Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

corremans

corremans

20-11-2013 om 16:42

steeds weer die onverwachte kosten

Hebben jullie dat nou ook,dat er steeds weer allemaal kleine dingen stuk gaan die er financieel onverwacht inhakken?
Hier wat ik zo even kan bedenken;twee keer een fietsachter lampje,stuk gegaan op school.
Twee spaarlampen binnen die het vlak na elkaar begaven.Onverwacht 7 keer bij familie op bezoek in het ziekenhuis,heel vervelend natuurlijk voor de zieke,maar 7 x benzinekosten en 7 xparkeergeld.
Oh ja een binnenband die niet meer te plakken was en ga zo maar door.
Gelukkig kunnen we het wel betalen,en hebben we jaja een buffer,maar die onverwachte kosten zijn toch niet leuk!
Herkenbaar?


bleekselderij

bleekselderij

20-11-2013 om 17:09

niet onverwacht

Voor ons zijn dat soort kosten niet onverwacht. We houden er rekening mee. Er is altijd wel wat. Dus bij ons maandbudget is er een post 'onvoorzien' waar we dit soort dingen mee betalen.
Voor huishoudelijke apparaten en zo, leggen we iedere maand wat apart in een virtuele spaarpot.

Met behulp van Nibud, kun je voor jou situatie een heel duidelijk overzicht van maandkosten maken. http://www.nibud.nl/?id=179

Hier kun je een persoonlijk budget advies maken. Echt handig hoor. Bij mijn schoonouders bleek toen heel duidelijk dat ze nooit uit zouden kunnen komen met hun woonsituatie en hun inkomen. Dan begrijp je ineens waarom ze rood kwamen te staan.

Knurf

Knurf

20-11-2013 om 19:40

buffer

wat mij betreft is dat precies waar de buffer voor is: om alle extra kosten op te vangen die niet in de normale maandplanning zitten. Natuurlijk zie ik de buffer ook liever groeien dan krimpen. Maar dat lukt inderdaad niet elke maand, juist door dat soort extra uitgaven.

inhakken

Qua kosten die er inhakken denk ik aan een kapotte auto, kapotte wasmachine, etc. Niet categorie kapot fietslampje. Als dat er al inhakt, zou ik mijn overige kosten eens onder de loep nemen en kijken of ik niet ergens kan besparen. Zo te horen heb je niet echt een buffer voor als er echt iets gebeurt wat veel geld gaat kosten.

Er is altijd wat

Dus: herkenning.

Als dit soort incidentjes een probleem zijn voor jullie budget, toch eens serieus naar de financiele huishouding kijken.

Jasmijn

Jasmijn

20-11-2013 om 23:49

hogere bedragen

Ik herken dit wel maar dan vooral met hogere bedragen. Laptop die stukgaat terwijl ie écht nodig is voor school, vervolgens kapotte auto en hebben we net dat bedrag ingelopen gaat er wéér iets groot stuk (bedragen van minstens 500 euro, meestal helaas nog hoger)
Er zit wel rek in ons budget voor fietslampjes en spaarlampen enzo gelukkig. Vaak heb ik ook wel wat reserve spullen liggen omdat ik er bijv. meteen maar 2 koop, een voor gebruik en één voor reserve.
Maar goed, onvoorzien is onvoorzien als je dat zo voelt, wellicht toch proberen een potje 'onvoorzien' te maken waar je bijv. regelmatig een euro ingooit. (alle beetjes helpen en als je er een tijd niets uit hoeft te halen, loopt ook dat ongemerkt op)

corremans

corremans

21-11-2013 om 11:06

wel een buffer hier hoor

Bedankt voor de reactie's.Een buffer is er hier gewoon hoor en ook een financiele planning.
Alleen werken wij met een weekbedrag waar we alle boodschappen en alles wat er bij komt van betalen en daar zit hem soms het probleem.Dingen lijken altijd in meervoud stuk te gaan en dan is het soms lastig om dat van het weekbudget te betalen.

corremans

Dan is je weekbudget te laag. Kapotte fiets- en andere lampjes zijn gewone huishoudkosten, als je daar niet voor begroot in je weekbudget is dat dus te laag. Of je moet een maandelijkse pot onvoorzien aanhouden, of wat ook.

