Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

scoutmam

scoutmam

21-02-2015 om 11:56

Scoutingtent; tips / adviezen?

Zoon heeft een nieuwe tent nodig voor scouting. Hij heeft het twee maal met mijn stokoude tent geprobeerd maar het opzetten is een ramp, kan hij niet alleen en gisterenavond was het een drama met de regen.

Wat voor soort materiaal is tegenwoordig verstandig? Het is dus niet alleen voor zonnige weekjes in Zuid-Spanje. Wat voor model zodat hij het zelf makkelijk kan doen maar ook stevig zodat het een hagelbuitje aan kan en niet wegwaait bij de eerste de beste windstoot?


Tijgeroog

Tijgeroog

21-02-2015 om 12:12

Vervoer?

Hoe gaat de tent vervoerd worden? Altijd in de scouting-aanhangwagen, of ook in z'n rugzak of op de fiets?

Zowel katoen als nylon is waterdicht. Ik vind zelf een katoenen tent het fijnste, kan ik ook prima alleen opzetten, maar is wel zwaarder. Kan eventueel op de fiets, maar is voor wandelen al snel te zwaar.
Decathlon heeft heerlijke nylon wegwerptentjes. Even een paar dingen losklikken, tent weggooien en hij staat. Paar haringen in de grond en dan hij waait ook niet meer weg. Inpakken is wat lastiger, dat moet je even oefenen. Die gebruiken we graag voor een enkel nachtje, omdat het zo snel gaat, maar in de verpakking is het een grote ronde schijf. Die krijg ik dus nooit op een fiets of in een rugtas.

scoutmam

scoutmam

21-02-2015 om 12:23

hmm

Geen idee of het op de fiets moet, hij zit pas net op scouting. De afgelopen twee keer was het brengen, de volgende twee keer ook.

Wegwerptentjes wil ik niet eigenlijk

Marie

Marie

21-02-2015 om 12:45

alleen?

Is de tent helemaal voor hemzelf of moeten er meer in kunnen slapen?

Is het alleen voor de zomer of ook voor- en naseizoen?

Zelf zou ik aan de leiding vragen of zij nog tips hebben of andere ouders.

Volgens mij is zoiets wel gemakkelijk op te zetten:

http://www.vrijbuiter.nl/tenten/lichtgewicht-tenten/redwood-outdoor-ficus/

Maar ga gewoon eens naar een kampeerzaak waar ze veel tenten hebben staan.

gewoon goed

Afgezien van een enkel dingetje zijn tenten, ook lichtgewicht tenten, goed te herbruiken hoor. Natuurlijk zijn er wel wat voorwaarden. De tent goed leegvegen/schudden, vlekken eruit poetsen, op de voorgeschreven wijzen weer inpakken en als de tent nat geworden is thuis weer uithangen en goed laten drogen.
De decatholon heeft goede instructiefilmpjes voor het opzetten en weer afbreken en inpakken en niet alle tenten zijn daar met een hoepeltje.
Je kunt ook eens in een kampeerwinkel kijken of bij een grotere Perry Sport.
Ik zou zelf wel een tentje nemen met een binnen- en buitentent, dat scheelt wel in het gevoel van vocht en warmte.
Maar ik heb hier ook nog 10 jaar oude lichtgewicht tentjes die nog gewoon goed bruikbaar zijn, als je de spullen maar goed verzorgt en bij elkaar houdt. En dat kun je oefenen.

Lusithania

Lusithania

21-02-2015 om 12:57

Scoutmam

De Decathlon heeft werptenten en geen WEGwerptenten
Het zijn hele fijne tenten in gebruik maar niet zo fijn om mee te nemen doordat het een schijf is doordat het een popup tent is.

Hier hebben wij de Jack Wolfskin Eclips II een ruime, snel opzetbare tent met aan beide kanten een voorportaal. Dochter kan hem met haar 140 cm zelf opzetten.

Zoon heeft een 1 persoons Decathlon opgooitent en dat is een fatsoenlijk klein schijfje om mee te nemen.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-02-2015 om 13:08

Wegwerptentje

Het wegwerptentje is herbruikbaar hoor. nadat je hem weggegooid hebt haal je 'm gewoon weer op.

