Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stacaravan, hoe werkt dat?

Nog maar eens wat 'geëmmer' over het gebrek aan tuin. In mijn draadje bij ouderschap deed iemand de suggestie om een stacaravan te huren.

Eerst heb ik dat idee verworpen als zijnde niets voor ons. Maar afgelopen weekend was ik in Zuid-Limburg en ik dacht, als ik hier nu eens een stacaravan koop/huur?

Ok het is wel ver (2 uur rijden) maar het kan geen kwaad om het eens uit te zoeken.

Waar begin je dan eigenlijk? Eerst een standplaats en dan een stacaravan? Kun je ook stacaravans kopen met een vaste standplaats er al bij? Neem aan dat het aanbod in de herfst het grootste is net als met boten? Is het ook mogelijk een seizoen zoiets te huren om te kijken of het bevalt? En heeft iemand ervaring met een stacaravanplek op 2 uur rijden van huis?

Ik kan verder niemand met een stacaravan, dus weet van toeten nog blazen. Bedankt voor evt. tips alvast,

viridantia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vroegûh...

.. hadden wij thuis een stacaravan op iets meer dan een uur rijden afstand. Mijn ouders hadden een caravan gekocht op een camping, dus met staplaats. De camping beviel echter niet en een jaar later ging de caravan op een dieplader en verkasten we naar een andere camping.

Zoek eerst een camping wat je wat lijkt, waar je zou willen staan. Kijk dan of er daar ter plekke geen stacaravans te koop staan (meestal dan met sta-geld voor dat jaar al betaald) en indien niet, kan je gaan zoeken naar een caravan die je op de camping van je keuze zou willen laten plaatsen. Informeer dan wel bij de campingbeheerders wat de mogelijkheden zijn om een staplek bij hun te huren en hoe het zit met het vervoer van de caravan daar naar toe. De camping waar wij naar toe gingen met onze stacaravan nam namelijk de kosten van de dieplader en het vervoer op zich, mits we er dan wel 5 jaar zouden blijven staan.

Succes met de zoektocht!

Viridantia

Jij was toch ook degene van het '3 hoog achter'draadje? Jij woont toch in Amsterdam?

Waarom zoek je niet een volkstuin op een complex waar je kan overnachten? Een vriend van mij had een tuin op Amstelglorie, wat een prachtig park is, en daar had hij in de tuin ook een schattig huisje. Met wc. Geen stroom, maar wel koken op een gasfles. Kortom, net een stacaravan, maar dan dichterbij.

Hier in Nieuw West wemelt het ook van de tuincomplexen, waarvan een aantal waarop overnacht kan worden. Vziw zijn er meestal ook speeltuinen voor de kinderen etc op zo'n complex. Je moet zo'n tuin wel wat bijhouden en af en toe een corveedienst doen, maar het is nou ook weer niet zo dat je zo'n tuintje onkruidvrij moet houden etc. Voordeel van een volkstuin in eigen stad is dat je er met de fiets heen kan, je kan er een paar dagen blijven als je wilt maar als het weer omslaat of er moet een was worden gedraaid ben je zo weer terug.

Groeten,

Temet

viridantia

viridantia

05-06-2011 om 20:21 Topicstarter

Temet

Ik weet wel dat die er zijn, volkstuincomplexen, maar ik wil ook in een andere omgeving zitten. Misschien moet ik naar Zuid-Limburg verhuizen, maar krijg man niet mee.

viridantia

viridantia

05-06-2011 om 20:29 Topicstarter

Pelle

Daar heb ik aan gedacht, hier in de buurt is zwemles op zaterdagochtend. mijn kinderen zijn nog te klein voor sport.En voor een deel heb je het zelf in de hand welke sport ze kiezen.

Maar met een aansluitende papa/mamadag, de mogelijkheid om 2 weken vakantie bij te kopen en manlief die thuis werkt (als er wifi hoeft hij zelfs niet weg van die camping) zouden we er best een tijd kunnen doorbrengen. Plus er woont familie dichtbij die evt. eens als oppas zou kunnen fungeren.

Belle Époque

Belle Époque

05-06-2011 om 21:23

Gebrek aan tuin...

