Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anoniem

Anoniem

02-09-2013 om 12:47

Soep maken in blender. iemand ervaring?

Na lang wikken en wegen heb ik zo'n super blender gekocht. Geen Vitamix maar wel van hetzelfde kaliber en het ding doet alles wat het belooft op papier dus ik ben blij. Nu kun je ook soep maken met 't ding en door de snelheid waarmee de ingredienten worden rondgedraaid, komt zoveel warmte vrij, dat de soep dus ook heet wordt (dus niet door een verwarm-functie van het apparaat, dat heeft-ie niet). Lijkt reuze handig. Ingredienten rauw erin, 3-5minuten op volle kracht en soep is klaar. Ik heb dit nog niet geprobeerd maar geloof best dat het zo werkt. Maar wat ik me afvraag: moet soep niet gewoon ook koken?
Ik weet ook wel dat er een grote groep is die dat nou juist niet vindt (de Raw Food enthousiastelingen) maar ik hou wel van een warm kommetje soep en ik heb nog twee andere redenen om echt te koken met de bereiding. 1. omdat het de samenstelling verandert en je dus op die manier andere voedingsstoffen binnenkrijgt (scheikunde enzo, maar het is zo). En 2. eventuele bacteriën leggen het loodje. Ja, natuurlijk was ik de groenten maar mocht er iets in blijven hangen, even de kook erover helpt dan toch best.
Mijn vragen: iemand ervaring met hete soep maken in een blender, wat doet het met de smaak? En wordt het heet genoeg om bacteriën te doden?
Natuurlijk ga ik het binnenkort uitproberen en een eenvoudig tomatensoepje maken maar ben benieuwd naar ervaringen!

bibi63

bibi63

02-09-2013 om 15:56

Nooit van gehoord. Vind het wel apart. Maar los van je andere vragen: er zijn groentes die je niet rauw moet eten (zoals bijv. sperziebonen, champignons). Mij lijkt het niks en inderdaad smaak en structuur (plus chemische samenstelling) verandert door koken. Ik zou het niet doen en de soep gewoon koken en vervolgens in de blender als je hem gepureerd wilt hebben.
Gr. Bibi

hortensia

hortensia

02-09-2013 om 22:58

Misschien denk ik te simpel

Met het risico dat ik niet begrijp wat je bedoelt: je kan toch gewoon tomaten door de blender halen en dan opwarmen in een pannetje of de magnetron als je het liever warm eet? Eet je nooit gewoon rauwe tomaat door de sla, salsa of zo?

En heb je al eens gegoogled op gazpacho?

Ik heb dat laatst nog gemaakt, maar mijn kinderen griezelden er van. Ik heb het toen even opgewarmd in de magnetron en toen ging het beter. Maar dat kan je ook rauw eten.

Veel dingen kan je gewoon rauw eten, gewoon goed wassen vantevoren. Bepaalde dingen kan je inderdaad beter eerst verhitten op één of andere manier. En door de blender halen kan altijd Of door de staafmixer. Werkt ook goed. En als je het lekkerder vindt als het warm is, dan is een pannetje zo gepakt

Sukran

Sukran

03-09-2013 om 00:43

Dank

Dank voor jullie reacties. Ik ben een min of meer alles-eter hoor, alleen zo min mogelijk vlees en geen kunstmatige toevoegingen maar wel alle vormen: gekookt, rauw, gebakken, etc. Het hele idee van soep in die blender is het gemak van juist niet met extra pannetjes etc in de weer hoeven. Het kan met de blender, dat weet ik, maar ben benieuwd naar andere ervaringen dan die ik op Youtube vind (bijv:


http://www.youtube.com/watch?v=etN8U_Qzx6w) 'k Ga vandaag maar eens zo'n soepie maken met een thermometer bij de hand

hortensia

hortensia

03-09-2013 om 12:14

Vraagje

Waar heb je een thermometer voor nodig?

Sukran

Sukran

03-09-2013 om 12:28

Temperatuur

Nieuwsgierigheid, om te kijken of het inderdaad richting kookpunt komt. Kan m'n vinger erin steken maar dat vind ik ook weer zo wat Vanmiddag chocopasta gemaakt in het ding en al snel lijkt het best warm te worden door de wrijving. Ach, ik rommel maar wat aan, zie wel wat ervan komt. Voor mij is het in ieder geval nu al de investering waard, blending op ander niveau!

Inek

Inek

04-09-2013 om 17:03

Benieuwd

Ik heb het filmpje even bekeken en ik ben nu wel heel erg benieuwd naar jouw bevindingen. Hoe warm was je soep en smaakte die heel anders dan traditioneel klaargemaakte soep?

Annie

Annie

04-09-2013 om 19:31

Volgens die raw food moeder...

wordt het niet warmer dan 40 graden. Dat dacht ik te horen in die documentaire. Misschien kan het warmer worden in de blender want RAW food gaat tot 40 graden volgens mij. Kan me trouwens niet voorstellen dat het echt hete soep wordt. Gazpacho kan, maar ik hou toch wel van echt warme soepen.
Qua bacterien geloof ik het wel. Qua smaak lijkt het me smaken naar koude rode pastasaus of tenminste naar koude soep. Brrrr. Dan maar een pannetje afwassen.

