Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kippie

Kippie

15-04-2017 om 13:45

Spoed, kan ik bouillon nog gebruiken?

Ik heb vijf dagen geleden kip gekookt in de bouillon (van een blokje).
Nu wil ik kippensoep maken en als het kan wil ik straks graag de bouillon opnieuw gebruiken omdat er al veel smaak in zit.
De pan staat in de koude (5 graden) koelkast.
Zouden jullie het nog gebruiken?

Milcham

Milcham

15-04-2017 om 14:17

nee

Vijf dagen in de koelkast is wat mij betreft drie dagen voorbij de houdbaarheidsdatum qua kip. Ik hou zelf drie dagen aan, maar met kip ben ik altijd extra voorzichtig.

bieb63

bieb63

15-04-2017 om 14:24

nee

De standaard regel: klaargemaakt eten max 48 uur bewaren. Zullen vast dingen zijn die langer houdbaar zijn, maar ik zou het na 5 dagen niet meer eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2017 om 14:35

Neus gebruiken

Als het nog goed ruikt, zou ik het goed doorkoken en nog gebruiken. Ik vind het wel kantjeboord.

Ava

Ava

15-04-2017 om 15:17

kat

Heb je een kat? Zet wat soep je kat voor, als die er van drinkt, is het nog ok.

Tok

Tok

15-04-2017 om 16:06

Oei

Nee, ik krijg KIPPENvel bij het idee.
Ik ga nooit over de twee dagen.
Neus gebruiken doe ik niet, want wat een ander prima vindt ruiken, vind ik al een aparte geur hebben.

Na een aantal keer voedselvergiftiging te hebben opgelopen van eten wat op het oog/neus/mond prima leek ben ik er echt van genezen.

Silvester

Silvester

15-04-2017 om 16:11

Denk wel

Als het alleen bouillon is waar je de kip 5 dagen geleden uit hebt gehaald zou ik wel aandurven hoor. Met de kip zou ik inderdaad mijn neus en ogen gebruiken. Ik ben niet zo bang voor meer dan 48 uur, gewoon ruiken en kijken hoe het eruit ziet, ben nog nooit ziek geworden als ik mijn neus en ogen vertrouw.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2017 om 17:16

Ava

Ja en als je dat vaak doet valt kat op een dag alsnog neer vanwege het zout in de bouillon.

Olivia

Olivia

15-04-2017 om 18:05

nee

Ik sluit mij aan bij de meesten. Na 5 dagen eet ik geen bereide kip meer. Ik vertrouw bij een heleboel andere dingen wel mijn neus maar niet bij vlees en vis. Geen zin om het risico te nemen een aantal dagen ziek te zijn.

maar mensen...

Vlees en vis is toch met name hoogst bederfelijk *voordat* het is gekookt of gebakken? Gekookte kip is vziw niet bederfelijker dan gebakken rollade of gehakt.

Ik ben erg van de combinatie neus gebruiken plus goed verhitten. Dat gaat tot nu toe altijd goed. En TS heeft het volgens mij over bouillon zonder de kip. Ik zou dus even ruiken en als er niks raars aan is, gewoon doorkoken.

Groeten,

Temet

Half a twin

Half a twin

15-04-2017 om 21:22

waarom niet even ingevroren?

Als ik bouillon over heb, omdat ik alleen de gekookte kip nodig heb of ineens toch minder soep nodig heb dan doe ik de bouillon in de vriezer meteen als het afgekoeld is.
Dan ka ik dat ook 3 weken later nog gebruiken of 5 dagen later net wat van pas komt. Hoef ik niet te denken, o ik moet nog wat met die bouillon voor het bederft.

Livin' on the edge

Voor welke gerechten heb je een gekookte kip nodig? Ik houd altijd gekookte kip over als ik bouillon trek voor de soep. Wij eten restjes eigenlijk altijd gewoon op, zolang er geen schimmel op drijft of er een verdacht geurtje vanaf komt. Ik neem me natuurlijk altijd wel voor om overgebleven bouillon in te vriezen, maar op de een of andere manier komt het het daar niet van. Melk die over de datum is spoel ik ook niet ongezien door de gootsteen.

Half a twin

Half a twin

15-04-2017 om 21:58

bouillon voor ragout

Heb ik meestal meer dan nodig. De kip staat onder water. Al het vlees gaat in de ragout en meestal niet alle bouillon, vaak net iets meer dan de helft.

Ah op die manier

Ik maak wel eens ragout van de kip die ik over heb. Andersom dus.Ik heb van die spotgoedkope soepkippen in de vriezer liggen, en met een snelkookpan is een bouillon in nog geen uur gepiept. Die beesten zijn zo taai, dat ik ze verder niet zo snel in een gerecht gebruiken zal,

Kippie

Kippie

16-04-2017 om 21:49

Bedankt

Het ging inderdaad enkel over de bouillon en niet over het vlees. Met de bouillon had ik nog wilde plannen maar helaas was daar (nog) niets van gekomen. Ik heb de katten wat gegeven en die vonden het nog heel erg lekker maar ik heb het toch weggegooid.
De volgende keer maar direct invriezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.