Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

12-08-2017 om 13:12

Spoed: vogel binnen geweest en alles zit onder!

Ik vond vanochtend een heel bange vogel binnen, alles open gezet en beest eruit gejaagd, maar...... het beest heeft veel laten vallen! Het meeste is op de stenen vloer terecht gekomen, dat was zo schoon, maar de rest! Hebben jullie tips voor:
- de teakhouten, ongelakte tafel en stoelen?
- de wit/beige stoffen bank?
- de beige overgordijnen?
Het ergste heb ik er wel af kunnen krabben, maar hoe val ik de achtergebleven vlekken aan? Ik heb nog maar even niets gedaan omdat ik niet goed weet hoe te beginnen. Help!

Miep Kraak

Miep Kraak

12-08-2017 om 14:20

Groene zeep

Een sopje van groene zeep even laten intrekken, daarna zacht borstelen, sowieso het minst schadelijke schoonmaakmiddel op water na.

Miep Kraak

Miep Kraak

12-08-2017 om 14:24

Dat is voor je onbehandelde teak

Voor bank en overgordijnen zou ik je niet durven adviseren. Denk uitproberen op een klein hoekje en dan hooguit wat deppen met eenzelfde sopje en zachte vezeldoek. Maar dat is wat ik zelf zou doen.

Foto's maken

Mochten vlekken ergens niet uitgaan dan kun je het bij je verzekering claimen.

Hebt u er enig idee van

welke vogel het was? De soort bepaalt het dieet en het dieet bepaald de mestsamenstelling...

- de teakhouten, ongelakte tafel en stoelen?

Teak voor binnen wordt soms blank gelaten, maar ook wel gezeept, vrijwel altijd met kokoszeep. In beide gevallen is het doorgaans prima bestand tegen grondig schrobben met een schuurspons (gewoon keukensponsje met zo'n groene schuurlaag). Blank teak gewoon met water, gezeept teak met de zeep die u daar normaal bij gekregen hebt of met bijvoorbeeld Woca natuurzeep. Het nadeel is wel dat vaak het volledige stuk op die manier moet behandeld worden.
Ook gewoon droog schuren met schuurpapier is een optie. Ook dan moet het volledige stuk behandeld worden.

- de wit/beige stoffen bank?, - de beige overgordijnen?

Enig idee van de samenstelling van de stof? Ergens is er allicht wel een label/etiket waarop dat terug te vinden is.
Vrijwel alle vlekken zijn te verwijderen, ALS de ondergrond tegen de behandeling bestand is, wat dus vaak niet het geval is.
In eerste instantie zou ik daar proberen, zoveel mogelijk weg te krijgen door voorzichtig droog borstelen met een zachte borstel.

OPGELET: u doet er goed aan, als u droog, werkt om een stofmaskertje te gebruiken en na het werk grondig nat te reinigen in de omgeving. Vogels zijn wel vaker drager van Chlamydia psittaci, de verwekker van psittacose of de "papegaaienziekte".

lennest

lennest

14-08-2017 om 13:46

groene zeep werkt!

Alle vlekken zijn eruit met groene zeep! Dank je wel Miep Kraak!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.