Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Schuifluiken zolder

Mijn dochter heeft op zolder een grote kamer, waarvan de twee grootste wanden schuin lopen doordat die de punt van het dak vormen (naar elkaar toe). In de muren zie je nog de houten balken die het dak dragen. We willen van de onderste balk tot de grond (ongeveer een meter hoog) schuifdeuren maken, waarachter dochter dan een hoop troep kan opbergen. Je kunt daar toch niet staan en dan hebben we liever bergruimte. Googlen levert prachtige systemen op, die alleen nogal kostbaar zijn. Er is hier vast wel iemamd die er een prachtige oplossing voor heeft gevonden. Laat je het weten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

18-12-2011 om 12:52

Magnetisch

Timmer een raamwerk (horizontale latten onder of tegen de balk en op de voer, verticale zoveel je wilt) en "plak" daar met magneetjes platen triplex tegen. Je kunt het schilderen in iedere gewenste kleur en je pakt de platen makkelijk eraf als je erachter wilt zijn. Evt. een handvat of duimgat erin maken, maar wij hadden houvast genoeg aan de randen van de plaat.
Kari

Niet zo duur

google maar op knieschotten, hangsystemen heb je voor weinig bij de gamma.

Plien

Plien

18-12-2011 om 15:15

Mijn man

Mijn man heeft 2 sleuven gefreesd over de lengte van balkjes, zo breed als een plaat triplex, hij heeft die balkjes onder en boven bevestigd, geverfde triplex erin geschoven en klaar is het schuifsysteem. Oh ja, in de triplexplaten heeft hij nog een rond uitgezaagd als houvast voor je vinger.

Pennetje

Pennetje

18-12-2011 om 17:40 Topicstarter

Jaaa

Wat ik nog vergeten was: ik heb zelf twee linkerhanden. Ik had bij Karwei en Gamma op de site al gekeken hoe 'gemakkelijk' het er allemaal uitzag. Ik denk dat de oplossing met magneten nog wel gaat lukken. Intussen zit ik ook na te denken of ik nog handige vriend(inn)en heb waarmee ik klussen kan ruilen. Ik ben namelijk wel goed in andere dingen, dus als iemand mijn luikjes maakt, kan ik diegene misschien met iets anders helpen.

Kari1

Kari1

18-12-2011 om 19:32

Klopt p

ik bedoel die platen hout van de bouwmarkt en noem dat voor het gemak triplex. Het zal vast wel multiplex zijn idd. Wij hadden per plaat 2 magneetjes (van die kastdeurmagneetjes) boven en 2 onder.
Kari

Als je mooi kan naaien

kan je er ook nog gordijnrails hangen (dat is echt makkelijk) en er gordijnen doen. Zag ik laatst bij iemand in een kinderkamertje, erg schattig maar kan dus vast ook stoer of welke stijl je maar aan stof koopt.

trouwens ikea heeft van die paneelgordijnen (ook erg makkelijk te bevestigen weet ik uit ervaring) kan ook nog als je semitransparant oid leuk vindt.

+ Brunette +

+ Brunette +

18-12-2011 om 21:23

Inderdaad, gordijnen

Heb ooit de wrakke schuifdeuren van een inbouwkast vervangen door gordijnen, veel goedkoper, en dan had ik de gordijnen niet eens zelf gemaakt.

Pennetje

Pennetje

18-12-2011 om 22:08 Topicstarter

Gordijnen!

Waarom denk ik daar nou niet zelf aan? Dat moet zelfs mij nog wel lukken. Thnx!

Vic

Vic

18-12-2011 om 22:20

Magneetjes

Wij hebben ook zo'n zolder met een puntdak. De aftimmering met houten latten en triplex met magneetjes wil ik zelf ook maken aan één kant. Aan de andere kant zet ik boekenkastjes van Ikea (van die hoge smalle waar mandjes in kunnen, maar dan horizontaal).

Pennetje

Pennetje

18-12-2011 om 22:26 Topicstarter

Weer zoiets!

Ik heb in de huiskamer een hoek gemaakt met een bureau (met computer met internet) voor dochter en een kastje voor haar boeken. In het kader van in-de-gaten-houden bij internetgebruik en huiswerk maken. Die hoek heb ik ook afgescheiden van de rest van de kamer met zo'n hoge boekenkast die op z'n kant ligt, met manden erin. Dus waarom bedenk ik dan niet dat dat op zolder ook kan?

Puck

Puck

19-12-2011 om 08:21

Zelf maken

Hier heeft Puckman gewoon zelf gemaakt. Van triplex de omlijsting (wand, zeg maakt) gemaakt met gaten waar de schuifluiken moeten komen. Van de bouwmarkt het huismerksysteem met rollers waar de schuifdeur dus inhangt en aan de onderkant op de vloer een geleiderailsje. In de schuifdeur een gat gemaakt als handvat en ze kunnen zonder problemen over elkaar schuiven. Eigenlijk dus hetzelfde als een 2-deurs-schuifkast.
Gordijnen zou ik niet doen. Ten eerste staat dat erg rommelig en ten tweede komt er best nog veel kou van achter de schotten weg, met gordijnen houd je dat toch minder goed tegen.

