Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Matras

Matras

02-12-2011 om 15:04

Schoonhouden matras

Heb een tijdje zitten dubben of ik dit onsmakelijke draadje wel of niet kon starten, maar toch maar...
Van de 13e maand gaat een nieuw bed gekocht worden, zo is inmiddels besloten. Gisteren bij het verschonen van de molton van het huidige bed schrok ik weer van hoe het matras eruit ziet. Ik vind mezelf en man vrij schone mensen, maar toch zit het matras vol met gele kringen. Ik vermoed van zweten 's nachts. En middenin de kringen ontstaat nu een wat grijze plek, ik denk een soort schimmel, gatsiedarrie... Nou ja, tijd dus voor een nieuw bed met schoonmatras!
De vraag is nu hoe ik ervoor ga zorgen dat dit nieuwe matras langer fis blijft en er schoon uitziet? Matras wordt nu opgemaakt met een dikke molton en daaroverheen een hoeslaken. We hebben even een hoeslaken gehad met zo'n plastic onderkant, maar dat vond ik veel te warm worden.
Ik hoor het graag!
Matras (voor nu even )

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

02-12-2011 om 15:16

Matras

Hoe vaak was je de moltons? Ik eigenlijk iedere keer als ik het bed verschoon.

Vic

Vic

02-12-2011 om 16:00

Ha, de was

Moltons wassen? Moet dat ook?

Matras

Matras

02-12-2011 om 16:15

Molton wassen

De molton was ik om de keer verschonen zo'n beetje. Het bed verschoon ik eens in de twee weken en dan was ik de molton dus eens per vier weken. Maar de molton minder vaak wassen dan het andere beddengoed kan die vlekken toch niet verklaren??

En dan nog wat meer info over de was... Beddengoed gaat niet in de droger, hangt uit in de badkamer en gaat 's avonds weer het bed op.

Groet,
Matras

Dekmatras

Wij hebben op ons matras nog een dekmatras met wasbare hoes. Gekocht bij Ikea.

Kari1

Kari1

02-12-2011 om 18:44

Luchten

doet volgens mij meer goed dan vaak wassen. Het bed ligt hier standaard opengeslagen, ik doe meestal geen moeite om het op te maken. Er komt overdag toch niet veel volk op onze slaapkamer.
Het schijnt dat een mens 's nachts veel vocht verliest, bij een opengeslagen bed kan dat in de loop van de dag weer opdrogen. Molton wassen doe ik een paar keer per jaar...maar ik klop hem wél bij iedere verschoning uit (en dan zie je er best stof uitkomen), ben ik dan hopelijk een niet al te erge smeerpoets?
Kari

Luchten

Je kunt de matrassen ook beter even luchten, bij een open raam, in de tuin of op het balkon, voor je ze weer opmaakt. Even rechtop zetten in de tochtstroom oid. En inderdaad moltons ook wassen elke wasbeurt.
En (katoenen/absorberende) pyama's regelmatig verschonen.

Belle Époque

Belle Époque

02-12-2011 om 19:32

Luchten, ja

Ik heb ooit van een longarts te horen gekregen dat luchten, luchten en nog eens luchten het eerste medicijn bij astma is. En dat ik maar gauw die "rare gewoonte" (zijn woorden) van het bed-opmaken moest gaan afleren: hup, ópen die dekens!

Pas geleden was ik met mijn moeder een weekend in een hotel. Bij aankomst rukte ik metéén het opgemaakte bed open, tot verbijstering van mijn moeder, die zich afvroeg of ik nu al ging slapen...
Het duurde even voor ik begreep wat ze bedoelde, zo'n gewoonte is het geworden om bedden open te "gooien" Ik deed het zo ongeveer op de automatische piloot (dat bed moet ópen!)

Wel jammer als je een mooi sprei hebt, dat dan weer wel...!

Merel

Merel

02-12-2011 om 21:29

Weinig last van

Goh daar hebben wij nu eigenlijk geen last van, wel wat vlekken van een plasongelukje van een kind wat eens naast me lag (op de plek van papa die in bed van kind lag) en wel eens een vlek van menstruatie ongelukje of een bloedneus. (die was op matras van zoon) maar echt transpiratie niet. We hebben een molton en een hoeslaken, bedden liggen wel de hele dag opengeslagen en die molton was ik ook altijd (als ik toch bezig ben vind ik het zonde om die molton te laten liggen). Al het beddengoed is wit, dus het past in een machine, wel zo handig. Doe ik meteen mijn 95 graden was, dat is goed voor de wasmachine zeggen ze.

wendelien

wendelien

02-12-2011 om 21:40

Luchten en keren

Het is verstandig je matras ook iedere week te keren, dwz om de as en af en toe in de lengte. Op de dag dat ik bedden verschoon (ook wekelijks, ja), liggen de matrassen helemaal vrij en halverwege de dag keer ik ze, waarna ze nog een paar uur voluit kunnen luchten (met de ramen zoveel mogelijk open). Pas 's avonds maken we ze weer op. Op die manier worden matrassen bovendien optimaal benut en voorkom je "kuilvorming".
Ik zag onlangs iemand op de buis een matras stofzuigen vanwege de mijten, maar dat lijkt me toch wat ver gaan.....

matras 2

matras 2

02-12-2011 om 23:24

Herkenning!

ik vrees de dag dat wij gaan verhuizen en dat dat matras open en bloot ergens heen moet. Trouwens, dat zou ook gelden als ik dit matras weggooi en een ander koop.

Je kunt om een matras heen nog een extra matrasbeschermer ritsen, ik geloof dat ik dat bij wehkamp weleens gezien heb.

