Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sneeuwklokje

Sneeuwklokje

14-08-2011 om 15:02

Snel, lekker en vers koken

Wij hebben jarenlang gekookt met pakjes van Knorr (mix voor nasi, spaghetti etc). Dit is vaak erg zout.
Wie heeft er tips om te koken zonder pakjes. En hoe maak je dan bijv. pastasaus of een ovenschotel met groente?
Alle tips zijn welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koken met karin

Kijk eens op www.kokenmetkarin.nl. Leuke site met heerlijke, eenvoudige recepten met verse ingredienten. Ook met duidelijke instructiefilmpjes met (helaas een irritante) Karin.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Merel

Merel

14-08-2011 om 18:03

Ook kookboek

Die Karin heeft zelfs een kookboek uitgegeven voor koken zonder pakjes en zakjes. Echt irritant vind ik haar niet, maar als je een paar filmpjes achter elkaar bekijkt dan wordt ze inderdaad wat irritant

Ingredienten bekijken op zo'n pakje

zo ben ik jaren geleden begonnen; kijk op het pakje en je ziet ongeveer wat erin zit. Bijv. voor spaghettisaus ui fijnsnipperen, evt. knoflook, fruiten. Gehakt erbij, of in reepjes gesneden kipfilet of hamlapjes. Dan groentes bijv. erbij wat je lekker vindt, courgette, boontjes. Als je het echt zonder pakje wil doen, verse tomaten, ontveld erbij, anders hiervoor wel tomato frito, of blikje tomaten. Proeven, afmaken op eigen smaak met oregano en/of andere kruiden en voilá je hebt je eigen saus.
Daarna gaan experimenteren.
Ook voor nasi en bami kun je zelf op het pakje zien wat er allemaal inzit en dat doe je er zelf vers in.
Na verloopt van tijd, geloof me, wíl je niet eens meer ut een pakje!

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 12:23

En vwb tomaten

Neem gerust tomatenprut uit blik of pot, blokjes of puree ofzo. Zelfs Jamie Oliver doet dat Zelf tomaten ergens doorheen roeren vind ik zo'n geklier, dat is wel mijn concessie aan pakjeskoken. Ik ben geen pakjeskoker (ik herken wel wat in Chiquita's verhaal), maar tomáten, nee, die ga ik niet zelf staan koken, prutten en pureren.
Ik gebruik dan weer nooit tomaten-kleurstof, zoals bijv. in droge pakjes tomatensoep - daar krijgen we hier allemaal last van, daar zit vaak een hoge concentratie sulfiet in.
Ik verbaas me altijd over van die pakjes met kant-en-klaar-gerechten van Knorr ofzo. Zelf toevoegen: gehakt, creme fraiche, ui, prei en tomaar - maar voor de rest zit álles er in Nou, als ik dat allemaal heb toegevoegd dan heb ik ook al gekookt za'k maar zeggen.

Tirza

Verse tomaten koken en prutten

Ik heb laatst een verse tomaten staan koken en prutten, om Tirza te citeren, omdat de Turkse groenteboer op de hoek de tomaten per doos tegen een spotprijs wegdeed.

Het resultaat viel ernstig tegen. Nu had ik vermoedelijk de pitjes uit de tomaten moeten halen (ontveld had ik ze wel). Maar in het algemeen is in saus de smaak van bliktomaten/passata beter dan van verse tomaten.
Zelfs Johannes van Dam zegt dat, dus dan is het waar

Het verschil tussen zelf koken en pakjes is, als je de ingrediëntenlijst een beetje volgt bij het zelf koken, uiteindelijk vooral terug te voeren op zout, mononatriumglutamaat ofwel ve-tsin/smaakversterker, suiker, en gemodificeerd zetmeel. Wie die fabriekssmaak wil nabootsen moet gul zijn met zout (ongezond), suiker (niet lekker), ve tsin (niet zo slecht als vaak gedacht, maar in overmaat gewoon niet lekker) en maizena/allesbinder.

