Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Energia

Energia

03-10-2016 om 12:55

Slimme meter (energie) handig of "gevaarlijk"?

We kunnen een slimme meter nemen. Is geloof ik van Stedin (dus die van de apparatuur, niet van de leverancier zelf). Kan nu gratis (als het nog kan), later moet je ervoor betalen.

Is dat nou handig?

Ik las de nadelen op:
https://www.energieleveranciers.nl/blog/nadelen-slimme-meter

Maken jullie je geen zorgen om de nadelen (privacy)?
Of vinden jullie de voordelen (welke?) nou handig(er)?

Mijn man wil wel (zonder argumenten) en ik twijfel vanwege de negatieve.

Iemand dus ervaring, ideeën, tips ter overweging?

Puck

Puck

03-10-2016 om 13:23

Zolang t niet verplicht wordt hebben wij hem niet

Ik maak me niet eens zo zeer zorgen over de privacy, maar wij willen geen slimme meter omdat die niet kan "terug" draaien als onze zonnepanelen meer stroom opleveren dan dat wij verbruiken. De salderingsregeling die er nu is zou wel eens kunnen veranderen in de toekomst en het energiebedrijf mag van mij bij voorkeur alleen weten wat ik afneem, niet wat ik aflever.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-10-2016 om 13:29

privacy bestaat niet

Als dochter van een oud-militair weet ik dat privacy al niet bestond in de jaren zeventig (koude oorlog weetjewel). Dat ze zo konden nagaan of het gezin van de oud-militair geen staatsgevaarlijke dingen uitvrat. Het lenen van boeken bij de bieb over communisme of zo was al genoeg om in het verdachtenhoekje terecht te komen.

Ik ben er ook heilig van overtuigd dat men meer van mij weet dan je kunt denken. Op mijn bonuskaart kun je zien wat ik koop. Er wordt nu al, indien nodig, door uitkeringsinstanties gekeken of je wel net zoveel gas, water en licht verbruikt als bij je huishouden past. Die inbreker vindt echt wel een manier als hij echt bij je in wil breken, ook zonder slimme meter.
En ik ben er heilig van overtuigd dat steeds meer gegevens gekoppeld zijn of gaan worden. Dat je straks om een vage reden bij een ziektekostenverzekeraar wordt geweigerd omdat je bijvoorbeeld wel erg veel frisdrank, bier en wijn inslaat (ook al is dat misschien voor de wekelijkse bridgeclub of zoiets).

In 1990 heb ik een, als ik me goed herinner, levensverzekering aangeschaft vanwege het kopen van een huis. Ik moest medisch gekeurd worden en kreeg een aantekening wegens astma en overgewicht. Vervolgens werd ik maandenlang gespamd door post van afslankbedrijfjes en postorderbedrijven speciaal voor dikke dames. Goh, wat een toeval. Het mag tegenwoordig niet meer, maar men maakt mij niet wijs dat men destijds niet ergens heeft aangetekend én doorgegeven dat mevrouw X te Y een dikkerd is met astma.

Op google maps kan ik zien waar ik sinds 2012 allemaal ben geweest (best leuk om dat eens op te zoeken!). Als een slimme inbreker van plan is om te kijken of Sally vandaag toevallig elders vertoeft, is de kans groot dat die een potige McLellane-zoon tegen het lijf loopt die op de huisdieren past.

Ja, ik heb (alweer een tijdje) zo'n meter. Ik kan online mijn verbruik volgen en dat vind ik prettig. Had ik niet zo'n meter, dan was het ook prima. Privacy is in ieder geval geen enkele reden voor mij om ja of nee te zeggen. Want privacy bestaat niet.

Triva

Triva

03-10-2016 om 13:31

pfff

Allereerst is dit artikel ook al weer 1,5 jaar oud met slechte argumenten.

1 is een semantische discussie, geen nadeel.
2 Een inbreker die moeilijk gaat doen via het hacken en dan één voor één gaat kijken of een bepaald huis op dat moment stroom verbruikt? Onzin. Een inbreken breekt alleen daar in waar het toegankelijk is en waar het er onbewoond uit ziet. Dat ziet hij gewoon door naar het licht te kijken. Als je hier bang voor bent: schaf een tijdschakelaar aan en zorg dat het licht aan is als je weg bent en zorg dat je hele goede sloten hebt etc zodat die inbreker liever een deurtje verder gaat. Zorg ook voor aanspringend licht in je achtertuin en voortuin, een inbreker staat niet graag in de spotlights, zet geen vuilnisbakken en ladders voor het grijpen en zorg dat je tuin niet te dicht begroeid is zodat die persoon onbespied bij een deur zijn gang kan gaan.
3 is een vraag, geen nadeel.
4 heeft te maken met zonnepanelen en is ook meer een vraag dan een argument
5 is ook geen nadeel

Heb je zelf het artikel wel gelezen of schrik je van 'vijf nadelen'?

