Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

24-04-2013 om 19:31

Stevige fiets

Mijn zoon (14 jaar, adhd) is niet al te voorzichtig met zijn spullen. Maar hij heeft nu een fiets die wel erg vaak kapot is. Dan weer de ketting die eraf loopt; dan weer lamp kapot, versnelling die het niet meer doet, doortrappen enz.Het is een fiets van Matra; die zit door het hele land. Hebben mensen ervaring met dit merk en is dit gewoon een slechte fiets? Of is hij echt zo ruw?
Stel dat we toch een nieuwe kopen voor hem, wat is dan een soort fiets die je niet zo gauw stuk krijgt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-04-2013 om 20:05

Matra

Matra is een goedkoop merk, en zeker niet de beste kwaliteit. Mogelijk is dat niet zo'n goede combinatie met een ruwe zoon

Tip

Koop iets tweedehands en basic van een goed merk.
Dichte kettingkast, niet te veel versnellingen, stevige bagagedrager. Is in de ogen van je zoon vast saai en hopeloos ouderwets, maar wel een stuk degelijker.

Lamp

Drie woorden inzake fietsverlichting. Naafdynamo. Losse lampjes.

Ik woon in Amsterdam, waar klassieke fietsverlichting het standaard niet langer dan 3 maanden doet: omdat iedereen zijn fiets altijd in te krappe rekken moet proppen en vastketenen uit angst voor diefstal raken dynamo's ontzet en kabeltjes kapotgetrokken. Daar hoef je niet eens extreem ruw voor te zijn. Een naafdynamo is veel minder kwetsbaar, maar het kan nog handiger zijn de hoop op goedwerkende verlichting maar helemaal op te geven en losse lampjes te gebruiken.

Wat degelijkheid betreft: ik heb een Azor, die zijn behoorlijk stevig. Maar ik weet niet of die ook kinderfietsen heeft.

Groeten,

Temet

Gewoon losse lampjes

Lampen hebben wij al lang opgegeven en onze dames zijn niet eens zó onvoorzichtig. Ze hebben gewoon standaard losse lampjes in de zak. Ook als de lamp het doet, is de kans heel groot dat een ander er de fiets tegen aan gooit, ze allemaal omvallen of wat dan ook op drukke plekken waar pubers nu eenmaal komen (school, station etc.).
groeten albana

Merel

Merel

25-04-2013 om 10:33

Omafiets

Hier heeft zoon een oma fiets. Geen versnellingen, dus dat kan al niet stuk. Wel is zijn ketting er zo nu en dan af, maar die moet hij er zelf weer op zetten. Dat lukt hem nooit zo goed, dus na een kwartier modderen komt man of opa (of soms ik) hem wel even helpen. Maar zo leert hij het wel,en hoop ik dat er een besef komt dat dingen stuk kunnen gaan en je er dus zuinig mee moet zijn. (en zo niet, dat je dan zelf aan de slag moet om het weer te maken). Lampen zijn ook vaak stuk (komt ook omdat de fiets altijd buiten staat) achterlamp is trouwens veel vaker stuk/leeg dan voorlamp. Dus hier ook altijd losse lampjes aan de fiets.
Het was trouwens een goedkope oma fiets, we hebben er alleen een lekkerder zadel opgezet (ook al stuk) maar daar heb ik zo'n hoesje over gedaan.

Ketting eraf

Als de ketting er vaak af ligt kan het vziw tijd worden om wat aan de kettingspanning te doen, of zelfs om de ketting te vervangen. Die dingen hebben namelijk niet het eeuwige leven.

Groeten,

Temet

Merel

Merel

25-04-2013 om 14:37

Spanning

Ik heb laatst geleerd (samen met zoon) hoe je de ketting wat opspant! (nooit bedacht dat daar een speciaal schroefde voor was) Als de ketting er inderdaad vaak afgaat kan dit de boosdoener zijn. (en we hebben al een nieuwe kettting gekocht, die minder snel zal roesten, volgens de fietsenmaker)

Vera*

Vera*

25-04-2013 om 18:26

Als een ketting uitrekt door bijvoorbeeld met kracht trappen, dan kun je de ketting spannen zodat je er minder/geen last meer van hebt.
Wat ook kan is dat door het uitrekken van de ketting de schakeltjes niet meer goed om het tandblad past zodat die er ook gemakkelijk af kan lopen.
Goedkope kettingen hebben daar over het algemeen eerder last van.

evy

evy

25-04-2013 om 23:28

Tweedehands

Wij kopen altijd een goede fiets maar dan wel tweedehands bij de fietsenmaker. Bij ons is er zo'n winkel met nieuwe maar ook met een ruime keus in tweedehands fietsen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.