Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MamavanSenH

MamavanSenH

03-02-2016 om 17:02

Snelle vraag...

We hadden 1 kg kant en klare lasagne in de koelkast staan voor noodgevallen, van die avonden waarop er echt geen tijd is om te koken. Vandaag is zo'n avond (2 dreumessen en 2 peuters in huis, geen doen om koken te proberen) dus we wilden die lasagne in de oven doen. Nu zie ik net: houdbaar tot 29 januari. Dus 5 dagen over de datum. Het staat in de koelkast op 4 graden en is een hele dichte verpakking. Ik denk dat we dat nog best kunnen eten. Het zit dicht, 5 dagen is niet veel en onze koelkast staat kouder dan gemiddeld. Mijn vrouw wil het er echter niet op wagen met kinderen.

Dit kan toch gewoon? Zouden jullie het nog opeten + aan kleine kinderen voeren?

Niet

Maar ik ben dan wel een zeikerd met dat soort dingen.

angel3

angel3

03-02-2016 om 17:12

Wel

Maar echt goed heet doorwarmen en eerst ruiken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-02-2016 om 17:17

Nee

Zelf zou ik het wel eten, maar ik zou het niet aan kleine kinderen geven. Grote kinderen en volwassenen laat ik zelf beslissen.

Lusithania

Lusithania

03-02-2016 om 17:20

Wel

En wel goed doorwarmen. Je kunt, koud, een heel klein stukje aan de kat geven. Als de kat het niet eet, moet je het weggooien.
Zelf zou ik het gewoon opeten.

MamavanSenH

MamavanSenH

03-02-2016 om 17:27

Goeie

Ga ik eens proberen, met de kat . Ik dacht zelf: ik stop het gewoon in de oven en proef het als het klaar is, dan merk ik vanzelf wel of het nog goed smaakt.
Ik zou het zelf ook zonder twijfel opeten en mijn vrouw zou mij ook niet tegenhouden dat te doen. Maar ze durft het niet aan de kinderen te geven. Zou alleen niet weten wat ik ze dan moet geven, had op de lasagne gerekend dus verder niets in huis waarvoor ik niet een half uur in de keuken moet staan. Anders worden het maar boterhammen.

Zelf wel, kleintjes niet

Ik zou goed ruiken, heel goed doorwarmen en het wel zelf opeten. Heel kleine kinderen zou ik het dan toch niet geven.
Hopelijk zijn ze dol op brood

MamavanSenH

MamavanSenH

03-02-2016 om 17:48

Jup, brood

Er is er hier eentje boos, hoe ik er zelfs maar aan durf te denken om het ze te geven. Nou goed, misschien ben ik dan ook te makkelijk met dat soort dingen. Bij ons thuis gingen dingen vroeger veel langer over de datum en daar kregen we ook niks van.

Dan maar boterhammen.

Noet

Noet

03-02-2016 om 17:51

Ja hoor

het is al dood in de verpakking, als de verpakking goed dicht is en je het daarna zelf goed door en door verwarmd zou ik het iedereen weer voor zetten.

Jamie

Jamie

03-02-2016 om 17:53

nou wat ik niet snap is dat je zegt:

vijf dagen is niet veel. Nee, vijf dagen is niet veel als de houdbaarheidsdatum 6 wk was maar vijf dagen is WEL veel als de houdbaarheidsdatum 1 wk was. Daar kijk ik dus naar.

Yvonne

Yvonne

03-02-2016 om 17:55

nee

Als er vlees in zit ben ik altijd heel voorzichtig. Ik zou het er niet op wagen

vraagje

Waarom heb je de koelkast op 4 graden staan? Lijkt me zo'n energieverspilling!

MamavanSenH

MamavanSenH

03-02-2016 om 18:44

4 graden

Vind ik een fijne temperatuur, merk wel vaak dat dingen langer goed blijven dan in een koelkast van 7 graden.

Overigens wat die houdbaarheidsdatum betreft @Jamie, als we zulke kant en klaar maaltijden kopen pakken we de verpakking met de verste datum. Bij deze lasagne ligt die vaak zo'n 2 tot 3 weken na aankoopdatum.
Snap wel wat je bedoelt natuurlijk, of 5 dagen veel is hangt af van wat het is en dus hoe lang het in totaal houdbaar was. In dit geval vond ik het niet veel.

Angela

Nou, het heeft in dit geval wel geholpen tegen de voedselverspilling hè?

Volgens mij kan de koelkast best op 8 graden, maar moet je gewoon niet teveel tegelijk inkopen. En dan boodschappen doen op de fiets, natuurlijk.

