Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juno

Juno

13-03-2015 om 18:43

Speelgoed, bewaren of weg?

Ik ben ontzettend aan het opruimen, kasten uitzoeken en opnieuw indelen en vooral veel weg doen. Nu ben ik in dubio over Donald Duckjes, de playmobile, de k'nex, ridders van schleich, een kasteel uit de houten speelgoedwinkel, de duplo en de lego. Heel goed spul, onverwoestbaar, onverslijtbaar maar er wordt al jaren niet meer mee gespeeld.
Op zich kan ik het prima achter het schot op zolder bewaren, ik heb de ruimte en dan ligt het niet in de weg. Maar is dit handig of kan ik het beter weg doen? Ik hoor van iedereen dat je eerder oma wordt dan je denkt .
Ik heb geen kleine nichtjes of neefjes, het zou dan echt weg gaan.

bewaren

Als het geen brood eet en niet in de weg ligt.....zou ik het bewaren wegdoen kan altijd nog en wellicht komt er vanzelf een nieuwe eigenaar

Henriette123

Henriette123

13-03-2015 om 19:04

Bewaren

Bewaren.
Een vriendin van mij haar kleinkinderen spelen nu oa met de LEGO van papa en vinden dat superleuk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2015 om 20:33

Niet alles

Hier bewaar ik de lego, playmobil en de houten trein. De lego en de houten trein zijn gedeeltelijk nog van mijn man geweest en in de loop der jaren aangevuld met nieuwe spullen. Er wordt nog veel mee gespeeld.
We hebben ook heel veel playmobil, maar dat is in mijn ogen niet meer te verkopen. Zoveel losse onderdelen en weinig meer compleet. Dus dat bewaar ik ook maar.

Ik ben momenteel wel de duplo aan het verkopen. Daarvan hebben we ook echt heel veel, veel sets zijn nog compleet en het heeft op mp ook nog echt waarde. Ik verkoop ook goed.

Donald Duckjes zou ik echt bewaren, in een goede bewaardoos. Dat blijft leuk!

Okie Dokie

Okie Dokie

13-03-2015 om 22:24

Ik zou

Het allemaal lekker opruimen, verkopen desnoods!

amk

amk

13-03-2015 om 23:01

weg

hier was allerlei speelgoed bewaard voor mijn kinderen. Dochter heeft 1!!!! keer met de duplo gespeeld. En verder nooit meer. Met de playmobil doet ze iets maar niet veel meer.

Ik bewaar het niet.

Monique D*

Monique D*

14-03-2015 om 00:45

Site Gratis Ophalen of Marktplaats

Als de kinderen er niet meer naar omkijken kan je een ander daarmee blij maken en je hebt weer genoeg ruimte in jouw huis!

Limi

Limi

14-03-2015 om 07:21

als ervaren zolderinhoudontvanger

Ik zou het wegdoen, maar ik erger me dan ook iedere keer als opa en oma weer met dozen vol haddenwenogliggen aan komen. Ligt vooral aan hun manier van doen natuurlijk! Maar ik heb me voorgenomen om het niet ZO te gaan doen dus.

Bewaren vind ik alleen een optie als
- het gedoseerd wordt doorgegeven

- het ook echt welkom is. Dus: o speelt hij met lego, wij hebben nog een beetje. Niet: al als het kind 3 is drammen dat je nog een heleboel lego hebt en of je die de volgende keer mee moet nemen, en dan 5 minuten later weer, en dan als hij 4 is toch maar doen en dan 3 verhuisdozen tegelijk, terwijl hij er nog steeds niet mee speelt.

- het niet wordt doorgegeven omdát papa er vroeger mee speelde. Dus geen gedateerd boek waar toevallig instaat dat papa het voor zijn 8e verjaardag heeft gekregen en daar de hele tijd op wijzen. Of een lelijk houten eendje wat de hele tijd in de handen van de peuter wordt geduwd omdat oma dan teruggaat in het verleden.

Ik heb wel jongere neefjes en nichtjes, dus die mogen wel bv. de duplo hebben als ze willen, maar ik zit er ook niet mee om het gewoon te verkopen. Ik ga dingen geen 30 jaar bewaren.

