Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

P

P

26-10-2011 om 20:55

Stamppotbuffet?

Nee hoor cobi, schrik niet

Wie heeft er nog wat snelle stamppotgerechten? Het blijkt dat stamppot goed werkt voor de avondtraining van de jongens (we eten dan om 5 uur) en het is makkelijk te maken maar ik zoek wat nieuws, wat variatie.

Het hoeft niet een heel recept te zijn maar wat doe je bij elkaar en wat eet je erbij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

26-10-2011 om 21:38

Spitskoolstamppot met chorizo en kaassaus

Spitskoolstamppot met chorizo en kaassaus

-Breng alvast een pan met water en zout aan de kook voor de aardappels.
De spitskool stamppot:
- Schil de aardappels en snijd ze door de helft.
- Kook de aardappels in circa 20 minuten gaar.
- Halveer de spitskool, verwijder de kern en snijd de rest in dunne reepjes.
- Voeg de spitskool circa de laatste 5 minuten toe aan de aardappels.
- Afgieten, droog stomen en pureren.
- Verwarm de melk in een pan en smelt 10 gram boter erbij.
- Roer dit samen door de puree.
- Breng op smaak met zout en peper.

De kaassaus:
- Verwarm een pan en smelt hierin 30 gram boter, laat deze uitbruisen en roer de bloem erdoor.
- Laat het mengsel in circa 3 minuten garen en voeg al roerende de magere melk toe.
- Breng de saus aan de kook, zet het vuur lager en voeg de geraspte kaas toe.
- Blijf roeren tot de kaas opgelost is.
- Breng de saus op smaak met zout en peper.

De chorizo:
- Snijd de chorizo in blokjes.
- Verwarm een koekenpan en bak hierin de chorizo blokjes krokant.
- Laat ze uitlekken op keukenpapier en spatel door de puree.

4 personen
ca 30 minuten

Ingredienten:
1 kg kruimige aardappels
1 spitskool (ca 700 g)
100 ml melk
40 g boter
40 g bloem
500 ml magere melk
125 g geraspte oude kaas
200 g chorizo
zout
versgemalen peper

Wat wij erg lekker vinden

Is stamppot met aardappelen, koolraap en groene kool. Voor de kool kan je ook spitskool of witte kool nemen.

We waren begonnen met koolraapstamppot. Daarvoor snijden we de koolraap in blokjes van 1cm. Wel ff een klus. En koken we die blokjes net zo lang als de stukken aardappel. Als je stampt hebben ze nog wat meer stevigheid dan de aardappel dus je krijgt aardappelstamp met stukjes oranje erin.

We hadden een keer weinig aardappels en toen heb ik een stukje koolraap (2 a 300 gram) meegekookt vanaf het begin. De groene kool kook ik 10 minuten mee ongeveer, of vijf ofzo. Was zo lekker dat het een blijvertje is geworden. Er zit wat zoet in en wat scherp, het bevalt goed.

Kortom 2 suggesties van mij: koolraapstamppot puur of stamppot met koolraap en kool.

Bietjes

Zo lekker. Aardappelpuree maken, geraspte bietjes (ik koop ze geraspt en al) even opwarmen en door de aardappelpuree roeren. Even op een paar plekken de staafmixer erin, maar zorgen dat er ook nog wat stukjes zijn. Ui snipperen, glazig bakken en erdoorheen roeren. Lekker met gehaktballetjes of een tartaartje of zo.

ishtar

ishtar

27-10-2011 om 09:50

Als het om makkelijk gaat

ik maak regelmatig lasagne op sportavonden.
Kun je van te voren in een ovenschotel mikken, en de oven aanzetten op het moment van nodig. (en je kunt ook nog makkelijk een kind ergens vandaan plukken.)
(geen stamppotkinderen, wel veel sportavonden voor kinderen )

En nog meer stamppot

Stamppot snijbonen of stamppot spruitjes al eens geprobeerd? Gisteren hadden we hier stamppot rauwe andijvie, ook altijd lekker. Die rode bietjes stamppot ga ik ook een keer proberen, lijkt me lekker.

Of stamppot spinazie, kool, hete bliksem, witlof, en dan heb je natuurlijk nog de boerenkool en hutspot, maar die staan al wel op je lijstje denk ik.

Volgens mij kan je van bijna alle groenten wel een stamppot maken Op google staan ook heel veel recepten.

Lekker hoor en inderdaad lekker makkelijk.

Groet,
Olijvje

Wat stamppot vaak lekker(der) maakt

Is wat geraspte Parmigiano erdoor. Of ansjovis (echt!), niet overdrijven met de hoeveelheid natuurlijk, maar de boerenkool bijv. knapt er erg van op.

