Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

koentje

koentje

26-11-2012 om 19:06

Spelletje dementerende vrouw?

Wie weet een leuk spelletje voor mijn (dementerende) schoonmoeder? Zij kan nog kruiswoordpuzzels maken en bijv. een spelletje als pim pam pet. Maar scrabble is vermoedelijk te lastig, omdat je dan te veel een strategie moet uitzetten, onthouden wat je ook weer van plan was etc. Wie weet er iets leuks, iets wat bij voorkeur ook nog een beetje een braintrainer is? Het gaat trouwens om een sintkadootje. Dus iemand die leuke ideen heeft al is het geen spel: welkom!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

26-11-2012 om 19:10

Hmmm...

Ganzenbord?

Magisch

Koentje, als je schoonmoeder vroeger altijd scrabble speelde, dan bestaat de kans dat ze dat gewoon en zonder problemen doet. Dat is een beetje de magie van dementie. Het is er wel, maar het verstopt zich net zo makkelijk weer in al die dingen waar bekende paden liggen.
Ganzenbord is een goede trouwens. Mens erger je niet. Kaartspelletjes? Eigenlijk alles wat ze van vroeger kent.
Groet,
Miriam Lavell

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-11-2012 om 20:13

Strategie bij scrabble?

Misschien mis ik wel een hele laag in het spel. Maar ik speel dus nooit stategisch. Mijn enige strategie is (en ik hoop dat ik de met mij wordfeudspelende meelezers nou niet de gouden tip aanlever is altijd proberen om meer punten te scoren dan de ander. Dus als die 15 punten heeft probeer ik een woord te leggen met minimaal 16 punten. Als je dat maar lang genoeg volhoudt en een beetje letters hebt, win je vanzelf.

Zo zou je dit spelletje toch ook met je schoonmoeder kunnen spelen?

Verder heb je daar nog wel wat varianten op. Zoals bijvoorbeeld boggle, en ik had vroeger crossword. Dan gooi je met een beker wat dobbelstenen met letters en probeer je daar een woord van te maken. Wie de meeste woorden kan maken wint.

Henriette123

Henriette123

26-11-2012 om 20:56

Junior versie?

Misschien de junior versie van een denkspel?
Als ze dat geen probleem vindt tenminste.

Domino?

Domino misschien? Ook niet zo moeilijk, toch?

Groeten,

Temet

Skiboo

Skiboo dus!!

neteret mut

neteret mut

26-11-2012 om 22:20

Schoonouders

speelden vaak rummicub

mix

mix

26-11-2012 om 22:47

Of bv

wie ben ik. Raden wie de ander op zijn kaartje heeft dmv uitsluiting.

Of een spelletje waarbij je dmv vragen moet raden welk dier/voorwerp iemand op zijn/haar kaartje heeft staan
http://www.intertoys.nl/speelgoed/spellen-rara-wat-ben-ik-familie-editie-560627.html voor 14.99 euro en natuurlijk kun je de hoofdband gewoon weglaten.

En voor alle spellen geldt: als ze er plezier in heeft en het blijkt te lastig, dan vereenvoudig je het spel naar haar niveau.

koentje

koentje

27-11-2012 om 01:25

Joepie

wat een hoop ideetjes! Mens erger je niet is inderdaad een leuke; die doen we al wel met haar. (ze kan alleen niet goed tegen haar verlies...)
Scrabble heeft ze vroeger niet gespeeld en ik denk niet dat ze nieuwe dingen echt kan leren. Maar ze heeft wel veel met kaarten gespeeld.
Maar kwartetten is dus ook typisch zoiets wat niet meer lukt. Ganze bord is misschien ook best leuk.
Domino ook een goed idee!
bedankt

P

P

27-11-2012 om 06:43

Tja

Scrabble speel ik ook niet strategisch, gewoon neerleggen wat je hebt. Klaar.

Voor kwartetten moet je constant onthouden wat er gevraagd wordt dus logisch dat dat lastig gaat. Pas daar mee op bij veel kaartspelletjes.