Hoe oud is hij? Een simpel tentje, ook opgooitentjes, zijn bij de decathlon al voor een paar tientjes te krijgen. Als hij nog jong is, en misschien nog niet zo heel zuinig met het materiaal omgaat kan dat best handig zijn. Heeft hij voor later vast een festivaltentje. Je kan ook bij een buitensportzaak een dure lichtgewicht tent kopen die ook voor wandelvakanties geschikt is. Dat is fijn voor als hij zulke plannen heeft, dan heeft hij dat vast, maar zonde als hij nog niet zo goed met het materiaal om kan gaan of als hij niet van wandelen houdt. En dan zit er tussenin natuurlijk ook nog het een en ander.

Aanbiedingen

http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1202151
Dit is een -verlopen- voordeeltent bij de Aldi. Maar een goede tent. Binnen- en buitentent apart. Goede voorruimte zodat je schoenen s'nachts ook droog staan en je even voor je tent kan zitten om ze aan te trekken. En dan heeft deze tent ook een goed toegankelijke opening, die 'kruiptenten' zijn niet handig. Je krijgt er je matras en slaapzak en bagage niet makkelijk doorheen en je moet je er steeds in- en uitwurmen.

Andere winkelketens hebben soms ook een goede aanbieding. Ik let daar altijd op, met name in augustus en zoals nu in februari. Ik heb weleens bij de HEMA hele goede dikke katoenen slaapzakken kunnen aanschaffen voor een prikkie. En ook mijn eerste lichtgewicht 'gezinstent', voor mijzelf en de kinderen, kwam bij de hema vandaan voor weinig geld. Daar hebben we zo'n 10 jaar meegedaan.

http://www.kampeerwereld.nl/tenten/2-persoons-tenten/
Maar als we op vakantie zijn gaan we ook altijd even zo'n hele grote kampeerwinkel in waar hele vloeren vol tenten en etages vol kampeergadgets uitgesteld staan. Gewoon heerlijk!
Dagje uit!

even los...

http://www.kampeerwereld.nl/vango-alpha-250-atlantic/
Ik zou geen 1 persoonstent nemen, maar een 2 persoons. Deze tent is iets duurder maar degelijk. Iets verhoogde ingang voor makkelijk instappen, extra gecoat tegen de regen en een 'portaal' waar je spullen zonder inregenen droog kunt houden, de deur is 'recht' open.
Maar je kind heeft zelf ook wensen en het uiterlijk van een tent, ziet het eruit als een 'sportieve' tent, kan ook een rol spelen.
Zoon had zo'n tent met een verlaagde ingang. Nou ja, hij en vriendin moesten er in en uitkruipen, ik niet.
En soms wil een kind zelf zo'n eenpersoons bergbeklimmers minitent. Mooi om naar te kijken, maar gelukkig hebben we hier nog tenten die multifunctioneler zijn.
En inderdaad je kunt ook vragen wat ze bij de scouting zelf graag voor tenten meehebben, per slot moet de leiding die kinderen helpen met opzetten. En hebben zij ervaring wat in die situatie handig is.

Lusithania

Lusithania

21-02-2015 om 13:39

Aldi tent

Afgelopen jaar een tent bij de Aldi gekocht. Als proef in de tuin opgezet en weer snel teruggebracht.
Mijn zoon van 'slechts' 1.80 kon er niet languit in liggen. Het matje paste net maar vlak boven de grond liep het tentdoek al heel schuin weg kwam dus op zijn hoofd en voeten.

Als je een tent koopt zou ik, als je een paar modellen op het oog hebt, op zoek gaan naar reviews van die tenten. Door reviews te lezen zijn er bij ons wel tentjes afgevallen, terwijl ze zo leuk en handig leken.

Scoutmam

Scoutmam

21-02-2015 om 14:07

Bedankt. Natuurlijk gaat hij daar ook rondvragen maar ik ga graag af op meerdere reacties.

