. Bezwete spullen ook trouwens.

Wat ik ook lekker vind ruiken is een garage. Ik weet niet wat het precies is, olie, smeer, maar ik heb er een positieve associatie mee, vond het als kind al lekker ruiken daar

En heel smerig: kunstmatige 'lekkere luchtjes', van die Brise dingen bijvoorbeeld. We kwamen een keer terug van vakantie, schoonmoeder had de post verzorgd. Na 1 stap over de drempel ging ik bijna over mijn nek, er hing een enorm sterke kunstmatige lavendelgeur in de gang. We hebben nog een tijdje moeten zoeken, want het was maar een klein ding: een soort speelgoedaapje waar die lucht vanaf kwam, het hing ergens aan een verwarmingsbuis. Ik heb het ding meteen buiten gesmeten. Duurde nog behoorlijk lang voor die lucht uit huis was ook.
Ik ben er trouwens nog steeds niet achter of schoonmoeder dat nu had meegebracht als aardigheidje (ze is nogal van de prullaria in huis, zeg maar) of dat ze het hier vond stinken . Maar persoonlijk heb ik liever een puur natuurlijk stankje dan een zogenaamde lucht'verfrisser'. Brrrrr.

dere

dere

05-08-2012 om 20:54 Topicstarter

Ik bedoelde eigenlijk......

....laten de zaken, zoals bevoorbeeld rook, viezigheid achter op kleding? En ben je er dan met luchten alleen niet mee klaar?

Dus is stank een waarschuwing om (meer) actie te ondernemen?

Maar dat stank persoonlijk is (waar ik dus even niet aan heb gedacht) haalt bovenstaande eigenlijk alweer onderuit.

Hanne.

Hanne.

06-08-2012 om 10:14

Geur is moleculen

Rook geur betekent dat er rook moleculen op je kleding zitten die daar vanaf komen (en in je neus terecht komen).

Volgens mij zou je dus kunnen zeggen dat als je het niet meer kan ruiken de moleculen dus weg zijn en ehti niet vies meer is.

Ely

Ely

06-08-2012 om 12:02

Hahaha hanne

In ieder geval is je neus niet meer vies dan!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2012 om 12:11

Ja bibi!

Vroeger was rooklucht een topper in de Bouquet-reeks! Dan vlijde zij zich tegen hem aan en snoof verlegen zijn warme lichaamsgeur op, een mengeling van leer, aftershave (vast OldSpice) en sigarenrook - ofzoiets. De Marlboro-man, die was stoer. En rookte.

Tirza

bibi63

bibi63

08-08-2012 om 14:39

Haha tirza

Inderdaad! Rooklucht is volgens mij iets wat we (of de meesten van ons) pas de afgelopen jaren vies zijn gaan vinden, omdat we het associeren met ongezond. Dat was 10-tallen jaren toch echt anders. Ondanks het feit dat er natuurlijk ook mensen zijn die het lang geleden ook vies vonden, het waren er ongetwijfeld heel wat minder. Ook waarschijnlijk omdat je het dagelijks rook en nu niet meer. Toch is het m.i. voor een heleboel mensen een 'tussen-de-oren' dingetje. De associatie. Want in de rook zitten is natuurlijk ongezond, maar een kledingstuk met rooklucht normaliter niet (hooguit voor mensen met astma). Grappig eigenlijk wel. Bedenk me ook ineens dat reuk een sterk en gevoelsoproepend zintuig is. Dus los van het feit of je iets vies of lekker vindt ruiken, roept het ook emoties en herinneringen op. Die kunnen dus positief of negatief zijn. En rooklucht (bijv. in kleding) kan voor velen een vroeger, bijv. 'papa' gevoel oproepen. Net zoals ik het ook altijd prettig vind ruiken in kleine barretjes. Verschraald bier, rook. Dat herinnert mij aan mijn zorgeloze pubertijd. Grappig, want echt lekker ruikt het niet.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.