Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sap-amoothie-apparaat

Dag,
Ik zoek een compact appaaat wat sap maakt van fruit/groenten..
Liefst heel simpel, ik doenhet nu wel met de staafmixer maar dan is het toch nog vrij dik.

Iemand een tip?

Bedankt alvast..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Els van Diepen

Els van Diepen

22-03-2013 om 14:00

Meer vocht

Volgens mij heeft het dikzijn van de smoothie met de hoeveelheid sap of vocht te maken. Wij gebruiken een blender maar die haalt niet meer of minder sap uit fruit of groenten. Alleen droog fruit of droge groenten werken ook niet in de blender. Er moet altijd wat vocht bij. Sap, melk, yoghurt, of een natte vrucht als tomaat, sinaasappel etc.

Ik vind het voordeel van een staafmixer boven een blender dat de staafmixer ook blendt zonder vocht. Maar ja, dan krijg je puree of moes. Geen sap.

Vertigo

Da's toevallig......ben op zoek naar hetzelfde! Nieuwsgierig: wat ga jij ermee doen? Ik surf al een tijdje steeds weer naar de planteneter.nl, wil niet al te drastisch overstappen, maar wel (veel) meer plantaardig gaan eten. Wilde om te beginnen maar eens het ontbijt aanpakken: heb vanochtend mijn eerste groene smoothie op (sinaasappel, banaan, spinazie in dit geval). Was héél goed! Lekker, en ik kon er 3 kwartier prima op hardlopen, en de rest van de ochtend ook nog op vooruit (oké, met kopje koffie + koekje, maar dat deed ik altijd al). Morgen tomaat, courgette, sla. Of appel/paksoi, ben er nog niet uit
Ik zit nu alweer voor de 100e keer naar de Magic Bullet te kijken, maar die voldoet niet bepaald aan de eis "compact"

Vertigo

Vertigo

22-03-2013 om 19:59 Topicstarter

Anneuqe

Ja dat is grappig, ik keek steeds op voedzo.nl, veel over 'puur' eten, recepten voor suikervrij snacks (kinderen) en idd groente ook vaker op de dag en in allerlei vormen eten.
Daar past wel zo'n apparaat bij, is mijn conclusie
Misshien kan ik het ook gewoon na het staafnixen laten 'uitlekken' / zeven als ik het dunner wil?
Wanneer wordt een staafmixer trouwens bot? Heb m al 6 jaar..

Anneque, kwam jij er soms bij via de Trouw van afgelopen weekend?

Dik

Ik vroeg me af wat er mis is met dik. Toch lekker een dik sapje?

Voordeel van de staafmixer is dat alles tot sap wordt vermalen. Bij een centrifuge worden de vezels eruit gemieterd. Is eigenlijk wel zonde en bovendien heb je veel meer schoonmaakwerk met zo'n opvangbak.

Kun je niet wat extra sap/water toevoegen om het dunner te maken?

Petra.v.S.

Petra.v.S.

22-03-2013 om 21:24

Sommige groentes kunnen niet in de blender

heb ik begrepen, omdat wij die vezels niet kunnen verteren. Bijvoorbeeld tarwegras. Daarvan kun je alleen het sap drinken.

Ik heb dat apparaat gezien in de documentaire "fat, sick and nearly dead"


http://www.youtube.com/watch?v=UT6PrbctPJ4

Die man heeft 2 maanden alleen op dat sap geleefd. Zag er heel makkelijk uit hoe hij dat maakte.

Tarwegras

interessant. Waarom zou ik dan tarwegras willen gebruiken als ik de vezels niet kan verteren?

Petra.v.S.

Petra.v.S.

22-03-2013 om 22:08

Voor het sap

omdat het sap van tarwegras heel gezond is.

Je hebt trouwens wel een slowjuicer nodig en niet een sapcentrifuge.

Ik heb hem zelf niet maar ik overweeg wel om hem te kopen (als ik genoeg geld heb want ze zijn niet goedkoop).

