Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

snacks met calorieën maar met weinig koolhydraten en verzadigd vet

Ik wil het andere koolhydraatarme draadje niet kapen, dus start ik er zelf eentje. Ik schreef al eerder in een andere rubriek dat bij mijn partner zgn Lada is geconstateerd, diabetes type 1 die op latere leeftijd optreedt. Hij moet nu dus minder koolhydraten eten en zijn eten beter over de dag verdelen. Zijn cholesterol is wat verhoogd (ik begreep van de diëtiste dat diabetes ook het cholesterol ontregelt) dus hij moet ook oppassen met verzadigd vet.

Partner heeft zijn eetpatroon op een aantal punten fors aangepast, met name snoept hij nu nauwelijks meer. En hij valt af. Dat lijkt leuk, maar hij was al slank en als er dan in een paar maanden vier kilo afgaan begint de diëtiste zorgelijk te kijken. Hij heeft de opdracht gekregen een deel van die kilo's er weer bij te eten.

Het probleem is dat hij nu een aantal voedingsmiddelen heeft geschrapt of verminderd maar daar geen alternatief voor heeft gevonden. En anders dan ik kan hij goed minder eten zonder vervolgens enorm te gaan snaaien.
Hij zou eigenlijk meer moeten snacken. Maar de snacks die hij lekker vindt zijn of zoetigheid (koolhydraten), of dingen als chips (idem) en borrelnoten (nog steeds veel koolhydraten). Hij houdt niet van zalm, en bij andere vette vis begint hij te miepen over graten. Hij is niet dol op noten, of op pinda's (behalve dus in de vorm van borrelnootjes). Olijven vindt hij vreselijk. Hij is wel dol op vette vleeswaren, maar ja, dat is dus weer veel verzadigd vet en daarom ook niet aan te raden.

In theorie is het allemaal reuze simpel, maar in de praktijk doet hij eigenlijk niet de dingen die hij zou moeten doen (als hij regelmatig een flinke hand noten eet en een forse scheut extra olijfolie over de sla doet, is er vermoedelijk niks aan de hand)

Heeft er hier iemand toevallig nog briljante ideeën voor broodbeleg (dat mee kan naar kantoor) of snacks die wel redelijk wat calorieën bevatten maar geen of weinig koolhydraten en niet veel verzadigd vet? En die makkelijk voor te bereiden en mee te nemen zijn? Want ingewikkelde boterhammen samenstellen op de vroege ochtend zal hij ook niet doen. Het is een lastpak. Aan de andere kant, zijn vroegere ontbijt bestond uit een stukje chocola, dus dat hij nu überhaupt een volkorenboterham eet is al een forse stap vooruit.

Groeten,

Temet (die ondertussen met weinig succes probeert af te vallen; grrr)

Lente

Lente

27-07-2017 om 14:38

Avocado

Makkelijk te eten als ze goed rijp zijn. Thuis alvast door midden snijden.

Suiker

Suiker

27-07-2017 om 14:38

veel suggesties te vinden op Facebook

Ik heb heel veel tips opgedaan op Facebook. Daar zijn enkele groepen actief die (soms heel fanatiek) het koolhydraatarm eten promoten. Ik noem er een paar:
- koolhydraatarm met weekmenu
- koolhydraatarme recepten
- koolhydraatarm eten
- Koolhydraatarme recepten uit Oanh's Kitchen
- Koolhydraatbeperkt levensstijl / dieet

Hier haal ik veel tips vandaan. Soms gaat het mij te ver, met name het ketose-deel, maar soms ook heel goede adviezen voor name het snacken.
Sommige groepen zijn openbaar, andere weer niet.

Verder stond op de site van Tasty (via Facebook) een video met 10 Easy Low-Carb Veggie Snacks.

Hier een recept voor hazelnootpasta laag in koolhydraten: https://ketodietapp.com/Blog/post/2017/05/02/low-carb-chocolate-hazelnut-spread-aka-keto-nutella
Ook lekker: oopsies, soort broodje maar dan anders. https://www.koolhydraatarmrecept.nl/koolhydraatarme-oopsies/

Succes!

Lente

Lente

27-07-2017 om 14:42

Eiersalade als broodbeleg

Eventueel zelf maken, dan weet je zeker dat de juiste olie in de mayo zit.
Kun je ook lekker pittig maken.

Suiker

Suiker

27-07-2017 om 14:44

snack tips!