Groeten,

Temet

Merel

Merel

16-08-2011 om 14:13

Toch met tomaat:

Toch vind ik dat ene recept van koken met karin met verse tomaat wel heel lekker. Als smaakversterker zit er wel wat peper in, wat citroensap en sojasaus:

Bereiden: 15 minuten
Een hele simpele pasta met superverse saus. Neem daarvoor wel de lekkerste, rijpe smaaktomaten die je kunt vinden, bijvoorbeeld tasty toms. Naar authentiek Italiaans recept, maar wel met een verrassend oosters ingrediënt…

Nodig:
400 g penne (of andere korte pasta)
10 smaaktomaten
2 knoflooktenen
2 gedroogde chilipeper
Snufje gedroogde oregano
Scheutje sojasaus (kikkoman)
Olijfolie
½ citroen

Kook de pasta beetgaar in een grote pan met water en zout.
Hak de knoflook en chilipeper fijn.
Fruit zachtjes in een grote koekenpan met wat olijfolie.
Voeg de oregano toe.
Snij intussen de tomaten in stukjes en doe in de pan.
Voeg een scheutje sojasaus toe en een kneepje citroen.
Laat op zacht vuur max. 5 minuten pruttelen. Zet daarna het vuur uit en wacht tot de pasta gaar is.
Serveren:
Giet de pasta af en meng in de koekenpan door de tomaten. Verdeel over 4 borden en serveer meteen.

Ben ik met je eens

Inderdaad, als je pasta maakt met een saus van verse tomaten die je heel kort in de pan houdt dan zijn verse tomaten (mits in het seizoen etc) lekkerder dan blik.
Maar in een min of meer standaardsaus die lang staat te pruttelen is blik vaak beter, en altijd makkelijker (en meestal nog goedkoper ook).

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-08-2011 om 22:27

Bliktomaten

En volgens De Keuringsdienst van Waarde komen alle tomaten uit blik van dezelfde leverancier, dus je kunt gewoon een blik van 30 cent kopen

Merel

Merel

16-08-2011 om 23:12

Oh ja

Ja ik maak ook een andere saus en die is ook met tomaten uit blik.
Een pakje spekblokjes bakken met een teentje knoflook in stukjes gesneden. Dan 5 blikken tomatenblokjes erbij.
Deze saus laten inkoken (duurt minstens een half uur) zo nu en dan roeren.
Dit is heerlijk en simpel bij een pasta.

Karin

Op die koken met Karin site staat ook een recept voor tomatensaus met verse tomaten. Heel simpel en erg lekker: ui in stukken, tomaten in stukken, knoflook in plakjes, tijm, oregano of rozemarijn. Alles in een braadslede doen ruime hoeveelheid olijfolie erover en peper en zout. Door elkaar husselen en een half uur ofzo in de oven. 200 graden geloof ik. Daarna overscheppen in keukenmachine en pureren of in maatbeker en pureren met staafmixer. Erg lekker en makkelijk in te vriezen om een voorraadje aan te leggen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Aanvulling

De tomatensaus is zo al heerlijk maar je kunt er ook nog rul gebraden gehakt bijdoen of bv een blikje tonijn. Lekker met vers geraspte parmezaanse kaas.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 23:37

Triple

Waarom zou je dat een halfuur in de oven doen? Dit kan toch ook gewoon in een pan op een laag pitje?

Tirza

Je kan ook een combi maken

van blikje saus (ja die goedkope) en verse tomaten. Ik vind bij alleen een blikje de saus (zonder zout) zo 'zoetig' worden. Doe ik er een paar tomaten bij, afhankelijk van de grootte 3 ofzo dan heb proef ik dat niet. Daarna pureren (staafmixer) en je hebt minder zoette tomatensaus.
Jaha, tomaten zijn van nature enigzins zoet, maar het is net of in die blikjes de zoetigheid meer naar boven komt ofzo.
En zo kan ik met minder zout toe.
(wel zo gezond.)
groeten albana

Annet

Annet

17-08-2011 om 11:37

Pak gezeefde tomaten

Ik gebruik nooit tomaten uit blik of tomatenstukjes (vooral die laatste smaken naar water). Ik vind een pak gezeefde tomaten het lekkerst. Maar dan wel één zonder suiker erdoor. Dat zijn meestal de goedkopere soorten.
Daarna doe ik er nog enkele eetlepels rode pesto door (liefst die van de Aldi, granditalia vind ik niet lekker, veel te zoet).
Of er verder iets doorgaat, hangt van de dag af. Gehakt kan natuurlijk prima, soms maak ik kleine gehaktballetjes, soms bak ik stukjes kip erbij. Groenten bij de pasta zijn meestal rode paprika, champignons en/of courgette, halve tomaten. Deze groenten grill ik. Iedereen kan dan zelf aan tafel combinaties maken van saus, vlees, groente, pasta en geraspte kaas.

