Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

hilse

hilse

24-11-2014 om 10:54

Sintcadeau voor kind (9) zonder wensen

Het lijkt zo makkelijk; een kind dat tevreden is met wat hij heeft. En dat is het natuurlijk ook. Maar zo voor sinterklaas en over een paar maanden zijn verjaardag, is het soms wat lastig.
Een echt luxeprobleem, daar ben ik me van bewust, maar er wordt (met name door familie, opa's en oma's) steeds gevraagd of hij al een verlanglijstje heeft. Hij weet het niet, dus komen ze bij mij. En ik weet het ook niet goed. Wil liever niet voor zoon beslissen. Hij heeft nu zelf besloten dat hij zijn cadeau (of het geld daarvan) wel aan een goed doel wil schenken en dat is natuurlijk hartstikke lief van hem, maar ik vind het ook wel leuk als hij, net als de andere kinderen in de familie tijdens het uitpakken van de zak, ook iets krijgt dat hij kan 'vastpakken', mee kan spelen. Ik weet zeker dat hij daar zelf ook rekening mee houdt en verdrietig zou zijn als zelf niks zou krijgen. Maar iets bedenken lukt hem niet.
Hij houdt niet zo van gezelschapsspelen, heeft de wereld aan Lego en Playmobil (meer dan genoeg zegt hij zelf), houdt wel van spelletjes spelen op de iPad (maar dat doet hij al genoeg, wil hem zelf daarin niet verder stimuleren eigenlijk), is geïnteresseerd in biologie, maar dan weer niet al te beta/technisch (van die doe-het-zelf-dozen of bouwdozen verdwijnen grotendeels ongebruikt in de kast) en geschiedenis. Ik vind het lastig.
Heeft iemand nog een leuk idee?


Mijntje

Mijntje

24-11-2014 om 11:06

ik weet wel wat

(hier ook een 9 jarige met teveel wensen) Een kleine drone (nano color quad), boeken (bv Paul Biegel, David Walliams, de nieuwste fantasia 9), luisterboeken (Biegel), er zijn van die geschiedenis-stripboeken (heb ik ooit tweedehands op mp gekocht), een schaak/damspel, een dierenencyclopedie.

kaarjte

Kaartje voor het een of ander wat hij leuk vindt. Voor mijn part voor een oefenwedstrijd nederlands elftal via marktplaats, of bepaalde muziek die hij leuk vindt of anders voor een pretpark.

Angela67

Angela67

24-11-2014 om 11:19

kleding?

een tshirt met een mooie opdruk, een grappige muts/sjaal/handschoenen combinatie? tegoedbon van kledingwinkel?

knutselspul, bijv dat kinetische zand?

nano-beestjes (erg grappig! hexbug is het merk, hier lees je meer http://spelletjesenmeer.blogspot.nl/2011/06/hexbug-haal-high-tech-beestjes-in-huis.html)

kapla?

dvd serie 'er was eens'?

gr Angela

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 11:44

tijdschriftabonnement

Ik zou een leuk tijdschriftabonnement geven, heeft hij elke week of maand een kadootje.

guera

guera

24-11-2014 om 12:05

zo zit dat

Even denken:
Bioscoop bon
Abonnement Zo zit dat.
Kaartje pretpark/dierentuin
Mooi boek/encyclopedie achtig
Mooie buro set: pennenbak met neonstiften, gum, pennenset, nietmachine dat soort dingen?

boeken?

Een hele leuke en leerzame strip over geschiedenis: van nul tot nu (er zijn vier delen).
Verder heeft uitgeverij Lanno heel veel mooie weet- boeken over geschiedenis en biologie ed.
Ook kan je een abonnement overwegen op de Donald Duck, Kidsweek, Quest ed.
Sinds kort op de NLse markt: laser pegs (soort lego dat licht geeft, werkt op batterijen).
Ken het zelf niet maar het leek mij wel aardig: boek over lego bouwerken (hoe je zelf bouwt) voor een extra dimensie aan lego.
Skates of een waveboard, skateboard.
Oefen wedstrijd Oranje zoals is geopperd.... of een exhte thuiswedstrijd van oranje.

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 15:14

judith

Ik heb vijf delen

barveau

ongelooflijke mazzelaar

amk

amk

24-11-2014 om 15:57

dat dacht ik ook

het zijn er 5. Dochter van 9 vindt ze erg leuk om te lezen.

