Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fietser

Fietser

24-01-2015 om 21:01

Solide boodschappenfietstas gezocht

Zie topictitel. Ik heb twee fietstassen, een dure (al meer dan 10 jaar oud, geen idee wat voor merk, was van de Halforts) en een goedkope, die letterlijk in stukjes uiteenvalt. De versteviging verpulverde al binnen een jaar en de klik-sluiting sluit ook niet meer. Gevalletje goedkoop = duurkoop.

Helaas woon ik in een fietstassenverkopers-arme omgeving, dus ik moet het via internet doen. Alle tips zijn dus welkom!

De dubbele tassen zijn het handigst want daar kan het meest in, maar ik heb een aangepaste fiets waar ze volgens de lokale fietsenmaker (met kleine voorraad) niet oppassen omdat mijn bagagedrager nogal kort is.

Het wordt dus een enkele fietstas. Hij hoeft niet trendy te zijn, maar wel zéér solide, net als mijn oude Halfortstas. Er moet ook veel in kunnen. Hij mag echt oerlelijk zijn en na één zomer volkomen verschoten, als hij maar stevig blijft en goed blijft sluiten. Net als die oude Halfortstas... Die eigenlijk wel net een maatje te klein is maar niet kapot te schieten En zijn geld dubbel en dwars waard!

Wie kan me vanuit eigen ervaring een oerdegelijk merk doorgeven en liefst ook een goede internetwinkel?

Lusithania

Lusithania

24-01-2015 om 21:12

eeehhh

Is je bagagedrager (te) klein omdat je fiets/frame ook klein is? Of omdat je rekening moet houden met iets anders?
Een alternatief is een voorrekje die vast zit aan het frame en NIET aan je stuur.

amk

amk

24-01-2015 om 21:22

bagagedrager verlenger?

die zijn er ook nog.
Ik ben al jaren zeer tevreden met mijn kitchkitchen tassen.

Evanlyn

Evanlyn

24-01-2015 om 22:21

HEMA

Al jaren. Weet niet of ze vast in het assortiment zitten, maar ze zijn oerdegelijk.

Bika

Bika

25-01-2015 om 04:12

Ik heb een XL-bagagedrager (Azor) met een XL dubbele fietstas van vrachtwagendoek (van De Poort?). Gekocht bij een goede fietsenmaker.
Ik ben erg blij met dat XL, omdat ik er daardoor probleemloos grote boodschappentassen in kan doen. Ze zijn echt reuzegroot. Ik wil nooit meer kleinere fietstassen!
Door de XL-bagagedrager komt de tas niet tegen mijn hielen aan.

Er zijn een paar nadelen aan mijn tassen, bij een volgende aanschaf zou ik daar op letten:

- mijn tassen hebben geen harde wand aan de kant van de spaken (wel een verstevigingsstrip), zodat bij rare gewichtsverdeling (bijv. een fietsketting in de tas), er toch een puntje van de tas tegen de spaken aan kan komen.
Een harde wand lijkt me ook veiliger voor als er incidenteel een kind achterop zit met de voeten in de tas, dan kunnen de voeten ook niet met tas en al in de spaken komen.

- mijn tassen hebben geen reflectiestrepen. Die zou ik toch wel erg graag willen hebben, aan de achterkant en zijkant. Vooral de achterkant ziet er veel veiliger uit met reflectiestrepen, zie ik bij anderen.

Verder zijn het superstevige en handige fietstassen. Handig is ook dat de snelbinders er door heen gaan, waardoor ik die ook nog kan gebruiken (weliswaar beperkt).

Bij serieus fietstassengebruik zou ik TS een andere bagagedrager adviseren.

Clarijs is ook een goed merk. Zij maken de tenten en afdekzeilen van bakfietsen, maar ook fietstassen. Van hetzelfde sterke vrachtwagendoek als de mijne (maar bij mijn merk is de tas iets groter en goedkoper).

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 09:20

fastrider

Fastrider fietstassen zijn goed: http://www.fastrider.nl/

(kind achterop met voeten in de fietstas? Hmmm als dat past hoort het kind op een fietsstoeltje)

Fietser

Fietser

25-01-2015 om 10:34

bedankt!

