Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Slowcooker

Zoals veel werkende vrouwen met een gezin, kom ik vaak laat thuis en moet dan nog koken. Vaak kook ik van te voren oven gerechten die mijn man dan zo de oven in schuift. Nu las ik pas iets over een slowcooker. Zou dat werken? Als ik 's ochtends er van alles in doe, dat dan aan het eind van de dag het eten klaar is? Hebben jullie ervaringen?
Ik vind koken geen probleem hoor en ook aan fantasie geen gebrek, maar misschien maakt dit het leven wat makkelijker.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marinade

marinade

31-01-2013 om 20:26

Werkt wel, maar

Ik heb 's ochtends helaas niet zoveel tijd om te gaan hakken en snijden en om alles in die pan te gooien, in de voorbereidingstijd voor bijv een stoofschotel verandert nl. niets. Dus ik gebruik de pan in het weekend. Wel lekker hoor, prima stoofvlees etc. Ik heb de slowcooker ooit gekocht toen ik af en toe voor grotere gezelschappen kookte, daar was het handig voor.
Als je nog even wacht gaan nu ook mensen hier je bruikbare tips geven over grootmoeders hooikist

Aga

Ik maak vaak slow cooking gerechten in de oven op 100 graden. Soep, stoofvlees, curry's. Ideaal. De agag is gemaakt voor dit principe.

Dorry

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Voor mij werkt dat prima!

Wij hebben wel al vaker 's ochtends de slowcooker aangezet, en 's avonds meteen aangeschoven aan de chili-con-carne, pilav, zuurvlees of draadjesvlees. De bijgerechten maak ik dan 's avonds, maar dat is dan alleen wat rijst koken, of wat pasta, of de frietjes bakken of zo. Ik maak er nooit aardappelen in gaar bijv. Je zou er bijv. stamppot in moeten kunnen maken, maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Het voorbereidingswerk heb je natuurlijk wel gewoon, maar dat kun je vermijden door alles voorgesneden te kopen, ofwel de avond vantevoren te snijden en in een plastic zak in de koelkast te bewaren.

Brianna F

Brianna F

31-01-2013 om 21:51

Hier een enthousiaste gebruiker. Als ik 's ochtends geen tijd heb zet ik het gerust de avond van te voren al helemaal klaar in de cooker (pan in koelkast) en zet ik hem 's ochtends aan.
Ik maak er ook puddingen en soepen in. Erwtensoep bijvoorbeeld wordt heel fluwelig. verder de stoofpotten, bonenschotels, kippenpoten, alle soorten vlees, van gehakt tot karbonades. nooit geen taai vlees meer.
En Dorry, laat jij je Aga aan staan als er niemand thuis is? dat is met een slowcooker geen punt, verbruikt hetzelfde als een doorsnee koelkast.

Risico?

Ik heb geen enkele ervaring met slowcookers maar vraag me af of het niet gevaarlijk kan zijn als zo'n ding de hele dag aanstaat. Stel dat je ernstig wordt opgehouden op werk of in een file of nog erger in een ziekenhuis belandt. Kookt hij dan niet droog en raakt oververhit?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Triple

De temperatuur in een slowcooker wordt maximaal 90 graden, en op een lagere stand tussen de 60-80 (afhankelijk van de stand). Overkoken kan dus niet, heb ik nog nooit meegemaakt, zelfs al was de cooker ontzettend vol. De dingen zijn gemaakt om hele dagen aan te staan, voor oververhitting ben ik dus niet bang. Je koelkast staat toch ook aan als je thuis weg bent? Die dingen zijn daarvoor gemaakt. Als je in het ziekenhuis belandt is het natuurlijk wel fijn dat iemand dat ding even uitzet, maar in ons geval zijn er genoeg buren die dan even een oogje in het zeil zullen houden.

Jessica O

Jessica O

01-02-2013 om 07:49

Heerlijk!

Ik vindt het een heerlijk apparaat! Als ik weinig tijd heb dan maak ik de avond ervoor de boel klaar, gooi het de ochtend in de slowcooker en `s avonds is het klaar. Kip en saus en bovenop aardappels in folie (dan heb je gepofte aardappels).
Heb er nog nooit pasta in gedaan, maar dat schijnt dus ook te kunnen. Wel vorige week een irish stew gemaakt, was ook perfect gelukt.
Ik ben dus helemaal om!

