Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Spoedvraag linzen/spliterwten

Ik heb tijd over en ga zelf roti maken. Nu heb ik voor de vulling van de platen gele spliterwten nodig. Die heb ik niet, wel gele linzen. Is dat nu hetzelfde? Kom er via Google niet zo snel uit en hier zijn vast mensen die zoiets gewoon wéten.
En zo nee, kan ik dan toch die linzen ervoor gebruiken? Of maar liever aardappel?
Het gaat dus om de vulling van de pannenkoek, niet om het gerecht erop.

hmmm

Ik heb ooit eens een poging gedaan op roti, mét gele spliterwten. Ik vond het een vreselijke klus en lang niet zo lekker als gekochte. Dus ik begin er niet meer aan. Volgens mij is de kleur van de erwt onbelangrijk, als er maar geen schil omheen zit. Rode of gele linzen zouden volgens mij best kunnen, die vallen nog wel uit elkaar dacht ik (hoewel niet te veel hoop ik want voor vanavond staat er dahl met rode linzen op het menu en geen linzenpuree....)

Anneque

Anneque

23-02-2016 om 12:01 Topicstarter

Hé Silone

Loop jij hier nog rond, wat leuk.

Het deeg staat al te rijzen, dus ik ga ze toch echt maken vandaag. Deze linzen gaan beslist uit elkaar vallen, het zijn net rode, dus het zal wel lukken. Ik ga het gewoon proberen, ben benieuwd.

Vogel

Vogel

23-02-2016 om 12:07

Puree

Oranje en gele linzen zijn ideaal voor de soep omdat ze snel stuk koken.
Voor dahl zou ik een ander kleurtje kiezen. Voor lekker snel kunnen ze uit blik.

anneque

Zo heel af en toe kom ik eens kijken, en kookdraadjes kan ik niet weerstaan...

Anneque

Anneque

23-02-2016 om 12:56 Topicstarter

en...

Voorleesdraadjes neem ik aan

anneque

dat stadium ben ik voorbij. Kinderen worden groot.....Mijn linzen vallen nu wel enigszins uit elkaar, maar de smaak van de dahl is prima (moet vandaag voorkoken, is het straks alleen nog een kwestie van opwarmen, rijst erbij en arabisch brood, mjum). Ben benieuwd wat jij nu van zelfgemaakte roti vindt.

Anneque

Anneque

24-02-2016 om 07:58 Topicstarter

Hoe het beviel

Nou, het was lekker. Dat is natuurlijk het belangrijkste. Maar heremijntijd wat een werk. En ze zagen er niet uit (de platen), en waren veel te dik. Dus wel lekker, maar beslist niet "hoe het hoort".
Doordat er vulling in moest (ik deed écht maar een beetje), werden ze veel te dik. En als ik ze dan zo dun mogelijk uitrolde, piepte die vulling er weer aan alle kanten uit.
Echt dun uitrollen ging trouwens sowieso moeilijk, want het deeg "sprong" steeds terug. Hoe ik dat kan verhelpen, weet ik ook niet.

Ik zal toch nog een keer aan de bak moeten, want heb nog vulling voor zo'n 84 rotiplaten Heb die voorlopig maar ff in de vriezer gezet.

zie je, dat bedoel ik...

Hoop werk en resultaat valt tegen. Nu ben ik niet tegen veel werk, ik maak ook bapao en lempers zelf, maar als het resultaat dan teleurstellend is, dan haak ik wel af. Als je het eenmaal wel goed lukt, dan zou ik er een handeltje in beginnen, Anneque. Ik vind ze gekocht erg duur, terwijl het qua ingrediënten heel goedkoop is (alles zit natuurlijk in het arbeidsloon van die krengen).

Anneque

Anneque

26-02-2016 om 16:56 Topicstarter

Ha!

Bedankt voor de tip (handeltje) Zal nog wel ff duren...

Moni

Moni

27-02-2016 om 13:01

Silone, over bapao

Weet jij of je het deeg van de bapao ook in de broodbakmachine kan maken, bijvoorbeeld met de stand voor het maken van pizzadeeg?

Is speciaal meel nodig?

moni

Kan vast wel.
Ik gebruik 1 kg tarwebloem, 2,5 zakje gist, 2 el suiker, 2 zakjes vanillesuiker en ongeveer 5 dl melk. Beetje op de gok hoe droog/nat het deeg wordt. Ik doe het op de hand en tussendoor laten rijzen, maar ik zie niet in waarom dat niet in de broodbakmachine kan op pizzadeegstand. Gevuld nog wel half uurtje weer rijzen en per 3 a 4 (ligt aan grootte bapao en grootte pan) 20 minuten stomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.