Wat dat betreft: kosten fluctueren altijd. Hoe doen mensen met een vast weekbedrag dat? Zo gaan er soms maanden voorbij zonder een jarige of jubilaris, en dan ineens moet in je éen maand naar twee verjaarsvisites en éen kraambezoek. Dan klopt je weekbedrag toch ook van geen kant?

Groeten,

Temet

bleekselderij

bleekselderij

21-11-2013 om 11:30

daarom

Daarom vinden wij dat budget van het nibud zo handig. Omdat je daar je kosten kunt vergelijken met een realistisch inschatting. Sommige dingen fluctueren inderdaad enorm. Bij ons zijn het ook de uitgaven aan wasmiddel, shampoo en doucheschuim, die fluctueren. Dan is ons merk een keer in de aanbieding en koop ik heel veel. De andere weken heb ik daar dan nauwelijks uitgaven in. Mijn uitgaven in die weken lijken dan laag. Als ik mijn weekbudget door zo'n goedkope week laat bepalen, kom ik per saldo tekort.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-11-2013 om 11:41

Dus eigenlijk?

Eigenlijk zou je dus ook een buffertje voor je weekbudget moeten maken? Aan het eind van de week niet iets lekker voor bij de koffie halen omdat er eat geld over, maar het bewaren voor de volgende week als je wel wasmiddel, fietslampjes of verjaardagcadeautjes moet kopen.

amk

amk

21-11-2013 om 12:11

meerdere buffers idd

ik heb een buffer in mijn weekbedrag zitten voor huishoudelijke zaken, maar er zit een apart budget voor vervoer in mijn planning waarin oa benzine, belasting, verzekering maar ook onderhoud van de fietsen en ov zit. En alles wat er overblijft na afloop van de maand gaat naar de algemene buffer. Ik houd het over het jaar bij via een exel bestand dat de 12 maandbedragen automatisch opteld en dan kan ik op de jaartab zien of ik nog binnen budget loop voor het jaar of niet.

En idd dat Nibud budget is heel handig om te zien waar je boven of onder gemiddeld zit en of dit een bewuste keuze is of niet. Zo is mijn bedrag voor vakantie en recreatie belachelijk hoog, maar zijn andere posten weer veel lager. Maar dat weet ik en dat doe ik bewust want daar krijg ik veel energie van zonder in de financiele problemen te komen.

Mussie

Mussie

21-11-2013 om 22:21

Snap het!

ik snap het, een band, lampjes en parkeerkosten kan echt wel op het weekbudget drukken als je je daar echt aan probeert te houden. Of het nou uit noodzaak of voorzichtigheid is. Ik vind sommige reacties ook wel wat kort door de bocht, het kan toch dat een weekbudget zo krap is omdat er gewoon niet meer geld is!? Of ben ik de enige die corremans en haar omstandigheden niet kent? Misschien zit ze wel in de bijstand, of misschien moet ze van een modaal salaris met 6 kinderen rondkomen, weet ik veel. Dan ga je toch niet zeggen dat het budget te laag is?!
Goed, ik had laatst een week waarin 2 plafond spotjes in de keuken kapot gingen, m'n droger het begaf, m'n kind alweeeer uit z'n sportschoenen gegroeid bleek te zijn en een koplamp van de auto stuk ging. Ja, ik had het allemaal op kunnen nemen in een buffer, en het kwam ook wel goed allemaal, maar ik baalde als een stekker!

Tink

Tink

21-11-2013 om 23:17

ja balen is het sowieso

Hier is het de laatste weken ook raak. Parkeerboete van 97 euro voor man (wel betaald maar stond per ongeluk op laad/losplaats), fiets van dochter gestolen, zoon die na 3 maanden alweer uit zijn 3 nieuwe spijkerbroeken was gegroeid, portemonnee van dochter gerold (nieuwe ID etc. kost ook altijd meer dan je denkt en het ding was pas een jaar oud, grrrr), zoon met een geklapte achterband, buiten- én binnenband moesten vervangen worden. En dat dan allemaal net in de dure sinterklaastijd.
Komt wel goed allemaal hoor, maar leuk vind ik het zeker niet. En zoiets als die broeken daar is echt wel buffer voor maar die boete en de diefstallen, dat is toch best onverwacht, daar valt niet tegenop te plannen. Dus dan is het gewoon even wat krapper allemaal.