Ik heb een jaar of 5 geleden dichtbij een volkstuin gehuurd, maar het is toch heel wat anders dan een tuin aan huis. Even heen en weer om te kijken of de bessen al rijp zijn doe je niet zo snel, en even snel een uurtje mooi weer meepikken tijdens een regenachtige week... Ik moet zeggen dat het me erg tegen valt (van mezelf).

Twéé uur van huis, in Z.Limburg, het klinkt aanlokkelijk, maar telkens weer hopen dat het nét op jouw vrije weekend of vakantieweekje mooi weer is (zelden, dus), dat het uitkomt (geen verjaardag, geen visite, geen andere sociale activiteit), en dan de vervoerskosten en het stageld...

Ik begrijp je zin erin! Maar er is ook een keerzijde: er komt, als je net zo bent als ik, vaak wat tussen...

Biene M.

Biene M.

05-06-2011 om 22:19

Stacaravan

Ik zou ook eerder gaan voor bijv. Bloemendaal, lekker dichtbij. En dan kun je ook nog even op en neer als een kind toch nog een verjaarspartijtje heeft in de stad oid.

Limburg zou ik niet doen. Dan duurt je weekend vanaf het moment dat je daar bent tot je weer moet vertrekken van zaterdag 11.00 tot zondag 17.00 uur of zo. En vergeet niet dat zo'n weekend naar de stacaravan betekent dat je dubbele uren moet draaien om de boodschappen voor thuis en de caravan te doen en thuis en daar schoon te maken en op te ruimen. Als er dan ook nog 4 uur autorijden bij komt, levert zo'n weekend per saldo weinig ontspanning.

zeehond

zeehond

06-06-2011 om 09:48

Toercaravan

wij hebben een toercaravan die we op een seizoensplek op een eiland hebben staan. En ja, wij gaan vrijwel ieder weekend naar de caravan toe en in de vakanties. Oudste heeft op vrijdagavond tennis en in de zomer kunnen we hierna nog de boot halen (er gaat dan een extra boot) en anders gaan we op zaterdagmorgen vroeg. Wij vinden het heerlijk. Weekends lijken veel langer en zijn zeker veel meer ontspannen dan de weekends thuis. Ons grote voordeel is dat de meeste verjaardagen in onze familie in de winter vallen, dus buiten 'ons' Waddenseizoen. En wij beoefenen geen weekendsport, alleen maar door de week.

Nieky

Nieky

06-06-2011 om 12:56

Wij hebben er een

Wij hebben al 10 jaar een sta-caravan en dat bevalt prima. Maar...2 uur rijden, ik zou het niet doen.
Als ik kijk naar afgelopen weekend, heel veel files. Normaal doen we er een uurtje over, maar dan toch echt 2 uur. Persoonlijk zou voor mij 1 uur afstand echt de max zijn.

Wij hebben zelf eerst een caravan uitgezocht (nog niet gekocht) en daarna een standplaats gezocht. Dat had nog wat voeten in aarde omdat in Zeeland niet iedere caravanbouwer zomaar een caravan mag plaatsen bij iedere camping. Ik weet niet of dat in Limburg ook zo is, maar hier wel; overleg dat vooraf.
Denk vooraf goed na over het soort camping waar je wilt staan. Wij staan op een "nieuwere" camping en hebben qua voltage bijna hetzelfde stroom als thuis. Geen probleem dus. Mijn schoonouders staan op een andere camping. Als zij willen stofzuigen, moet eerst alle elektrische apparatuur uit zijn, anders zit de hele camping zonder stroom.

Denk dus vooraf goed na wat je wil, en wat je ervoor wil betalen want stageld per jaar loopt aardig in de papieren. Tel daarbij nog verbruik voor water, stroom, kabeltv, verzekering, parkeerkosten etc. Je moet er vanuit gaan dat je een plaats kiest waar je voorlopig een aantal jaren wilt staan. De stacaravans van tegenwoordig zijn ook weer niet zo heel makkelijk op een andere camping te plaatsen (te groot, veel kosten voor verplaatsen, niet zo maar geaccepteerd worden op een camping omdat bijv. de caravan te oud is).

