Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

04-10-2014 om 23:21

Spoed OV chipkaart vraag

Zoon gaat morgen met opa op reis met de trein. Maar ik kom er niet uit hoe ik het nu doe met een railrunnerkaartje. Ik heb een anonieme OV chipkaart en begrijp dat ik daar een railrunner op kan zetten. Maar moet je dan daarna wel of niet inchecken? Ik heb werkelijk alle OV-sites bekeken maar vind het dus niet. Wie weet dit?

Mikke

Mikke

04-10-2014 om 23:35

Makkelijker

Het is misschien makkelijker om een losse Railrunner te kopen (zonder toeslag) of een e-Ticket uit te printen, zeker als zoon en opa niet heel bekend zijn met de automaten van de NS.

Maar volgens mij moet je altijd inchecken, ook als je een reisproduct op je kaart hebt waarmee je onbeperkt kunt reizen.

Tango

Tango

04-10-2014 om 23:40

Ja maar

Opa is op zich heel bekend met reizen met OV.
Maar als je dus wel moet inchecken, hoe weet het apparaat dan dat je op de railrunner reist en niet op het saldo dat verder op die kaart staat?
Losse railrunnerkaart zag ik inderdaad ook. Misschien is dat inderdaad handiger. Maar ik vroeg me dus af hoe het zit met zo'n anonieme kaart. Ik lees overal dat het kan maar niet hoe dit dan gaat met inchecken.

Katniss

Katniss

04-10-2014 om 23:48

Kan niet

Volgens mij kun je op een anonieme kaart geen railrunner zetten, omdat die leeftijdsgebonden is. Ik zou ook gewoon een los kaartje kopen.

Tango

Tango

05-10-2014 om 00:54

Vaag

Zo blijkt maar weer hoe vaag het allemaal is met die OV chipkaart. Ik lees dus bij NS dat het wel kan, ook op een anonieme kaart. Blijft de vraag staan hoe je dat dan doet als er ook gewoon saldo op staat. Zo'n apparaat waar je incheckt weet dan toch niet dat je met de railrunner reist en gaat dan misschien toch wel saldo eraf halen. Ik ben erg benieuwd of er iemand is die het weet. Waarschijnlijk ga ik toch maar zo'n los kaartje kopen. Is ook minder problematisch als zoon het kaartje kwijt raakt.

amk

amk

05-10-2014 om 08:08

apparaat weet het wel

want je moet het er 2x opzetten vlak voor je reist. Is hetzelfde als samenreiskorting als je meereist met iemand die een kortingskaart heeft.
Dan is dat het eerste product dat van de kaart geschreven wordt.

amk

amk

05-10-2014 om 08:13

correctie

van de site van ns: een railrunner kan als wegwerp ovchip worden aangeschaft of op de persoonlijke ov chip van het kind.

Het kan dus niet op een anonieme.

Mikke

Mikke

05-10-2014 om 09:42

Inderdaad

Met meereiskorting is dat ook het eerste reisproduct dat hij pakt. Meereiskorting is 35 minuten geldig (tot inchecken), een Railrunner geldt één kalenderdag. Die dag pakt hij dus de Railrunner bij inchecken, de volgende dag weer het gewone saldo.

Je moet altijd inchecken en uitchecken, dus ook met een Railrunner. Omdat Railrunner geen normale leeftijdskorting is, maar een bijzonder reisproduct, zou hij ook op een anonieme kaart moeten kunnen (hij komt immers ook anoniem uit een automaat). Maar een kind moet wel een EIGEN OV-chipkaart hebben, het kan dus niet op de kaart van de begeleider. Dat is wat er op de NS-site staat.

Ik zou het gewoon proberen: opladen, inchecken, goed op de paal kijken. En als er staat dat er op saldo wordt gereisd gewoon weer uitchecken na 'n paar minuten. Lukt het niet kunnen ze altijd een kaartje uit de automaat halen. Wel op tijd op het station zijn dus

Ben wel benieuwd of het gelukt is!

Tango

Tango

05-10-2014 om 11:37

Gelukt

Nog maar even een reactie zodat jullie het antwoord ook weten
Het kan dus inderdaad wel. Bij het apparaat op het station de railrunner op de anonieme kaart gezet. Dit ging probleemloos, had vantevoren even zo'n filmpje gekeken. Maar goed ook want anders wist ik niet dat dit viel onder Overige Producten Opladen.
Daarna zoon laten inchecken en inderdaad checkte hij in op Railrunner. Helemaal goed ook en achteraf gezien wel zo handig want anders had ik twee kaarten mee moeten geven. De anonieme kaart heeft hij namelijk later op de dag nog nodig om samen met opa met de bus terug te reizen van het station naar ons huis.
Maar tjonge zeg wat is die informatie-verstrekking van NS dan toch eigenlijk onduidelijk. Dat je zo'n antwoord zo moeilijk kan vinden via internet. Ik zorg er altijd maar voor dat ik ruim van tevoren op het station ben. Dat scheelt weer stress bij de automaat.

Lucerna

Lucerna

05-10-2014 om 14:05

OV-bewijs

Nog even en we moeten ook allemaal een opleiding en examen doen voor een OV-bewijs...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.