Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cecile

Cecile

14-01-2012 om 18:01

Spoed; fonduepan dompelen?

We willen gaan fonduen met onze nieuwe fonduepan van Boska. Lees ik net dat je hem VOOR gebruik 2 (jawel twee!) uur moet onderdompelen in koud water.
Tjee, dus wachten tot 8 uur?! (ik krijg al honger als ik eraan denk dat we zolang moeten wachten...)

Iemand ervaring en enig idee of 1 uur ook volstaat of dat het dan helemaal mis gaat? En hoe dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

14-01-2012 om 18:03

Geen idee

ik kan me niet herinneren dat met onze pan gedaan te hebben, maar ik heb ook niet het door jou genoemde merk.

Cecile

Cecile

14-01-2012 om 20:38

Aanvulling

Nog ter aanvulling: de fonduepan (voor kaasfondue) is van aardewerk....
Vanavond hebben we het anders opgelost, maar als iemand nog weet hoe het zit en of het per se 2 uur moet zijn, dan hoor ik het graag. Er komen vast nog andere keren dat ik er te laat aan denk hem te dompelen .

Tanneke

Tanneke

14-01-2012 om 21:28

Een keer

Als je een aardenwerken kaas fondue pan op het vuur zet, dan kan hij knappen. Het aardewerk houd heel lang vocht vast van binnen wat ervoor zorgt dat hij heel blijft. Als je de pan een uur in het water laat staan ,kun je er rustig in fonduen hoor.

Wat nog makkelijker is, is de pan een hele nacht in het water laten staan en dan hoef je het de volgende keren helemaal niet te doen. Ik heb jaren in een kookwinkel gewerkt en dat was het advies van leveranciers van dat bruin/rode aardenwerk serviesgoed.(was Spaans geloof ik)

Doe het al jaren zo. Als je de pan echt een jaar niet gebruikt, dan even opnieuw onder water zetten,maar met regelmatig gebruik werkt het prima. En ook als je hem bijvoorbeeld wekelijks zou gebruiken af en toe even doen,anders droog ie alsnog uit.

Succes ermee!

Inge M

Inge M

14-01-2012 om 22:27

)) hier gewoon in de magnetron

Wij hebben ook een kaasfonduepan van aardewerk. Geen idee welk merk.
Wij zetten de pan in de magnetron op de hoogste stand met vulling en al (is bij ons niet zo heel hoog, ik denk zo'n 600 watt). Aan het begin telkens een minuut en roeren (wat witte wijn erdoor). Daarna telkens een halve minuut totdat alles gloeiend heet is. Daarna gaat de pan op een theelichtje.

Op deze manier gaat het al jaren goed. En het is supermakkelijk. Het brandt nooit aan, je kunt het laatste stukje opwarmen als je zeker weet dat iedereen bijna klaar is om te eten. Ideale timing.

Het raadsel van mijn fonduepan

is hiermee na jaren eindelijk opgelost. Ik heb 2 van die dingen gehad en allebei zijn ze gebarsten. Niemand had mij ooit verteld dat ik ze in het water moest laten liggen. Inmiddels kaasfonduen wij gewoon uit de steelpan, maar nu zou ik natuurlijk zo'n pan weer op mijn verlanglijstje kunnen zetten, ik ben bijna jarig tenslotte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.