Marie, hij is nu aan het kamperen dus nee niet alleen voor in de zomer.

Ik denk aan een tweepersoons.

Hij is 16 en nu al 185 en daar komt nog wel wat bij.

Houdt van hiken en fietsen.

ok wegwerptentjes kun je makkelijk opzetten maar het lijkt me wel dat je zo ook makkelijk mee moet nemen.

Zijn koepeltentjes dan juist makkelijk of niet?

We gaan dus goed vragen naar de verpakking en ik ga met zoon nog even naa de linken kijken

Lusithania

Lusithania

21-02-2015 om 14:26

grote kampeerwinkel

Ik zou gezellig een dagje naar een grote kampeerwinkel gaan, zoals Obelink of De Wit in Schijndel.
Je kunt daar alle tenten opgesteld zien en dan komt je zoon er ook achter welke tent voor hem fijn is. Hij moet dus ook echt gaan proefliggen in de tenten om te weten te komen of ze prettig zijn als je wat langer bent.
Je kunt dan ook direct zien hoe groot het pakformaat is en niet onbelangrijk, hoe zwaar de tent is.
Je kunt de uiteindelijke tent natuurlijk ook altijd van Marktplaats halen maar dan is het wel handig dat je weet wat je wil.
Koepeltentjes zijn gemakkelijk maar dat hangt ook weer van het model af. Je hebt er waar je de binnentent op de stokken 'klikt' en daar dan de buitentent overheen maar het kan ook zijn dat je de stokken door sleuven moet duwen en dan aan de binnenkant de binnentent er aan moet haken.
Ik zou echt een dagje kampeerwinkel doen. Dan kun je ook kijken naar matjes, slaapzakken en ander leuks

De Wolfskin enzovoort

http://www.dewitschijndel.nl/jack-wolfskin-eclipse-ii-tent/
Deze instructie is nog veel beter dan de Decathlon. Hier zit tekst bij en wordt je dus ook gewaarschuwd om de tentstokken altijd door de stofkanaaltjes heen te DUWEN. Wat een gedoe ik soms om me heen zie als je aan die, door elastieken bij elkaar gehouden en in elkaar te zetten, stokken trekt.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-02-2015 om 14:51

Koepeltentjes

Die wegwerptentjes zijn ook koepeltentjes. Maar dus verpakt als ronde schijf. Andere koepeltentjes zijn meer een dikke worst, als ze ingepakt zijn.
Maar als hij 16 is en van hiken houdt moet hij, vind ik, wel een beetje een tent op kunnen zetten. Ook als het een beetje waait. Nu is het wel zo dat sommige tenten lastiger zijn om alleen op te zetten, dus daar kun je nog een beetje op letten. Maar verder is het vooral een kwestie van een paar keer oefenen, zodat je weet in welke volgorde je je tent op moet zetten, en dat je er wat handigheid in hebt.
In dit geval zou ik wel voor een goede tent gaan, omdat hij het in zich lijkt te hebben om er meer mee te gaan doen. Je hebt ook lage, langwerpige tentjes, ik denk dat die nog wat kleiner en lichter zijn dan koepeltentjes. As je een goede tent hebt, en ook die van de decathlon, zijn ze allemaal wel waterdicht en blijven staan als het hard waait, er is niet echt onderscheid tussen zomer- en wintertenten. Veel belangrijker daarbij is een goede slaapzak (let op de aangegeven temperaturen) en een goed isolerend slaapmatje. Ik heb wat vrienden die ook in de winter buiten slapen, zonder tent. Wel makkelijk, gewoon met kleren aan in de slaapzak, en meestal een extra zak (bivakzak) om de slaapzak. Die bivakzak zit bij ons ook in de rugzak, maar alleen als noodvoorziening voor het geval we met de kinderen ergens in de bergen zouden stranden.