Vogel

Vogel

24-11-2014 om 21:19

Uitje

Ik heb zoon in die leeftijd ooit een uitstapje naar Corpus gegeven. Zijn broertje was nog te jong, dus als gezinsuitstapje kon niet. Hij vond het geweldig om samen met mij op stap (inclusief treinreis en lunch) op stap te zijn.

Nog steeds niet zo geschikt voor in de zak, dan heeft hij nog steeds niets tastbaars. Maar misschien als verjaardagscadeau?
Hier was een tijdje geleden Rubiks kubus ineens een hit.

Annet

Annet

24-11-2014 om 21:24

Eens met veel voorgangers

Hier een zoon van 12 die het ook niet weet. Hij vond het prima om met Sint een trainingsbroek en handschoen te krijgen voor de hockey. Krijgt hij ook.
Daarnaast hebben we Opa/Oma gevraagd om een halfjaar abonnement te geven op de Donald Duck.
Met zijn verjaardag krijgt hij van Opa/Oma al jaren uitjes. Die zijn een groot succes.

Van nul tot nu wordt nog steeds gelezen. Superhit.

T-shirts in een bepaald thema zijn ook altijd leuk. Pyjama kan ook.

tijdschriften

Als je kind zo wetenschappelijk nieuwsgierig en onthecht is is het misschien leuk om een aflevering van National Geographic Junior te vragen aan opa of oma. En een gratis abonnement op Samsam.

http://www.ngjunior.nl/magazine/nummer-4-2014
http://www.ncdo.nl/artikel/samsam-helemaal-vernieuwd

Of natuurlijk gewoon een dubbeldik nummer van Donald Duck. Altijd goed.

meer

http://www.redeenlegkip.nl/
Red een legkip

Ik heb dochter ook weleens een plezier kunnen doen door donaties aan een dierenbeschermingsorganisatie. Een organisatie voor working animals vanwege het herkomstland van haar vader.

Indertijd was het nog een gedoe om geld over te maken naar Brooke, maar ze zijn nu ook in Nederland met actiepakketten voor kinderen die je in de schoen kunt doen.

http://www.brooke.nl/junior/download-actie-pakket.html

zlefde situatie hier

Kind een week voor de Sint jarig. Maar ik weet beter inmiddels en maak al vanaf september een lijstje zodat er toch tegen de tijd van dr verjaardag wat dingen op staan.

Nu staat er op: kinetisch zand, het Guinness book off records, een airbrush set (zijn nu reclames van op tv), een pimpampetspel voor op de ipad, skeelers, een Cd van Chefs Special. En toch nog maar wat Lego.

sis

sis

25-11-2014 om 08:24

natuur?

Zelfbouw: vogelhuisje/voederhuisje/kweekkasje (met zaden)/vlinderkastje/bijenhotel/mierenonderkomen.

notje

notje

25-11-2014 om 08:49

biologie

Hier ook een zoon die dat heel leuk vind.Ik heb op marktplaats een echte microscoop op de kop getikt dus niet zo'n pruts ding uit de speelgoedwinkel.
Verder al veel goede tips gezien die ik ook kan gebruiken

Oh die nanobeestjes

Die vind ik leuk! Was precies wat ik nog zocht.
Ik heb niet alles gelezen dus misschien dubbel: een abo op Kidsweek of een tijdschrift.
Ik zag heel leuke scheurkalenders, ook van Kidsweek ism Onze Taal geloof ik, of een scheurkalender met bijzondere plaatsen in de wereld (heb ik gekocht voor zoon die verslingerd is aan Aardrijkskunde).
Iets voor zijn sport/hobby?

Lucerna

Lucerna

25-11-2014 om 09:18

of een dekbedhoes

Is hier ook nog wel eens een reddend idee geweest. Veel leuke ideeën hierboven!

sis

sis

25-11-2014 om 09:39

newtons cradle of zo'n spijkermat (waar je je hand of gezicht of andere objecten in kunt drukken)

Barvaux

Barvaux

25-11-2014 om 09:47

anneque

Kun je íets specifieker zijn over die scheurkalender ik kan hem zo niet vinden.

smart games

Smart games geloof ik dat ze heten. Zoals rush hour en je hebt ook een vliegtuig of boevenvariant ed. Er zijn er veel meer en soms vinden kinderen dat soort dingen wel leuk (je speelt ze in je eentje).