8 jaar gehad

Wij hebben 8 jaar een stacaravan gehad en daarna verkocht i.v.m. de mindere weekenden die we hadden (kinderen ouder, meer sport in de weekenden, meer feestjes e.d.) ook speelde mee dat we ondertussen verhuisd waren naar een andere buurt en we meer van de tuin konden genieten (lag praktischer en beter qua wind en zon).
Wij hadden een stacaravan op een 20 minuten rijden. Verder dan een dik half uur zou ik niet doen.
Je betaald sta-geld en dat is per jaar, dat is per camping verschillend afhankelijk van het aantal voorzieningen meestal. Meer voorzieningen is meer stageld.
Daar moet je zelf een afweging in maken.
Wij hebben gewoon de stacaravan op de camping van onze keuze gekocht, informeren bij de eigenaar vaak staat er best wat leuks te koop en heb je ook keuze. Het sta-geld van dat jaar zit er dan vaak bij in.
Een sta-caravan is ook een 'belasting' , je moet het water aan en afsluiten, onverwachte vorst is hop naar de camping want anders knappen de waterleidingen. Je moet 'm elk jaar winterklaar maken (goed opruimen, vochtvangers erin, water afsluiten etc. etc.) en aan het begin van het seizoen flink poetsen en weer in orde maken (beiden wel een half dagje werk). Je moet je eigen stukje tuin onderhouden (gras maaien enzo).
Elke keer dat je gaat, moet je spullen meenemen....daar word je trouwens wel handiger in, brood b.v. heb je vaak thuis nog, vleeswaren,kaas etc.etc. Je kan je eten niet een week laten liggen tot volgend weekend. Dat duurt te lang. Andere dingen (koekjes in trommel. koffie in bus ofzo) weer wel.
Als de afstand zo groot is maak je het jezelf wel moeilijk, praktisch gezien. Je kan niet voor een feestje van de kinderen b.v. heen en weer, dat kan met een half uurtje weer wel. Je weekendjes worden zo w.s. al gauw minimaal.Hoe ouder de kinderen, hoe meer ze thuis hebben in de weekenden, dat zul je zien.
Wij verhuurden de caravan in de zomervakantie, dan vonden we het zelf toch niet zo leuk (te druk) en dat deed de campingeigenaar voor ons. Dan verdienden we netzoveel ong. als het jaargeld. Dan stonden we dus voor 'niks' eigenlijk. Behalve de investering die we erin gedaan hadden dan.En het onderhoud dat je eraan hebt. Er waren wel voorwaarden aan die verhuur, je caravan werd wel vantevoren 'gekeurd' door de campingeigenaar en dingen die ontbraken (b.v. 1 bord van de 6) die moest je dan aanvullen.
Je kan voor de zoektocht naar een geschikte camping een circeltje trekken rond je woonplaats op ong. een half uurtje afstand. Dan zoek je binnen die circel de campings en ga je ze allemaal af. Bedenk wat je graag wilt. Een binnenzwembad of een buitenzwembad of allebei, veilig voor de kinderen, speeltuin, animatie, winkel, restaurant, friettent???? Daarop zoek je de campings uit. En vervolgens ga je alle campings een dagje bezoeken!
Je gaat erheen, laat de kinderen los in de speeltuin en bezoek de receptie en vraag naar te koop staande caravans,vervolgens ga je aan de hand van het kaartje die caravans bekijken. Ondertussen zie je de hele camping, misschien praatje hier en praatje daar. En tot slot laat je de kinderen zwemmen en eet je een patatje of een ijsje. Zo doe je elk weekend een camping. Heb je meteen een leuk uitje!
Heb je het e.a. gezien dan kan je w.s. makkelijker beslissen. Ook als je alsnog voor die caravan ver weg gaat, dan heb je in ieder geval wat vergelijking!
groeten albana

O,ja

En na 8 jaar hebben we de caravan voor hetzelfde bedrag als de aankoop verkocht. Wel hadden we investeringen gedaan. O.a. een nieuw terras en een nieuwe trap en een nieuw dak.
groeten albana

viridantia

viridantia

07-06-2011 om 21:49 Topicstarter

Albana

dat zijn nog eens praktische tips.

Ik denk inderdaad dat 2 uur te ver is hoe mooi de omgeving ook is (en ik houd er heel erg van).

misschien maar eens Utrechtse heuvelrug.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.