Petra

Bedankt voor de link. Inspirerend filmpje.

Ik zou zelf de handaangedreven blender uit dit filmpje wel willen hebben.


http://www.youtube.com/user/UrbanHomestead?feature=watch
Sympatiek dingetje vind ik het.

Vertigo

Nee, niet via Trouw, ik hoorde een paar weken geleden een interview op de radio met Boele Ytsma, die o.m. vertelde over zijn voedingsgewoonten. Vond het een inspirerend gesprek en kijk nu regelmatig op zijn site (http://www.deplanteneter.nl/).
Ik weet niet wanneer een staafmixer bot wordt, maar kan me best voorstellen dat-ie na 6 jaar wat versleten raakt. Als ik soep maak trouwens, doe ik alles altijd nog door een zeef, dus dat kun je ook nog proberen. En meer vocht.
Ik had vanochtend een tomaat/sla/courgettesmoothie. Smaak was prima, maar vond het toch vrij "zwaar", zo'n dikke sloot groen spul

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2013 om 13:57

Hoe zit dat?

maar wat ik niet helemaal snap is dat ik had gelezen (hier nog wel) dat er voedingsstoffen verloren gaan bij die smoothies. Ik was nl. eerst ook wel geinteresseerd omdat mijn jongste zo slecht groente eet. Dan maar drinken dacht ik. Kan je tomaat/sla en courgette niet veel beter eten dan drinken???

bibi63

bibi63

23-03-2013 om 14:38

Hangt er vanaf rafelkap

Als je een sapcentrifuge oid gebruikt, dan blijft er het nodige achter (net als bij een citruspers). Dat zijn uiteraard het grootste deel van de vezels en natuurlijk ook wat voedingsstoffen. Als je een blender of staafmixer gebruikt krijg je geen sap maar meer een moes, maar daarbij gaat niets verloren..
Gr. Bibi

Petra.v.S.

Petra.v.S.

23-03-2013 om 14:42

Jouw filmpje ook, dere

Echt leuk om te zien hoe veel je kunt doen in je eigen tuin. Nou hebben wij natuurlijk een veel kouder klimaat maar toch kun je hier ook best veel verbouwen. Ik doe dat zelf ook.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

23-03-2013 om 14:45

Groene smoothies en boele ytsma

Ik heb ook heel veel filmpjes bekeken van Boele Ytsma, en ik ben nu begonnen met de plantaardige honderd, dan krijg je iedere dag een mail met een recept en handige informatie over planteneten.

In een groene smoothie kun je beter geen tomaat of courgette doen. Je kunt het beste er een paar stuks fruit in doen, en groene bladgroenten (zoals spinazie, andijvie, sla, boerenkool enz.). Als je dan een paar minuten blend krijg je een hele gladde smoothie.

Rafelkap

Er blijft idd niets achter, maar wat ook belangrijk schijnt te zijn (moet nog ff verder googelen om te checken of dit hout snijdt hoor): je moet de smoothie rustig "drinken", eigenlijk eerder slokje voor slokje kauwen. Speeksel moet moet de kans krijgen om te kunnen inwerken. Op zijn site legt Ytsma dit volgens mij ook uit. Sowieso beantwoordt hij veel faqs. Bijv.: hoe kom je als planteneter aan je B12? (suppleren

Petra

"In een groene smoothie kun je beter geen tomaat of courgette doen"
Waarom?
Vziw kun je courgette prima rauw eten (tomaat ook, maar dat spreekt wat meer vanzelf).

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2013 om 17:44

Rustig drinken

o help, rustig drinken. Dat krijg ik hier niet uitgelegd. maar ik krijg wel weer zin om eea te proberen en dan toch maar weer met m'n gewone staafmixer.
Avocado met sinaasappelsap (en evt banaan) gaat er heel goed in!