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 08:24

bewaren

Ik zou het bewaren zolang het niet in de weg staat. In een kleiner huis doe je het dus sneller weg. Ik snap even niet waarom alle ergernis naar limischoonmoeder er uit moet als argument tegen bewaren maar goed. Ik bewaar wat in de hoop dat kleinkinderen er later hier mee spelen ik ga dat niet aan hun geven om mee te nemen. Hier is overigens de playmobil wel verkocht. In delen, zelfs een bak met losse onderdelen was gewild.

Limi

Limi

14-03-2015 om 08:33

ha Barvaux

Omdat het bewaren dus niet altijd gewaardeerd wordt

Of nut heeft. Dan bewaar je iets voor 30 jaar en gaat niemand er iets mee doen.

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 08:37

lini

Nee het had wel nut qls je schoonmoeder niet zo drammerig zou zijn.

Limi

Limi

14-03-2015 om 08:57

zou kunnen

Niet alles. Houten eendje en oude boeken niet.

De spullen uit de beginpost klinken op zich wel nuttig hoor! Maar dan nog weet je niet of het later naar de smaak van je kleinkinderen zal zijn. Ridders en kastelen doen ze bij mij bijvoorbeeld helemaal niks mee. Kan het nog zo stevig en houdbaar spul zijn, het zou zonde van de ruimte geweest zijn als iemand dat voor ons bewaard had. En zo is het met meer spul.

Als je eerder iemand tegenkomt die er blij mee is, zou ik het dus niet gaan bewaren voor kleinkinderen die je misschien nooit krijgt.

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 09:39

Limi

Vraagsteller HEEFT de ruimte toch?

Als iemand vraagt naar of ze gras in de tuin moet leggen ga ik toch ook niet zeggen dat je dat niet moet doen omdat mijn buurman het nooit maait?

Verder: als ik geen kleinkinderen krijg komen mijn neefjes/nichtjes wel eens op bezoek met hun kinderen of kan ik het aanbieden als ik buurkinderen heb later en eens moet oppassen. Wie dan leeft dan zorgt maar ik zou nooit alles wegdoen tenzij ik er echt de ruimte niet voor heb.

Ik heb hele fijne herinneringen aan wat boekjes die ik vaak heb voorgelezen aan mijn zonen, die gaan nooit weg maar ok, ik zal niet gaan drammen bij mijn schoondochter later (nogmaals: dat speelgoed en die boekjes blijven hier en er wordt hier mee gespeeld en uit voorgelezen).

Mijntje

Mijntje

14-03-2015 om 09:46

je gaat er helemaal van uit dat je kleinkinderen krijgt maar dat weet je niet, je weet niet hoe het leven van je kinderen zal verlopen.
Ik zou een zeker een deel bewaren (kasteel en ridders bv omdat dit vast erg mooi en duur was), als je er de ruimte voor hebt. En wat lego/duplo. Maargoed, met playmobile hadden mijn kinderen juist weer niks, dat hebben wij verkocht op mp.

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 09:48

Mijntje

Daar ga ik helemaal niet van uit, dat zei ik al, er komen heus ook wel eens andere kinderen langs en wie weet krijg ik 'stiefkleinkinderen'

Het is toch ook iets van je kind wat je dan weggooit? Dat bepaal je toch niet helemaal zelf?

Juno

Juno

14-03-2015 om 09:49

Okee

Lego, duplo, k'nex en ridders achter het schot. Playmobile weet ik nog niet. Ze hebben er nooit mee gespeeld, ik heb bouwkinderen denk ik. Kinderboeken vind ik lastig. Ik ben dol op prentenboeken en we hebben echt veel maar als ik kijk naar de boeken uit mijn jeugd is het wel héél oudbollig hoor. Ben nu met jongste kruistocht in spijkerbroek aan het lezen, pfff. Ik neig, zeker voor de prentenboeken naar houden. Bovendien staat dat netjes in een kast, het speelgoed zit in losse kisten verspreid over de zolder.
Duckjes weet ik niet, wordt slecht gelezen. Misschien die wel gewoon weg doen.

Mijntje

Mijntje

14-03-2015 om 09:58

kinderboeken

Barvaux, jij niet maar TS wel. Maar ik snap het wel hoor.
Kinderboeken kon ik ook nooit wegdoen. Althans het grootste deel, maar daar heeft mijn kind nu veel plezier van en ook van het oude lego van mijn broers.
Ik zou weg doen waar niet veel mee gespeeld is, een stapel duckies is zo weer gekocht op koningsdag.
Als je genoeg plek hebt hoef je er toch niet over na te denken?

