Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Henny

Henny

18-03-2013 om 17:23

Schimmel in de badkamer

Wij hebben in de winter altijd heel snel vocht en schimmelplekken in de douche.

We douchen altijd met de ventilator aan, het raampje open en na het douchen laten we de badkamerdeur open staan zodat het vocht sneller weg kan.
Ondanks dat zijn vooral de voegen aardig zwart.

Hoe kan ik het het beste/makkelijkste schoonmaken?
Helpt dat spul van HG écht?
En hoe kan ik het voor de volgende winter proberen te voorkomen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjanne

Marjanne

18-03-2013 om 17:35

Ik lees mee

Ik lees mee En hoop op de ultieme oplossing
Net als Henny mechanische afzuiging, een raam open
Maar wat een aso-schimmel op het spuitwerk en de voegen
Twee keer per jaar ga ik met bleek aan de gang maar dat is slecht voor mijn lijf. (vlgs mij is HG ook bleek, heb het eens geprobeerd maar maakte geen verschil)
Momenteel stipt mijn partner alle plekjes op muur en plafond aan met tandpasta omdat hij denkt/zegt dat fluoride de schimmel doodt. En daarna moet hij (lees ik) er met latex over
Kom op.....wie weet de oplossing

Hesse

Hesse

18-03-2013 om 18:19

Ja, hier ook

Ja, hier ook schimmel. En nu ze aan puberen gaan (veel meer douchen) wordt het alleen maar erger. Heb ook HG geprobeerd maar dat werkte voor geen meter. Dus dan maar regelmatig met bleek aan de slag.

Fiorucci

Fiorucci

18-03-2013 om 18:56

Hier....

Hier ontstond de schimmel vooral op het plafond in de douche. Ondanks raam open en mechanische ventilatie.
Nu is alles opnieuw gewit en behandeld, en zit er een rooster in de deur, nu gaat het goed.Er ontstaat nu 'trek' waardoor het minder lang vochtig blijft in de badkamer. HG is zonde van je geld, dat bleekt iets,maar meer ook niet.

Brianna F

Brianna F

18-03-2013 om 19:06

Witten

Ik gebruik bleek voor de voegen en heb het plafond met speciale schimmelwerende verf van Alabastine gedaan.
Bij ons is de schimmel pas ontstaan bij de plaatsing van een regendouche, dat is toch wel veel meer vocht opeens.

Yaron

Yaron

18-03-2013 om 21:34

Raam niet open

Ik dacht ook altijd dat het goed was om met het raam open te douchen, maar volgens de meneer die een bouwkundig rapport voor ons opmaakte was dat niet goed. Het is beter om te douchen met mechanische ventilatie en een half uur na het douchen het raam open te zetten. Sinds we dat doen hebben we veel minder schimmel in de badkamer dan eerst, helemaal over is het nog niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Klopt

Door het raam te openen daalt de temperatuur in de badkamer sterk en condenseert de waterdamp die in de lucht hangt als druppels op de muren, spiegels, kastjes, etc.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

sinas

sinas

18-03-2013 om 22:47

En wij maar denken dat het goed is om te luchten!

Zusenzo

Zusenzo

18-03-2013 om 23:02

Soort schimmel

Ik vraag me nu af of er verschillende soorten badkamer-schimmel zijn. Bij mij werkt HG als een tierelier. Neus dicht, spuiten, half uur later afspoelen en schoon. In het verleden ook wel bleek geprobeerd maar dat hielp niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2013 om 23:36

Mijn ervaring is dat HG wel helpt, maar niet voorgoed het probleem oplost. Dus na een tijdje, bij ons zat er best veel tijd tussen, ontstaat er gewoon weer schimmel en moet je opnieuw beginnen. Ik ontdekte dit weekend ook weer schimmel in de badkamer, ook boven en rond de douche. Maar tot mijn schrik nu niet alleen langs de randen van het plafond, maar ook stippen midden op het plafond. Ik moet dus weer aan de bak en toch wel met HG.
Wij kunnen alleen maar kunstmatig ventileren. Er is geen raam in de badkamer. Naast ventilatie via het ventilatiesysteem, is luchten door de deur open te laten naar mijn idee ook belangrijk. Blijkbaar hebben wij de afgelopen tijd de deur te vaak dichtgedaan.

Kari1

Kari1

19-03-2013 om 12:11

Goed afzuigen

Is hier het enige wat echt helpt. Ventileren (raam en/of deur open) en mechanische afzuiger doen niet genoeg, sinds we een sterke afzuiger hebben en die na het douchen een tijdje laten draaien is het probleem goed onder controle. Ik hoef een stuk minder te poetsen!
Kari

Tineke

Tineke

19-03-2013 om 14:33

Afdrogen

Dat is hier het enige wat de schimmels voorkomt, dus na jezelf afdrogen, ook even de tegeltjes afdrogen.

Mamvantwee

Mamvantwee

20-03-2013 om 17:51

Trekker

Met de ramenwisser/trekker langs douchedeur, muren en vloer. Scheelt minstens een liter water, dat spoelt dan weg en hoeft ook niet te verdampen. En schoonmaken is ook veeeeel minder: je ziet de kalkvlekken pas na drie maanden op het glas en ze zijn zo weer weg. Ideaal.

groet, Mamvantwee

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2013 om 17:09

Een liter per douchebeurt?

Dat lijkt me wat fors ingeschat. Wij hebben geen putje in de vloer maar in de douchebak. Vocht naar beneden trekken levert dus meer werk op in ons geval. Afdrogen zou wel een idee kunnen zijn.

Spul van action

Dat werkt hier beter dan dat van HG.

Mamvantwee

Mamvantwee

21-03-2013 om 23:18

Ja kaaskopje

Toch echt een reële inschatting hoor: drie betegelde muren en een glazen deur, allemaal tot boven je hoofd nat. En dan de vloer. Je staat er van te kijken hoeveel water daar vanaf komt.

groet, Mamvantwee

Pluk53

Pluk53

22-03-2013 om 10:33

1mm = 1liter

een laagje water van 1mm op 1 vierkante meter is 1 liter. Ik weet niet hoe groot het "natte oppervlak" is, maar toch al snel 9-10 vierkante meter. Dus een waterfilmpje van 0.1mm op 10 m^2 geeft je 1 liter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.