Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anne

Anne

20-01-2013 om 11:35

Spoed: spiritus weggooien door gootsteen?

Ik heb 2 bakjes met spiritus (n.a.v. tip hier op forum neergezet bij fonduen). Wat doe ik nou met die spiritus?

Door de gootsteen?
Door toilet?
Terug in de fles?
de bakjes spiritus waren tegen de vieze lucht. Dus spiritus is ongebruikt en schoon...
Ik hoop op snel advies.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Terug in de fles

Kan je prima je ramen mee lappen als het schone spiritus is. Wel afgekoeld natuurlijk.

Brianna F

Brianna F

20-01-2013 om 12:58

Juist

Kun je toch nog een keer gebruiken bij schoonmaakklusjes?

Niet

door de gootsteen! Staat niet op de fles wat je ermee moet doen om af te voeren?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2013 om 18:02

Milieustraat

Niet in de kliko en ook niet door de gootsteen.

En eigenlijk vind ik de ramenwastip eigenlijk zo gek nog niet.

Of kun je niet iets in de hens steken ermee?

Brianna F

Brianna F

20-01-2013 om 19:56

Maar

Als ik emmer heb met een spiritusmengsel gaat dat wel door de gootsteen.

Door de w.c.

Bij mij door de w.c. Ik ben heel voorzichtig met mijn afvoeren en dumpen van troep. Spiritus is toch niet zo bijzonder gevaarlijk? Ik ga even googelen.

Gewoon huisvuil

Spiritus mag net zoals chloor, ammoniak en nagellakremover gewoon door de afvoer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2013 om 20:46

Nee hoor

Kijk maar eens op deze link:

http://www.lap2.nl/sn_documents/downloads/04%20Rapporten/KCA/IPA%202000-05%20Informatie%20over%20KCA.pdf

Spiritus staat er dan wel niet letterlijk bij. Maar veel anders dan terpentine is het niet. Zo ver ik weet gelden daar dus de zelfde regels voor.

Overigens is in de kliko echt niet aan te bevelen. Ik zou het in ieder geval niet op mijn geweten willen hebben dat een huisvuil belader gewond raakt door spiritus die bij het lossen van de container per ongeluk vrijkomt, of van zijn geloof gaat omdat hij 3 straten lang achter zo'n walmende vuilnisauto moet hangen.

Voor wat betreft de gootsteen heb je denk ik wel gelijk. Opgelost in water is opgelost in water. Toch geloof ik dat een rioolwaterzuivering niet echt blij wordt van veel van dat soort spul in het afvalwater.

Dan maak ik er een zooitje van

Géén KCA, dit afval mag bij uw gewone afval:

ammoniak, spiritus
balpennen, viltstiften
bleekwater, ontsmettingsmiddel
cd’s, diskettes, videobanden, cassettebandjes
cosmetica
halogeenlampen
koper- en zilverpoets
nagellak, nagellakremover
snelontkalker
(lege) spuitbussen
(lege) verfblikken, kwasten met uitgeharde verf
vlekverwijderaar

Ginny

Het gaat er niet om of een stof stinkt, het gaat erom of de stof schadelijk is voor het milieu of inderdaad de vuilnisman. Dat is bij spiritus niet het geval. Net zo min als frituurvet of ammonia of remover.
Terpetine is wel schadelijk voor het milieu. Lege verfblikken mogen ook gewoon bij het huisvuil. Blikken waar nog resten verf in zitten niet.

Deze info komt uit jou link. Interessant leesvoer over afval scheiden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2013 om 16:55

Wil

Staat dat lijstje er echt zo in? Daar heb ik dan overheen gekeken. Heb nog vluchtig gescand op spiritus, maar zag toen niks. Nou goed, dan mag het dus wel bij het huisvuil. Weer wat geleerd...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.