Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

11-12-2012 om 21:07

Schildpadden als huisdier

Wie kan mij iets vertellen over het houden van schildpadden als huisdier? Wat is 'makkelijker' te houden/verzorgen: een water- of landschildpad? Is het leuk om schildpadden in huis te hebben? Wat zijn de kosten? Hoeveel ruimte hebben ze nodig?
Mijn enige ervaring met een schildpad dateert van zo'n 30 jaar geleden, toen mijn broer zonder overleg thuis kwam met een roodwangschildpadje, gekregen van het zusje van een vriendje. Nadat mijn moeder alle benodigdheden voor zo'n beestje had gekocht, was hij binnen een paar maanden dood. (Na nog een flinke dierenartsrekening)
Was dat pech, of zijn schildpadden moeilijk te houden?
Ik hoor het graag; tips en ervaringen, positief en negatief.
Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
neteret mut

neteret mut

11-12-2012 om 22:27

Ook alleen maar

een oude herinnering, ong 40 jaar oud. Wij hebben toen een landschildpad gehad. Of die een hok binnen had weet ik niet eens meer, wel dat hij/zij een gaatje had in de rand van het schild, daar ging een touw door en die zat dan aan een stok vast. Gewoon op het gras. Maar dat beest was dus wel zo sterk dat die met touw en al de stok omvergetrokken had en verdwenen was, in het voorjaar kwam die weer opgedoken en heeft toen nog een aantal maanden bij ons geleefd. Leuk verhaal maar ik kan je niets vertellen over kosten ed. Alleen het advies dat als je een landschildpad zou willen uitlaten neem dan een veel steviger "stok" dan wij deden ( metaal, draaiend diep de grond in en een metalen ketting, geschikt voor geiten en schapen)

Vic

Vic

11-12-2012 om 22:44

Ah ja

Ik heb vroeger ook roodwangschildpadjes gehad. Toen ze te groot werden voor onze bak, zijn ze naar een collega van mijn vader gegaan. Ik kan me niet meer herinneren of het houden erg bewerkelijk was, maar die van mij heb ik dus wel een tijd gehad (van mini tot ca. 30 cm.).

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2012 om 00:40

Ik weet er niet veel van

maar ik weet wel dat een schildpad houden goed inzicht in 'de schildpad' vereist. Het is niet zomaar wat. Je moet ook bereid zijn de schildpad steeds meer ruimte te geven als dat nodig is en alles te doen om de schildpad prettig te laten 'wonen'.

Brianna F

Brianna F

12-12-2012 om 03:04

Niet doen

Als je geen bak van 2 mtr. in de kamer wil. Als je geen pomp, warmtelamp e.d. Wilt aanschaffen. De bak elke maand wil schoonmaken, incl. Alle steentjes op de bodem. Trek er maar een paar uur voor uit. Schildpadden eruit, water met slang eruit zuigen, alle stenen eruit scheppen, pomp moet trouwens paar keer per week gereinigd worden, die beesten poepen echt veel. Alle stellages eruit, want ze willen graag iets waaronder ze kunnen schuilen, iets waarop ze kunnen zonnen, onder de warmtelamp. Het voer, kreeftjes e.d. Haalde ik bij een groothandel. Ik had een Geelwang en een Mississippi zaagtandschildpad, die elkaar de bak uitvochten, omdat zelfs die bak te klein bleek. Ze zitten nu in een schildpaddenopvang, grote vijver, geen ruzie meer

koentje

koentje

12-12-2012 om 11:16

Ik heb er

wel eens naar geinformeerd. Schijnen heel erg te stinken.... en de waterschilpadjes... worden uiteindelijk hartstikke groot!!

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2012 om 12:57

Klopt

Ooit hadden wij twee roodwangetjes, heel schattig. Het werden reuzen van 30 cm. Ze zwemmen inmiddels in de enorme vijver van de tante van mijn man.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2012 om 12:58

En...

Mijn buren hebben een grote landschildpad, ik zie hem in de zomer soms door de tuin schuifelen. Hij resideert in een afgesloten stuk onder de trap in de woonkamer, 1,5 m bij 1,5 m....

