Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kookwonder...

Kookwonder...

14-08-2013 om 22:48

Salades..

Ben gewoon benieuwd wat jullie allemaal in salades gooien? Hier altijd een eentonige met komkommer, radijsjes, tomaatjes en een eitje om het af te werken. Maar ik wil iets anders.

Groeten, kookwonder

Tijgeroog

Tijgeroog

14-08-2013 om 23:27

Favoriet

Cherrytomaatjes, zachte geitenkaas, gebakken bacon of rauwe ham oid en geroosterde pijnboompitten.
Of tomaat, tonijn en een blikje met boontjes ofzo. Olijven, al dan niet met fetakaas, en wederom tomaten, natuurlijk niet vergeten.
Of andere kaas die nog in de koelkast ligt. Rauwe courgette, in kleine stukjes gesneden.

Fruit!

Appel, perzik, mango.......heerlijke variatie dat soort fruit. Wij houden ook erg van de maaltijd-salade. Dan gaat er een krokante kipburger in stukjes doorheen, of een gekruid biefstukje in reepjes of garnalen. Andere ingrediënten: feta kaasblokjes, augurk, pijnboompitjes, cherrytomaatjes, croutons, kipreepjes en door de gewone sla wat rucola.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2013 om 01:25

Oh lekker

Ik ben dol op salades. Als mijn man en ik alleen thuis zijn, eten we de sla vaak wat creatiever dan wanneer de kinderen thuis zijn. Want de een houdt niet van ui, de ander niet van spek bijvoorbeeld. Dus dan leven we ons uit met het uittesten van nieuwe dressings of ingrediënten, al dan niet zelfgebrouwen. Rucola alleen of gemengd met veldsla of gewone sla vinden we heerlijk, met geitenkaas, uitje, tomaatje, komkommer. Ik doe er graag nog een appel door. Een paar augurkjes klein gesneden, eitje erbij. Ik zou er graag altijd meer werk van maken, maar het kan daardoor ook wel een kostbare zaak worden. Gerookte kip is heerlijk bijvoorbeeld, venkel, pijnboompitten inderdaad, schepje maïs, gebakken champginons afgekoeld erdoor. Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van sla, spinazie te nemen, of witlof, of andijvie. We hebben sinds kort de honingmosterddressing helemaal ontdekt. Ik doe daar soms ook nog een beetje knoflook bij. Het enige waar ik wat moeite mee heb is de juiste balans te vinden tussen azijn en olie. Als ik denk dat ik het goed heb gedaan smaakt het vaak toch nog te veel naar de azijn. Ik heb dus ook een vraag: hoe maken jullie zelf dressing?

mix

mix

15-08-2013 om 09:16

Jammie

een driedubbele maaltijdsalade:
- dressing
-tomaat, komkommer
-brie/geitenkaas/gewone kaas
- cashewnoten/pijnboompitjes/croutons op het laatst erdoor
-augurk/appel/rozijnen
-gekookt ei
-uitgebakken spekjes
-kipfilet in kleine stukjes
-rode ui/ui

ipv sla ook wel lof

Geroosterd

- Geroosterde (!) noten, paprika, courgette en of champignons
- venkel,
- Sperzieboontjes,
- allerlei soorten kaas,
- geraspte citroenschil, of sinasappel,
- blikje mandarijnpartjes,
- artisjokharten,
- avocado,
- appel, peer,
- gepekelde uien (in ringen, onder zetten in warm water met zout, en afgieten),
- restjes vlees,
- geraspte wortel, en andere knollen. Ook geroosterd.
- geroosterde pompoen ( erg lekker met blauwe kaas, ger. Champignons en rucola!)
- bietjes, aardappel, haring

Smakelijk!!

+ Brunette +

+ Brunette +

15-08-2013 om 13:50

Het draait om de dressing

Hier gooi ik op gevoel van alles door elkaar. Met een goede dressing lukt alles.

Dalarna

Dalarna

15-08-2013 om 14:07

Brood

Sneetjes brood in stukje snijden en even bakken in een droge pan. Ook heerlijk.

Vic

Vic

15-08-2013 om 14:58

Potjes

Ook altijd lekker zijn allerlei ingemaakte groenten uit een potje ('oh nee toch, een potje?!'). Artisjokken, semi-zongedroogde tomaatjes, geroosterde paprika. Een van mijn favorieten is: spinazie, rode ui, zongedroogde tomaatjes (potje!) en stukjes mozzarella. Ben ik helemaal in een dolle bui dan gooi ik er nog een gesneden fuetworstje doorheen (dat is dus meestal). Zo'n worstje doet het trouwens erg goed in allerlei salades. Als dressing gebruik ik meestal de olie in het potje van de groenten, of kant en klaar uit een flesje (ja, sorry).
Door simpele sla als bijgerecht doe ik (en/of) geroosterde pijnboompitten, gedroogde tomaatjes, gesnipperde ui, geraspte kaas.

Zo hé

wat een heerlijke salades! Dat wordt smullen!!
Ik heb ze uitgeprint en ga het snel uitproberen.

Dank jullie wel!

Kookwonder is dus vannie...

zucht

bibi63

bibi63

15-08-2013 om 15:11

Bietjes en 'osmose' komkommer

Ik vind bietjes door de la altijd errug lekker, geeft een zoetig accent. Dus gewoon wat (botersla), komkommer (het lekkerste als je osmose toepast, dus in plakjes schaven en flink zout erover, even laten staan en dan goed het vocht eruitknijpen uitknijpen, worden ze zacht van), lekkere tomaatjes, en dan natuurlijk bietjes in dunne plakjes, en een eitje evt. wat pijnboompitjes. Dressing eenvoudig houden: Balsamico-azijn of witte/rode wijnazijn, beetje lekkere olijfolie en evt aanlengen met wat water om het niet te zuur te hebben (ipv er zoveel olie bij te gooien todat het niet te zuur is...) witte peper en beetje suiker. Verder verse peterselie/dille/bieslook.
Gr. Bibi

Gisteravond

Aten wij een maaltijdsalade met stukjes gorgonzola, parmaham, druiven en walnoten. Misschien ook een leuke variatie?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mix

mix

15-08-2013 om 18:15

Ohja en

asperges in stukjes of gebakken champignons met zout en zwarte peper

Marjoleine64

Marjoleine64

15-08-2013 om 22:00

Wij zijn gek op maaltijdsalades

en varieren net zo het uitkomt. Onze favorieten:
witlof met rode paprika, rijst, iets zoets (aardbei/druiven/appel/banaan), (wal)noten en blauwe kaas (of gerookte kip)
ijsbergsla, kidneybonen, salamiworst (of feta), paprika en tomaat
ijsbergsla met mais, tonijn, paprika, tomaat, komkommer etc etc
en dan maar lekker varieren met de kruiden en overige ingredienten zoals zongedroogde tomaat, ansjovis, restjes gekookte groentes... Onze dressing is juist weer bijna altijd hetzelfde: zelfgemaakte tomatenchutney met mayonaise, heeft niets extra nodig! Laatste pot van de oogst van vorig jaar is bijna op...
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.