Moontje

Moontje

19-12-2011 om 12:22

Schuifdeuren moeten goed zijn

Wij hadden hier schuifdeuren (was er al toen we hier kwamen wonen) gewone triplexplaten in een soort gleuf, maar die 'liepen' helemaal niet. Ontzettend gestuntel om die dingen open en dicht te schuiven. Ik wilde zelf graag kastjes en plankjes (ook omdat wij maar een ruimte hadden van 70 cm hoog en het liep al schuin af (maar een kleine zolder) dus hadden we eerst zelf kastjes gemaakt, maar na een paar jaar waren die toch vervormd (te dun hout gebuikt denk ik) dat was niet meer zo mooi. Nu dus maar keukenkastjes van ikea gekocht (de goedkoopste) met witte deurtjes (ook de goedkoopste. (de kastjes hebben geen bovenkant, het zijn namelijk onderkastjes van een keuken) en die kastjes hebben we dus op maat gezaagd. (aan de zijkant dus schuin afgezaagd, de schuinte van de zolder, mbv een mal die we van dik karton hadden gemaakt) en zo in de schuinte van de zolder geschoven. De kastjes hadden aan de bovenkant een balkje om de delen bij elkaar te houden, dat balkje hebben we verplaatst naar het schuine deel. Was niet duur, stevig en ziet er mooi en strak uit. (het gezaagde deel, dat zit in het schuine stuk, dus daar zie je niets van)

Pennetje

Pennetje

19-12-2011 om 17:35 Topicstarter

Moontje

Ik ga meteen meten! Wat een briljant idee.
Dochter vond gordijnen 'tuttig' (het is haar kamer). Dus dat valt nu even af. Ik heb nog meer schuine stukken in mijn huis, dus wie weet komt het idee nog eens van pas. Ze vond de kast op z'n kant met manden erin (voor ondergoed, sokken enz) wel een leuk idee. Maar keukenkastjes houden wel weer veel stof tegen.
Wij hebben echt veel te doen in de vakantie

Moontje

Moontje

19-12-2011 om 18:01

Hoe ik er op kwam

Nou, de ruimte die ik moest vullen was 60cm diep en 65 cm hoog. Dus met die maten ben ik gaan denken. Wat zijn nou diepe kastjes, niet te duur en waar kan je nog wat aan sleutelen. (we wilden niet weer zelf kastjes maken, daar zijn we gewoon niet handig genoeg voor). Keukenkastjes hebben normaal een plint en staan op pootjes en dan zijn ze wat hoger, dus Stoepkrijt, dat kan je ook nog doen, gewoon de poten en de plint er wel bij kopen bij de Ikea. Ons kastje schuift dus niet helemaal naar achter de hoek in, we houden iets van 15 cm over aan de voorkant en hebben daar dus een lange plank op gelegd (ook allemaal mooi wit) en dat is een bovenkantje, kan zoon net nog iets op zetten (het is voor zijn zolderkamer) dus het moest er wel leuk uitzien.
Je zou ook nog bovenkasten kunnen kopen en dan de achterkanten eruit laten? Of kastjes op wielen maken (desnoods verstopt achter een plint, kan je iets in de kasten zetten en zooi erachter, daar kan je dan bij door de kast naar voren te rollen.

Puck

Puck

19-12-2011 om 21:46

Of van die rolkisten?

Bij de bouwmarkten hebben ze ook van die rolkisten voor onder schuine wanden.
En wat betreft niet lopen van schuifdeuren: wanneer ze in rails hangen en vrij van de vloer zijn is dat geen probleem.

Pennetje

Pennetje

19-12-2011 om 22:34 Topicstarter

Wat een ideeën!

Rolkisten heb ik nog nooit gezien, ga ik ook eens naar kijken. Eerst maar eens meten, ik heb er reuze zin in. Met kerst maar gewoon een bakje pasta, houden we tijd over

Pennetje

Pennetje

21-12-2011 om 22:07 Topicstarter

Toch schuifluiken

Het worden toch schuifluiken. Ik zat bij de kapper en het blijkt dat de vriend van mijn kapster dat voor z'n werk doet. Over toeval gesproken. Hij is meteen gebeld en langsgestuurd en in de vakantie komt ie al een dagje klussen. Verven doen we dan zelf. Vriend had ook nog een partijtje vloerbedekking van precies het soort dat dochter in gedachten had, komt hij ook even leggen. Als ik het niet zelf had meegemaakt zou ik het verhaal niet geloven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.