Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sausjes

Mijn gezin wil graag een sausje over groente (zoals bloemkool en broccoli). Ik koop nu steeds zakjes bij de supermarkt, maar eerlijk gezegd smaken mij die niet zo (te sterk).
Kun je zelf ook een saus maken? En hoe moet dat? Ik ben niet zo'n kokkerellig iemand, dus geen moeilijke recepten. Wie kan helpen?

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

11-01-2012 om 16:21

Groentebinder

Ik neem nog wel eens sausbinder voor groente. Dat maak ik aan met het kookwater en je kan het verder op smaak maken met kruiden, geraspte kaas, tomatenpuree, kerrie, etc.

Monet

Monet

11-01-2012 om 16:59

Melk of kookvocht met maizena

Ik gebruik vaak wat maizena, dat is smaakloos. Je bindt het kookvocht ermee, of je doet het met melk. Om er extra smaak aan toe te voegen doe ik net als Puck, zelf kruiden, kaas, tomatenpuree, kerrie, mosterd oid toevoegen

Van alles.

Gewoon een kwak creme fraiche doet het vaak prima. Koken in een half bouillonblokje en wat kookvocht binden met mais of aardappelzetmeel werkt ook prima (voor prei of zo, of andere kleffige groente) Kan dan ook nog een schep creme fraiche of scheutje (slag)room door.

Al dit soort dingen kunnen in combi met geraspte kaas (parmezan, of wat anders)

Je kunt natuurlijk ook 'echte' sausjes maken. Dan ga je los met een roux-je van boter en bloem (ongeveer evenveel van elk qua grammen. maa rik doe het altijd op het gevoel). Even laten pruttlelen (niet bruin laten worden voor een lichte saus) en dan vuur hoog, langzaam melk erbij melk erbij en lekker roeren. Dan afmaken met alleen peper zout (dan heet het bechamel geloof ik) of een zakje geraspte kaas erdoor (dan is het kaassaus) Kerrie erdoor kan ook, en je kunt natuurlijk nog veel meer bedenken. Dit zijn de meer klassieke 'bloemkoolsausjes'. Lekker hoor, zo af en toe. Ik heb nog een bloemkool liggen, denk dat ik die morgen ga maken met echte gehaktballen & gekookte aardappelen met jus...

Ingrid

Inge M

Inge M

11-01-2012 om 17:26

En voor simpele kaassaus

Kun je ook wat melk warm maken, wat creme fraiche erbij, geraspte kaas erbij en klaar. Het is de kaas die het dikker maakt.

Roux

Maak een roux van 20 gr boter, 20 gr bloem en 2 dl melk. Kruiden met pp zout nootmuskaat en kerrie. Lijkt moeilijk misschien maar is een koud kunstje: boter laten smelten, bloem toevoegen en roeren, melk beetje bij beetje erbij doen en roeren. Kruiden erin, even laten prutelen zodat de bloem gaar wordt. En dan erover. Lekker als basis en natuurlijk ook op te pimpen met van alles erdoor. Smakelijk!!

Overigens

Is ook satesaus lekker over bloemkool (en broccoli en spitskool).

en ik zit nav dit draadje de rest van de avond met Ome Willem in mijn hoofd

Groeten,

Temet

Laminaat

Laminaat

11-01-2012 om 21:13

Wat voor saus wil je hebben?

Juulia,

Wat voor saus wil je hebben? Wat voor kleur? Wat voor smaak? Wat voor dikte?
Als ik dat weet, kan ik je makkelijk verder helpen. Met een roux (


http://www.youtube.com/watch?v=VEtabLy1vYQ) of allesbinder wordt het heel eenvoudig. Ook een tomatensaus hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Laminaat

Meike

Meike

11-01-2012 om 21:32

Zelf maken

zelf maken is toch wel veel lekkerder. Wij hadden vanavond kip, rijst en boontjes met zelfgemaakte pindasuas en de mannen verzochten mij beleefd nooit meer saus uit een potje te serveren. Het was ook echt lekker, al zeg ik het zelf. En ook kaassaus maak ik wel eens zelf, bloem en melk in de magnetron en maar roeren, en dan uiteindelijk kaas er doorheen.
jammer dat ik er vaak te lui voor ben en toch maar naar een potje of zakje grijp.
Hoe maken jullie trouwens jus, of moet ik daar een ander draadje voor openen?

Pindasaus...

maakte ik tot voor kort meestal met zo'n lullig zakje omdat man en ik de enigen waren die er iets van bliefden bij de bami of zo. Kinderen vonden het erg vies.

Tot ik vorig jaar in een dolle bui eindelijk eens zelf pindasaus maakte. Sindsdien zijn alle 3 de kinderen verslaafd...hahaha!

Ingrid (iedereen hier gruwelt van pindakaas, maar nu hebben we dus altijd een pot staan in de voorraadkast)

De roux is heel simpel

Dat is het "standaard" bloemkoolsausje: roux van 20g gesmolten boter met 20 g bloem erdoor geroerd tot slappe massa. Dan doe je bij beetjes 2 dl melk erbij en steeds roeren tot alle melk is opgenomen (niet schrikken, in het begin lijkt het wel een soort klont te worden. Gewoon met beetjes tegelijk blijven toevoegen en gladroeren voor het volgende beetje erin gaat. Je kunt het kruiden met van alles en nog wat. Pindasaus over de bloemkool is ook heerlijk inderdaad! (en over de spruitjes!!)

Juulia

Juulia

12-01-2012 om 17:16 Topicstarter

De saus

Ik wil een wat dikkere witte basissaus die ik naar eigen believen op smaak kan brengen.
Ik heb vandaag een roetje geprobeerd maar ik vermoed dat het gas te hoog stond want het brandde aan. Zal het eens opnieuw proberen.
Pindasaus maken dat kan ik gelukkig al wel (ik lus de pindasaus uit de winkels niet; veel te zoet en niet pittig genoeg). Maar om dat over de bloemkool te doen daar had ik nog nooit aan gedacht. Ik ga dat toch ook eens proberen.

Laminaat

Laminaat

12-01-2012 om 19:53

Allesbinder

Juulia,

Een dikke witte saus is roux met melk. Nog makkelijker is melk opzetten en binden met allesbinder. Wel roeren, want ook dit wil aanbranden.

Laminaat

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.