Zelf....

...wel eens enorme spijt gehad van iets voor een habbekrats verkocht te hebben waar later dan toch weer behoefte aan was. Tja, dat is het risico...

Aan de andere kant: het is zo weer teruggekocht. Voor een paar euro of desnoods een paar tientjes op marktplaats. En na dertig jaar is het denk ik toch ook wel leuk om iets te kopen wat op dat moment aansluit bij wat je kleinkind leuk vind.

Juno

Juno

14-03-2015 om 10:55

Mijntje

Ik weet niet hoe het leven loopt maar ik ga er van uit dat er ooit nieuw vers grut in mijn omgeving komt. Dat lijkt me niet zo'n hele rare veronderstelling, het maakt me niet uit of het nu kleinkinderen, achterneef/nichtjes, stief, adoptiekinderen of buurkinderen zijn.
Het is inderdaad zo verkocht en weer opnieuw gekocht maar ik weet niet of ik tegen die tijd geld genoeg heb om weer zo'n mooie verzameling cq kwalitatief goed spul bij elkaar te krijgen. Van de kinderen mag alles weg .
Zo, achter het schot is het leeg en mijn woonkamer staat vol met spullen die ik kan weggeven. Nu de juiste spullen achter het schot opruimen en dan ben ik bijna klaar met mijn huis.
Ik merk wel dat ik nu dingen weg kan doen waar ik eerder nog te zeer mee verbonden was.

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 10:55

duckies

Duckies verkoop je zo via mp (of, wat ik nu veel doe via facebook een pagina uit de buurt, wordt veel beter en sneller verkocht).

Jaina

Jaina

14-03-2015 om 11:26

Beslissen ze zelf

Het meeste speelgoed van mijn kinderen is echt van hun zelf. Ik geef het dus niet zo maar weg of verkoop het. Dat zou ik alleen in overleg doen. En over het algemeen hebben ze hier vooral heel veel willen bewaren voor later. Met name speelgoed waar zelf herinneringen aan hebben zoals lego en playmobile. Echter baby/peuterspeelgoed veel minder. Daar hebben ze zelf geen herinneringen meer aan en hierdoor zijn ze er makkelijker.In de loop der jaren heb ook best veel weggeven aan familie/vrienden met jongere kinderen.
Maar veel speelgoed is hier ook blijven liggen en mag absoluut niet weg van de eigenaar. Niet al mijn kinderen zullen het waarschijnlijk ooit meenemen maar zolang we ruimte hebben mag het hier gerust blijven. Bovendien komen er hier genoeg kleine kinderen over de vloer.
Mijn dochter heeft een hoop van haar vroegere speelgoed meegenomen naar haar huis voor haar eigen kinderen. Met name inderdaad duplo, lego, playmobiel en boekjes maar ook een stapel knuffelbeesten en poppen.
Verder hebben we hier ook nog genoeg liggen voor de kleinkinderen. Het is tenslotte leuk voor ze als ze hier ook speelgoed hebben. Ook leuk inderdaad om ze uit dezelfde boekjes voor te lezen als ik vroeger met mijn eigen kinderen las.
Mijn moeder had vroeger ook veel bewaard van mij maar ook nog van haar zelf en mijn kinderen vonden dat juist erg leuk als ze bij oma kwamen spelen. Ze hebben vooral aan de boeken en de blokken veel plezier gehad.

+ Brunette +

+ Brunette +

14-03-2015 om 13:20

Het kind is eigenaar

Wij hebben de ruimte niet om veel te bewaren maar eerlijk gezegd word ik ook zenuwachtig van opgehoopte spullen. Weg ermee! Ik bewaar alleen spullen waar een zeker sentiment bij meespeelt en wat betreft kleinkinderen en dergelijke: wie dan leeft, wie dan zorgt! Ik heb veel speelgoed voor mijn dochter op een soort Marktplaats verkocht, zij mag het geld dan hebben. Als je wilt dat je kinderen afstand doen van spullen: bied ze geld! Door verkoop maar ik koop ook zelf weleens iets van haar voor een habbekrats, dan ben ik "juridisch" de nieuwe eigenaar kan ik het speelgoed zonder haar toestemming aan een ander kind geven of weggooien (zij weet dat dit dan gebeurt).

tonny

tonny

14-03-2015 om 17:38

bewaren, als de ruimte hebt

Duckies zijn tijdloos en voor veel leeftijden inzetbaar.

