Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

An

An

17-12-2010 om 10:59

Sneeuwkettingen?

Hallo,

Geheel onbevangen huurde ik voor de kerstvakantie een huisje bij Cochem, Duitsland. Vertelde broertje fijntjes dat ik dan toch echt winterbanden moet hebben. Gekocht, ik moet zeggen, ideaal! Maar...nu hoor ik dat er ook sneeuwkettingen meemoeten daar naar toe. Heeft iemand een idee of dat nodig is? Moet ik ze vandaag of morgen nog ergens halen. En hoe doe je dat? wacht je tot je niet verder kan, of tot je in de berm beland of....?
Bij Cochem stel ik mij een heuvelig Nederland voor maar dat is vast een misrekening.
Wie weet het?

Groetjes, An

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

17-12-2010 om 11:48

Ik denk het wel

Ik heb even wat gegoogled voor je. Ik kwam dit tegen:
"Sneeuwkettingen zijn in Duitsland verplicht wanneer dit is aangegeven door middel van aangegeven met een blauw bord waarop in het wit een autoband plus sneeuwketting zijn afgebeeld. De sneeuwkettingen moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen. De maximumsnelheid bedraagt 50 km/h. Zo'n zelfde bord maar dan met een rode streep er doorheen geeft aan dat u de kettingen weer mag demonteren." (http://www.kampeerzaken.nl/staticpages/index.php/winterbanden-sneeuwkettingen)
Het is dus niet altijd en ook niet overal verplicht, maar afhankelijk van de plaats waar je rijdt.
Googlen op Cochem en sneeuwkettingen leverde mij vershillende vakantiehuizen in Cochem op waarbij staat aangegeven dat in de winter in Cochem sneeuwkettingen verplicht zijn, bijvoorbeeld hier: http://www.alle-vakantiehuizen.nl/detailssummary.aspx?object_id=864188 (zie de tab beschrijving).

Biene M.

Biene M.

17-12-2010 om 12:19

Hmmm

In de Oostenrijkse bergen stonden er doorgaans borden dat je winterbanden óf sneeuwkettingen moest hebben. Toen we nog geen winterbanden hadden en naar Lech reden, moesten we op het laatste stuk de sneeuwkettingen omleggen. We waren er enorm mee aan het klooien en hielden mensen aan in de hoop dat ze ons zouden kunnen helpen, maar die hadden allemaal winterbanden en wisten ook niet hoe het moest. Die weg was steil en flink besneeuwd, maar met winterbanden kon je daar dus echt zonder kettingen rijden. Dus ik denk dat jullie die sneeuwkettingen ook niet nodig hebben.

Mocht je ze toch mee willen nemen: wij hebben ze destijds geloof ik gehuurd bij Halfords. Je doet ze om als je bij een steil stuk besneeuwde weg aankomt. Let op dat je ze weghaalt voordat je op schoon wegdek gaat rijden.

Sancy

Sancy

17-12-2010 om 14:11

Biene

"Die weg was steil en flink besneeuwd, maar met winterbanden kon je daar dus echt zonder kettingen rijden. Dus ik denk dat jullie die sneeuwkettingen ook niet nodig hebben."
Zie wat ik eerder schreef. Het gaat er niet om of je ze nodig hebt maar of ze verplicht zijn.

mar

mar

17-12-2010 om 14:23

Heuvelig nederland

Het is wel een soort heuvelig Nederland hoor. Alleen gaat het vanaf de Moezel vrij steil omhoog. En verder heuvelig, maar wel steil bij tijd en wijle. In die buurt zijn wegen waar je je sneeuwkettingen wel nodig hebt. Ik zou het dus wel doen en het risico niet nemen.
Winterbanden alleen is niet altijd genoeg. Wij zijn ooit 30 meter van het hotel gestrand, met winterbanden. Een auto voor ons stopte, wij dus ook en kwamen vervolgens niet meer weg. Daarvoor hadden we al zitten twijfelen om ze om te doen (je voelt aan de auto dat het gladder wordt), maar er was geen goede stopplek. Uiteindelijk stonden we toch midden op straat stil.

Duitsland

Ik zat 2 jaar geleden in een huisje in de Harz en daar was prima met winterbanden op de sneeuw te rijden. De oprit van het huisje liep alleen vrij steil naar beneden en naar boven kwam je echt niet zonder sneeuwkettingen!

An

An

17-12-2010 om 16:35

Ha, geweldig bedankt!

