Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Slaapkamerraam

Ik ben lekker aan het klussen geweest in de kerstvakantie, maar stuitte daarbij op een probleempje dat ik niet kon oplossen. Mijn slaapkamer heeft twee ramen. Eentje is gewoon een standaardkozijn met een standaard raam erin. Het tweede raam zit in de muur die dwars op het schuine dak staat. Het schuine dak snijdt als het ware een hoekje rechtsboven van het kozijn af. Het raam is wel gewoon rechthoekig, het gaat alleen om het kozijn dat een stukje 'mist'. Daardoor is het ook moeilijk om gordijnen op te hangen. De vorige bewoners hebben een gordijnstang opgehangen die aan de rechterkant een stukje naar beneden buigt, met het schuine dak mee. Het rechter gordijn hangt er dus ook altijd een beetje onhandig bij, je moet het een beetje omhoog trekken om het op het rechte deel te krijgen. Eigenlijk wil ik het liefst een rolgordijn ophangen, maar dat lukt ook niet, want dan mis ik aan de rechterkant een reep omdat de stang bovenaan maar tot aan het afgesneden hoekje komt en dan tegen het schuine dak botst.
Ik pieker me suf wat een leuke oplossing is. Luiken aan de buitenkant heb ik gehad, dat vond ik geen succes. Heeft iemand een idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mopperkont

mopperkont

04-01-2013 om 18:33

Wat is je doel

Is het voor de privacy, voor de verduistering, of moet het er gewoon een beetje gezellig uitzien?

Je hebt glas of folie dat het raam mat maakt zodra je er stroom op zet. Bij mijn oude huis heb ik twee planken op maat laten zagen voor 2 kleine ramen met een onmogelijke vorm voor gordijnen. Daar heb ik mooie grepen op gemaakt en die zette ik 's avonds voor het raam, als soort van deksel.

Of misschien een optrekgordijn, die kun je dan niet verder ophoogtrekken dan tot waar de hoekje eruit is.

Zus

Zus

04-01-2013 om 19:20

Onze oplossing

Wij hadden hetzelfde probleem. Bij raambedekkingspeciaalzaak in de buurt hebben we een soort rolgordijn op maat laten maken die schuift binnen twee plastic "latjes" die op het raam zelf geplakt zijn. Snap je? Dus rolgordijntje zit helemaal op het raam. Het was wel prijzig, maar je kunt het in alle kleuren en maten bestellen. Het bevalt goed en ziet er strak uit.

éen gordijn?

Het staat misschien wat gek, maar is het een mogelijkheid om in plaats van 2 gordijnen éen groot gordijn te nemen? De afgesneden hoek zit rechts, begrijp ik. Ik bedoel dan dus een rail die links van het kozijn wat uitsteekt, en dan een gordijn dat je van links naar rechts trekt. Dat loopt dan tot aan het punt waar het raam het dak raakt.

Groeten,

Temet

Sancy

Sancy

04-01-2013 om 21:30

Er in

"Het raam is wel gewoon rechthoekig, het gaat alleen om het kozijn dat een stukje 'mist'."
Maar als je een rolgordijn niet op de dag kunt hangen, kan die dan niet in de dag gehangen worden?

Apart zeg

aparte gevel heb je dan.

Effe denken, toch maar iets op maat laten maken inderdaad. Of anders een gordijnrail een klein stukje door laten trekken over het schuine dakdeel, moet je de juiste hoek weten te vinden om die rail in te buigen. Dan kan je een gewoon gordijn gebruiken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2013 om 23:38

Ja in de dag

Liojkt mij perfect. En dat hoeft niet perse een rolgordijn te zijn. Je kunt bijna alles in de dag hangen. Misschien eens een keertje zo´n bestelcomputer bij de bouwmarkt raadplegen?

nathalie

nathalie

05-01-2013 om 12:07

Wat je hier veel ziet

bij zulke ramen zijn verticale lamellen. Die zijn dan bij de schuine hoek bevestigd aan het schuine stuk dak en lijnen aan de onderkant gewoon op.
Als je gaat kijken bij zo'n winkel waar ze behang, verf, rolgordijnen, luxaflexen e.d. verkopen dan kunnen ze je vast wel aan ideeën helpen, want je bent de enige niet met zo'n raam.

Pennetje

Pennetje

05-01-2013 om 19:23 Topicstarter

Complicerende factor

Fijn, allemaal ideeën! Een factor om rekening mee te houden is dat het raam bestaat uit twee schuivende delen. Maar volgens mij kan er aan de bovenkant wel iets worden vastgemaakt, moet ik even rustig bekijken. De bedoeling is zowel verduistering als privacy. De zon komt precies in dat raam op en mijn irritante buurmeisje klimt graag op het dak om mijn slaapkamer van binnen te bekijken. Bouwmarkt is wel een goed idee, dan neem ik een foto me van hoe het eruit ziet en de maten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.