Ze hoeft toch ook niet te winnen hoop ik? Het gaat toch om de tijd die je samen kan besteden?

Fiorucci

Fiorucci

27-11-2012 om 07:18

Haha p

Zit wat in, maar als ze slecht tegen haar verlies kan, ziet ze dat kennelijk zelf toch anders..

Rafelkap

Rafelkap

27-11-2012 om 10:19

Gewoon

Ik zou gewoon geven wat ze altijd al leuk vond en geen nadruk op haar ziekte leggen. Dat is al erg genoeg.
Gewoon verwennen met een mooi wollen dekentje voor op de bank, een koffiemok of een puzzelboekje van de bruna kan ook. Is een luisterboek iets? (van ja zuster nee zuster of iets anders waar ze iets mee heeft)

koentje

koentje

27-11-2012 om 10:47

En rafelkap...

waar had ik mijn dekentje ook weer neergelegd? ☺ (ervan uitgaande dat ze bedenkt dat ze een dekentje had)
Koffiemok ? raakt geheid kwijt op de afdeling waar ze woont.

Het punt is vooral dat zij zichzelf niet meer kan vermaken. Ze voelt zich ook erg ongelukkig en is erg afhankelijk van anderen. Wij proberen haar veel te bezoeken en/of op te halen, maar je moet wel echt iets met haar doen, anders wordt het ongemakkelijk. Een gesprek kun je wel met haar voeren, maar dan gaat ze steeds dezelfde dingen vragen en zeggen. Zij heeft ook steeds minder belangstelling/concentratie om naar dingen te luisteren die wij haar vertellen. En echt iets vertellen over wat zij heeft meegemaakt gaat al helemaal niet. Wel als je met een fotoboek naast haar gaat zitten dan kan ze associeren. Maar daarom zijn spelletjes wel fijn. Het betekent afleiding, leuk bezig zijn samen en nog een beetje brain-train zeg maar☺

Domino

Inderdaad mijn dementerende oma speelde heel erg veel domino.
En probeer je te herinneren wat ze zelf allemaal voor spelletjes speelde? Wellicht kun je daar op inhaken. Nieuwe spelletjes als skip-bo zal waarschijnlijk niet meer lukken om te leren..... je moet het echt in het verleden zoeken.

Rafelkap

Rafelkap

27-11-2012 om 11:14

Koentje

Ok ik snap het. Wat ontzettend moeilijk voor jullie en ook voor haar zelf.
Een koffiemok kan met haar naam erop.
Een behendigheidspelletje als dokter bibber of jenga is misschien niet iets waar ze goed in is, maar geeft wel weer lol met de kleinkinderen.
Nog een suggestie: mastermind (wel moeilijk misschien), monopoly, yahtzee of iets eenvoudiger: Set of uno??

Sjoelbak

Ik weet niet of de motoriek nog goed genoeg is, maar mijn oma was er graag mee bezig.

Sjansje

Sjansje

27-11-2012 om 11:51

Memorie

Je zou zelf een memoriespel kunnen maken met foto's van bijvoorbeeld familieleden.

Jahaaa!

Memorie. En dan nog leuker: maak er zelf een met alle foto's van de familie.
Dat is even een klusje, maar je kunt klein beginnen (10 kaarten) en dat verder aanvullen.
Je kunt trouwens ook op die manier een kwartetspel maken.
Ik denk dat ze dat leuk zal vinden.
Groet,
Miriam Lavell

Sjansje

Sjansje

27-11-2012 om 12:14

Miriam

Zeg ik toch

Oh ja *suf*

Sorry, ik ging 'aan' op het woord memorie en las niet verder.
Ja, heel leuk idee!
Groet,
Miriam Lavell

Variant op memory (lottino)

Dan maak je een vierkant met 9 platjes van vroeger en nu en die plaatjes heb je ook los. Zo maak je 3 of 4 kaarten. Wie het eerste zn kaart vol heeft heeft gewonnen.
Ik heb laatst voor mijn collega allerlei oude gereedschappen/koffiemolens etc gefotografeerd hiervoor.