Teuntje

Teuntje

03-10-2016 om 19:16

Puck, terugdraaien

Wij hebben ook een slimme meter en zonnepanelen. Nee, de meter draait niet terug maar heeft twee telwerken, eentje die meet wat je verbruikt en eentje die meet wat je levert.
Als het energiebedrijf van jou niet mag weten wat je levert dan kunnen ze niet eens salderen. Ik ben blij dat ze dat wel doen, scheelt ons een hoop geld.

Energia

Energia

03-10-2016 om 19:45

Puck

Je hebt gelijk hoor. Enige echte nadeel is privacy (wat ik dus ook het argument vindt/vond om het niet te doen). We hebben geen zonnepanelen, dus dat speelt niet bij ons.

Maar vraag me gewoon af of het echt handig is. Ben gewoon niet zo blij met iedereen die maar alle gegevens van ons heeft. En moet het weer regelen, thuis zijn voor installatie etc.

Dus ben gewoon wel benieuwd hoe anderen erin staan zonder het argument van handig/onhandig voor zonnepanelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2016 om 21:10

Teuntje

De huidige salderingsregeling is te mooi om waar te zijn, dat betekent in Nederland dat er een grote kans is dat die wordt teruggedraaid. In dat geval zit je met zo'n ouderwetse meter goed, want die draait uit zichzelf al terug. Zolang de aanbieder Puck niet kan verplichten hem te vervangen zit ze dus goed...

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2016 om 21:12

Energia

Het is vast handig, en dat privacyargument komt waarschijnlijk van mensen die al hun hebben en houen toevertrouwen aan Facebook, Whatsapp, Google, Tomtom, Vodafone en wat dies meer zij.

Wij allemaal dus.

Puck

Puck

04-10-2016 om 00:19

Voor Teuntje

Mijn energieleverancier hoeft helemaal niets te salderen omdat mijn meter dat zelf al regelt door terug te draaien.

Jij krijgt met de huidige regeling voor 1 kwu dat je aan het net levert net zoveel terug als dat je betaalt voor een kwu dat je afneemt. Zoals Ad al zegt is de kans reeel dat die salderingsregeling op de schop staat en dat je voor geleverde energie minder krijgt dan dat je voor afgenomen energie betaalt.

Fictief voorbeeld: voor geleverde energie krijg je 10 cent, afgenomen energie kost je 20 cent.

Wij gebruiken allebei 2000 en leveren 1500
Jouw meter geeft aan dat jij 2000 gebruikt a 20 cent = 400 euro.
Je levert 1500 a 10 cent is 150 euro. Per saldo kost het jou dus 400 - 150 = 350 euro.

Mijn meter geeft aan de energieleverancier door dat ik 2000 - 1500 = 500 verbruik in een jaar. Dat kost met dan 500 x 20 cent is 100 euro.
Per jaar ben ik dan 250 goedkoper uit dan jij met je slimme meter....

Teuntje

Teuntje

04-10-2016 om 09:01

Ben ik niet zo bang voor

Als die regeling op de schop gaat dan zal dat pas zijn als iedereen (verplicht) aan de slimme meter is en dat komt eraan. Als dat voor die tijd gebeurt krijgt de commissie gelijke behandeling een hoop werk. Het wordt tegen die tijd wel interessant om na te gaan denken over eigen energieopslag en dat gaat dan ook eerder rendabel worden.

Puck

Puck

04-10-2016 om 09:53

Teuntje (beetje o.t.)

Die ontwikkelingen over eigen opslag houden wij dan ook een beetje in de gaten, plempen we de hele kruipruimte gewoon vol accu's....
Overigens hieraan gerelateerd als die slimme meter verplicht wordt: kunnen ze je dan ook verplichten om de aansluitkosten te betalen of moeten ze je dan gratis zo'n meter verstrekken. Klinkt een beetje als dat jij vandaag naar de supermarkt gaat en de manager naar je toe komt en een zak aardappelen in je karretje legt die je niet nodig hebt met de mededeling dat je die moet kopen en moet afrekenen. Ik ben altijd ernstig allergisch voor dat soort gedwongen dingen

Teuntje

Teuntje

04-10-2016 om 11:33

Geen idee wat ze gaan doen met de kosten

Wij waren onlangs door veranderingen in huis aan een nieuwe meter toe en konden toen voor dezelfde prijs kiezen uit een gewone of een slimme. We hebben toen de slimme genomen met het idee, het komt binnen een paar jaar toch en nu weten we zeker dat we niet extra hoeven betalen.
Het lijkt mij trouwens dat ze bij verplicht overstappen geen kosten kunnen berekenen. Maar je weet het nooit natuurlijk.

Slimme meter

Wij krijgen verplicht een slimme meter (koophuis). Deze wordt gratis geplaatst bij ons.

Caesar

Caesar

06-10-2016 om 10:15

Melleke

Hoezo verplicht? Is er al een wettelijke verplichting dan?
En waarom de toevoeging koophuis, verandert dat iets?

Puck

Puck

06-10-2016 om 10:21

Melleke75

Vraag me ook net als Caesar af wie je dat verplicht. Lijkt mij meer dat ze je graag willen laten geloven dat het verplicht is. Enige dat ik me kan voorstellen is dat ze bij een nieuwbouwhuis alleen nog maar slimme meters inbouwen. Bedoel je dat soms?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.