Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sint-Maartenliedjes

Gisteravond was het ook hier weer Sint Maarten. Ik heb braaf bij de deur gestaan, geroepen wat een práchtige lampions de kinderen weer hadden, en snoep uitgedeeld, maar er viel me wat op.

Afwisseling is prima, maar dit jaar zijn er zeker vijf groepjes langsgeweest met het liedje "Sinte Maarten mik-mak/M'n moeder is een dikzak/M'n vader is een hamer/Smijt hem door de kamer". Bij ons is dat een liedje waarvan zoon weet dat hij het niet binnen mijn gehoorsafstand moet zingen als hij het leuk wil houden.

Bij de kinderen die ik kende heb ik gevraagd of ze niets leukers wisten; daar kreeg ik later van een moeder de vraag waarom ik zo ongezellig deed. Ben ik nou zo'n ouderwetse aansteller, dat ik vind dat je toch in elk geval je best moet doen om je publiek ook een lol te doen? Of moet ik het leuk vinden als kinderen hun ouders beledigen en in ruil daarvoor snoep verwachten? Wat doen jullie hiermee?


Thursday Next

Thursday Next

12-11-2015 om 09:35

tja

hier komen ze doorgaans ook niet verder dan "11 november is de dag" en allerlei variaties op "SinteMaarten mikmak". Jammer want er zijn ook leuke andere sintmaartenliedjes.
Die variatie die jij noemt wil ik hier ook niet horen. Geen kinderen langs de deuren hier overigens, wij hebben een lampionnenoptocht, die eindigt bij de kerk waar het SintMaartenverhaal verteld wordt. Daar ben ik altijd bij want ik speel bij de fanfare. Dus misschien komen er wel kinderen maar wij zijn niet thuis.

vlinder72

vlinder72

12-11-2015 om 09:39

liedjes

Er moet een liedje gezingen worden. Maakt mij niet uit welk liedje maar dat liedje met die hamer daar zou ik ook iets van zeggen.

Jamie

Jamie

12-11-2015 om 09:49

hmm

Mijn zoon van 14 deed gisteren open (iets van vijf groepjes in totaal) en hoorde voor het eerst de hamerversie ik dus ook. Ach als je weet waar Sinterklaas voor wordt uitgescholden met zijn 'Kapoentje' valt het ook wel weer mee. Ik ga me daar niet druk om maken.

De echt mooie versjes zijn vaak te lang of te langzaam maar ik zou het wel extra waarderen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-maartensliedje

Wij hadden de AH lampion ter uitnodiging opgehangen. Ik zou als ik jou was een papier ophangen met de tekst dat het hamerliedje niet met snoep wordt gewaardeerd

Jamie

Jamie

12-11-2015 om 09:50

Oja

Ik ben niet zo van Sint Maarten maar voor mijn man was het zo ongeveer het fijnste feest. Ik heb het liedje van de muis in het ziekenhuis ook nooit zo begrepen maar hij zong dat vroeger al.

caton

caton

12-11-2015 om 10:28

dan zal die met de hamer hier volgend jaar wel gezongen gaan worden. Dit jaar nog niet gehoord. Ook de versie van mijn moeder is een dikzak, mijn vader is een dunnetje, geef me 'n pepermunnetje is gister niet gezongen. Wel eentje over een geit met een kunstgebit, maar die tekst weet ik niet meer.
Ik vind het altijd wel gezellig hoor, st. Maarten. Hier ongeveer 75 kinderen aan de deur geweest, bij de vriendin van mijn dochter waren er 120!

Jamie

Jamie

12-11-2015 om 10:34

dat dikzakliedje

is ook al van de tijd van mijn man. Zouden ze het toen wel gewaardeerd hebben?

Hanne.

Hanne.

12-11-2015 om 10:37

dikzak

Het dikzak liedje wordt hier ook veel gezongen. Althans dat denk ik, want ik loop met mijn kinderen en ben er dus nooit. Maar gezien de snelheid waarmee mijn kinderen het opgepikt hebben vermoed ik dat vele kinderen het kennen en luidkeels zingen.