En wie ben ik? Daarmee verklein je steeds het aantal"zoekopties"en dit hoeft niet onthouden te worden.

Kleurentorentjes

Dat is een spelletje waar je om de beurt met een dobbelsteen gooit met kleurtjes op de vlakjes. Van de kleur die bovenop ligt , doe je een bolletje met die kleur op je stokje. Degene die het eerst het stokje vol heeft wint.

Maar wat wil je?

Maar wat is de bedoeling? Wil je een leuk spel doen of wil je echt het geheugen trainen op een manier die nuttig is? Of allbei? Het nadeel van een effectieve geheugentraining is dat het nogal vermoeiend is ( voor dementerenden). Dus dat kun je maar kort doen. Ganzeborden, mens erger je niet enzo is geen geheugemtraining. Dat kun je dus langer doen Voor een goede geheugentraining moet ze zoeken naar antwoorden ( kruiswoordpuzzelen b.v ) en het liefste ook npg verbanden of tactieken ( rummi, kwartetten, kaarten) en het effectiefste is als je ook dat in verschillende rijtjes die al in je hoofd zitten doet ( pim, pam pet, vragen in verschillende catogorieen of dat familiememorie doet.
Groeten albana

O ja

Ga zowiezo voor een spel dat ze enigzins kent. Of een varaint erop. Geen ' nieuw' spel.
Dan kan je elke keer weer uitleggen en kom je amper aan effectief spelen toe
Groeten albana

Hanny61

Hanny61

28-11-2012 om 14:00

Dvd moeder ik wil bij de revue

De serie speelt zich af in de jaren vijftig en is een feest der herkenning, zeker voor ouderen. De serie is opgehangen aan liedjes van Wim Sonneveld. De laatste aflevering is deze week uitgezonden en is als DVD te koop. Moet er natuurlijk wel een DVDspeler aanwezig zijn..

Breien

Als ze van breien houdt, en het vroeger vaak gedaan heeft, is een bol wol of katoen met een paar breinaalden in een tasje ook nog een idee.

Dropke

Dropke

28-11-2012 om 18:04

Speciale spellen

Ik heb zelf gewerkt met dementerende ouderen en wij hadden spellen, waar je bv de eerste zin van een oud spreekwoord of liedje opnoemde. Zelf wist ik maar heel weinig antwoorden, maar de mensen daar wisten daar heel veel van. Deze spellen zullen niet te koop zijn bij intertoys natuurlijk, maar misschien dat je eens kunt informeren waar je zulke dingen kunt kopen??

Groetjes Dropke

koentje

koentje

30-11-2012 om 16:38

En wat is het geworden

een soort pim pam pet. Daarvan weten we zeker dat ze dat kan. En leuk vindt. Allerlei andere ideeen zijn niet zo geschikt omdat het ons te doen is om iets samen te doen. Ik heb ook getwijfeld over een ander spel: geen ja, geen nee. Waarschijnlijk zal ze zich fdaar wel in vergissen maar met de kaartjes met allerlei vragen die erbij zitten en het belletje kun je ook nog allerlei andere spelletjes verzinnen.

Sjansje

Sjansje

30-11-2012 om 19:05

Koentje

Leuk, pim pam pet!
Wij hebben voor onze dochter ook een pim pam petspel gekocht en dat aangevult met zelfgemaakte kaartjes op het gebied van haar interesses. Bijvoorbeeld hoofdsteden, landen, familieleden, steden/dorpen, automerken enz.
Wat misschien ook leuk is is zelf "wie ben ik" maken van familieleden. Foto's uitprinten, door lamineerapparaat halen en klaar. Zo kun je dus ook zelf relatief simpel een kwartet -of memoriespel maken.
Hebben we ook voor onze dochter gemaakt (klassiek autistisch en verstandelijke beperking) toen ze jonger was.

koentje

koentje

03-12-2012 om 12:31

Nou sjansje

dat is een leuk idee; voor schoonmama kan ik misschien wat weetjes van vroeger ertussen doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.