Landschildpad

Wij hebben twee landschildpadden van inmiddels 7 jaar oud. Ik ben natuurlijk niet helemaal objectief, maar zou het je erg kunnen aanraden!
Landschildpadden zijn rustige en grappige dieren. Ze zijn overigens ook erg eigenwijs. Ze kennen je stem en zullen er (als ze iets eetbaars verwachten) ook op reageren. Schildpadden kun je goed buiten houden in ons klimaat, mits ze wel een beschut plekje hebben. Ze hebben wel veel ruimte nodig trouwens.
De meeste kosten zit 'm in de energie. Schildpadden hebben, zeker als ze in de groei zijn, UV-licht nodig. In ons klimaat halen ze dat niet voldoende uit direct zonlicht. Verder is het, zeker in natte zomers, ook fijn als ze een warmtelamp hebben.
Voedsel is goedkoop: schildpadden eten graag wilde planten en kruiden, zoals paardenbloem en weegbree.
Wat je je vooral moet realiseren is dat schildpadden erg oud worden. 50 jaar is geen uitzondering. Hier moet je dus rekening mee houden bij de aanschaf.
Oh, en een gaatje in het schild (zoals iemand hier suggereerde) zou ik zeker afraden. Het schild is niet meer of minder dan de verdikte huid van een schildpad. Er zit dus leven in. Beschadig je het schild, dan doe je het dier pijn. Misschien wel minder dan wanneer je in zijn weke delen boort, maar dat het dier het prettig zal vinden lijkt me onwaarschijnlijk...
n@nny

Kosten

Nog even als aanvulling: waar je waterschildpadden volgens mij bij wijze van spreken gratis bij het wasmiddel krijgt, zijn landschildpadden wel wat duurder in de aanschaf. Je hebt ook een vergunning nodig als je een landschildpad wil houden (CITES-verklaring). Deze kosten komen er dus nog bij.

Hsk-mama

Hsk-mama

12-12-2012 om 14:34

Landschilpad

Mijn ouders hebben in 1975 een landschildpad gekregen als openingskado van een dierenwinkel. Het beestje leeft nog steeds en is dus al minstens 37 jaar oud. In de winter is hij in winterslaap in een hoekje onder de verwarming of in een kast of zo. Vroeger toen ik nog thuis woonde overwinterde hij zelfs in een doos op zolder. Als het weer mooi weer begint te worden, maart of april meestal, dan komt er langzaam beweging in en wil hij weer eten. Hij eet sla (die buitenste blaadjes die we zelf wat minder vinden eet hij met smaak op), komkommer, soms een beetje rauw gehakt en hij is erg dol op tomaat en aardbei. Z´n enige onderhoud is af en toen in een badje water, en naar de dierenarts voor nagels knippen, maar dat is minder dan eens per jaar geloof ik. Een super makkelijk dier dus.

En hij herkent inderdaad stemmen en komt eraan als je zijn naam roept. Hij is al een paar keer verhuisd en meerdere malen van een balkon gevallen, maar hij blijkt met recht een ouwe taaie.

Of het leuk is, daar verschillen de meningen over. Maar voor ons wat het toch wel iets wat erbij hoorde. En wel leuk als je je eigen huisdier van vroeger (jaren 70) nog in levende lijve aan je kinderen kunt laten zien.....

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2012 om 18:12

Nanny

Maar je betaald toch niet voor een Cites verklaring? Als ik een dier koop waarvoor die verklaring nodig is krijg ik die gewoon van de verkoper. Dat is altijd een particulier, ik koop niet bij dierenwinkels.

Inge

Inge

12-12-2012 om 18:21

Nooit meer!

Hebben ook waterschildpadjes gehad en ik sluit me helemaal aan bij Yta. Die beesten groeien als kool, dus binnen de kortste keren is de bak te klein. Ze poepten bij ons zo veel dat ons huis binnen de kortste keren naar een riool rook. 1x per maand de bak schoonmaken was echt niet genoeg. Sterkere pomp gekocht enz, maar na een paar dagen was het alweer raak.
Ook onze schildpadden hebben we nadat we er eerst honderden euro's extra aan hadden uitgegeven (pomp, filters enz) naar de schildpaddenopvang gebracht.
Verwijt het mezelf, want had me niet voldoende ingelezen, maar ook de dierenspeciaalzaak die vertelde dat waterschildpadjes zich aanpassen aan de grootte van de bak. Niet dus. En dat het onderhoud echt reuze meeviel. Niet dus. En me adviseerde ze los te laten in een sloot. Ook niet dus.
Beesten waren toen we ze naar het opvangcentrum brachten (a 27,50 per schildpad en een donateurschap na alle andere kosten)zo gestresst dat de grootste de staarten van de kleinsten al had aangevreten.
Zielig. Nooit meer dus.