Ik ben overtuigd. Manlief is al op pad gestuurd om in dit dorp sneeuwkettingen te regelen. Ik heb ook een filmpje gezien met hoe het moet....Wat een gedoe! Ik hoop dat we ze alleen meehebben voor het zekere. Pfff, nooit dit gedacht toen ik op een zonnige oktoberdag het huisje reserveerde....

Groetjes en bedankt!
An

Kari1

Kari1

17-12-2010 om 16:37

Goed zo

gewoon meenemen, liever mee verlegen dan om verlegen. Ten eerste kan het gewoon verplicht zijn om ze bij je te hebben, en ten tweede zijn er écht (zie boven) situaties waar je bij je winterbanden ook sneeuwkettingen om moet hebben om ergens te komen!
Kari

Primavera

Primavera

17-12-2010 om 16:57

En vergeet niet te oefenen met omleggen

Sneeuwkettingen zijn typisch van die dingen die je bijna nooit nodig hebt, maar als je ze een keer nodig hebt kun je er beter niet om verlegen zitten. Ik heb wat ongelukken gezien doordat auto's op een niet vlakke weg zijwaarts weggleden zodra ze door één of andere oorzaak stil moesten staan en daar helemaal niets tegen konden doen.
En als je dan sneeuwkettingen hebt gekocht voor je auto vergeet dan niet om eens te oefenen hoe je die omlegt. Het is namelijk heel vervelend als je dat alsnog moet uitvogelen midden in een sneeuwstorm of in het donker op een klein weggetje in de heuvels. De sneeuwkettingen van tegenwoordig zijn een stuk makkelijker om te leggen dan die van vroeger waarbij je de auto heen en weer moest plaatsen, maar het blijft handig om van te voren te weten hoe ze moeten zitten om die banden. Oja en vergeet niet om een zaklamp mee te nemen in de auto. De lichten schijnen namelijk naar voren en helpen verdraaid weinig om de wielen goed te zien.
Groeten Primavera

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2010 om 19:36

Marktplaats

Kijk anders eens op marktplaats, daar is een enorm overschot aan sneeuwkettingen (ik neem al niet meer de moeite om te proberen die van ons daar te verkopen)

Kari1

Kari1

17-12-2010 om 20:44

op marktplaats kun je prima terecht voor sneeuwkettingen. Kan goedkoper zijn dan huren. Let er dan wel op dat het kettingen zijn met een modern (snel) omlegsysteem.
Wat, behalve een zaklamp of hoofdlamp, ook handig is om bij de hand te hebben: werkhandschoenen of oude handschoenen voor het omleggen, een oude plaid of vuilniszakken om op te zitten (of te liggen) bij het monteren, want dat lukt niet altijd helemaal staand of gehurkt, en een vuilniszak om de natte en vieze kettingen in te storten als je ze er weer afhaalt.
Kari

Winterbanden zijn prima voor normale winterse omstandigheden. Maar als er een behoorlijk pak verse sneeuw ligt en je moet bijvoorbeeld je auto uitgraven en vervolgens de weg op zien te krijgen, zijn sneeuwkettingen wel heel erg nodig. Ook als je helling op bij een gladde weg moet. Of als de weg nog niet erg schoon geschoven is. We hebben zo'n situatie een paar keer gehad op wintersport en we waren wel heel erg blij dat we de kettingen bij ons hebben, ook al is het een rotwerk om ze om te leggen. Vorig jaar hebben we zelfs zo'n 30 km met de kettingen om moeten rijden bij het verlaten van ons skigebied, voordat we op een redelijk begaanbare weg aankwamen.
Kortom: beter mee verlegen dan om verlegen.

An

An

18-12-2010 om 11:35

Tips!

Fijn, mensen met ervaring! Manlief heeft ze bij de praxis gekocht. Onze bandmaat zat er niet bij op marktplaats,niet hier in de buurt.
Oefenen doen we morgen, zal lachen worden
Zaklamp, handschoenen en rol vuilniszakken nemen we mee in de auto. Zou ikzelf nooit aan gedacht hebben, dus erg bedankt voor de tips!

Groetjes, An

Kari1

Kari1

18-12-2010 om 12:22

Nog een dan

Behalve werkhandschoenen kan een oude jas (of stofjas, ruime overall, oud regenjack o.i.d.) ook handig zijn. Om de kettingen vast te krijgen moet je ze meestal achter het wiel (aan de binnenkant dus) vasthaken daarvoor moet je het wiel omarmen. Dat wil je niet doen met je goede winterjas of skijack!
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.