Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Staat in het handleidingboekje van een naaimachine ook hoe je naait?

Wij hebben wat klusjes in huis en caravan die ik met de naaimachine zou willen doen, maarrrrr.....ik heb neit zo'n ding en weet ook totaal niet hoe het werkt.

Ken ook niemand die het voor me kan doen en overweeg dus maar om een naaimachine te kopen. Het gaat om simpele zomen leggen en rechte stukken naaien, ed. Maar zelfs dat weet ik niet hoe moet.

Maar als ik nou een naaimachine koop, staat het dan in het boekje wat ik moet doen? Of niet?

Emine

P.S. een naaicursus is voor mij geen optie, dat is in mijn buurt niet te vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

22-08-2011 om 06:47

Youtube?

Heb je al op youtube gekeken?

Toen ik mijn naaimachine kocht kreeg ik daar trouwens ook nog een les bij. Je komt er anders echt niet hoe hij werkt.

Ik zou geloof ik niet zo snel een naaimachine kopen als ik niet zeker wist dat ik kon naaien, het vraag toch wel wat ervaring en oefening voor er een behoorlijk product uit komt.

grt Prakje

Goed inrijgen

Het goed inrijgen van een naaimachine is het belangrijkste. Dat staat in het naaimachineboekje. Doe dat niet dan lukt het naaien niet, draad breekt of je krijgt geen goed steken.
Je legt dan de te naaien stukjes stof onder het 'voetje' zet het voetje naar beneden en drukt rustig op het pedaal. That's it!
Als je een naaimachine koopt en je doet dat bijvoorbeeld in een naaimachine winkel, dan kunnen ze het je vast voordoen. Vaak krijg je er gratis cursussen bij. Als je nog nooit genaaid hebt, koop dan een 2e hands naaimachine bij een goede naaimachine winkel en geen nieuwe naaimachine bij de Aldi of de Makro. Daar heb ik al veel slechte ervaringen van gehoord.
Mocht je nou bezig zijn en je komt er niet uit, stel je vraag dan hier. Ik en vele andere forummers kunnen je dan helpen.

Dorry

ps. heb je echt geen moeder, oma of vriendin die ooit een naaimachine bedient heeft? Of een man? Ik ken legio mannen die beter overweg kunnen met een naaimachine dan hun vriendin. Naaimachines zijn technische apparaten, dus interessant voor mannen!

Kledingverstelatelier?

Ik heb een naaimachine en gebruik m nooit. Het inrijgen van zo'n ding vind ik een lastig klusje. Mijn oude - een afdankertje van mijn moeder - was trouwens nog veel erger, ik riep altijd dat ik nog 10x liever de videorecorder inprogrammeerde dan dat apparaat van een draad te voorzien.

Rechtuit naaien is op zichzelf geen raketwetenschap, je moet er wel even aan denken dat je aan het begin en het eind even heen en weer gaat zodat je de boel goed vastzet, daartussenin is het een kwestie van in gelijkmatig tempo de stof doorvoeren.

Voor motorisch uitgedaagden als ikzelf is zelfs dat nog lastig, soms.

Is er bij jou in de buurt niet zo'n handig klein kledingverstelateliertje? Meestal heten die "De Gouden Schaar" of zoiets en worden ze gerund door Turkse mannen (althans in de steden in het westen). Het even inkorten/afstikken van iets kost vaak maar een paar euro.

Als je weinig geld, of veel werk hebt, of graag wilt oefenen met dat apparaat dan moet je het vooral zelf doen. Als je er snel en makkelijk vanaf wilt zijn en toch niet van plan bent die machine snel weer te gebruiken (zodat je dus ook geen routine opbouwt) dan zou ik zo'n kleermaker opzoeken.

Soms vind ik mezelf trouwens een luie slons dat ik dat soort dingen niet zelf kan, maar dan bedenk ik me altijd dat ik met mijn bijdrage de hardwerkende kleine zelfstandige steun en dan voel ik mij weer ok

Groeten,

Temet

Als je een naaimachine koopt

doen ze meestal in de winkel voor hoe het allemaal werkt.

Ik zou als totaal-nooit-naaister niet zomaar iets op Marktplaats kopen of zo, dan moet je helemaal zelf het wiel uitvinden en je hebt kans dat het ding niet lekker loopt.

Zoek iemand die het wel kan en ga samen proberen.

Kom kom, zo ingewikkeld is het niet hoor. De ene machine is makkelijker inrijgen dan de andere, maar al doende leert men.

Snuggle's

Snuggle's

22-08-2011 om 15:42

Lijkt het je leuk?

Heb je vaker dit soort klussen of lijkt het je leuk om te gaan doen? Zo niet dan zou ik inderdaad een (Turks) naaiwinkeltje zoeken en het laten doen. Zo mooi krijg je het zelf nooit als je geen ervaring hebt en het is goedkoper dan een naaimachine kopen.

Snuggle's

mar

mar

23-08-2011 om 16:19

Naaien

Ik zou eens in de bieb kijken bij de naaiboeken. Er was ooit een een naaiboek van Readers Digest (daarmee heeft mijn moeder het geleerd), er is er een van Burda en er zijn er nog meer. Daarin staat over het algemeen wel de basisbeginselen.
In het naaimachineboekje staat hoe de machine werkt en soms ook het echte basiswerk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.