Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Schriftelijke cursus indonesisch voor kinderen - waar? dirksmama?

Beste mensen,

Zoon zit op school aan het pluswerk. Nu kwam de gedachten op dat wij ook ons eigen pluswerk zouden kunnen organiseren door die jongen tijdens schooltijd Indonesisch te laten leren (nu onze poging tot tweetalige opvoeding faliekant is mislukt). Voordeel daarvan is ook dat het op geen enkele manier een voorsprong oplevert op schoolwerk later, want geen enkele school biedt Indonesisch aan.

Ik heb even gegoogled en vind een site van een mevrouw die cursussen voor kinderen geeft (maar dat zijn echt lessen waar je naartoe moet) en een site van Talendomein die een cursus heeft, maar er staan geen voorbeeldjes op die site en ik heb zomaar het vermoeden dat het niks is.

Vraag 1: kent iemand Talendomein en is het wat?

Vraag 2: weet iemand of ik aan een voor kinderen geschikte schriftelijke cursus Indonesisch kan komen, bij voorkeur Nederlands, maar Engels is ook ok, dan vertaal ik het zelf wel. Ik heb ook in het Engels gegoogled maar kwam geen steek verder, terwijl ik de hoop had dat misschien in Australië (waar men redelijk op Indonesië georiënteerd is, heb ik wel eens vernomen) dergelijke cursussen voorhanden zouden zijn.

Dirksmama, jij hebt Indonesische connecties, weet jij toevallig of er zoiets bestaat? Er zijn in Indonesië zelf natuurlijk zat boekjes etc te koop met educatieve inhoud, maar dat is voor Indonesische kindertjes en daar hebben we dus niet zoveel aan.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Begin hier eens

http://www.learningindonesian.com/

http://www.salindo.com/bahasa/

Wisma Bahasa is een taalschool in Jogyakarta die ook e-learning aanbiedt. Is leuker als je daar eerst op vakantie gaat om de beginnerscursus te doen natuurlijk

Ik ken het Australische materiaal wel, maar dat is nogal summier, op veel scholen leren ze in de vreemde talen niet veel meer als tot tien tellen en een biertje bestellen volgens mij...
Maar via Australie kom je wel op veel links:
http://www.aussieeducator.org.au/curriculum/otherlanguages/indonesian.html

Temet

Temet

07-06-2012 om 17:11 Topicstarter

Terima kasih!

Dank je wel.

Tot tien tellen kan-ie nu al, en een biertje bestellen mag-ie nog laaaaaang niet, dus dat schiet niet op

Eerst die Indonesische links maar eens checken dan.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

08-06-2012 om 10:42 Topicstarter

Dirksmama

Ik heb nu die link van learning Indonesian aangeklikt een een begin van het eerste lesje beluisterd. Of het voor zoon geschikt is vraag ik me ernstig af, omdat het een audioles is met Engels als uitgangstaal.

Maar wat ik grappig vond was om het achtergrondmuziekje te horen. Een aantal jaren geleden waren partner en ik op Bali - volgens mij nog voor de geboorte van zoon. In het hotel in Ubud werd steeds een bepaalde gamelan-cd gedraaid die wel leuk klonk; op andere plaatsen (restaurant geloof ik) hoorden wij dezelfde muziek - kennelijk was het een hit- , en wij besloten te zien of we die CD konden aanschaffen als vakantiesouvenir. De mevrouw van de platenwinkel begreep meteen wat wij bedoelden en trok feilloos de bewuste CD tevoorschijn.

Enkele jaren later - inmiddels met zoon - zaten wij in de hal van Cenkareng en "hé, dat is dat muziekje van die CD die wij ook hebben".
In Nederland op de Pasar Malam, bij een pencak silat-demonstratie: muziekje als inleiding, en verdorie: diezelfde muziek weer!

En nu start ik dat lesje van Learning Indonesian op - en volgens mij (ik heb die CD al een tijdje niet gedraaid) is dat weer die bewuste CD. Kennelijk de meest populaire gamelanplaat aller tijden ...

Groeten,

Temet

Ik kan je verder niet helpen

Echtgenoot heeft paar jaar geleden om zijn Indonesisch op te vijzelen cq wat formeler te leren een paar jaar een cursus in een klasje gedaan. Wel grappig vond hij.
Maar eh...waren jullie ook op het malieveld dit jaar? Wij voor het eerst sinds jaren weer, en zelfs onze pubers hielden het met gemak úúren vol (met veel eten, dat dan weer wel).

Elisabeth B.

Elisabeth B.

08-06-2012 om 22:21

Ook ik kan je niet direct helpen ...

... Maar 1 van mijn zonen heeft vorig jaar in zijn plusklas Chinees gehad. Wat ik daar erg leuk aan vond is dat het inde contéxt werd gepresenteerd dus inclusief Chinese cultuur, kalligrafie etc. Hoewel hij echt geen vloeiend Chinees spreek nu, snapt hij wel de Chinese cultuur, de tekens, dat een woord verschillend uitgesproken heel veel betekenissen kan hebben en zo.
Mijn tip is dus om de taal niet op zichzelf te keren, maar de hele context mee te nemen, bijv. de Nederlandse oorsprong van sommige woorden, de geschiedenis en zo. Ik heb me uit persoonlijke interesse een beetje verdiept in 'Nederlands Indië' en ik denk dat er best veel te vinden is dat een interessante context biedt voor een kind. Indonesië is toch ook een deel van de wortels van je zoon?
Hier kunnen ze ook tot tien tellen in het Indonesisch, naast andere wereldtalen en in het Fries. Was iets van oma (man, zijn moeder heeft daar haar jeugd doorgebracht) en pake (mijn vader), zij leerden dat hun kleinkinderen. De kids vinden het heel leuk.

Twee vliegen

Je zoon leert niet alleen Indonesisch, maar ook Amerikaans Engels.

Ja, de gamelan....hoor je overal

Vinden jullie ook dat de grote lampen aan het plafond van Cengkareng zo uit de Efteling lijken te komen?

Op zich, het leuke van die Learning Indonesian is dat ze naast de taal ook steeds culturele en historische context geven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.