Duplo en playmobil is ook leuk voor later. Kan in een sopje en ziet er dan weer speelvriendelijk uit.

Tonny
(met kleinkinderen die met ons oude speelgoed spelen. Ook met poppen, trouwens. En poppenkleertjes. En autootjes. Blokken, old school bouwen. Oh ja en de barbies niet te vergeten

Juno

Juno

14-03-2015 om 18:14

Zo goed als klaar

De Duckies verkoop ik of geef ik aan school. Het wordt hier echt niet gelezen en als eventuele kleinkinderen wel willen geef ik ze wel een abonnement. Ik heb zelfs nog de Duckies van mijn man van 40 jaar geleden. Muffe zolderlucht zit er in, hebben de kinderen ook niet gelezen.
Ik kan een vriendin heel blij maken met de Playmobile dus dat is ook weg. Het losse speelgoed zit nu lekker structo in kratten achter het schot en over een tijdje maken we aan de andere kant van de zolder een toegang tot het schot en dan kan daar de lego, de k'nex, de trein en misschien nog andere spullen. Nu zit dat nog in een kast en staat niet heel erg in de weg.
Heb alleen nog heel veel kussentjes waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. Weg, maar ik weet niet waarheen. Ik zou zelf geen tweedehands kussens kopen maar gewoon weggooien is jammer, het zijn nl wel goede.

amk

amk

14-03-2015 om 18:20

kringloop

jij zou ze niet kopen maar veel anderen wel.

Beetje bewaren

De complete Winnie de Poeh en Jip en Janneke, en nog een paar boekjes bewaard. De rest aan een collega met jonge kinderen gedoneerd.
De duplo is jaren geleden al eens op een koninginnedag verkocht, net als al te grote paarden en poppen, babypoppen, aanrechtjes en toebehoren.
20 Poppehuizen hebben een goed heenkomen gevonden. Er staat ergens nog een boerderij.
De bak met lego blijft. Er zit ook nog wat lego bij van opa en oma. Net als een paar door oma zelf gemaakte barbiekleertjes. En pinkeltje, pinkelotje en De Kameleon.

Stenna

Stenna

15-03-2015 om 14:37

selectie bewaren

Voor ieder van je kinderen een groot model curver-box vullen met datgene waar ze het meest mee gespeeld hebben en/of aan gehecht waren. Issie dan niet vol, dan nog het beste kwaliteits speelgoed erbij (lego, playmobiel). Die zet je op zolder, is dan heel beperkt qua ruimte en ziet er netjes en niet rommelig uit. Mijn moeder had veel van ons bewaard en dat was later ontzettend leuk voor onze kinderen en ook handig: zo hadden ze altijd wat te doen bij hen. Ze had wel wat te veel bewaard hoor, iets minder was ook prima geweest. Mijn schoonmoeder was schoonmaniak en had helemaal niets bewaard: ik vond dat toch een gemis, mijn zoon lijkt zo ontzettend op zijn vader en had het geweldig gevonden zijn vroegere mechano en thunderbirds speelgoed te kunnen zien.
Zelf ben ik nog helemaal geen oma, maar gebruik het veel van het oude speelgoed van grote zoon als we bezoek hebben met kinderen (neefjes en nichtjes, buurkindjes, etc). Leuker dan overal altijd maar weer die nintendo (of inmiddels Ipad) of t.v. aan om ze zoet te houden.

Tink

Tink

15-03-2015 om 23:13

als het niet in de weg staat...

dan zou ik het bewaren. Ik ga later ook de Lego, Playmobil en houten blokken niet wegdoen. Dat zijn toch dingen die blijven vind ik.

Als onze kinderen mee gaan naar een tante en oom van mijn man komt daar vaak een grote bak uit een kast met oude Lego en autootjes erin. Oud laken eronder en ze spelen urenlang gezellig. Ideaal

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.