Zelf hebben ze een verbod op het zingen van het liedje. Op straffe van inleveren van het snoepje. Weet niet of ik er aan de deur iets van zou zeggen.

Noet

Noet

12-11-2015 om 10:49

dikzak

werd ook in mijn jeugd al gezongen en niet gewaardeerd, ook wij kregen dan te horen dat er een ander liedje gezongen moest worden.

Mijn ex man en ik hebben ook heel goede herinneringen aan dit feest, zo danig dat we er een clausule over hebben opgenomen in het echtscheidingsconvenant.

Ik heb er de afgelopen jaren dan ook van genoten om met mijn dochter naar mijn of zijn ouders te gaan en daar te keuvelen. Inmiddels heeft ze de leeftijd dat je dan met je vriendinnen gaat, maar die heeft ze daar natuurlijk niet. Dus helaas was vorig jaar de laatste keer. Ik zou bijna nog een kind van mijn ex lenen om te gaan....

hier

Mijn moppie had zelf maar bedacht te zingen 'mijn moeder is geen dikzak' - en dat terwijl ze normaal gesproken niet zo fijngevoelig is.

In mijn tijd zongen de meeste kinderen ook maar 1 of twee liedjes, waaronder die van 11 november (variatie: 12 november is de dag/dat de tandarts boren mag - die hoor ik nooit meer).

Die van die geit is overigens als volgt

Sintermaarten had een geit
Die was al zijn tanden kwijt
Was-ie zwart of was-ie wit
Hij moest toch een kunstgebit.

mijn kinderen streven zelf nog wel eens naar afwisseling. Alleen ging dochter dit keer met een vriendje die zelf maar 2 of 3 liedjes kende, dus een paar oude liedjes die ze van mij had geleerd heeft ze maar niet gezongen omdat vriendje dan niet mee kon zingen. Al zette ze wel een keer "hier woont een rijk man" in, juist bij het huis van mijn alleenstaande achterbuurvrouw

Groeten,

Temet

Tango

Tango

16-11-2015 om 14:26

Tjonge zeg!

Ik ben niet erg thuis in Sint Maarten. Het wordt hier ook nauwelijks gevierd. Bij mijn ouders wel iets meer, weet ik nog uit de tijd dat ik daar woonde. Ik heb daar echter dit liedje nooit voorbij horen komen.
Ik denk dat ik, als er hier een groep kinderen aan de deur zou komen en dit zouden zingen, het met verbazing zou hebben aangehoord en inderdaad net als TS zou hebben gevraagd of ze niets leukers konden verzinnen. Als ouder zou ik het ook absoluut niet waarderen als mijn kind dit liedje bij anderen te hore zou brengen.

hier geen sintmaarten

en nog nooit meegemaakt.

Maar wat een stom liedje! Ik zou met zo'n dikzak-en hamerliedje niks geven hoor, ze verzinnen maar wat mooiers!

Dees

Dees

17-11-2015 om 08:29

Dat liedje wordt hier ook niet beloond

Waar ik opgroeide werd ook flink Sint Maarten gevierd, mijn moeder was vrij streng wat dat aangaat. Kinderen moesten zingen anders werd er niet open gedaan, van te voren aanbellen vond ze onzin. Rare beledigende liedjes werden niet beloond en de lampion moest zelfgemaakt zijn.

WIj vieren hier overigens geen Sint Maarten maar er komt een Halloween optocht door de stad. Er zijn dan ook punten waar ze snoep krijgen. Ik wil best zo'n snoeppunt zijn maar tijdens de optocht lopen de meesten met een gekochte lampion en daar heb ik zo'n gruwelijke hekel aan, knutsel zo'n ding lekker in elkaar met je ouder(s).
Nu ben ik het niet helemaal met haar eens hoor, maar beledigende liedjes zouden bij mij ook niet worden beloond. Aanbellen is prima anders weet ik niet of de kleine zachte stemmetjes bij de buren zingen of bij mij, maar er word hoe dan ook gezongen. En ja ik ben het eens zonder zelfgemaakte lampion krijg je bij mij op zijn minst een opmerking, vooral gericht aan de meelopende ouder, helemaal geen lampion (ze kwamen weleens met zaklamp) is pech gehad.