bibi63

bibi63

17-08-2011 om 13:46

Blik tomaten

Ik ben ook dol op bliktomaten: super handig en lekker (vind ik een intensere smaak hebben dan vers).
Wat betreft kwaliteit duur versus goedkoop: wat de keuringsdienst van Waarde zegt is wellicht waar (dezelfde fabriek), maar dat neemt niet weg dat in de goedkopere blikken niet de beste tomaten zitten. Heb ik een aantal keer meegemaakt: de tomaten waren deels nog een beetje groen en het smaakte ook minder. Zelf kies ik altijd voor huismerk AH of Jumbo. Die zijn m.i. van de zelfde kwaliteit als de duurdere merken.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

17-08-2011 om 13:49

Overigens

Dat zelfde geldt voor tomatenpuree. In de hele goedkope varianten zit veel meer zout. Hierdoor kun je dus minder tomaten gebruiken in de puree.... En dat kan natuurlijk allemaal in dezelfde fabriek.
Gr. Bibi

Merel

Merel

17-08-2011 om 14:33

Bibi

Oh ja, die allergoedkoopste blikjes, die zijn naar mijn idee ook minder geconcentreerd. Huismerk Jumbo of AH of gewoon Delmonte(?weet niet eens hoe het echte merk heet, wel hoe het eruit ziet) die verschillen niet zoveel.
Trouwens van de blikjes gepelde tomaten koop ik nooit het Euroshoppermerk want daarvan krijg ik het blik niet open met mijn blikopener (de opener, verschillende geprobeerd, schiet tekens van de rand af) dus dan was ik (met 5 blikken) een half uur aan het pielen om ze te openen, dus die koop ik niet meer.

Tirza

In de oven kan het 'droger'. En de tomaten worden een beetje gegrild en dat geeft een lekkere smaak!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-08-2011 om 20:56

Het enige verschil

tussen goedkope en dure bliktomaten is het wikkel om het blik. Volgens de fabrieksman in de Keuringsdienst van waarde dan...

bibi63

bibi63

18-08-2011 om 15:27

Roosje

Dat is echt niet waar hoor! En daar heb ik ervaring mee. Over het algemeen geldt dat wel voor huismerken (dat is vaak hetzelfde als A-merk, maar dan met andere wikkel). Maar de hele goedkope varianten zijn toch echt van mindere kwaliteit (al komen ze uit dezelfde fabriek).
Ik heb ooit eens iets gelezen van iemand die bij de fabriek werkt waar o.a. beschuit wordt gemaakt (sorry, weet geen bron meer). Hij gaf aan dat de B-kwaliteit beschuiten worden gemaakt van wat overblijft van de bestanddelen voor de A-kwaliteit (in dit geval Bolletje). Hij gaf aan dat je daar prima beschuit mee kan maken, maar dat de samenstelling van mindere kwaliteit is (minder vezels enz enz.). Duss.......
gr. Bibi

bibi63

bibi63

18-08-2011 om 15:32

Overigens

Het zou ook niet logisch zijn als A- en B- merk van precies dezelfde kwaliteit zijn als ze uit dezelfde fabriek komen (ik heb het even niet over huismerken, maar over B-merken zoals bijv. Euroshopper). Waarom zou je een product met precies dezelfde kwaliteit, samenstelling en ingredieneten en kosten verkopen voor minder? Alleen om de wikkel? Nee dat geloof ik niet, want daarin zit niet het kostenverschil. Het is simpelweg een rest-product.
Gr. Bibi

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-08-2011 om 21:02

Bibi

Ik verzin dit niet

Ik geloof gelijk dat er verschil in kwaliteit is van producten van A- of B-merken. Maar volgens de Keuringsdienst van Waarde was dit niet het geval bij bliktomaten. Ik kan het niet terugvinden op hun site, maar heb sinds die uitzending alleen nog maar de goedkoopste bliktomaten gekocht. En die smaakten niet anders dan de duurdere.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.