Deze kon ik even niet vinden, maar yess, gevonden!

https://www.koolhydraatarmrecept.nl/koolhydraatarme-snacks/

Half a twin

Half a twin

27-07-2017 om 14:50

Boterhammen dubbel beleggen

Met ham en kaas, met ham en ei, en dan vooral magere vleeswaren. Brood wat dik besmeren met mayonaise ipv halvarine. Geen verzadigd vet, want olie en toch meer vet dan in halvarine uit een kuipje.
Ik weet niet of de term nog gebruikt wordt maar vroeger op de diëtistenopleiding leerde ik dat koolhydraten wel mochten bij diabetes maar dan goed "verpakt" gewone vla met suiker maar dan met wat slagroom erop. Jam op brood maar dan goed donker brood gebruiken met veel vezels. Door de vetten en vezels komen de koolhydraten dan langzamer in het bloed, je lijf is dan langer bezig met verteren.

Temet

Temet

27-07-2017 om 15:12 Topicstarter

Dank tot zover

Bedankt tot zover, allemaal. Suiker, die kh-arme Nutella is interessant. Gek genoeg was ik nog niet zo ver gekomen om zoetstof te kopen, maar dat is natuurlijk geen gek plan - kan hij aan de volle yoghurt met een schep van dat spul. En die Nutella zelf zal ik niet snel precies op die manier maken, maar ik kan natuurlijk wel iets sterk vergelijkbaars proberen. Enige nadeel is bij dat soort dingen dat er nog wel eens iets uitkomt dat ik wel lekker vind maar de rest van het gezin niet, en dan eet ik het uiteindelijk maar zelf op. Maar ik ben niet degene die er kilo's bij moet eten

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

27-07-2017 om 15:52

Die "nutella"

Kijk even wat er in de hazelnootpasta van Blue band zit? Is nieuw, zonder palmolie maar met andere olie en met stevia.

Temet

Temet

27-07-2017 om 16:28 Topicstarter

Pirata

Ja, inderdaad, die is er ook nog. Niet eens aan gedacht. Alleen die stevia is vaak maar een piepklein deel van de zoetstof, heb ik gemerkt, dus is waarschijnlijk de vraag waar het verder mee gezoet is. Als dat suiker is, of malto-dextrine, dan is het nog rijk in koolhydraten.

In dat recept waarvan Suiker de link plaatste zitten veel meer noten dan in Nutella, en verder een bepaalde zoetstof en hele pure chocola (dus wel wat suiker, maar heel weinig). Zoiets zal Blue Band niet doen, denk ik, dat wordt te duur.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

27-07-2017 om 16:33 Topicstarter

ff gekeken

Leve internet, de samenstelling was eenvoudig na te zoeken: https://www.blueband.nl/producten/blue-band-hazelnoopasta-minder-suiker

Naast de stevia inderdaad een andere zoetstof, maar wel een goede (dezelfde die in dat recept van Suiker wordt gebruikt). Maar inderdaad nog steeds 13% hazelnoten, hetzelfde als gewone Nutella. Geen palmolie, dat is ook goed want - nog los van de milieubezwaren tegen palmolie - dat spul is vrij rijk in verzadigd vet, dus als je in plaats daarvan koolzaadolie etc gebruikt is er ook op dat vlak winst.

De prijs is er ook naar, ruim 3 euro per pot

Groeten,

Temet

Jackie

Jackie

27-07-2017 om 16:34

roomboter in plaats van halvarine

En inderdaad dubbel beleggen met veel kaas en worst, ei/eiersalade met lekker veel mayo. Je kan de roomboter buiten de koelkast op een koel plekje bewaren zodat het smeerbaar blijft, of zo'n pak smeerbare roomboter nemen.

Temet

Temet

27-07-2017 om 16:39 Topicstarter

oeps

Wel palmolie. Niet goed gekeken in eerste instantie. Wel iets minder verzadigd vet dan in gewone Nutella. Maar zeer veel minder koolhydraten. Zal het eens voorleggen.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

27-07-2017 om 16:43 Topicstarter

Jackie

Het oorspronkelijke advies was nu net halvarine ipv roomboter, vanwege het verzadigd vet. Vanwege het gewichtsverlies is het advies nu bijgesteld naar de volvette variant van de Becel, maar nog altijd geen roomboter ... Ook vette kaas en worst moeten niet in overvloed op het menu, vanwege alweer die cholesterol. Hij moet wel vet, maar onverzadigd vet. En dat zit in dingen die hij minder lekker vindt dan de dingen waar verzadigd vet in zit - helaas.

Groeten,

Temet

Jackie

Jackie

27-07-2017 om 17:13

Dan

zou ik gaan voor eieren. Hoop dat hij dat lust? Eiersalade heb je zo gemaakt, en in de koelkast blijft dat ook wel een paar dagen goed.

Lust hij wel kwark als tussendoortje? Magere kwark met fruit bijvoorbeeld.

annie

annie

27-07-2017 om 19:27

echt geen

yoghurt oid?
Ik eet veel vette yoghurt,en in korte tijd hoefde ik daar geen suikers meer in, behalve die van veel fruit. Soms wat muesli, daar heb je steeds meer lekkere varianten in met weinig suikers. Wat noten er in, heerljk en zoveel calorieën als je wilt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.