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 08:40

Dees

Een geknutselde lampion?

Tjonge wat ben jij hard, welkom in 2015. Veel kinderen maken ze gelukkig op school maar als dat een keer mislukt was (ziekte of nog te jong) kregen ze een lampion. Wat weet jij van de achtergrond van een kindje? Niet elke school doet aan knutselen en ouders hebben meer te doen in deze tijd dan knutselen en de ene ouder houdt van knutselen, de ander van voorlezen en de volgende van spelletjes doen maar jij bepaalt dat het knutselen moet zijn? Je wil zeker ook dat er een echt vuurtje in zit ipv een elektrisch lampje?

Dees

Dees

17-11-2015 om 08:46

jamie

Als je de tijd hebt om een rondje te wandelen met een lampion dan heb je ook de tijd om er een in elkaar te knutselen. Dat kan al vanaf een jaar of 2 hoor, met hulp van je ouders. Je hebt tegenwoordig zelfs knutselpakketjes voor lampionnen. Ik was ook nooit goed in knutselen maar mijn lampion werd zelf in elkaar geflanst al dan niet met hulp van mijn ouders.

En in de regio's waar echt aan Sint Maarten wordt gedaan worden die lampionnen op school of de psz in elkaar gezet.

Noet

Noet

17-11-2015 om 08:50

eens met Dees

een lampion hoort zelf gemaakt, daar zit echt geen uren knutselwerk in. kan wel, mag wel, maar het hoeft niet.

De meest simpele is toch wel een flesje of potje met een stukje papier er omheen. 3 stukken plakband, ijzerdraadje of een touwtje et voila, lampion klaar.

Blikje, paar gaatjes met een spijker en klaar.

Yaron

Yaron

17-11-2015 om 08:51

liedje

Hier worden de lampions op school en psz gemaakt, maar als iemand een gekochte lampion heeft krijgt hij/zij natuurlijk ook wat lekkers. En dat liedje, ach wat maakt dat nou uit, er zijn wel meer liedjes beledigend, maar als we nou alles persoonlijk opvatten. Onze dochter had een nieuw liedje geleerd op school en kreeg daar veel complimenten over.

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 09:39

belachelijk

Sorry hoor maar wat maak jij er een punt van. Wat weer je nu van 'mislukte lampions gemaakt op school'? Van kinderen die hun lampion zo lelijk vinden omdat ze niet goed zijn in zelf knutselen? Van een lampion waar per ongeluk iemand is op gaan staan?

Ik zou me druk maken om anderen dingen ipv gekochte lampions. Sorry hoor!

Dees

Dees

17-11-2015 om 10:01

Belachelijk

Hoe jij tere zieltjes probeert te kweken. Leer een kind trots te zijn op hun brouwsel omdat het kind er zijn/haar best op heeft gedaan ipv alleen maar bezig zijn met het mooiste resultaat.

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 10:07

Dees

Ik kweek helemaal niets, ik wil jou laten zien dat er meerdere situaties mogelijk zijn waarom iemand een gekochte lampion heeft. Moet ik er nog meer verzinnen? Een lichamelijk of psychisch zieke ouder, een brusje die ook met een lampion moet lopen, scholen die er dus niets aan doen en allochtone ouders die het niet allemaal begrijpen en blij zijn dat ze weten hoe ze aan een lampion kunnen komen, familieproblemen, ga maar door.

Veroordeel een kind en zijn/haar ouders niet bij een kinderfeest!

Dees

Dees

17-11-2015 om 10:19

tja

Ja je kunt heel veel dingen verzinnen he, en veroordelen doe ik niet. Ik geef alleen een opmerking over de lampion ik veroordeel niemand. Zelfgemaakte lampionnen complimenteer ik altijd, een gekochte zeg ik altijd iets in de trend van "wat jammer zeg dat je het niet zelf hebt gemaakt" of "wat is er met je zelfgemaakte lampion gebeurd?", maar een snoepje krijgen ze echt wel.

Maar om gelijk in de "o wat zielig modus" te schieten omdat ik daar opmerkingen over geef vind ik echt tere kinderzieltjes kweken.