Sja, waar eigenlijk niet van

Hier is ook de spruitenstamp wel populair. Stamppot bietjes af en toe, stamppot rauwe witlof, zo ongeveer alle soorten kool, koolraap ook (dan een flinke kwak appelstroop erdoor). Oh en "lange hutspot" wordt hier beter gegeten dan de "snelle" versie met rookworst. Het duurt een uur of 5 om te maken, dus waarschijnlijk niet helemaal handig voor je?
Wij eten er wel vaak spekjes bij. Voordat ik ga stampen, kieper ik dan het spekvet bij de te stampen pot, daar wordt het vaak lekkerder van.

amk

amk

27-10-2011 om 17:38

Pompoen met frutsels

per kilo aardappels 1 oranje pompoen schoonmaken en koken.
Met warme melk tot stamppot maken.

En de frutsels 1 rode paprika + 1 ui bakken met ± 50 - 100 g spekjes, voor 2 personen. Beetje italiaanse kruiden erover.

mjam. De rest van de stamppot vries ik altijd in.

mandy1

mandy1

27-10-2011 om 18:19

Alles

hier lastige groenteneters, dus ik maak van een heleboel groenten wel stampotjes. Bloemkool, broccoli, spinazie, snijbonen enz. Met spekjes maar ook met champignons, sausjes of wat je maar wilt. Ook eenpans rijstgerechten met gewoon zakjes gesneden groente(zelf) uit de vriezer en saus gaan er hier wel in.

liora

liora

27-10-2011 om 19:58

Cobi

Waar haal je zo'n blik?

Liora

Ik ben Cobi wel niet, maar ik dacht in Frankrijk. Vakantie souveniertje ?

Spruit toch en andijvie

Hier: andijvie met feta erdoorheen, gewoon blokjes erdoorgooien. Erg lekker..

En spruiten met banaan en camembert, uit de oven! Ok tikje anders. Wel erg lekker. Behalve als je spruiten haat.

Wij stampen met stamper, pureren nooit.. Wat is eigenlijk het voordeel van puree?
verstuurd per ipod

Spruitenstamp met appel

Eén of twee appels in blokjes door spruitenstamp is ook heel lekker. Vertigo, wij stampen altijd, bij gebrek aan pureerapparaat, maar dat gaat prima. Ik weet niet wat het voordeel van pureren zou moeten zijn.
P, "lange hutspot" duurt vooral lang doordat je rundvlees en de stukken winterpeen lang laat pruttelen. Wil je de echt lekkere, dan duurt dat een uur of vijf.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-10-2011 om 12:30

Mijn favorieten

Stamppot met geroerbakken (roergebakken? geroerbakte?) spinazie/feta/gedroogde tomaten/pijnboompitten.

Stamppot met geroerbakken venkel/creme fraiche/garnalen en verse dille (of ipv de garnalen en dille geroosterde pecannoten).

Stamppot met geroerbakte groene kool met heel veel kerrie en een kaasschnitzel erbij.

Oh, en even snel pimpen

Beetje shoarmavlees bakken en dat erdoor scheppen (of er overheen) in plaats van spekjes. Ook vaak lekker.

En melk

Erdoor stampen! En evt boter

verstuurd per ipod

Snuggle's

Snuggle's

30-10-2011 om 19:31

Variatie op de bietjes

Bietjes stamppot maken, en dan kleine stukjes (of geraspt) augurk en zilveruitjes erdoor. Geruld gehakt erdoor en wat frietsaus. Lauw-warm eten.
Heel lekker, ook in de zomer.

Snuggle's

Stamppot olijvje voor p

De stamppot met witlof:

Ingredienten:
Aardappelen, witlof, eieren, spekjes.

Aardappelen schillen en opzetten in ruime hoeveelheid water, circa 20 minuten. Intussen de witlof snijden (liefst fijn) en eventueel besprenkelen met een beetje citroensap. De eieren ondertussen koken en de spekjes goed aanbakken. Als de aardappelen klaar zijn, goed stampen met een beetje boter en melk erdoor. Vervolgens meng je het met de witlof, spekjes en eieren en eventueel een schep mayonaise,(peper en zout). Eet smakelijk. O ja, je kunt er ook nog kleine stukjes appel doorheen doen, ook lekker.

Stamppot spinazie:

Eigenlijk een beetje dezelfde manier als hier boven, maar dan met spinazie. Dus weer de aardappelen koken, als ze gaar zijn, dan giet ik het af en stamp er boter en melk door. Vervolgens gooi ik er verse spinazie door en laat ik het nog even staan op een laag pitje. Je kunt er ook bosuitjes doordoen. Op smaak brengen met peper, zout en nootmuskaat. Soms doe ik er trouwens nog een lepel Boursin door, is ook lekker. Lekker met een gehaktbal, je kunt ook gewoon los gehakt bakken en er doorheen roeren. Of weer met eieren en of spek.

Zo, ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het natuurlijk in de smaak valt. Succes!

Groet,
Olijvje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.