Barvaux

Barvaux

25-11-2014 om 10:02

Judith

Inderdaad, dat is ook een leuk idee.

http://www.smartgames.eu/nl

Geef hem wat hij wil

Donaties dus. Die kan je ook leuk verpakken, zodat hij wel iets tastbaars heeft om uit te pakken. De gever kan het goede doel, dat bij je zoon past, uitzoeken. Contant geld in een leuk doosje of op een kaart, folder van het goede doel erbij. De voorbeelden van AnneJ vind ik leuk, dat hij dan zelf iets kan uitzoeken. Bij het Liliane Fonds kan je verhalen van gehandicapte kinderen lezen waarbij aangegeven staat voor welk bedrag ze het kind kunnen helpen. Dat maakt het persoonlijk. Hij heeft dan ook na pakjesavond interessante activiteiten door zelf de donaties te regelen.

Toen mijn tweede dochter geboren werd heb ik op het geboortekaartje aangegeven dat het haar aan niets zou ontbreken omdat we alles al in overvloed hadden en dat, als mensen graag iets wilden geven, ze een donatie aan Warchild konden doen. Desondanks kwam er een stroom aan rompertjes, knuffels en rammelaars. Mensen vonden het zelf zo leuk om te winkelen en een babykadootje te geven. Degenen die wel alleen een donatie deden gingen zich er haast voor verontschuldigen, terwijl ik er heel blij mee was.

Ik zou je eigen consumentisme niet op je zoon projecteren en hem geven wat hij vraagt. Mocht hij spijt krijgen, dan kan hij met zijn nabije verjaardag in de herkansing.

skik

Annet

Annet

25-11-2014 om 17:28

Barveaux

Ik weet niet voor welke leeftijd je een scheurkalender zoekt. Ik heb bij de action een geschiedenis scheurkalender gekocht, elke dag een weetje. Prijs iets van 2,50. Er waren nog meer soorten.

Die van 365 dagen lijkt me ook leuk.

oja

En bij de Aldi zag ik van de week een voetbalkalender voor een paar euro.

Barvaux

Barvaux

25-11-2014 om 19:05

lol

Ik dacht dat je het over één kalender had en daarom kon ik hem niet vinden, maar het was de aardrijkskundige inderdaad. Bedankt.

Annet

Annet

25-11-2014 om 21:30

Ik kreeg net de weekaanbiedingen van Action binnen

Het plaatje was niet helemaal duidelijk maar het lijkt erop dat die 365 dagen scheurkalender daar ook ligt, onder de 3 euro. Ik geloof dat ik naar de Action moet, heb ik voor beiden een leuke scheurkalender.

Da's een andere

Maar ziet er ook leuk uit! Jammer, heb die dure al

hilse

hilse

26-11-2014 om 11:09

Dank jullie!

Super bedankt voor al jullie input!

Zo af en toe staat het schaamrood me op de kaken als ik sommige ideeën lees; heeft 'ie al, heeft 'ie al, heeft 'ie ook al...
Zoon heeft door omstandigheden een aantal jaren geleden hele berg speelgoed, vnl Playmobil en Lego en spelletjes, gekregen.
Keuzes maken is zijn sterke kant en daarbij is hij gelukkig (nog?) niet heel erg gevoelig voor rages of groepsdruk wat dat betreft, maar zijn er toch gelegenheden (Sinterklaas, verjaardag) waarbij met name door familie, gevraagd wordt wat hij wil hebben. De laatste keren vroeg hij geld met zijn verjaardag, maar, dat vinden ze dan niet leuk weggeven en dan komt er dus altijd een cadeau bij (en dan maar beter iets dat je dan ook leuk vindt)
De afgelopen jaren kreeg hij daarom al (soms tijdelijke) abonnementen, strips (Van nul tot nu, alle vijf , anatomische modellen, boeken, allerlei beta gadgets (spijkermat, prismakristal), een onderwater camera, triops kweekbak, vleesetende planten. Nou ja, in ieder geval cadeaus die veel kinderen leuk vinden maar zelf niet zo snel om zouden vragen. Tenminste om hem heen gebeurt dat niet.

Ik heb jullie tips bekeken en een aantal sites opgezocht. Die laser pegs leek hem wel interessant, die nanobeestjes zijn ook erg leuk, kinetisch zand staat nu ook op zijn lijstje net als een nieuwe scheetzak, nepsnorren, een Micheal Jackson 'handschoen' en een kaartje voor het omniversum. Hij krijgt zaterdag het (digitaal) Duh-boekje Bacteriën "in zijn schoen". Daarvan gaat de opbrengst volledig naar giro 555 momenteel. Daarnaast gaan we nog een ander goed doel uitzoeken.

Nogmaals dank, ik heb een hoop leuke sites in mijn favorieten kunnen zetten!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.