Noet

Noet

17-11-2015 om 10:19

jamie

in de regio's waar het zwaar gevierd wordt (en dat zijn er niet zo veel) wordt er echt overal aandacht aan besteed, al weken van te voren.
Zoveel allochtone ouders wonen niet in die gebieden, en degenen die er wel wonen hebben vaak de mooiste lampionnen.

Mislukte lampions op school zijn er bijna niet, want die worden behoorlijk robuust gemaakt. De thuisknutsels zijn vaak wat minder stevig. (of vliegen in de fik wegens mooie fakkels langs het tuinpad, zoals mijn dochter met haar spookje overkwam)

Ik waardeer een zelf gemaakte mislukte hoger dan een gekochte. Ook zo'n gekochte kun je pimpen tenslotte.

Henriette123

Henriette123

17-11-2015 om 12:27

Niet elke school

Niet elke school in hè gebie waar Sint Maarten wordt gevierd maakt lampionnen .
De school van onze kaderen maakte ze bewust niet, want dan verplicht je ouders haast om mee te doen.

gatver.

Je mag vinden wat je wilt, maar je gaat toch niet tegen zo'n uk aan de deur zeggen: "wat jammer zeg dat je het niet zelf hebt gemaakt" of "wat is er met je zelfgemaakte lampion gebeurd?"

Doe dan gewoon niet mee.

Dees

Dees

17-11-2015 om 12:46

Jippox

Ja joh een kind van 2 zal ik er heus niet op aanspreken hoor, maar een kind van een jaar of 10 zal ik er zeker wel naar vragen die mag best een beetje moeite doen voor een zak vol snoep. En ja alle scholen in de regio waar ik vandaan kwam deden mee aan het maken van lampionnen.

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 15:20

tja

Jij kunt zeggen wat je wil maar ik vind het ech verschrikkelijk dat je zo denkt. Waar bemoei je je mee?

Katniss

Katniss

17-11-2015 om 20:48

Guttegut

Hier had dochter eerst een lampion bij de eurowinkel gekocht, die je zelf moest versieren. Dat ding ging tijdens het plakken stuk dus we hebben last minute zelf iets gefabriceerd (van een Jumbotas). Dit jaar hebben ze vooral het Sint Maarten, koeien hebben staarten lied gezongen omdat ons neefje van 3 mee was. Voor alle andere liedjes zou ik ook wat geven als kinderen komen zingen. De enigen die ik snoep weiger zijn overduidelijk te oude kinderen, zonder lampion of met fakkel.

Yaron

Yaron

17-11-2015 om 22:45

Katniss

Wanneer vind je ze te oud om te lopen? Wij hadden gezegd tot groep 6 en daarna kun je thuis wel snoep krijgen, vorig jaar had zoon van 11 ook niet gelopen, maar dit jaar zei de meester dat groep 8 voor het laatst zou lopen en dus ook een lampion ging maken. Zoon wou toen uiteraard ook lopen, net als z'n klasgenootjes, hij ziet eruit als een veertienjarige, groot en met een gezicht vol puistjes, geef je dan wel of niet, ondanks z'n zelfgemaakte lampion?

Katniss

Katniss

17-11-2015 om 23:08

Yaron

Ik krijg hier wel eens opgeschoten gasten van 15/16 jaar, ook nog eens na 19.30 uur. Die krijgen dan niets. Ik denk dat ik een groeper 8 wel herken (en de meeste ook wel ken).

caton

caton

18-11-2015 om 09:34

al zijn ze 20...

iedereen die hier aan de deur komt met een lichtje en een liedje gaat zingen, die krijgt van mij wat lekkers. Dat is toch juist leuk als zo'n puber heel stoer een liedje gaat zingen?

Moni

Moni

18-11-2015 om 10:28

Zelf een liedje maken

Wij deden een aantal jaren mee in een ander dorp, met een vriendin en haar kinderen.
Omdat we die liedjes zat waren, hebben we er zelf een gemaakt op de wijs van Vader Jacob. Met aan het eind een netjes 'dank-u-wel'.
Naam van plaats zat er ook in.
Dit werd heel enthousiast ontvangen, veel complimenten, kinderen blij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.