Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

suus36

suus36

05-09-2011 om 10:47

Slagroom kloppen lukt niet

Hoi,

De laatste tijd lukt het ons gewoon niet om slagroom te kloppen. Als we het kloppen wordt het waterig en het lijkt wel of het gaat gisten. Ik doe gewoon verse slagroom vanuit de koelkast in een plastic kom. Suiker erbij en ga mixen. Eigenlijk zoals ik het al 20 jaar doe, alleen lukt het dit jaar geeneen keer. Gisteravond ook weer. Weten jullie hoe dit kan? Ik vind het een raadsel.

Groetjes,
Suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vetvrij?

Mijn eerste gedachte: is die kom wel goed schoon en vetvrij? Want als dat niet zo is schijnt het kloppen ook niet te lukken. Trouwens, voor de mixer/klopper geldt hetzelfde.

Verder ken ik dit probleem gelukkig (nog?) niet, dus geen tips helaas.

Groeten,

Temet

Ander afwasmiddel?

Heb je soms een afwasmiddel met een handenbeschermer of andere vaatwastabletten? Of ander merk slagroom.
Ik heb t altijd alleen met de (houdbare) slagroom van de lidl, die wordt bij ons nooit goed, slaat snel door.
Je zou kunnen proberen de kom voor gebruik nog even af te wassen en met koud water na te spoelen voor je m afdroogd.

guera

guera

05-09-2011 om 12:25

Inderdaad

even voordat je de slagroom in de kom doet de kom ontvetten met half citroentje evenals de garde/mixer dingen.

Valkyre

Valkyre

05-09-2011 om 12:29

Wat raar

Slagroom is zelf supervet, dus ik kan me niet voorstellen dat de kom vetvrij moet zijn... Met eiwit kloppen wel natuurlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het aan andere stoffen ligt die achterblijven als je afwast. En probeer 't eens met een goed afgespoelde glazen kom.

Of misschien ligt het aan de wasverzachter in je theedoek, mocht je met de hand afwassen...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

notje

notje

05-09-2011 om 12:52

Nee joh

De kom hoeft helemaal niet vetvrij te zijn,dat is alleen nodig met het kloppen van eiwit.Slagroom is van zichzelf vet en hoe vetter hoe makkelijker te kloppen.
Ik denk dat het aan de warmte ligt.Doe de kom en de gardes van te voren in de koelkast zodat deze goed koud zijn.Dat wil vaak wel helpen.En de slagroom moet een behoorlijk vetpercentage hebben dus 35% of meer.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2011 om 12:57

soms helpt het om de suiker pas later toe te voegen.

Tirza

Behalve zorgen dat alles goed koud is en de suiker er pas later bij doen, kun je de mixer ook het beste op een lage stand zetten, anders loop je het risico dat je de slagroom tot boter klopt.

Maar, als je al twintig jaar slagroom klopt zonder problemen weet je dat waarschijnlijk allemaal al lang. Ben je soms overgestapt op een ander merk slagroom?

Chris

Wat ook wil helpen

Wij hadden op gegeven moment ook vaker last van mislukte slagroom en toen bleek de koelkast niet meer goed te koelen! Hij koelde nog tot 12 graden, maar dat is te warm om slagroom lang goed te houden. De slagroom was dus aan het bederven en met het kloppen kwam dat pas naar voren.
Misschien is de slagroom al vanaf de winkel niet goed? Je zou het daar ook eens kunnen vragen....
Dorry

Puck

Puck

06-09-2011 om 20:25

Koud

Vetvrij geldt voor eiwit, voor slagroom natuurlijk niet. Ook ik denk dat de slagroom niet koud genoeg is. En idd: suiker pas toevoegen als het half stijf is. En volgens mij juist niet op een lage stand maar flink hoog en erbij blijven om te voorkomen dat het tot boter slaat. Juist met een lage stand krijg je slagroom niet goed stijf.

Google

OK, even gegoogled. Wat Puck zegt klopt inderdaad. Je moet niet langzaam maar juist op hoge snelheid kloppen. Verder over het waterig worden van slagroom:

"Half (of bijna) stijfgeklopte slagroom die tijdens het kloppen niet dikker of zelfs weer dunner wordt is tijdens het kloppen te warm geworden.

Verder kloppen heeft geen zin, de slagroom wordt alleen maar warmer en dunner.

Oplossing: De kom met slagroom in de koelkast zetten en weer goed koud laten worden en later verder kloppen of de slagroom gebruiken zoals die is."

Succes ermee!

Chris

Moontje

Moontje

12-09-2011 om 20:14

Van de lidl toevallig?

Zijn het de wit met rode pakjes van de Lidl?
Wordt bij mij ook niet stijf, wat ik ook doe.
Met andere merken no problemo, ook niet met de goedkope houdbare pakjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.