Jamie

Jamie

03-02-2016 om 18:52

Jippox

Het algemene advies voor een koelkast is toch echt tussen de 4 en 7 graden, geen 8. Als je vier graden aanhoudt wordt het bij het openen altijd wel even warmer. Als je 8 graden aanhoudt dus nóg warmer, zeker als je veel spullen tegelijk toevoegt.

Moni

Moni

03-02-2016 om 19:12

Ik zou het koud proeven

eventueel iets opwarmen in de magnetron omdat je dan meer proeft.
En daarna zou ik het ook aan kleine kinderen geven.

En een alternatief voor die boterham is natuurlijk een pannenkoek

Renée

Renée

03-02-2016 om 21:11

8 graden

Mijn man had eens in een zuinige bui de koelkast (ik zeg altijd ijskast trouwens) op 8 graden gezet. Was de melk steeds bedorven. Ik begreep het maar niet tot ik het zag.
Als melk stees bederft bij 8 graden, vermoed ik dat het voor vleeswaren ook niet echt goed zal zijn.

bieb63

bieb63

03-02-2016 om 21:26

nee

Ik zou zelf zoiets niet eten, laat staan aan kinderen geven. 5 dagen overtijd van bederfelijke waar (vlees, melkproducten enz) vind ik echt veel. En niet alleen dat ik dat 'vind', maar omdat dat echt een risico is, ook al is de verpakking nog helemaal dicht (en in een koude koelkast). Een nog gesloten zak gesneden sla ziet er na een paar dagen overtijd ook niet lekker meer uit. (sterker nog het zit bomvol bacterien). Een niet geopend pak melk van 5 dagen overtijd kan al erg ranzig zijn. Het enige voordeel hierin is, dat e.e.a. (waarschijnlijk?) al gaar is in de verpakking. Maar er is verder nog een ander punt: als het product na bereiding direct gekoeld is en gekoeld (voldoende gekoeld) gebleven, dan is het risico kleiner. Maar hoe weet je dat?? Het is absoluut niet ondenkbaar dat het product tijdens het transportproces, in/uitladen, opslag supermarkt, verdere acties daarna door vakkenvullers, behoorlijk lang buiten de koeling is geweest.
Nee, ik persoonlijk zou het niet doen, ook al hou ik zeker niet van weggooien en voedselverspilling.

oh

Hier de keuze bij de koelkast uit 8, 6, 5 of 4 graden. Hij staat altijd op 8 graden. Er bederft eigenlijk nooit iets. Maar goed, wij zijn met z'n zessen dus de doorlooptijd is kort.
Soms staat 'ie per ongeluk op een lagere temperatuur en dan vind ik drinken direct uit de koelkast dus echt te koud voor lekker.

lennest

lennest

04-02-2016 om 09:32

ja hoor gewoon eten

Ik kijk, ruik, proef en beslis dan of het nog kan. Er staat op: ten minste houdbaar tot en staat niet: gooi weg op. Dat betekent dat de houdbaarheid gegarandeerd is tot de datum op de verpakking en meestal ook daarna, maar daar wordt geen garantie op gegeven. Een open pak vla, drie dagen over de datum eten wij gewoon op. Verder heb ik een koelkast met een 0-graden zone, ik eet gerust vleeswaren die twee weken over de datum zijn en die daar gelegen hebben. Geen centje pijn.

Noet

Noet

04-02-2016 om 10:02

koelkast temperatuur

die aanbevolen wordt is tussen 4 - 8°C Liefst rond de 4.
Koelkasten schommelen nogal in temperatuur en zeker bij de deur is het een graad of 2-3 warmer dan bij de achterkant waar het koelmiddel stroomt en de koeling dus plaats vindt.
Staat je koelkast dan op een niet gevalideerde 8° kan het bij de deur zomaar een graad of 10-12 zijn en dat is dus echt onvoldoende koeling om de tht en tgt data van te koelen waren te garanderen.

Producten die na datum x niet veilig meer zijn om te eten hebben een te "gebruiken tot datum" dat zijn specifieke producten met een hoge bederf kans: VERS/ onbereid vlees, verse vis, en dagverse melk.

De andere producten hebben een 'ten minste houdbaar tot' datum wat meer een kwaliteitskeurmerk is.

Voorverpakte lasagna is in de fabriek al door en door gegaard in de verpakking. Een herbesmetting met bacterien is dan niet mogelijk, door het gekoeld bewaren zullen de nog aanwezige bacterien (product is niet gesteriliseerd tenslotte) niet uitgroeien. Dit maakt dat een kant en klare lasagna een stuk langer houdbaar is dan de ten minste houdbaar tot datum. Wel kan er kwaliteitsverlies optreden door bv condensatie in de verpakking of het mengen van de laagjes, maar dit heeft geen invloed op de voedselveiligheid.