Eerder draadje

Ik heb ooit eens een draadje geopend met dezelfde vraag en daar zijn ook een hoop reacties op gekomen, misschien kan je die nog terugzoeken. Mijn conclusie was uiteindelijk dat het voor mij niet zou gaan werken, met name omdat ik vooral 's ochtends geen tijd heb, en omdat ik niet zo'n bakbeest op mijn aanrecht wil. Laatste argument: Cobi, toen nog een trouwe forummer (helaas afgehaakt meen ik), die in principe in was voor ieder keukenapparaat met een stekker, vond het niks

Ik kook gewoon veel van tevoren, stoofschotels doe ik op mijn vrije dagen en dan in grote porties. Wij hebben namelijk een grote vriezer, dus dan kan dat. Rijst koken wij ook gewoonlijk van tevoren (dat doet mijn partner, ik heb altijd ruzie met de rijstkoker). Partner heeft de haaldienst, die schuift dan na thuiskomst rijst en (ontdooide) stoofschotel oid in de magnetron.

Groeten,

Temet

neteret mut

neteret mut

01-02-2013 om 10:43

Hooimadam

ik heb zelf geen ervaring met slowcooker of hooimadam/ hooikoist, maar er wel over gelezen. Die hooimadam is voor 1 pan en daar zit geen stekker aan. Na gebruik opvouwen en wegleggen, geen electragebruik en minder ruimte innemend. Het gebruik zal wel net anders zijn dan met een slowcooker die continu op temperatuur blijft.

Zit er ook aan te denken

Ik ben nog aan het dubben. Het idee van het apparaat spreekt me erg aan alleen de recepten niet die ik op sites zie. Vooral stoofpotjes en veel recepten met uien. En als mijn gezin iets niet blieft dan zijn het wel uien
Ik ga zelf dus eerst wat recepten verzamelen die ik er dan mee zou willen maken en kijk dan of het de moeite waard is om er 1 aan te schaffen.
(ze zijn trouwens idd best groot, maar na gebruik kan ie boven op de koelkast denk ik)

Jessica O

Jessica O

01-02-2013 om 15:12

Picasso

Google eens op crockpot, dan krijg je veel (amerikaanse) recepten. Maar genoeg zonder ui hoor.

Nou ja

Had ik bedacht dat ik er toch een wilde hebben, nergens kunnen kopen! Kookwinkel had hem niet op voorraad, Kijkshop had een D-merk wat me niks leek en de Media Markt had alleen een hele grote/dure.
Wat ik me wel afvraag, welke maat is het handigste voor een gezin van 4? De 3,5 of 4,7 liter?

Jessica O

Jessica O

02-02-2013 om 14:49

Bol

Heb hem zelf besteld bij bol. Heb een bestron. Wel een groot formaat. Maak er vaak pasta saus in, deel in de vriezer, lekker makkelijk.

Pastasaus

Dat wilde ik zeker ook gaan maken! En soep, rollade, gehaktballen en misschien af en toe een stoofpotje Maar de Bestron is denk ik zeker te groot. Volgens mij wil ik de Crockpot 4,7 liter. Nog even zoeken dus waar ik hem (met m'n vvv bonnen) kan kopen.

Brianna F

Brianna F

03-02-2013 om 14:04

Bestron

Ik heb de grote bestron. Hij kan nooit te groot zijn, wel te klein. Je hoeft 'm niet vol te stouwen en het fijne is dat er 4 kippenpoten in passen.

