Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

slaapmatje voor kind, is een goedkope goed genoeg?

Zoon (bijna 9) zit sinds kort op scouting. Binnenkort gaat de groep ergens overnachten en dan is een slaapmatje nodig. Ik heb nog wel een oud luchtbed liggen, maar dan moet hij dat weer gaan oppompen (met de handpomp), da's ook niet handig, dus moeten we maar zo'n slaapmatje aanschaffen. Zal hij t.z.t. ook nodig hebben voor het kamp in groep 8.

Wij zijn geen kampeerders dus ik heb geen verstand van slaapmatjes. Is voor een lichtgebouwd kind de goedkoopste variant van Perry of Decathlon goed genoeg, of kunnen we beter een duurdere aanschaffen? Het gebruik zal beperkt blijven tot af en toe een uitje met de scouting en een paar dagen weg in groep 8 (en in elk geval dat laatste tzt ook voor zusje). En misschien een zomerkamp van de scouting, maar dat staat nog te bezien.

Advies, ervaring, iemand?

Groeten,

Temet

amk

amk

30-09-2014 om 11:11

begin met een goedkope

van bv de decathlon. Als het extremer gaat worden wil hij vanzelf een andere.

Ik ben een groot Thermarest fan, maar dochterlief slaapt toch echt nog op 1 van de Vrijbuiter (zaandam ook de moeite waard om even langs te gaan)

Dochter (is kleintje) heeft zo iets: http://www.vrijbuiter.nl/slaapartikelen/selfinflating-matten/vrijbuiter-outdoor-puebla/

amk

amk

30-09-2014 om 11:11

overigens

slapen alle logees hier ook op bij ons.

Mijntje

Mijntje

30-09-2014 om 11:17

als amk

Wij hebben voor onze welp ook ongeveer zo een als amk. Hij kan hem zelf opblazen en het is meer voor zijn formaat.
Het is wel fijn als je zo'n matje klein kan opvouwen want voor zo'n week welpenkamp ging toch wel een grote tas mee.
Hier ook bijna een weekend!

niet zo comfortabel

Ik vind die slaapmatjes niet zo comfortabel.
De laatste die ik had, een selfinflatabel, met een luchtlaagje al iets meer comfort, heb ik opgebruikt als aankleedkussen voor peuters.
Ik ben zelf wat 'bottig' en ik vind het niet prettig om de harde grond te voelen. Een dikke slaapzak erboven kan wel schelen.
Maar ik heb verder met de kinderen alleen nog maar gebruik gemaakt van luchtbedden. Ze kunnen al snel zelf pompen hoor.
En die luchtbedden zijn ook klein te maken. Ze leren snel genoeg hoe je de lucht er uit drukt en de zaak oprolt en opvouwt.

amk

amk

30-09-2014 om 11:34

AnneJ

dan heb je gewoon een te dunne gehad en waarschijnlijk te hard opgeblazen. Ik ben ook nogal bottig en slaap heerlijk op mijn 7 cm dikke thermarest. (Op de korte van slechts 2.5 cm dik slaap ik iets minder, maar hoe minder in mijn rugzak om te tillen hoe beter)
ze moeten behoorlijk zacht zijn, als je er op gaat zitten heb je het idee dat je op de grond zit, maar de lucht verdeelt beter als je gaat liggen.

Thursday Next

Thursday Next

30-09-2014 om 11:42

mijn ervaring

met goedkope matjes is dat ze wel sneller lek gaan dan de dure thermarest. Wij hebben destijds matjes bij V&D gekocht die na 1 kampeerseizoen lek waren. Maar dan heb ik het wel over 15-20 jaar geleden. De thermarest-matjes die we toen gekocht hebben zijn nog steeds goed. De kinderen slapen hier prima op, en dan hebben ze een vrij dunne variant.
In jouw geval kan een goedkoop matje denk ik best.
Een luchtbed en een pomp mee kan trouwens ook prima hoor. Controleer wel even of het luchtbed niet lek is.

Hanne.

Hanne.

30-09-2014 om 11:45

goedkoop

Ik denk dat een goedkope prima gaat.

Wij hebben uit de categorie 'uitproberen' een paar goedkope bij de Jysk gekocht. (geloof 8 euro pp). Heb de kinderen niet horen klagen dat het niet lekker licht.

Inmiddels zijn ze 3 jaar lang mee geweest op fietsvakantie en ze doen het nogsteeds.

