Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

24-01-2013 om 13:00

Schorseneren

Maandag waren ze er nog niet, gisteren uitverkocht maar vandaag is het me gelukt om schorseneren te kopen.
In het kader van dat je alles proberen moet zijn ze gekocht. Maar nu?
Hoe maak ik ze het beste klaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Van ap?

De schorseneren van Ap? Aan de binnenkant van het etiket schijnt een recept te staan. Maar ik weet niet welk, de mijne zitten nog in de verpakking. Daar ga ik zondag mijn gezin mee verblijden (ha ha. Misschien als ik zeg dat het geen groente is - het is immers niet groen - dat het dan ook daadwerkelijk gegeten wordt)

Nadeel van deze op zichzelf sympathieke bonusactie is dat ik nu de hele tijd dat liedje van Drs P in mijn hoofd heb

(rampen bedreigen het menselijk leven/knolraap, lof schorseneren en prei)

Groeten,

Temet

Vrolijk

Hè wat heerlijk Temet. Nu heb ik het ook. En ik word er altijd zo vrolijk van!
Voor een recept: ik ben fan van deze http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/kotelet-met-schorseneren-in-witte-saus
Groet,
Miriam Lavell

Jessica O

Jessica O

24-01-2013 om 15:16

heerlijk, schorseneren.
Handschoenen aan met het schoonmaken, goed afschillen en in water (met citroensap) doen, zodat ze niet verkleuren. Dan koken en met een lekker sausje serveren... Jummie

Heks

Heks

24-01-2013 om 18:37

Inderdaad handschoenen aan!

Het sap blijft als een soort lijm klodders aan je handen zitten en dat laat zich er niet zomaar af wassen.
Ik heb geleerd dat je moet koken in melk om verkleuren tegen te gaan, vervolgens even onder de grill met geraspte kaas. Het is even werk, maar dan heb je ook iets lekkers.

Hahaha schorseneren...

lekker, maar idd... schillen is idd een rotklusje.

Overigens: Ik heb ooit eens een tip gehad om ze eerste (ongeschild) te koken en dan pas te schillen. Vond ik niet echt een succes. Bovendien vroegen de kinderen (toen ze in de pan gluurden) bezorgd of we die avond haardhout als diner hadden....hahahahaha...

Ingrid

marjanne

marjanne

24-01-2013 om 21:51

Schillen

Water in de gootsteenbak en daarin de schorseneren schillen met de dunschiller.Zo had ik geen vieze handen. Daarna koken in water met een scheutje melk,blijven ze mooi wit

Vera*

Vera*

25-01-2013 om 08:49

Duidelijk

Mijn man mag zaterdag koken
Drs P zit ook steeds in mijn hoofd, helaas alleen het stukje over de schorseneren en prei

Tijgeroog

Tijgeroog

25-01-2013 om 10:39

Ik ook, en pastinaak

Vandaag speciaal nog even naar de ah gefietst, want woensdag waren ze al uitverkocht. Ik wil ze roosteren in de oven, samen met wat peentjes.
Gisteren hadden we trouwens pastinaak, ook uit de bonus. Was erg lekker, die had ik in repen gesneden en met wat olijfolie en zeezout in een ovenschaal geroosterd, 30 minuten op 200 graden. Daarna geroosterd sesamzaad erover, heerlijk.

Keukenmeidenverdriet

Zo heetten ze volgens mijn moeder vroeger.
Maar ze zijn wel ERG lekker. Inderdaad, handschoenen aan of in de schil koken.
En dan lekker in stukjes in witte saus.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-01-2013 om 12:41

In het water

Ik heb ze in het water schoongemaakt en dat ging ook prima.

merel

merel

25-01-2013 om 20:36

Hoe smaakt het?

Waar lijkt het een beetje op, schorseneren? Ik ken het inderdaad alleen uit het liedje maar heb het nog nooit gegeten.

Clowntje

Clowntje

25-01-2013 om 21:37

Oh lekker,

Een keer gemaakt, even koken, dan roerbakken en heerlijk eten met een gepocheerd eitje.
Jammie jammie, dat was lekker!!

Margriet*

Margriet*

26-01-2013 om 19:54

Yak

slechte herinneringen aan schorseneren. Ik heb er geloof ik een keer soep van gemaakt (a la aspergesoep). In onze Odintas tijdperk belandde ze vaak bij de kinderboerderij (of vuilnisbak)....

Carmen

Carmen

26-01-2013 om 20:51

Ze heten ook wel...

... Asperges voor de armen

Schoonmaken

Wannee stelt dat je ze eerst enkele minuten in de schil moet koken, dan direct in koud water moet plonzen, nadien het vel eraf moet stropen - bewaren in water met azijn of citroensap - en nadien verder moet koken.

Dat werkte inderdaad, al was dat vel afstropen meer vel afschrappen. Maar geen troep aan mijn handen gehad.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

28-01-2013 om 09:40

Onder water schillen

werkte ook goed.
En ze waren erg lekker! Met een eitje en ham/kaassaus. Ik denk dat ik ze maar in de moestuin ga zetten, aankomend jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.