We hebben hier een kleine fietshandel/-maker die niet erg om werk verlegen zit want de tip van een aanpassing aan de bagagedrager heeft hij niet gegeven. Is helaas niet de eerste keer dat hij omzet heeft laten lopen door kleine aanpassinkjes aan mijn fiets niet te willen/kunnen doen. De Halforts is failliet en verder is er in de ruime omgeving geen serieuze handelaar te vinden. Op de Hema na dan, nooit geweten dat de Hema ook fietstassen verkoopt!

Bika, bedankt voor je zeer nuttige lijstje. Die versteviging om te voorkomen dat de stof tegen het wiel komt vind ik erg belangrijk. Die van mijn goedkope fietstas is in korte tijd volledig stuk gegaan, vandaar mijn zoektocht naar een goede nieuwe tas. Mét versteviging.

Kinderen achterop, daar doe ik niet aan. Mijn kleinste kind nadert al de 1 meter 90, lijkt me geen goed idee!

Ik ga dadelijk wat tips en links van jullie nader bekijken, en kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik kan hier echt wat mee, bedankt!

Fietser

Fietser

25-01-2015 om 10:36

Fastrider

Geeft http://www.fastrider.nl/fietstassen bij jullie ook een zwarte pagina?

ortlieb

ortlieb

25-01-2015 om 10:55

ortlieb

Ik heb de Ortlieb Back Roller Classic. Daar kan ontzettend veel in ( 2 voetballen per tas , robuust, waterdicht. Deze zijn eenvoudig van de fiets te halen en dat is ook een nadeel, maar ik woon in een minder diefstalgevoelige omgeving. De tassen zitten met kleine slotjes vast aan mijn bagagedrager om impulsief makkelijk meenemen van de tassen door onbevoegden te voorkomen en als de fiets ergens een dag moet staan laat ik ze thuis. Ik gebruik ze dus echt voor de boodschappen en ritjes naar het sportveld. Ze zijn niet bepaald goedkoop, maar ik heb 2e keus-tassen en heb nog niet kunnen ontdekken waar het "mankementje " zit. ( google ortlieb II Wahl)

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 11:32

fastrider

Hier ook, de link linkt niet goed. Via deze lukt het wel: http://fastrider.schotindezaak.nl/products

Fietser

Fietser

25-01-2015 om 11:38

over de fiets

Ik heb een Batavus Padova Easy ebike uit 2006 of 2007. Die heb ik een paar jaar geleden tweedehands gekocht en volgens de verkoper (niet de fietswinkel hier) was hij op diverse onderdelen aangepast, o.a. de maat en enkele accessoires. Ik vond het verder wel prima, de fiets paste perfect bij me, was een koopje en had ook nog (bewijsbaar) een nieuwe accu en grote beurt gehad. Nooit spijt van gehad!

Wat ik zelf nog heb aangepast (ook al iets dat de fietsenhandelaar onmogelijk achtte) is een aansluitstuk voor een bagagekarretje bij het achterwiel. Die is overigens niet geschikt voor boodschappen: ik vervoer de hond er in en dat is te zien

Ik heb net even gegoogled op mijn merk en vond vrijwel direct een foto van "mijn soort" fiets met exact dezelfde bagagedrager:
http://tinyurl.com/l2j2bsj
Blijkbaar is die niet aangepast

Misschien zitten hier bagagedrager-experts die precies kunnen zeggen wat wel en wat niet kan met mijn bagagedrager, en of die te verlengen is. Ik heb meer vertrouwen in jullie advies dan in het advies van de lokale fietsenhandelaar

En ik ga in ieder geval morgenmiddag even langs de Hema. De website is veelbelovend!

Fietser

Fietser

25-01-2015 om 11:39

Ortlieb en Barvaux

Bedankt voor de aanvullingen!

Fietser

Fietser

25-01-2015 om 11:43

AMK

Die patchwork-versie van Kitschkitchen, ik ben verliefd!

Marie

Marie

25-01-2015 om 11:59

veel is zwaar?

Je wil veel meenemen in de fietstassen en dat is ook zwaar? 20 pakken melk en sap ofzo? Staat er ook een max. gewicht vermeld op de fiets/bagagedrager? Ook iets om rekening mee te houden denk ik.