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

23-03-2013 om 17:57

Mijn smoothie apparaat

Je hebt op tv die Magic Bulletdingen, jeweetwel, van die Tellsellprogramma's waar je wel eens per ongeluk langs zapt. Het leek me wel wat, met name vanwege de verschillende bekers, dus heb ik er vorig jaar uitgebreid op gegoogled, en het was niet zo positief wat ik er over las.
Een alternatief bleek te vinden bij de Otto, met een sterker motortje en een stuk goedkoper. Het is geen Kenwood en alle waar naar zijn geld, maar ik maak er al een jaar de prachtigste (al dan niet groene) smoothies met een bite mee!
Het is iets groffer dan met een staafmixer, maar toch behoorlijk goed drinkbaar. Maar wel wat Rafelkap zegt: rustig drinken.
Om te voorkomen dat het als een prak in de beker hangt kan je het verdunnen met zuivel, sap of gewoon water (dat maakt het niet flauwer).
Ik doe er overigens geen duur "superfood" bij, ik vind gewoon verse groente en fruit al super genoeg. Wel af en toe wat nootjes of een beetje gedroogd fruit. Soms ziet het er eng uit (vooral de groene smoothies), maar ze zijn echt heerlijk!

Rafelkap

Rafelkap

24-03-2013 om 09:32

Recepten?

He rode vulpeninkt, daar word ik dan toch wel weer heel hebberig van.....
Wat zijn jullie favoriete recepten, liefst ook met iets van groente erdoorheen, wat jullie kinderen lekker vinden?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

24-03-2013 om 11:46

Recepten

Tja, het is experimenteren. Trial & error
Mijn kinderen zijn nogal kieskeurig, zodra het een verdacht kleurtje krijgt vanwege de aanwezigheid van groente haken ze al af Ik doe voor hen vooral fruit. En dan gebruik ik vaak fruit dat al wat langer op de fruitschaal ligt. Gewoon, even flink doorhakken tot het pulp is. Mandarijnen, bananen die niemand meer wil omdat er een bruin plekje op zit, appels waarvan het velletje al wat begint te rimpelen (ik vond dat fruit afgelopen winter opmerkelijk snel oud werd!), hup in de blender!
Daar kan je dan ook een worteltje (of twee) bij doen en goed fijnhakken. Een schijfje gemberwortel. Een deelblokje diepvriesspinazie (niet à la crême). Zelf vind ik boerenkool een lekkere bite geven. Appel, banaan en peterselie. Favoriet bij mij is komkommer met wat bleekselderij en peterselie. En als het straks zomer is ga ik eens experimenteren met muntblad (ik hoop dat mijn bijzondere muntjes zoals aardbeienmunt en chocolademunt de winter hebben overleefd).
Voor mensen die niet zo op de calorieën hoeven letten: banaan met melk, amandelen en een schepje cacaopoeder.
En ik moet ergens een recept hebben liggen waar zelfs tofu wordt gebruikt, maar ik kan het zo snel niet vinden...

Versapers

Via vrienden ken ik de versapers. Een slowjuicer die van alle groente en fruit heerlijk sap maakt. Er blijft enkel droge pulpover.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dorry

Die klinkt goed, maar zitten in die droge pulp nou niet net de vezels die je ook nodig hebt?

Rafelkap

Ik drink (as we speak) een smoothie van 2 uitgeperste bloedsinaasappels, 1 banaan en een flinke hand spinazie. Dat laatste proef je dus echt niet, dus wie weet krijg je het bij je kinderen naar binnen. Alleen die kleur....
En wat ook een goeie combi bleek, was aardbei/appel, wat water en dan nog een groente. Ik had paksoi, dat ging prima, maar neem aan dat chinese kool of sla of spinazie ook prima is. Je proeft het vrijwel niet.