Lusithania

Lusithania

21-02-2015 om 14:52

Annej

Voor het geval dat je het filmpje bij je link bedoelt, het is een algemeen filmpje voor het opzetten van koepeltenten. De Eclipse heeft alleen maar een kort stokje dat door een tunneltje moet om een fatsoenlijk ruim voorportaal te hebben. De twee kruislingse stokken zitten niet in een tunnel.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-02-2015 om 15:04

En kampeerwinkel

Een dagje kampeerwinkel is inderdaad erg de moeite waard, een tent moet je ervaren. De zwerfkei heeft geloof ik ook grote winkels. Verder de vrijbuiter en in Houten heeft Bever een hele grote tentenshow. Ik ben wel fan van Bever, de medewerkers hebben veel kennis van de spullen die ze verkopen, en dan echt ook richting wandelvakanties enzo. Aan caravans doen ze niet.

Bever heeft bijvoorbeeld ook deze tent, zo van de website lijkt die me ook wel aardig. Niet zo duur, dus leuk instapmodel, maar niet heel licht in gewicht. Voor een paar honderd euro meer heb je nog maar de helft vn het gewicht, maar dat zaal nu nog niet zijn wat je zoekt.

Ja Lusithania

Ik keek even bij jou tentje en zag die algemene instructie. Niet overbodig als je niet veel ervaring hebt. In dit filmpje krijg je al goede tips waar je op moet letten.
Ik heb hier voor de vakantie ook even de tenten eerst voor de deur opgezet met de pubers zodat we de ergste 'fouten' eruit konden halen en even controleren of alles nog goed was. En even konden oefenen met samen opzetten, want met zijn 2-en of meer is vaak wel handiger als je dat kunt afstemmen. Want het is ook vaak wel een soort 'sport' bekeken door het hele veld hoe jij je tent opzet. Soms tot groot vermaak met elastieken die knappen e.d.
Kwam goed uit want wij moesten dit jaar de tenten in de stromende regen opzetten. Toen zag je precies wie er al ervaring had en wie niet.
En gelukkig zijn mijn kinderen door de herhaling heel ervaren.
Die anderen hebben we toen maar even weggestuurd naar de kantine.
Hmm, heerlijk draadje, krijg er alweer zin in.

Gadgets

Zo'n dagje kampeerwinkel is ook gewoon heerlijk. Poppenhuisje spelen voor volwassenen.

Lusithania

Lusithania

21-02-2015 om 15:32

Annej

Wij hebben hier twee grote kampeerwinkels vlakbij en het is echt een uitje om er weer heel veel zin in te krijgen

En je kunt niet alles zien als je je nieuwe tent een keertje op zet van te voren. Wij hadden de tent opgezet, alle scheerlijnen 'gemonteerd' gekeken hoe en wat wij waar neer konden zetten en op de camping zelf bleek dat een 'raam' verkleefd was.
Uiteindelijk geld teruggekregen en hadden wij een paar dagen gekampeerd voor niets.

scoutmam

scoutmam

21-02-2015 om 16:38

campingwinkel

Wat is de dichtsbijzijnde goed gesorteerde campingwinkel bij Amsterdam/Leiden?

De uitdaging Lusithania

Ik heb mijn kinderen geleerd dat het normaal is dat je argumenten krijgt bij het samen opzetten van de tent het is maar hoe je er mee omgaat.
En dat er ook altijd van alles fout kan gaan of geimproviseerd kan worden.
En soms heb je dan ook nog geluk. Dat was een mooi voordeeltje met dat kleefraam.
Omdat ik een nieuw gasstel wilde kopen had ik alleen z'n spin bij me. En ik had de campingwinkel opgebeld of ze campinggaz hadden.
Campinggaz hadden ze wel maar toen we gearriveerd waren bleek dat ik dan wel een oude tank moest inleveren van hetzelfde formaat. Helaas was dat een dag niet mijn eigen koffie.
De volgende dag was het eerste dagje uit naar de kampingwinkel.
Kamperen moet natuurlijk niet 'kramperen' worden. Dan heb je teveel 'improvisaties' en regen gehad.

Lusithania

Lusithania

21-02-2015 om 17:13

eehh

Vervat en de Vrijbuiter hebben meerdere vestigingen. Kijk maar op hun website.
Bever is een geweldige winkel met kwalitatief heel mooi spul maar ik denk voor nu nog een stap te ver (eh duur dus).