Brasso

Brasso

03-02-2013 om 17:31 Topicstarter

Pastasaus

Bedankt tot dusver! Maar... Hoe maak je pastasaus in een slow cooker?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Brianna F

Brianna F

03-02-2013 om 21:58

Pastasaus met gehakt

3 eetl. olijfolie, 1 grote gesnipperde ui, 2 stengels bleekselderij , 2 wortels, 1 groene paprika, 2 teentjes knoflook, allemaal in stukjes, 150 g spekblokjes, 500 g rundergehakt, 1 eetl. bloem, 1 kl.bl. tomatenpuree, 1 bl. gepelde tomaten, 200 ml rode wijn (of bouillon) 1 bouillonblokje, 1 laurierblaadje, 1 takje rozemarijn, Provençaalse kruiden, marjoraan, tijm, zout en peper.
Spek uitbakken, gehakt erbij rullen, bloem erdoor, alles in slowcooker doen.
8-9 uur low of 4-4,5 uur high.

lennest

lennest

04-02-2013 om 13:33

Geen slowcooker, maar plannen

Als ik een stoofgerecht of iets dergelijks wil, dan haal ik 's ochtends het vlees uit de vriezer, dat is ontdooid als ik thuis kom. Ik zet dat op gelijktijdig met de rest van het eten en laat 't gewoon de hele avond staan, tot een uur of 10-half 11 en dan gaat de helft de koelkast in voor dag 2 en de andere helft in de vriezer een voor andere keer. Of ik maak 't in het weekend. Dus zonder slowcooker, maar gewoon op m'n eigen gasfornuis.
Toen ik lang geleden alleen woonde, zorgde ik ervoor dat 's ochtends de aardappelen geschild waren, onder water gezet en in de koelkast, de groenten klaar lagen in de koelkast en het vlees (snel klaar, dat wel) ontdooid en wel in de koelkast. Water koken met de waterkoker en zo veel als mogelijk is, in de snelkookpan en binnen 15-20 minuten was alles klaar. Pastasaus: altijd vooraf klaarmaken, in de vriezer, in het tijdperk voor de magnetron, ontdooien in een bak heet water of daags van te voren uit de vriezer halen. Kwestie van heel goed plannen, ook met boodschappen doen, maar het lukt wel.

mopperkont

mopperkont

04-02-2013 om 21:31

Kan de man van brasso niet koken?

Waarom moet de vrouw zich weer in bochten wringen met slowcookers en ovenschotels terwijl ze net zo goed als de man werkt en zoals in Brasso's geval zelfs later thuis is. Waarom maakt hij niet even snel wat in de wok ofzo?

Brasso

Brasso

05-02-2013 om 06:34 Topicstarter

Oké

Ik had alleen maar een vraag over de slowcooker. Hoe het ook kan dat kan ik allemaal zelf ook bedenken. En ik ben al genoeg geïnformeerd. Hierbij dank!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mopperkont

Sommige mannen geven voor dat niet te kunnen. Dan kun je daar wel een hele discussie over opzetten, maar als je het regelen van het avondeten aan zo'n man overlaat dan eten de kinderen mogelijk bagger.

Dat zegt niks over de man van Brasso, maar wel over die van mij . Als ik wil dat er nog min of meer verantwoord gegeten wordt zal ik het zelf moeten regelen, anders krijgen de kinderen rijst met ketjap, kroepoek, gebakken uitjes en iets vleesachtigs. Ik streef ernaar dat er af en toe ook nog een vezel langskomt, en heb de lat al duchtig verlaagd. Man kookt een dag per week, met een zodanig wisselend resultaat dat het bij die ene week blijft. Ik heb m die ene dag afgetroggeld in de hoop dat oefening kunst zou baren, maar het resultaat valt tot nu toe bitter tegen.

Ja, ik ken de theorie die inhoudt dat je erover moet praten met je man tot je op een lijn zit, namelijk de lijn die tot redelijk eten leidt, maar ik heet geen Don Quichot, za'kmazegge ...

Dus vandaar die stoofschotels

Groeten,

Temet

Jessica O

Jessica O

06-02-2013 om 08:06

Mopperkont en brasso

Misschien kan de man idd niet koken...
Of misschien wil ze het liever zelf doen. Doe ik ook, anders wordt het niks met het eten, zitten we zo 3x over het maandbudget heen!

En Brasso,ik vindt een slowcooker echt heel ideaal!!!
En als je er 1 hebt met een stenen binnenschaal, die kan ook in de oven. Dus een beetje kaas eroverheen en even onder de gril... Oneindig veel mogelijkheden dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.