Temet

Temet

30-09-2014 om 12:40 Topicstarter

Dank

Op naar de Decathlon!

AnneJ, mijn luchtbed is bijna 20 jaar oud, een goedkoop geval van de Hema. Volgens mij is-ie nog heel, maar klein opvouwen is er niet bij en echt licht is het ook niet te noemen. En dan dat pompen nog ... als een goedkoop matje ook volstaat dan is dat denk ik een stuk prettiger voor zoon.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

05-10-2014 om 21:44 Topicstarter

succes

Omdat het dichterbij was dan Decathlon en ik ook nog een kortingspas had heb ik een matje van 2 tientjes bij Perry Sport gekocht. Had niet op de maten gelet, en het matje is maar 50 cm breed en 1,85m ofzo lang. Aan de krappe kant voor een volwassene dus, maar voor het kroost groot zat. Zoon mocht er vrijdagnacht op slapen en dochter zaterdagnacht en het ding is door beide kinderen in orde bevonden. En ik slaagde er zowaar ook nog in om het ding weer in de daarvoor bestemde hoes terug te doen, dus ik ben best tevreden.

De echte test komt over een paar weken als zoon zijn eerste welpenweekend heeft.

Groeten,

Temet

Annet

Annet

05-10-2014 om 21:54

Wij hebben ze van de Aldi, selfinflating matjes

Zijn er maar één keer per jaar, ik geloof dat ze 6 cm hoog zijn, 60 cm breed, 2 meter lang.
De eersten (3) hebben we 6 jaar geleden gekocht, er is er nu één kapot.
Ze worden gebruikt tijdens zomervakantie (3 weken) en meerdere keren per jaar bij gelegenheden.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-10-2014 om 22:13

Geen opblaasbaar matje

Mijn zoon, ook 9, slaapt al jaren op een schuimmatje, een soort yogamat.
http://nl.decathlon.be/matje-quechua-schuim-id_5591048.html
Alleen heeft hij die van de xenos, die was iets goedkoper. Zelf sliep ik als kind ook op zo'n matje, en pas aan het eind van m'n tienerjaren, toen ik wat zwaarder werd en war meer vormer kreeg vond ik het niet meer prettig slapen. Mijn kinderen klagen er nu ook nooit over. En ik vind het ideaal, want het is heel licht, direct klaar voor gebruik en ook zo weer opgerold en het raakt ook niet lek. Ze worden wel eens heel vies, als het hele scoutingkamp er met een filmavond overheen gelopen heeft en popcorn over uitgestrooid heeft, maar zijn dan ook weer goed schoon te maken. En als dat niet meer lukt, ach, dan kopen we voor een paar euro een nieuwe.
Ohja, we kamperen veel, en met scouting erbij denk ik dat hij er vijf tot zes weken wep jaar op slaapt. Hij is nu mét de tweede bezig. En als hij gaat klagen dat het te hard is enzo kunnen we altijd nog iets dikkers kopen.

margje van dijk

margje van dijk

13-10-2014 om 13:52

inderdaad die, en geen luchtbed want te koud

Volgens mij heb je een prima matje gekocht, Temet.
Hier jarenlange scoutingervaring, en onze kinderen hadden ook zulke matjes. Eerst hadden ze twee oude Thermarests die nog van ons waren uit onze rugzaktijd (ruim 20 jaar geleden) die het waarachtig nog prima deden. Echter, toen we een paar jaar geleden in Italie op vakantie gingen waar het ruim 40 graden was gingen ze stuk (in de tent met zulke temperaturen moet je de knoppen weer open draaien en dat hadden wij niet gedaan): er kwamen bobbels lucht op. Dat was dus einde verhaal.
Daarna hadden ze matjes van de Perry sport. Die zagen er hetzelfde uit maar waren toch behoorlijk snel 'lek'. Gelukkig is lek bij zo'n matje niet zo lek als bij een luchtbed, en onze kinderen hadden het amper in de gaten. Dat heeft me er wel van overtuigd dat een merk-matje wel een meerwaarde heeft boven een goedkoop matje.
Je moet geen luchtbed meegeven met de scouting (buiten de zomervakatie althans - ze gaan ook in de herst en de winter op kamp) omdat dat domweg te koud is. Bij een luchtbed trekt de kou vanuit de grond erin, bij een schuimmatje (inflatable) niet.
Als ultieme oplossing hebben onze oudste kinderen nu een luchtbed van Exped voor hun verjaardag gekregen, waar weer een isolerende laag in zit. Die kosten de hoofdprijs, maar zijn zeer klein op te rollen en uiterst comfortabel (want comfort van een luchtbed). Maar daarvoor moeten ze dan ook eerst een jaar of 15 zijn, voordat ik ze zoiets geef, want die kosten over de 100 euro. Maar ze zijn er erg blij mee en ze gaan er heel veel mee op pad, dus dan vind ik het wel prima.
Succes met de scout!
Margje