Op papier

Als ik de berekening aan het begin van de maand op papier zet, komen we net aan uit. In de praktijk komen we 300 tekort aan allerlei lulligheidjes.
De praktijk komt neer op de hele maand wikken en wegen, schrapen en schrappen. Eerst hebben we bij de pakken neer gezeten, maar we hebben er ondertussen een sport van gemaakt om zo toek mogelijk om te gaan met de beschikbare middelen.

jasam

'toek'???
Misschien dom van mij, maar ik snap wel wat je ermee wilt zeggen, maar heb de uitdrukking nog nooit gehoord/gelezen!

Beetje te Fries?

Officeel: tûk - handig

Molleke

Molleke

22-11-2013 om 10:04

Ik begrijp het wel

Hier ook de laatste maanden steeds van die "onverwachtse" zaken als je net denkt de boel weer op de rit te hebben. Ik heb dit soort dingen niet in mijn weekbuget opgenomen. Maar goed, het is meer dat het vaak een aaneenstapeling is van kosten die allemaal tegelijk lijken te komen. En dan met Sint voor de deur komt het niet altijd uit. Ik bebrijp je helemaal!

Mussie

Na de openingsposting was er iemand die opmerkte dat als de financiële planning al in de soep draait van een kapot achterlicht, er kennelijk wel heel erg weinig reserves zijn. Precies wat ik ook dacht. Mijn eerste idee was ook: deze mensen hebben simpelweg te weinig inkomen.
Daarop kwam de reactie dat dat kwam omdat gewerkt werd met een weekbudget. Ik leid daar dan uit af: het is niet omdat er per definitie te weinig geld is, maar omdat er te krap wordt begroot. Vandaar mijn opmerking: het budget is te krap.

Als er inderdaad simpelweg niet meer is dan houdt het op, maar ik had halverwege het draadje de indruk gekregen dat dat niet zozeer het probleem was, maar meer de manier waarop er met potjes werd gewerkt. Uiteraard kan ik het mis hebben gehad.

Groeten,

Temet

corremans

corremans

22-11-2013 om 11:00

gelukkig toch herkenning

Ik was al bang dat ik de enigste was die zo baalt van die onverwachte kosten.De dingen die ik noemde waren de dingen die mij even te binnen schoten van de afgelopen week,maar er zijn steeds weer andere dingen.
Inderdaad is het geen probleem in de zin van het echt niet hebben,maar als je wel een gewoon weekbudget hebt zijn vooral de extra kosten,die je dus niet in kan schatten erg lastig.
Een weekbudget is wel nodig hier,alles duurder dus goed opletten!
Ben blij dat ik niet de enigste ben die het zo voelt.

Knurf

Knurf

22-11-2013 om 11:07

dat vind ik vooral lastig

'maar er zijn steeds weer andere dingen. Inderdaad is het geen probleem in de zin van het echt niet hebben,maar als je wel een gewoon weekbudget hebt zijn vooral de extra kosten,die je dus niet in kan schatten erg lastig.'

Wat ik vooral soms vervelend vind, is dat de onverwachte kosten ervoor zorgen dat het geld voor de leuke dingen verdwijnt. Nieuwe sportschoenen gaan voor een bioscoopje, waardoor we soms maandenlang niet aan een filmpje toekomen. Niet het einde van de wereld, maar soms wel frustrerend.

amk

amk

22-11-2013 om 13:41

zijn onverwachte kosten wel onverwacht?

alles wat je hebt gaat een keer kapot en zal dan wel of niet vervangen moeten worden. Volgens mij zijn er dan ook geen onverwachte kosten behalve dan bv ziekenhuiskosten omdat je een ongeluk gehad hebt of omdat je huis afbrand, boom er op dat soort grote schades. Maar die moet je dan ook verzekeren als je die niet zelf dragen kunt.
Maar voor de rest zou dat in je budget verwerkt moeten zitten hoe minimaal ook. Leuk zijn ze natuurlijk niet, maar onverwacht ook niet.