Sukran

Sukran

05-09-2013 om 06:29

Soep story

Vandaag experiment soep gedaan en de conclusie is dat het buitengewoon prima gaat. Wat ging erin en hoe het ging:
1 klein uitje, 270 gram tomaten (alleen gehalveerd), teentje knof, bij gebrek aan wortel een halve groene paprika genomen, een groentebouillonblokje (wat een woord) en 250ml water. Normaal gesproken doe ik er een aardappel bij maar omdat die in mijn gedachte gekookt hoort te worden, deze keer maar niet. De familie zeurpiet hier heeft een hekel aan velletjes dus ik ontvel de tomaten altijd, maar onder het motto 'Gemak 2013' met vel en al erin.
Na 2 minuten blenden was het spul net 50C en na 5 minuten kwam de stoom eraf, soep bleek al 80C en een extra minuutje maakte niet uit in temperatuur dus 5 minuten blenden levert een hete soep op. Die extra minuut zal wellicht wel uitmaken in hoe snel het weer afkoelt, wat me overigens meeviel.
De smaak: buitengewoon prima basissoepje! Naast een fetablokje heb ik niet de moeite genomen om 'm verder op te leuken met basilicum en room en zo, maar dat was het experiment ook niet. Trouwens geen velletje of stukje te bekennen dus ontvellen niet meer nodig, yeah!
Blijf ik dit doen? Denk het wel maar weet niet hoe vaak. Zit denk ik ook gewoon in m'n hoofd dat je voor soep een uitje fruit en groenten erbij roerbakt voor de bouillon erbij gaat. Het is een soort ritueel met kwartiertje sudderen op het vuur...Ook een stuk meer 'Zen' dan rauwe ingredienten in een blender, 5 minuten herrie en Soep Is Klaar. Toch een hele andere dimensie. Maar eerlijk gezegd, niet minder lekker. Overigens net gezocht op rauwe aardappel maar dat is helemaal niet zo slecht als ik altijd dacht en zou dus best door de soep kunnen.
Volgende experiment wordt ijs maken. Jawel, ijs. En daar heb ik dan wel weer echt m'n twijfels over

Tigress

Tigress

06-09-2013 om 18:06

Hortensia (ot)

Gazpacho! Ik ben er aan verslingerd geraakt in een vakantie, jaren geleden in Córdoba. Ik heb het wel kant en klaar gekocht in een pot en gruwelde ervan.

In mijn herinnering was het een bleek roze koude soep, met klein gesneden ui, komkommer, een soort croutons en klein gesneden tomaat er in schaaltjes bij. Superlekker bij de heersende temperaturen in Andalucië!

Graag je recept???

Josha

Josha

06-09-2013 om 22:09

IJs maken is zo lekker en makkelijk

Ik heb nu een jaar zo'n superblender en maak regelmatig ijs van bevroren fruit. Zelfs mijn niet zo fruitminnende dochter krijgt zo ongemerkt heel wat fruit binnen. Ik gebruik een paar druppels stevia als zoetmiddel, dus geen extra suiker.
Soep heb ik nog nooit gemaakt. Ik vind dat ook meer een 'op het vuur' ding. En 5 minuten herrie zie ik ook niet zitten. Al pleit het niet ontvellen wel weer voor een proef op de som.

Sukran

Sukran

07-09-2013 om 01:29

Josha

Het fruit ligt in de vriezer, ga het dit weekend proberen! Mbt het ontvellen: ik had al bedacht dat ik de soep gewoon in de pan kan maken en dan na het koken even in de blender doen. Maar dat vind ik nou net zo'n gedoe, hete soep kletter de spetter in een blender gieten, dus voorkeur voor staafmixer maar die trekt die velletjes helaas niet. Ach, wat een luxeproblemen toch . Waar gebruik jij die blender nog meer voor? Ik heb gisteren lijnzaadmeel gemaakt, wat beduidend beter gaat dan met m'n oude blender.

Farasha

Farasha

07-09-2013 om 08:35

Welk merk?

Ik ben nieuwsgierig. Al een tijdje droom ik van een vitamix, maar die is ver boven budget. Zijn er ook goedkopere merken blenders die een vergelijkbare kracht hebben?

Sukran

Sukran

07-09-2013 om 11:08

Merk

Ik vond Vitamix ook iets te prijzig maar het is wel een hele goede mixer. Heb nu de Optimum 9400, van Froothie. Een Australisch merk, denk dat ze ook naar Nederland verschepen maar dat kost natuurlijk. Heb omgerekend E325 voor de blender betaald, stukken goedkoper dan de Vitamix in Australie. Hier een soort review/discussie over de verschillen tussen Vitamix en Optimum: http://www.productreview.com.au/r/vita-mix-total-nutrition-center/316559.html
Het heeft een poos geduurd voor ik de knoop heb doorgehakt, ook al jaren bezig over Vitamix, maar ben nu zo blij met deze zware blender. Voor mij zeker de investering waard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.