Hier in de schuur staat een gewone fiets met dubbele FastRider fietstassen en daarbovenop een MonkeyMee bagagerek. Was wel een beetje prutsen met bevestigen, maar nu kan er vanalles in de fietstassen en ook nog rugzak/doos/krat op de bagagedrager.

Ja hema

Mijn fiets is mijn auto zeg maar, dus de fietstassen moeten vaak en vol beladen kunnen worden. Ben tot nog toe nooit teleurgesteld geweest in de hema-fietstassen. Niet al te veel franje, maar gewoon goed.

Fietser

Fietser

25-01-2015 om 12:34

Marie

"Veel", betekent in dit geval vooral volume. Qua drinken zit ik op hoogstens 3-4 liter, maar ook dat neemt al gauw een fietstas in beslag. Denk verder aan groente (kool, sla) en fruit, brood en dergelijke. Qua volume loopt dat lekker op en misschien is het overdreven, maar ik vind het niet fris om het in de hondenkar te vervoeren, ook al zit het al in tasjes of plastic. Ik haal daar wel kattenbakgrit en bodembedekking voor de knaagdieren mee

Ik heb verder een fietsmandje en kleine stuurtas. Met twee bagagedragertassen achterop red ik het meestal wel, maar één tas moet dringend vervangen worden.

En met alle informatie van jullie denk ik dat dat goed moet lukken!

Fietser

Fietser

25-01-2015 om 12:36

N@nny

Ja, dat geldt hier ook, ik heb geen auto en doe alles met de fiets. Ik heb bij met name Fastrider en Hema inmiddels al mooie, forse en (op het eerste gezicht) robuuste tassen gevonden (o.a. de Argo Bark van Fastrider) waar ik heel blij van word.

Lusithania

Lusithania

25-01-2015 om 12:50

plankje

Als je een kleine bagagedrager hebt kan het zijn dat (zeker grote) fietstassen niet mooi hangen. Een oplossing kan zijn een beugeltje kopen of een bagagedrager verbreder/-verlenger of zelf een plank op de goede maat zagen, gaatjes erin boren en met tierips (?, hoe schrijf je dat?) aan je bagagedrager vastmaken. Je snelbinders kunnen er dan nog overheen.

Fietser

Fietser

25-01-2015 om 16:23

ook een goede tip, ja

Gewoon een plankje met tiewraps! De snelbinders gebruik ik eigenlijk zelden, dus die zitten niet in de weg.

Ik ontdekte net dat de Hema vandaag gewoon open is. Helaas heeft ons filiaal alleen enkele kleine, goedkope en vooral knalroze exemplaren, dus ik ga nog maar eens de webshop bekijken

Barvaux

"kind achterop met voeten in de fietstas? Hmmm als dat past hoort het kind op een fietsstoeltje"

Maar het gaat ook goed als het niet past. Als jij tenminste ook net als ik kinderen hebt waar zo'n scharnier halverwege het been zit, dan kan je die een beetje opvouwen.

Soms moet je wel eens een kind achterop meenemen dat normaal gesproken op zijn eigen fiets had gemoeten, en dan is het best handig als die voeten in de tas kunnen. Mijn tassen zitten trouwens vaak al halfvol met regenkleding en andere zaken en dan gaan die benen zo wijduit dat de voeten ook niet tussen de spaken kunnen.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 18:31

temet

In die tijd had ik dit soort dingen achterop: http://www.fietszitje.nl/bobike/junior-zwart-p-5.html kun je dichtklappen

Fietser

Fietser

25-01-2015 om 19:07

Ik ben er uit!

Ik heb nog wat merken vergeleken met elkaar qua inhoud en specificaties, maar ik ben er eigenlijk wel uit.