Knurf

Knurf

22-11-2013 om 14:19

klopt amk

'Volgens mij zijn er dan ook geen onverwachte kosten behalve dan bv ziekenhuiskosten omdat je een ongeluk gehad hebt of omdat je huis afbrand, boom er op dat soort grote schades.'

Klopt. In feite zijn het niet-ingeplande kosten.

Mussie

Mussie

22-11-2013 om 18:48

Hee Temet

O nu snap ik het, jij hebt het anders geïnterpreteerd dan ik. Ik heb waarschijnlijk te vluchtig gelezen. Hoe dan ook, het is lastig beoordelen. Ik denk dat een weekbudget wel een goed idee is, juist als je weinig ruimte hebt. Dan lopen de dingen niet uit de hand. Ik ben zelf altijd wel een beetje jaloers op mensen die zich daar goed aan kunnen houden. Dit draadje inspireert me wel, ik ga ook weer eens een poging wagen!

amk

amk

23-11-2013 om 01:34

weekbudget

een weekbudget is heel fijn voor dingen als boodschappen en dingen die elke week terug komen, maar niet voor dingen als het vervangen van een fietslamp dat doe je niet elke week. Daar moet je een reserve voor aanleggen die wel in je begroting vermeld is.
Zelf zet ik al die bedragen op een spaarrekening met de naam: reserve, ik heb er ook 1 met de naam vakantie en met (mag ik het woord noemen?) buffer. Handig een bank waarbij je zelf de naam van je spaarrekening bepaald. Zo weet ik precies waar elke pot voor bedoeld is.
Voor belastingen, onderhoud van auto en fietsen, abonnementen, eigen risico van de ziektekosten etc zet ik elke maand het bedrag uit mijn begroting op de reserve rekening en daar haal ik het geld voor dit soort dingen af als de rekening komt.

Katniss

Katniss

23-11-2013 om 20:26

Eenmalige kosten

Net voor 900 euro aan jaarlijkse eenmalige kosten (museumkaart, schoolgeld, belastingaanslag, etc.) ingevoerd. Pfff rib uit mijn lijf en lang leve de dertiende maand. Laatst ook al een onverwachte reparatie aan de auto (300 euro), en helaas de nodige kosten voor dierenambulance en dierencrematorium. Het vliegt er momenteel even uit hier, en het lukt niet altijd van de betaalrekening.

onverwacht?

Met een huishouden en meerdere personen daarbinnen zijn er altijd wel 'onverwachte kosten' zoals het hier genoemd wordt.
Daarvoor kan je inboeken een post 'onvoorzien' toch?
Hier is dat rond de 20 euro per week.
Dat zijn inderdaad fietslampjes, 3 euro bijleggen voor workshop van hiphop, entree wedstrijd jongste (keer 4), bijdrage voor rijden naar optreden oudste ,parkeergeld, erg koud dus tijdens winkelen chocolademelk drinken, nieuwe zolen op schoen en dat soort dingen en soms een kleine boete
Is de 20 euro niet nodig, (Jaha dat komt voor!) Dan blijft het gewoon in de 'pot'.
5 euro dus p.p. hier.
Is dat veel dan?
Dingen als auto kapot of schoolgeld dat je even niet meegerekend had of een grote boete, zeg maar bedragen die in de richting van de 100 euro komen gaan van de buffer. Die elke maand met 100 euro aangroeit. En daar zijn die 20 euro niet bijingerekend. Is er erg weinig aan 'onvoorzien' deze maand, is het een goedkope maand? Dan gaat er meestal ook nog extra nog naar toe aan het eind van maand.
Soms heb je dure maanden (zomervakantie, decembermaand) en dan kán het zijn als er veel onvoorzien is én veel extraatjes te betalen dat we dan 100 euro bijstorten op de lopende rekening.Maar dan hebben we zeker al wel eerst naar ons idee de hand op de knip gehouden om te kijken of we daarmee het redden (dus even niet teveel extraatjes).
Meestal klopt onze (globale uit het hoofd) berekening wel.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2013 om 11:01