V&D?

Vroeger had je een dakterras vol tenten bij V&D in Amstelveen. Goed te bereiken met tram en metro vanuit Amsterdam.
Ja, mits V&D natuurlijk nog bestaat.

plastic zeil

Het behoud van je tent is ook om er een stuk plastic zeil onder te leggen, juist ook onder die kleine tentjes. Dat gooi je weg na afloop en je tent blijft schoon. Kun je op veel plaatsen, ook bij Blokker bijvoorbeeld, aanschaffen in diverse maten. Even dubbel, of anders knippen.

2 seconden

http://www.decathlon.nl/tent-2-seconds-easy-1-groen-id_8302226.html

Voor weinig geld en dit rondje kun je ook nog wel op je rug binden denk ik?
Decatholon bij Amsterdam Arena. Ze hebben alleen niet veel tenten opstaan, maar je kunt de maten zien en anders even vragen of je er een uit mag pakken.
Goede prijs kwaliteit verhouding.

scoutmam

scoutmam

21-02-2015 om 17:45

tjonge 2 seconden, ik snap nu waarom mijn zoon is 'uitgelachen'

Hij heeft echt een hele moeilijke tent mee van ruim 25 jaar oud met vijf verschillende lengtes stokken en een ontelbaar aantal haringen etc en scheerlijnen. Als je dat in het donker en in flinke regen moet opzetten werkt dat niet zo goed. Zeker als er een aantal andere jongens bij zijn met zo'n snelle tent. We hebben de tent 1x opgezet in sept in de tuin maar hij was ook te groot om daar goed te passen en hij heeft hem dus 1x gebruikt in sept.

Ik vind het wel heel goedkoop die 2 sec tentjes, zijn die dingen er niet meer voor 1 nachtje per jaar als je grote tent is ingepakt? Is het wel warm genoeg in wintertijd en zijn ze er ook met een plekje voor je schoenen en iets meer tijd?

O ja hoor

Maar die zijn weer duurder.

Angela67

Angela67

21-02-2015 om 17:48

ze zijn geweldig

Die 2 seconds tenten. We hebben er drie (twee twee-en-eenhalf persoons en 1 familytent) en het is superspul. Gaat al paar jaar mee, in wind en regen.
En ja, dat inpakken is een kunst apart en aangezien ik niet genoeg ermee oefen kan ik het niet zo goed. Maar als je je even een paar keer boos maakt en het moet echt (omdat je anders niet verder kunt) lukt het prima. De gebruiksaanwijzing zit vastgemaakt aan de binnenkant van de tentjes.
Alleen: met zo'n rond ding sjouwen op rug of fiets is geen optie helaas.

gr Angela

scoutmam

scoutmam

21-02-2015 om 17:52

rond ding

Inderdaad, dat ronde ding is niet erg handig meenemen.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-02-2015 om 18:13

2 seconde

Dat zijn die wegwerptentjes.

Ze kunnen prima op je rug, maar slecht in combinatie met een rugtas. Dus handig bij een festival, of als je met de auto gaat, maar niet op de fiets, wandelen of met de trein.

En wat ik al schreef: warm genoeg regel je niet met de tent, maar met je slaapzak, matje en eventueel kleding. Dus alle tenten, al is het een zak over je slaapzak of een zeiltje boven je hoofd, zijn warm genoeg voor de winter.

teleu

teleu

21-02-2015 om 18:46

scoutshop. korting als lid zijnde

Of eens bij de scoutshop kijken https://www.scoutshop.nl/tenten-touwen/lichtgewicht.
Hij dus bij de scouting. En moeten ze dan zelf voor een tent zorgen? Gaan ze echt hiken met een grote rugzak, zoeen op een frame? Mijn kinderen hebben 2 aan 2 een tent en die moet verdeeld worden. Binnentent/ buitentent/ stokken delen. Mijn ervaring is dat een tentje waar je nog wel goed in kunt zitten fijner is. Kun je ook nog eens bij elkaar op bezoek gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.