Al surfend ontdekte ik dat de Fastrider die Barvaux al noemde hetzelfde ophangsysteem heeft als mijn nog goede, oude maar niet kapot te knuppelen fietstas en dezelfde maat als mijn goedkope=duurkope aanbieding van een onbekend merk (de maat beviel me wel, de rest van die tas niet). The best of both worlds dus
Hij heeft geen reflectering, maar mijn andere tas wel. En ik heb een flink achterlicht
En hoewel uiterlijk er niet zoveel toe doet past hij qua stijl uitstekend bij mijn goede oude tas

Deze gaat het worden:

http://www.fastrider.nl/pakaftassen/shopper-de-luxe-zwart-2

Deze durf ik zonder al teveel risico m.b.t. maat en "past hij wel?" te bestellen en dat ga ik dan ook nu doen

Heel erg bedankt voor het meedenken!

amk

amk

25-01-2015 om 21:17

temet

you made my day "scharnier in been" die houden we er in

ik moest 2 keer lezen

met dat scharnier hahahhaha

Nadeel

Het nadeel van deze constructie, zijtassen die je los oppakt om zonder fiets mee verder te gaan, is dat het ook voor dieven makkelijk mee te nemen is.
Ik doe boodschappen met de fiets, gewoon een grote waterdichte fietstas, en die laat ik gewoon op de fiets zitten. Ik ga toch niet overal waar ik ben die fietsen mee naar binnen nemen maar heb wel de behoefte om grotere of kleinere spullen mee te nemen.
Wat mij nou handig lijkt is als er tassen komen die naadloos in zo'n fietstas passen en opvouwbaar zijn. Dan kun je die mee de winkel innemen en na afloop van het boodschappen doen in de fietstas plaatsen.
De shoppers van de supermarkten zijn net te groot. Dat doe ik ook weleens maar dan moet je een stukje van de inhoud opzij vrijmaken en de tas erin propppen.

Fietser

Fietser

08-01-2016 om 16:38

heee, een oud topic

Wat grappig dat dit topic na een jaar opeens weer boven komt!

Misschien wel leuk om een update te geven. Ik heb enkele maanden later nog tamelijk onverwacht mijn fiets heel goed kunnen inruilen voor een beter exemplaar. Ik ben daar superblij mee, maar de fietstassen zaten niet lekker op deze bagagedrager. Ik heb de nieuwe daarom doorverkocht aan familie en de oude is reserve.

In de fietshandel zag ik een flinke dubbele canvas tas, model krantentas. Af te sluiten met een band met sluiting onder de "klep" plus twee lederen bandjes. Niet bepaald de meest charmante tas, maar zonder auto is elke bergruimte meegenomen.

Er kan net een boodschappentas in, maar het scheelt per winkel of het past. Het probleem van AnneJ herken ik wel, maar er zijn ook winkeltassen die wat vierkanter zijn en die passen wel. Ik stop ze er van tevoren in, dan hoef ik de handel er thuis alleen nog maar uit te tillen in één keer.

Dat de breedte van de tas wat aan te passen is met de band aan de binnenkant, is erg prettig. De klep is zo geconstrueerd dat het niet in kan regenen en mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan zit er in de bodem een klein gaatje.

De tas is niet van de fiets af te halen. Omdat de riempjes voor de bagage niet helemaal lekker zaten (het paste net wel-net niet) heb ik e.e.a. stevig versterkt met solide touw. Staat niet charmant, maar hij zit nu als een huis.

Het hondenkarretje kan ik nog steeds met gemak monteren, het past, en als ik het ga monteren slinger ik de tas even over de bagagedrager. Het canvas is namelijk niet stijf, maar flexibel. De binnenkant is langs de randen verstevigd zodat het niet tussen de wielen komt.

En oerdegelijk. Ik heb er inmiddels al vele kilometers op zitten, met de nodige bagage, inclusief weekendjes weg, door weer en wind.

Lijkt hierop: http://www.fiets-onderdelen-online.nl/de-Poort-dubbele-fietstas-zwart-canvas-met-leren-riempjes

Henriette123

Henriette123

08-01-2016 om 18:13

Afneembare tassen

Mijn grootte afneembare boodschappentassen maak ik met mijn fietsslot vast aan mijn fiets.Ketting door het rek, dan door mijn tassen, en dan in het fietsslot. Het voordeel is dat je ze gewoon mee kunt nemen, als je wilt, wil je ze laten zitten, dan maak je ze gewoon mee vast. Ik heb deze tassen al zo,n 20 jaar, en worden meerdere keren per week gebruikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.