Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 11:57

Scherp zien, welke bril als varifocus geen succes is?

Ik heb al een aantal jaren een varifocus bril. Helaas is het me niet gelukt om eraan te wennen. Voor beeldschermwerk heb ik nu een aparte beeldschermbril, die ik ook gebruik om te lezen. Een andere optie is om mijn bril af te zetten en mijn boek heel dicht bij mijn ogen te houden, dan kan ik ook nog vrijwel alles lezen.

Mijn grootste probleem vormen vergaderingen waarin ik zowel mijn vergaderpartners als mijn stukken graag scherp wil zien. Vaak is het niet handig om voortdurend van bril te wisselen. Dus vaak zie ik òf mijn stukken scherp òf de mensen waar ik mee praat. Mijn ogen zijn dus voortdurend bezig met turen en scherpstellen. Ik wordt er doodmoe van. Sommige mensen zeggen dat ik 'gewoon' een duurdere varifocus bril moet kopen (de huidige is van de specsavers), maar zou ik daar dan wel aan kunnen wennen?

Grootste probleem met lezen is dat ik gewend ben om heel snel te lezen en daarom gebruik maak van een heel breed blikveld (ik overzie zinnen/alinea's in 1 keer). Met de varifocus bril lukt dat niet, dus voelt lezen daarmee heel onnatuurlijk.

dure bril

Mijn opticien legde mij 8 jaar geleden uit dat duur in het geval van een bril vaak wel beter is. Ik kreeg plaatjes te zien wat en hoe je keek door diverse soorten glazen. Ik ben voor de duurste gegaan. Overal helder zicht, bij die goedkope glazen wordt het aan de randen wazig.

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 12:13

dat heb ik dus ook bij de specsavers gedaan

Daar heb ik wel de duurste varifocus optie genomen. Maar als ik naar de dure opticien ga ben ik zeker het dubbele kwijt. Dat is een een enorm hoog bedrag, en ga ik daar dan wel aan wennen?

consequent ophouden

Wennen aan varifocus is vooral dat ding ophouden. Steeds afzetten laat je er niet goed aan wennen. Ik heb vensterglas voor in de verte een leesgedeelte een prisma en cylinder. De eerste week dacht ik dat ik er nooit aan zou wennen maar na 3 weken consequent op mijn neus houden waren bril en ik dikke maatjes.
Er staat voor €1000,= op mijn neus maar ben echt helemaal tevreden. Ik zet hem op als ik uit bed kom en hij gaat af als ik er in stap, mis mijn bril echt als ik hem vergeet.
Met deze kan ik ook snel lezen en hele alinea's in een keer overzien.
Duur maar geweldig.

neteret mut

neteret mut

19-09-2014 om 13:49

ook duur

ong 800 euro, kostte mij nog geen dag om eraan te wennen (alleen bij het boodschappen doen was het wennen, het vlug overal de schappen rondscannen naar waar je dingen staan/ karretje/ omhoog/ omlaag/ zijwaarts. Dat moest ik eerst langzamer doen).
Mijn eerste bril ( geen varifocus)was een goedkope, daarna een dure en wat een verschil (al snap ik niet waar het precies inzit)

Moeder

Moeder

19-09-2014 om 14:07

Tip

Als het geen haast heeft wacht dan even tot volgend jaar. Ga in december je ziektekosten verzekering en aanvullende verzekering bekijken. De meeste mensen blijven jaar in jaar uit bij dezelfde die helemaal niet (meer ) goed past. Ik maak elk jaar in december een overzicht van te verwachten kosten (bril, steunzolen, fysio, medicijnen, orthodontie kinderen) en stem daar mijn keuze voor de aanvullende verzekering van het komende jaar op af. De afgelopen 10 jaar ben ik nog elk jaar overgestapt. Dit jaar had ik op de helft van het jaar al zoveel gedeclareerd dat ik de premie er uit had. Dit jaar zit ik bijvoorbeeld bij Delta Lloyd en heb ik een vergoeding van 800 euro voor een bril/lenzen. Dan zou jij je vari bril al vergoed voor hebben. Veel succces.

Marjo

Marjo

19-09-2014 om 18:00

wennen

Ik kan er ook niet aan wennen.
Wel aan de overgang, maar als ze het scherptepunt vaststellen zit de bril perfect op neus en oren.
Dat is na het verlaten van de winkel meteen de laatste keer geweest, want het loeder zakt af en dus moet ik mijn bril optillen om in het leesgedeelte te kunnen kijken.
Dan moet ik vervolgens het boek op minstens 30 cm afstand houden, waarna alles weer te klein of onrustig is om te kunnen lezen.
Wat doe ik dus met lezen...ik zet mn bril af.
Ik heb me dit keer nog laten overhalen, maar ik hoef geen leesbril meer, ik lees nog liever niet dan dit gehannes.
Bril op, bril af lijkt me ook waardeloos.
Ik had gewoon een goede neus moeten hebben.