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2012 om 07:27

Inderdaad inge

Ik heb hier de nodige bijzondere dieren, en vindt veel verzorging geen punt, maar noooooit meer waterschildpadjes. Bij mijn weten mogen de rood en geelwangetjes ook niet verkocht worden trouwens?

Christientje

Christientje

13-12-2012 om 13:16

Schildpaddenopvang

Wij hebben deze zomer een bezoek gebracht aan de schildpadden opvang in Alphen a/d Rijn. Hier werd ons duidelijk dat veel mensen een schildpadje in huis nemen omdat het zo klein en schattig is, en dan ineens uitgroeit tot een joekel van een schildpad die meer ruimte nodig heeft maar die niet beschikbaar is. Er zitten talloze schildpadden, groot en klein, in de opvang. Ik heb mij daar ook laten vertellen dat het verboden is zomaar een schilpadje in huis te nemen, mits je er een officieel certificaat bij kunt krijgen.
Christientje

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2012 om 15:46

Import

Oh dat was het, de import is verboden inmiddels. Lees ik in dit blog:
http://www.natuurvereniging-ridderkerk.nl/diversen/schildpad.php

Fiorucci

Als je een "bestaand" dier koopt, krijg je er als een goed is een Citesverklaring van de verkoper bij (die berekent dat gewoon door in zijn prijs). Kan hij deze niet overhandigen, dan is het dier waarschijnlijk illegaal in zijn bezit. Kweek je zelf schildpadden, dan moet je per geboren dier een verklaring aanschaffen. Een citesverklaring kost meen ik 15 euro.
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2012 om 06:59

N@nny

Ah,danku. Al rekent niet elke verkoper het door,is mijn ervaring. Mijn man heeft gisteren nog een jong vogelspinnetje gekocht, voor een tientje.

Fiorucci

Maar ging het dan ook om een cites-verklaring? Bij gifkikkertjes heb je in elk geval een ander soort verklaring (die je gewoon van internet kunt plukken). Ik weet niet hoe dat bij spinnen zit?
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2012 om 13:12

N@nny

Ja, het is een citesverklaring. En een prachtig blauw spinnetje..)

Vic

Vic

14-12-2012 om 14:16

Fio (o.t.)

Durven al jouw gezinsleden jullie huisdieren op te pakken? En heb je wel eens visite die angstvallig de bakken in de gaten houdt?

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2012 om 15:23

Vic ot

De dieren die we nu hebben, worden nauwelijks gehanteerd,behalve de katten natuurlijk..
Gifkikkers, vuurbuikpadden en spinnen hanteer je namelijk zo min mogelijk. Mijn schoondochter gruwelt van spinnen, die staan dan ook zoveel mogelijk boven. Maar inmiddels went ze er wel een beetje aan,merk ik. Het gekke is dat velen de wandelende takken nog het griezeligst vinden...

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

15-12-2012 om 12:23

Bedankt

Bedankt allemaal voor de reacties. Eerste stap nu zal zijn een bezoekje aan de schildpaddenopvang om ons verder te laten voorlichten.

Fiorucci

Fiorucci

15-12-2012 om 13:54

Lelietje

Goed idee, en misschien kun je daar wel een mooie uitkiezen waar je nog decennia lol van zult hebben.

Christientje

Christientje

16-12-2012 om 15:10

Opvang verkoopt niet

Het verschilt misschien per opvang (wij waren in alphen a/d rijn) maar deze opvang verkoopt beslist geen schildpadden. Zij willen de mensen juist laten zien hoeveel werk het is, hoeveel ruimte je nodig hebt, en raden het je af..
Christientje

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2012 om 15:19

Christientje

Ok, dat wist ik niet, bij sommige opvangmogelijkheden, zoals van cavia's bijv. kun je dieren adopteren namelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.