Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

19-10-2011 om 18:31

Set

Door een draadje (van Ayla volgens mij) over het gezelschapsspel Set, heb ik dat vorig jaar gekocht voor Sinterklaas. Vervolgens is het spelletje in de kast beland en hebben we het eigenlijk niet gespeeld tot twee weken geleden. Oudste (12) is niet zo'n spelletjesmens, maar jongste wil elke dag een spelletje doen voor het slapen. En wat is het een leuk spel! Dus als iemand nog iets zoekt voor 5 december. Dit is leuk voor het hele gezin, want voor volwassenen is het net zo 'lastig' als voor kinderen dus iedereen heeft evenveel kans om te winnen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk, maar...

Ik vind het principe van set heel leuk, maar nadeel is dat het op je zenuwen gaat werken als er iemand iets beter is dan de rest. Die graait dan alles voor de neus van de anderen weg. Heel frustrerend. Zoals P ook aangeeft. Maar je kunt het wel weer leuk maken door niet meteen naar de kaarten te graaien zo gauw je een set ziet, maar alleen maar te zeggen dat je er een ziet. Laat de rest rustig kijken tot zij de set ook zien. En kijk zelf verder, misschien zie je wel nog een. Of misschien heeft een ander wel een andere set dan jij. Op die manier haal je de stress uit het spel. Er bestaat trouwens ook eendigitale variant van, tatset. Dan speel je in je eentje tegen de klok. Was altijd gratis te downloaden, ik weet niet of het nog kan want het is al wel heel wat jaren geleden, ik denk rond 2004, dat ik dat speelde.

Annet

Annet

19-10-2011 om 19:36

Hier ook een succes

Oudste speelt het dagelijks op de pc. Die heeft een grote voorsprong.
Jongste (bijna 5 jaar verschil) vindt het nog steeds leuk om te doen. Het gaat hem niet om het winnen. Hij wil wel graag een enkele ronde winnen. En dat lukt.
Op vakantie gaat Set ook mee. Leuk met andere kinderen, ook internationaal want je hebt er geen taal bij nodig. (nou ja, wel bij het uitleggen)

Vic

Vic

19-10-2011 om 22:19

Ik pas het ook een beetje aan

Wij doen het zo dat we eerst allebei een halve minuut (om en nabij, ik ga niet klokken) naar de kaarten kijken en dan zeggen of we een set zien. Degene die hem ziet mag hem pakken, en als we er allebei een zien mogen we om beurten als eerste.

Jesse_1

Jesse_1

19-10-2011 om 22:49

Wij spelen het ook samen

Meestal is er één iemand die het pakt, en dan gaan er wat anderen meedoen. Die mogen dus niet de set wegpakken, maar zeggen het als ze er één zien - als de speler er niet uitkomt wordt hij geholpen.
Erg leuk!

Biene M.

Biene M.

20-10-2011 om 06:45

Leuk

Het leuke bij ons is dat mijn dochter, die normaal nooit wint met spelletjes, bijna altijd met Set wint.

Ise

Ise

21-10-2011 om 08:13

Nog een favoriet

Hier is Set ook één van de favoriete spelletjes. We geven het ook vaak kado. Als je het zo ziet heb je niet direct het idee dat het een leuk spel is.
Wij hebben sinds kort ook ligretto ontdekt. Ook erg leuk moet ik zeggen! Nog meer ligretto spelers op OOL?

caton

caton

21-10-2011 om 09:45

Vraagje over set en ise

Als ik Set op de computer speel, liggen er 12 kaartjes. Soms zie ik meteen 3 sets, soms maar 1. en dan zit ik vast. Hoe gaat dat met het echte spel? Hoeveel kaartjes heb je dan? Is het mogelijk dat je niet een set ziet? Of schud je dan de kaartjes en begin je opnieuw?
Ise, Ligretto vinden we hier ook erg leuk. We gaan vandaag voor een weekje weg en het staat klaar hoor!

Vic

Vic

21-10-2011 om 11:25

Ligretto

Daar had ik nog nooit van gehoord. Ik heb eens gegoogeld en zag dat er drie soorten zijn: blauw, rood, groen. Zit daar nog verschil tussen? Hoe werkt het eigenlijk? En is het geschikt voor een bijna 7-jarige?

Ligretto....

...is ERG leuk!

Er zit geen verschil tussen rood/groen/blauw..het ligt er alleen aan moet zijn hoevelen je wilt spelen..in ieder spel zitten 4 sets kaarten, en per speler heb je een set nodig. Wij hebben 2 doosjes, en kunnen dus met max 8 personen spelen.

7 is op het randje denk ik qua leeftijd. het wil wel, maar dan moeten de 'froteren' wel een beetje rekening houdne met haar. Dus af en toe een beetje inhouden. Je kunt ook met zijn 2-en spelen, dat dochter 'bij jkou' hoort. Dat wil ook heel goed. Deel van je kaarten heb je nl in de hand, en er liggen er ook een paar 'op tafel'. Dochter hield dan voor mij 'op tafel' in de gaten terwijl ik 'in de hand' deed. Snappie?

Het is een nogal chaotisch spel, zonder beurten en zo. er liggen kaarten op tafel, waar op patienceachtige wijze kaarten 'op' moeten, op volgorde dus, en van de goede 'kleur'. En je mag er kaarten 'op' gooien als je die hebt, dus zonder aan de beurt te zijn. Vrij hilarisch. Het is hier verboden om drinken op tafel te hebben staan als we ligretto spelen. Dat gaat geheid omver.

Ingrid

Ise

Ise

21-10-2011 om 13:32

Leuke kleine spelletjes

Hahaha.....ook hier wordt het drinken angstvallig aan de kant gezet, want het gaat er fanatiek aan toe. Net als bij Halli Galli trouwens. Wie is de ezel heeft jongste laatst op zijn kinderfeestje gekregen. Nog niet gespeeld, maar gaan we zeker dit weekend uitproberen. Wat we zelf ook een leuk spel vinden is Frank's Zoo. Niet overal te koop, maar wel bij bol.com. We hebben trouwens nu al afgesproken met vrienden voor oudjaarsavond....spelletjesavond!!!

Snuggle's

Snuggle's

23-10-2011 om 02:04

Ligretto vraag

Maar is ligretto niet 'gewoon' een soort split? En zou je het niet net zo makkelijk met een gewoon spel kaarten kunnen spelen, of heb ik het uit de beschrijving verkeerd begrepen?

Snuggle's

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.