amk

amk

13-10-2014 om 13:59

isolatie

idd kou komt van onderen, en daarom heb ik er zo'n foamgevalletje met aluminiumfolie onder. Kosten 3x niks bij de Xenos, nemen wel ruimte in natuurlijk.

Vogel

Vogel

13-10-2014 om 15:39

Niet opgerold bewaren

Temet, fijn dat je het matje weer in de hoes kreeg, maar je kunt het 't best uitgerold bewaren. Dan blijft het schuim wat er in zit het best in conditie. Wel het ventiel opengedraaid laten staan. Bij ons ligt er een stapel matjes onder het bed, mijn ouders bewaren ze rechtop in een inbouwkast.

margje van dijk

margje van dijk

13-10-2014 om 17:01

o ja, oproltechniek

De beste oproltechniek van een ervaringsdeskundige:

- draai het ventiel open.
- rol het matje 'grof' op vanaf de andere kant (richting ventiel), ga tijdens het oprollen met je knieen op de rol zitten. Hoeft niet heel erg perfect strak en leeg.
- bij het eind aangekomen: sluit het ventiel.
- rol het matje weer uit.
- doe het nu nog een keer, en doe het nu wel zo strak mogelijk, zodat zoveel mogelijk lucht er uitgaat.
- bij het einde aangekomen: doe het ventiel nog een keer open en pers de laatste lucht eruit.
- en doe het ventiel weer dicht.

Bij de meeste dunne matjes moet je ze eerst dubbelvouwen voordat je ze oprolt, bij die van mijn jongens moet-ie zelfs in drieeen. Dat vereist nog een extra handigheid, dat je tijdens het oprollen de 'afwijking' herstelt. Gewoon een beetje terug de goede kant op forceren, dan komt er maar een plooitje tussen.

Resultaat is een strak opgerolde mat die je echt weer in de hoes krijgt.

Margje

amk

amk

13-10-2014 om 17:03

Margje

met die techniek houd je ruimte over ☺

Temet

Temet

13-10-2014 om 21:47 Topicstarter

Dank voor de tip!

Ha, dank voor de tip over dat oprollen, daar zou ik dus nooit aan gedacht hebben. Nu nog bedenken waar we dat matje dan in uitgerolde toestand bewaren, en dan wel zo dat het niet al te goor wordt...

Groeten,

Temet

amk

amk

13-10-2014 om 23:07

Temet

Heb je een hoge hangkast? Daar achterin rechtop staand is ook nog een optie.

Ik heb ze half opgerold in een grote plastic krat zitten. Samen met de slaapzakken en een andere de tenten. Denk dat de inhoud 125 l is of zo. Is net een grote schatkist.

Vogel

Vogel

14-10-2014 om 22:38

Nog makkelijker rollen

Althans, dat is hoe ik het doe: ventiel open, twee keer dubbelvouwen, er op gaan zitten met je knieën en zo veel mogelijk leegduwen. Ventiel dicht, matje uitvouwen en zo strak mogelijk oprollen. Pas op het laatste kwart ventiel weer open voor het laatste beetje lucht.

de onwetendheid zelve

de onwetendheid zelve

15-10-2014 om 08:32

maar hoe werkt zo'n ding nu?

Mijn zoon heeft laatst weer eens op een luchtbed moeten slapen en dat ging allemaal vrij plotseling. Luchtbed hadden we wel maar de pomp was stuk. Het ding toch meegegeven en er waren gelukkig wel anderen die ene pomp hadden maar met deze dingen is dat dus helemaal niet meer nodig? Hoe werkt dat dan precies?

amk

amk

15-10-2014 om 11:22

vacuum

opgerold zijn ze vacuum en ze zuigen zichzelf dus vol als het ventielopendraait.
De binnenkant is een speciaal soort schuimrubber.

Maar vroeger bliezen we een 1 persoonsluchtbed gewoon met de mond op, een pomp meenemen was veel te veel werk. Met een paar minute zitten die ook wel vol.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.