Altijd iets wat 'belangrijker' is

Wat ik soms wel met bepaalde zaken heb, is dat ik de uitgave voor vervanging of reparatie ondergeschikt stel aan iets anders. Zo staat mijn fiets al een jaar te verstoffen en dus eigenlijk te vergaan, omdat ik de reparatie van de achterband heb uitgesteld en uitgesteld... Voor dat geld kun je ook een nieuwe trui en broek kopen tenslotte. En ach, lopen is gezond! Maar nu loop ik er toch tegenaan. Op de fiets ben ik met 10 minuten op het werk, lopend met 20 minuten. Dom, dom!
Een tijdje terug begaf onze Senseo het. Ik heb toen een filtertje gekocht en zo hebben we een aantal weken zelf koffie gezet. Tot mijn dochters met een verlaat vader- en moederdagcadeau kwamen. Een Senseo. Toch wel beter hoor. Een tweede kop koffie was met de hand gezet al snel niet warm genoeg meer zonder warmhoudplaatje. Maar zonder dit cadeau had ik het langer uitgesteld, omdat kleren belangrijker zijn op dit moment.

Kaaskopje

Reparatie van de achterband? Je bedoelt plakken? Of jij koopt heel goedkope kleren of je hebt een heel dure fietsenmaker, als jij een trui en broek kan kopen van het geld dat bandenplakken je kost.

Geintje. Maar ik zou mijn dochter aanbieden de helft te betalen van wat je de fietsenmaker moet betalen als zij je band plakt. Of hebben je kinderen dat nooit geleerd?

Achterbanden plakken is vervelend, maar te doen, als je maar een keer investeert in een vorkuitzetter (paar euro). Banden verwisselen idem. Koop zowel een achterband als een vorkuitzetter bij de Hema en bespaar tientjes.

Ik ben werkelijk verbijsterd dat iemand het een jaar zonder fiets doet vanwege een band. Maar ik ben ook ongeveer vergroeid met mijn fiets en kan niet zonder (en woon wat verder van mijn werk).

Groeten,

Temet

Annet

Annet

26-11-2013 om 22:15

Mijn kinderen kunnen geen banden plakken

Oudste zit in de vijfde klas en fietst elke dag 6 km heen en weer terug. Ze heeft in al die tijd één keer een lekke band gehad. Die liep langzaam leeg dus ze kon er gewoon mee thuis komen.
Zelf heb ik ook nog nooit een lekke band gehad sinds ik mijn fiets heb. En dat is al weer 18 jaar. Ik moet er wel bij zeggen dat ik weinig fiets. Ik heb wel last gehad van een heel langzaam leeglopende band.
Oudste wilden we het leren zodra het aan de orde was. Maar na vier jaar zonder lekke band vonden we dat de moeite niet.
Jongste hebben we het ook niet geleerd.
Die fietsbanden tegenwoordig zijn een stuk beter dan vroeger.

amk

amk

26-11-2013 om 22:16

kaaskopje

koffie warm houden gaat heel goed in een thermosfles. En senseo schijnt geen koffie te zijn maar zoals mijn collega het uitdrukt: "coffe flavoured water" . Ik heb geen idee, ik vind koffie gewoon heel erg stinken dus een slokje nemen gaat niet lukken.

Tonny

Tonny

27-11-2013 om 08:48

Senseo, achterband... O.t.

Iedereen heet zo zijn eigen prioriteiten.

Senseo is in gebruik duurder dan een old school koffiezetapparaat. Het is vooral het luxe gevoel dat je zomaar hop een bakkie koffie tapt. Pads vergeleken met een pak koffie, dat valt in het nadeel van de pads uit, maar als je ziet hoe groot de collectie in de winkel is, dan zitten kennelijk weinig mensen daarmee.

Een achterband repareren vind ik ook altijd erg vervelend. Voorband doe ik zelf, achterband probeer ik vaak ook, zet de fiets dan in de woonkamer, lekker warm, muziekje erbij. Als het niet lukt inderdaad maar de fietsenmaker, zo enorm veel kost dat niet hoor. Ik zou er geen jaar voor gaan lopen

Of mijn kinderen banden kunnen plakken - die ene met een gezin wel, dat weet ik zeker, die doet zoveel mogelijk zelf, maar de andere drie gaan naar de fietsenmaker. Mijn man doet het ook zelden. Ik hen het destijds van mijn vader geleerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.