Rafelkap

Rafelkap

25-03-2013 om 09:30

Anneque

Bedankt! Met avocado ziet er ook raar gekleurd uit, maar ik doe het in een niet doorzichtige beker dan valt het minder op Nu met die kou en alweer met een snothoofd ben ik wel ernstig geneigd wat meer aan de smoothies te gaan en me weer in zo'n apparaat te verdiepen. Ook voor jongste wel erg goed om stiekem wat groente naar binnen te krijgen.
Maar er zijn zulke prijsverschillen, die 'versapers' zijn driehonderd euro, van Philips (kieskeurig) 100 euro- wat is nu wijsheid? wEet jij het al?

Waaah!

€300,-?? Geen haar op mijn hoofd....had ik nog niet gezien, en dan mis je volgens mij de vezels ook nog...
Ik neig er steeds meer naar om het met mijn staafmixer te blijven doen. Dat gaat tot nu toe prima, als je er maar voor zorgt dat er voldoende vocht bij zit. Lekker goedkoop en je gooit niks weg!

Rafelkap

Rafelkap

25-03-2013 om 11:28

Staafmixer

Ok, als het net zo makkelijk met een staafmixer gaat, dan hoef ik al die rommel niet in huis. 300 euro vind ik ook belachelijk.
Dan ga ik er eerst maar eens wat vaker water bij doen

Rafelkap

Rafelkap

25-03-2013 om 12:06

Net wat gemaakt, smaak best ok maar niet super. Maar veel te dik, het is meer drinkkauwen en dat kan ik mijn jongste niet voorzitten. Misschien snijdt een apparaat fijner.
Vertigo, ben jij er al uit?

Rafelkap

Rafelkap

25-03-2013 om 17:46

Lenen

En nu kan ik er waarschijnlijk een lenen van mijn vriendin. Als ie nog compleet is. Dat ga ik dan maar eens doen, heb echt nu behoefte aan een vitaminestoot!

Josha

Josha

25-03-2013 om 20:20

Heel erg blij met mn vitamix

De Vitamix is een zeer krachtige blender, die in minder dan een minuut alles tot prachtige, gladde smoothies maakt. Ik heb m sinds september en sinds het moment dat ik m heb, heb ik m elke dag gebruikt.
Ik maak smoothies met vers en bevroren fruit, geweekt chiazaad erdoor, een lepel macapoeder, gedroogde gojibessen, wat sinasappelsap en ijsklontjes. Ik maak een hele kan vol, voor het hele gezin. We zijn nog nooit zo gezond en verkoudheidloos de winter doorgekomen.
Voor mezelf doe ik naast fruit ook wel eens groene bladgroente erdoor.
Je kan met een vitamix ook noten malen, graankorrrels tot bloem mixen, bevroren fruit tot sorbetijs draaien.
Het is een flinke investering, maar ik ben er nog geen dag rouwig om geweest. (Ik heb geen aandelen trouwens...)
Voordat ik deze had, deed ik het met een gewone staafmixer. Ging ook wel hoor. En ik neem m nog steeds mee op vakantie. Nadeel van mijn staafmixer is dat hij alleen met zacht fruit en veel vocht een smoothie kan maken. Appels of bevroren dingen kan hij echt niet verwerken.

Vertigo

Vertigo

25-03-2013 om 20:42 Topicstarter

Aha

Ik ben dus niet de enige met inspiratie, het zal de aanhoudende kou zijn... Aangezien ik weinig ruimte EN geld heb, houd ik t ook nog maar even bij de staafmixer.

Heb vanmiddag 2 rode bieten en wat aardbeien door elkaar gemixt - vrij dik is dat, en er moet nog iets bij voor ik het ga proeven..

Kleine zijweg: mijn groenten en fruit-mijdende jongste smulde van de suikervrije havermoutcakejes met banaan en dadels erdoor. Die ga ik vaker maken!

Nu ik dit lees...

besef ik dat ik eigenlijk gewoon meedoen met de smoothie-mode, alleen maak ik het dan warm en heet het soep!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.