Mijntje

Mijntje

19-09-2014 om 18:50

klein brilletje

Ik heb een klein brilletje en kan er onderdoor loeren om te lezen. Dus ik wacht nog met andere brillen tot m'n ogen wat slechter zijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

19-09-2014 om 19:27

de 2e dit jaar

Ik heb dit voorjaar mijn 2e set varifocus glazen in mijn bril gezet, omdat mijn leesdeel een andere sterkte nodig had. Bij de vorige heb ik echt totaal niet hoeven wennen, en kon gelijk alles scherp zien. Nu heb ik er nog steeds moeite mee, en ik heb al een paar keer overwogen om terug te gaan. Ik heb deze keer ook varifocus in mijn zonnebril laten zetten, ik was het zo zat dat ik niet meer op het terras in de zon kon lezen... De zonnebril heeft dezelfde correctie, maar omdat die iets grotere glazen heeft was hij veel goedkoper (200 vs 700 euro). De kleine ronde glazen in mijn gewone bril zijn eigenlijk aan de krappe kant om alles erin te stoppen en dan nog een fatsoelijk blikveld over te houden. Gevolg is dat ik vaak net op de rand van het blikveld voor die afstand zit en dan weer of mijn hoofd moet draaien/kantelen, of mijn ogen moeten accommoderen. Dat is dus best vermoeiend...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-09-2014 om 20:18

Wizzer

Als je er na een paar jaren nog niet aan bent gewend, dan lijkt mij de kans nihil dat een duurdere bril dan opeens wel gaat bevallen.
Ik merk om mij heen dat mensen nogal snel roepen dat Specsavers slecht is. Dat de varifocus heel primitief is, dat soort dingen. Maar nooit uit eigen ervaring, het is altijd 'van horen zeggen'. Terwijl de beste kwaliteit varifocus van Specsavers gewoon vergelijkbaar is met het aanbod van de duurdere opticiens. Ik was trouwens binnen een dag gewend aan mijn varifocale bril. Ja, die van Specsavers. Helemaal niets mis mee.

Je schrijft dat het lezen 'onnatuurlijk' voelt. Heb je dat ook bij een gewone leesbril?

Ben je trouwens wel eens met je bril teruggegaan? Zou het kunnen zijn dat de glazen er niet helemaal optimaal inzitten? Dat komt met varifocus nogal nauwkeurig.

Het enige serieuze alternatief voor een varifocale bril zijn volgens mij lenzen voor veraf en een leesbril erbij voor dichtbij.

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 20:33

bedankt voor alle tips

Nee ik ben niet teruggegaan, dat zou ik eerst natuurlijk nog eens kunnen doen. Ik gebruik nu voor het lezen wel eens mijn beeldschermbril, dat gaat prima zolang ik mijn boek niet te dicht bij houdt. Het is alleen wel zo dat mijn beeldschermbril ook al weer 2 jaar oud is, dus ik denk dat ik daar ook weer eens mee terug moet. (overigens is die niet van de specsavers maar van mijn werkgever, aangezien ik beeldschermwerk doe heb ik recht op een bril van de werkgever).

Ik aarzel inderdaad heel erg of een duurdere bril beter zou zijn, ik ben bang om 1000 euro uit te geven en dan te concluderen dat dat niets oplost. Ik ben dus blij dat er ook goede ervaringen zijn met Specsavers.

Overigens kan ik prima het leesgedeelte negeren bij het verweg kijken, daar was ik zo aan gewend. Alleen het lezen blijft drama. Wat ook niet helpt is dat ik snel zweet, dus dat mijn bril nooit netjes op mijn neus blijft zitten. Als het zo precies komt hoe hij op je hoofd staat helpt dat dus ook niet.

kleine glazen?

Wizzer heb je soms een bril met kleine vierkante glazen? Toen ik mijn nieuwste bril uitzocht zei de opticien dat "alles" makkelijker op de juiste plek te krijgen was in wat grotere ronde glazen. Als ik nu mijn oude bril op moet is dat wel weer even wennen die kleine glaasjes met leesgedeelte, dat zit dan voor mijn gevoel te hoog. Vroeger toen ik hem dagelijks droeg niet hoor. Ik draag mijn oude bril nu alleen nog met gevaarlijke klussen, kanovaren op de dordogne bijvoorbeeld. Als je dan overboord gaat en je bril schiet af is dat wel heel zonde. De prisma en het verte kijken deel zijn nog goed.

amk

amk

19-09-2014 om 20:47

afstellen

maar als hij niet goed blijft zitten is dat een kwestie van teruggaan en opnieuw laten afstellen.
Ik kan gewoon badmintonnen met mijn bril, maar dat is wel na een tijdje bijna wekelijks naar de opticien.

afstellen inderdaad

Sommige periodes sta ik ook wekelijks in de winkel om de bril recht te laten zetten. Ligt er een beetje aan wat ik doe of wat er gebeurt. Mijn zoon was 15 maanden toen ik mijn eerste bril kreeg, die trok hem steeds van mijn hoofd in de eerste weken, een bal er tegenaan tijdens de korfbal wedstrijden van de kinderen is ook gelijk een retourtje opticien. Morgen ga ik eerst naar de wedstrijd en dan even stellen. Dat goed afstellen is regelmatig nodig. Bril ophalen en nooit wat aan doen kan niet. Net als met je fiets, nooit onderhoud plegen fietst na jaren ook niet meer lekker.