Maar goed, onze matras ziet er doorleefd uit, niks aan te doen, ondanks molton en onderlaken.

Tip: kijk nóóit naar de matras van je hotelbed. Dan blijf je voorgoed thuis.

Dekmatras

Hoe zit het dan met zo'n dekmatras? Die wordt natuurlijk ook vies. Zijn die wasbaar of koop je na een jaar ofzo een nieuwe?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2011 om 07:18

Triple

Ik heb al vijf jaar hetzelfde dekmatras, maar door inderdaad ook veel luchten, nooit mijn bed opmaken, moltons en beddegoed wekelijks wassen ziet die er nog prima uit.

Moontje

Moontje

03-12-2011 om 09:34

Mooi zo'n matrashoes

Ja dat hebben wij een jaar geleden gekocht. Wij wilden na 4 jaar een nieuw matras omdat mijn man ons matras niet lekker meer vond liggen (ik lag er prima op, maar ik ben de helft van zijn gewicht) (ondanks dat we het matras wekelijks keerden en draaiden). Ik vond het zonde om het matras weg te doen, het lag voor mij echt lekker en dochter (ongeveer mijn gewicht) wilde net haar kamer veranderen en een tweepersoons bed. Dus zo'n matrashoes gekocht, want er zaten wel wat plasvlekken op het matras (van de kinderen dus) en het ziet er voor haar weer prachtig uit. Het is net echt, of het zo hoort, was wel 60 euro hoor, maar heel erg mooi en dik is het, van stevig katoen met banen erin genaaid, als het niet wist zou je denken dat dit gewoon het omhulsel van het matras was. Het ging er trouwens ook nog heel makkelijk om, omdat de rits aan drie kanten open gaan, heb het er namelijk alleen omheen gedaan (matras van 140x200)
Dus als je zoiets meteen om je matras heen doet, dan hou je het heel mooi, gewoon dat ding eens per maand wassen, het is heel dik materiaal,dus daar gaat niet zo snel transpiratie ofzo doorheen (urine denk ik wel, dus geen bedplassend kind in bed nemen)

Mamvantwee

Mamvantwee

03-12-2011 om 11:50

Ach, ik kan me er niet druk om maken

Wij zijn echt geen 'vieze mensen' hoor, zeg ik maar bij voorbaat....
Maar ik draai of lucht de matrassen nooit. Onze eigen matrassen zijn binnenveringsbedden met topmatrassen, die dingen hebben 'comfortzones', dus bij de schouders en heupen al ongelijk stevig. Voor de ondersteuning dus. Er zit echt een boven- en onderkant aan.
De matrassen van de kinderen draai ik alleen als er een ongelukje is geweest (dan lucht en was ik wel zoveel mogelijk natuurlijk): de kant die nat geweest is, ligt daarna onder.

Moltons gaan twee keer per jaar in de was, schat ik. Beddengoed ligt wel altijd open. Bed verschonen doe ik zo eens per maand. Ik heb echt meer dan voldoende was om daar ook nog elke twee weken beddengoed bij te hebben!
Gelukkig geen astma hier...

Groet, Mamvantwee

matras2

matras2

03-12-2011 om 13:57

Tja, wat is vies o.t.

Niemand zal van zichzelf zeggen 'wij zijn vieze mensen' - of wel dan?

Maar soms sluipen er gewoontes in waarvan een ander zou kunnen zeggen: getsie!! Smerig!
Vaak valt je dat zelf pas op als je kinderen over de vloer hebt die verklappen hoe het bij hen thuis gaat, of logeetjes.

Sawo

Sawo

03-12-2011 om 14:47

Te kort drogen

Hoi Martras

Een dag drogen in de badkamer is echt te kort. Wij hangen de moltons die we minder vaak wassen minimaal 2 dagen in droge ruimte. Dus beter is 2 moltons te hebben en deze goed te laten drogen.

suc6 Saar

Mama2

Toen wij verhuisden had ik een plastic hoes speciaal daarvoor gekocht bij praxis. Zodat ie niet te vies werd van vervoer en opslag maar ook omdat het er niet uitzag

app-sent

Chippie

Chippie

03-12-2011 om 22:50

Ik ben een rommelkont maar wel heel erg schoon...

Ik ben een rommelkont maar in sommige dingen ben ik heel erg netjes. Hier gaat al het beddengoed iedere week in de 60 gradenwas. Op vrijdag de kinderbedden (dat zijn twee wasmachines vol) en zaterdags ons bed (1 wasmachine). Als het uit de wasmachine komt gooi ik het over de balustrade en 's avonds gaat het weer op het bed. Moltons gaan eens in de twee-drie weken. Kussenmoltons trouwens iedere week. Ook geen werk (wasmachine-droger extra droog). En de matrashoeslakens gaan bij snotterneuzen vaker.
Ik vind eens in de maand echt vies. Mijn dochter heeft een knalroze matrashoes. Na twee dagen zie je daar twintig witte snotvlekken in. Die vallen minder op bij een wit hoeslaken maar zitten er wel in.

Qua matrassen hebben wij een paar jaar geleden prima matrassen gekocht bij IKEA. Voor de kinderen met zo'n dekmatras. Dat dekmatras gaat minimaal 2 keer per jaar in de was en bij ongelukjes (kotsen).
Bij ons zit er een hoes om de bovenste laag. Die kun je er heel eenvoudig afritsen. Die gaat dan in de wasmachine.

Oh ja, de dekbedden gaan ook 2 keer per jaar in de was. En de kussens eens per maand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.