MamavanSenH

MamavanSenH

04-02-2016 om 10:46

Dankje Noet

Dan zal die ene extra dag ook wel niet uitmaken? Hij staat er nog, eten we hem vanavond wel zelf op. En anders breng ik hem naar mijn broer, die eet echt alles op . Weggooien vind ik zonde.

Noet

Noet

04-02-2016 om 10:53

Nee,

ik zou 'm gewoon goed door en door verhitten en dan op eten.
Dan niet weer invriezen of nog een keer opwarmen want dat is dan wel een risico.

Maar als de verpakking nu nog gesloten is zou ik 'm gewoon op eten.

mirreke

mirreke

04-02-2016 om 11:36

Haha, mosterd na de maaltijd maar

gewoon opeten. Doen wij ook. En koelkast op vier graden. Aanbevolen temperatuur (door consumentenbond) is zelfs tussen 3 en 4 graden...: https://www.consumentenbond.nl/koelkast/extra/temperatuur-koelkast/

Vlees

Ik blief geen eten waarbij ik bij iedere hap denk:" is het nou wel of niet goed, krijg ik al krampen?"

Ik neem voor een paar euro niet het risico op een voedselvergiftiging, in de kliko dus en ik bak een ei. Aan mijn kind zou ik het al helemaal niet durven geven. En ruiken aan lasagna? De kaas overheerst toch de geur van het vlees?

Jamie

Jamie

04-02-2016 om 14:58

eens met wil

Dat werkt bij mij ook zo, als ik niet zeker ben van het eten krijg ik daardoor al krampen.

Als dit soort lasagne na 5 dagen nog prima te eten is vind ik dat ze de datum toch echt moeten opschuiven of duidelijker moeten zijn op de verpakking: bij goed gekoeld bewaren is er geen kans op voedselvergiftiging maar kan de geur, smaak en kleur kwalitatief verminderd zijn. Net wat iemand al zei: je weet nooit of de supermarkt het wel de hele tijd gekoeld bewaard heeft.

Noet

Noet

04-02-2016 om 15:08

Jamie

dat soort zaken moet de fabrikant in de bepaling van de "tenminste houdbaar tot periode" meenemen. Er zijn uitgebreide richtlijnen hoe zo'n risico evaluatie gedaan moet worden.

Daarom is het ook 'tenminste HOUDBAAR tot' en geen "te GEBRUIKEN tot' alleen daaraan kun je het al zien.

Er is al zo weinig ruimte op de meeste verpakkingen om alle tekst die je er als fabrikant op moet zetten op te zetten, daarom ook dat onderscheid in die verschillende termen.

Wij zijn er nu toe over gegaan om verpakkingen te vergroten omdat alle verplichte tekst er niet op past als we een passende verpakking gebruiken. En dan zijn er voor ons minder verplichtingen als voor consumentenproducten.

En dan de consument klagen over de erg grote verpakking tov de inhoud. Dilemma dus.

Jamie

Jamie

04-02-2016 om 15:25

ben ik het niet mee eens

Weinig ruimte? Echt niet. Op zoiets als lasagne is ruimte zat, ook aan de onderkant en dan plakken ze er zo'n sticker op met ieniemienielettertjes en 90% ruimte over.

Ik ken de verschillen tussen THT en TGT (heb ook een opleiding in de voeding gedaan) maar het ene of andere product maakt wel uit.

bieb63

bieb63

04-02-2016 om 21:49

kijk

een kant en klaar product (zoals die lasagne) is verhit, dus minder bederfelijk dan niet verhit, dat is duidelijk. Zo'n product is ook nog eens goed verpakt, ook dat scheelt. Maar...... het is niet gesterileerd o.i.d. én het bevat veel vocht én bederfelijke waar. Dat gaat op zich prima en zal vast ook nog wel enkele dagen eetbaar zijn na de op de verpakking vermelde datum (alhoewel volgens mij op dergelijke producten niet staat ten minste tot maar te gebruiken tot...), die bacterien in dat product (ook als is het volkomen gaar), gedijen heel goed als het product een tijdje buiten de koeling is geweest. En de garantie dat dat niet zo is geweest, heb je echt niet. Dat gaat vast goed als je het voor of op de datum eet, maar laat je het nog langer staan, dan gaat de groei door.
Nou ja, zulk soort producten gaan bij ons echt niet na 1 of 2 dagen na datum in onze maag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.