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 21:54

afstellen

Natuurlijk heb ik hem wel zo nu en dan laten afstellen. Ik heb alleen niet geklaagd over het niet wennen aan het leesgedeelte. Afstellen is hier inderdaad zo nu en dan nodig, en ik heb ook al twee keer nieuwe neusvleugeltjes gekregen (die worden bij mij namelijk altijd groen).

Stenna

Stenna

20-09-2014 om 00:01

ook niet met dure

ik heb eerst een varifocus van Hans Anders gehad, om het eens (goedkoop) uit te proberen. Ging total niet, maar geen man over boord, gewoon een andere bril met leesbril apart gehaald (dat kon er nog makkelijk af). Nu, jaren later, moet ik zo vaak die leesbril op en af dat ik er maar weer eens aan begonnen ben. Nu bij een dure optician met de beste glazen. Was ruim 1000 euro. En weer kan ik er helemaal niets mee. Wel lezen, maar net als jij schrijft: dan moet je je hoofd of ogen meebewegen met de regel en daar lees (las) ik veel te snel voor. Is vak-afwijking: ik lees zoveel stukken en artikelen op een dag, dat ik het heel snel overzie, meteen de hele alinea, regels tegelijk of halve bladzijde ineens. Dat gaat niet met die varifocus. Verder kan ik er niet meer mee in de verte zien, voel me helemaal draaierig en wiebelig bij het lopen, en ik zie ook nog eens niets op mijn computerscherm. Bril is groot, geen kleine glazen, en ik ben al 6x terug geweest. Zelfs al opnieuw gemeten om te checken of de sterkte wel echt klopte. Bril staat ook goed. Althans, relatief. Want ik heb wel een rare neus waardoor brillen altijd wat merkwaardig hoog erop staan. Begin te denken dat het daardoor misschien komt?
Maar samengevat: een dure hoeft geen verschil te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 02:12

Al jaren een Hans Anders bril

Een goede bril staat of valt met een goede oogmeting. En dat kunnen ze bij Hans Anders ook. Mijn ervaring is, dat ik de ruimte krijg om terug te komen als de meting niet perfect is. Ander glas erin en probeer maar weer.

Ik heb alweer heel lang varifocusglazen. In eerste instantie vond ik het geen toegevoegde waarde hebben. Ik ben toen met een enkelvoudig glas in de bril de straat opgestuurd en ik heb besloten dat varifocus wel degelijk nut had. Als ik bijvoorbeeld in een etalage kijk dan kan ik een voorwerp dat wat dichter bij mij ligt zonder probleem goed bekijken. Lezen met varifocus is alleen nooit een scusses gebleken. Ik heb daarom: varifocusbril, computerbril, zonnebril op sterkte en blote ogen om van papier te lezen.

neteret mut

neteret mut

20-09-2014 om 09:05

lezen geen probleem maar

zodra de bril ook maar een heel klein beetje afgezakt is merk ik dat meteen en dat resulteert dus wel in vaak omhoog duwen

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 10:46

scusses

Wat maak ik tegenwoordig toch een rare fouten!

nathalie

nathalie

20-09-2014 om 14:58

blikveld breedte

Dat is het verschil tussen dure en goedkope varifocusbrillen, de blikveldbreedte. Als je snel van links naar rechts wilt kijken zonder telkens je hoofd mee te hoeven draaien dan gaat dat met een betere kwaliteit varifocus een stuk beter. Mijn man heeft voor zijn werk een varifocus van de plaatselijke opticien (geen keten) en die was idd duur, 5 jaar geleden al 700 euro geloof ik. En eentje van Hans Anders voor het knutselen, en hij merkt echt duidelijk verschil in blikveld breedte. Hij zou met die Hans-bril ook best kunnen werken natuurlijk want uiteindelijk zie je alles wel, maar een breder blikveld is wel rustiger. Ik heb geen idee in welke categorie de duurste bril van specsavers valt.
Heb je nu een varifocus met bovenin veraf, middenin computer/gesprekspartnerafstand en onderin leesgedeelte? Je zou kunnen kijken of een bril met bovenin computer en onderin leesafstand beter bevalt. Dan heb je niet zo'n groot verschil tussen boven en onder en worden de 'banen' in de hoogte wat groter. Je ziet dan niet scherp in de verte met je bril op maar voor vergaderingen is dat niet erg. Ik heb er zelf zo-een op het werk en als ik door de gan loop of de trap af moet dan zet ik hem even bovenop mijn hoofd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.