Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ava

Ava

06-07-2017 om 10:57

Salade meenemen

Wij zijn uitgenodigd voor een barbecue, volgend weekend, op een uurtje rijden. Er komen volwassenen en kinderen, zo'n 16 in totaal.
Ons is gevraagd de drank te regelen, wat geen probleem is. Dáár wordt voor het vlees ed gezorgd . Nu kreeg ik te horen dat als iemand een salade of groente wil, wat ik graag wil ivm het dieet dat ik probeer vol te houden, dat zelf moet regelen. Dat wil ik best doen.

Eerst moeten wij die dag eerst naar een verplichting, een uur en vervolgens nog een uurtje rijden. ik vraag mij af wat voor salade 2 uur in een warme auto overleeft? Ik heb nl geen koelbox of koelelementen.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-07-2017 om 12:04

Bonensalades!

Vooral die worden bereid met azijn en ui.

of niet snijden

Je kan natuurlijk ook - al is het wat saai misschien - tomaten en komkommer meenemen en die ter plekke snijden. Ongesneden overleven die groenten een warme middag wel. Gesneden zou ik niet aandurven.

Die tip van RK klinkt ook goed, alleen hou ik zelf niet van bonensalades.

Groeten,

Temet

Hanne

Hanne

06-07-2017 om 12:25

koelelementen

Volgens mij kun je voor 50 cent koelelementen kopen bij de action of je vriest een paar flessen water in waarmee je je salade koel houdt.

T is niet de vraag....

Maar is het niet een kleine moeite voor de gastheer of vrouw om wat zakken gemengde sla, een paar komkommers en tomaten in de koelkast te gooien? En een flesje lekkere dressing aan te schaffen? Vanwaar dat onhandige gesleep met sla in warme auto's?

( als ik trouwens een salade mee zou nemen naar een bbq zou ik iets lichts maken met rijst, of pasta. Of couscous. Ook lekker..,watermeloen in blokjes met rode peper, munt, citroensap en een beetje suiker)

Ingrid

Tine Winkel

Tine Winkel

06-07-2017 om 20:12

maar

je kunt toch zelf pakjes drinken/sap invriezen en gebruiken als koelelement?
Maar goed, dat is niet je vraag. Ik zou wat verse groente meenemen en er daar ter plekke salade van maken. Wat tomaten, paprika, komkommer en olijven. Of, andere stijl: wortel, appel en rozijnen.

Is er een winkel open daar?

Dan zou ik alleen de dressing en tomaat meenemen en daar de sla en komkommer en paprika kopen. Hier zijn bv de aldi, coop en de emte al elke dag open we zijn geen groot dorp.

Koeltas van de supermarkt?

Sla, tomaatje, komkommertje, hard gekookt eitje, paprika, flesje dressing in zo'n koeltas van de supermarkt. Kan best voor 2 uurtjes. Eerst maar eens afwachten of er volgende week een hittegolf is of gewoon 20 graden.
En anders een koelbox met elementen lenen? Of een kant en klaar salade mee? Kan je zelfs onderweg kopen bij een benzinepomp als je er bijna bent.

Pennestreek

Pennestreek

07-07-2017 om 09:50

Ik zou gaan voor kant en klaar

en dan inderdaad een zelfgefabriekt koelelement erbij in een koeltas. Bevroren fles water of zo. Kun je nog een komkommer extra meenemen (of meer, iedereen vindt volgens mij komkommer lekker bij een bbq met warm weer).

pakjes drinken invriezen (ot)

Als je pakjes drinken invriest, barsten ze dan niet als het ijs wordt en uitzet? Ik heb wel eens gezien hoe iemand dacht een fles water in te vriezen en eindigde met een ijsklomp en plastic scherven. Dus als ik water oid invries zorg ik dat de fles niet helemaal vol zit. Vandaar dat ik me afvraag of dat met pakjes wel goed gaat.

Groeten,

Temet

ja hoor temet

Ze worden wel boller maar t gaat prima, doen we al jaren. Zeker als dochter op toernooi-weekend gaat zonder koelkast nemen ze zo drinken mee.

Vesta

Vesta

08-07-2017 om 05:25

pakje wel, fles niet

een pakje blijft flexibel onder lage temperatuur, een fles van glas of hardplastic niet. Een pakje kun je daarom wel invriezen en vloeistof in een fles niet tenzij je ruimte laat voor het gegroeide volume.

Vakantieganger

Vakantieganger

08-07-2017 om 08:48

Over salades en drank

Ik zou een salade van gegrilde groenten meenemen, pompoen met ui, kaneel, amandelen en rozijnen. Die vind ik lauw ook lekker.
Wat betreft flessen invriezen met koud water: wij vriezen vaak die kleine halve literflesjes in gevuld met maximaal 3/4 water. Nooit tot de rand vullen inderdaad! Bevroren vloeistof zet altijd uit en dan knapt de fles.
Ava, als je de drank meeneemt, hoe hou je die koel in de auto, temperatuur loopt ook voor de drank natuurlijk flink op? Of staat er op de plaats van bestemming een huge ijskast waar je in een keer je drank in kwijt kan (en die kan het snel terugkoelen naar een frisse temperatuur?)
Veel BBQ plezier.

zebra

zebra

09-07-2017 om 12:18

volgens mij

kun je de ingrediënten beter apart meenemen in zo'n tas van de supermarkt (dit werd hierboven ook al ergens voorgesteld) en dan ter plekke de spullen door elkaar husselen.
Je hebt het over een dieët dat je wil volhouden dus ga ik er vanuit dat je dan het liefst een rauwkostsalade wil met bijvoorbeeld tomaten, komkommer? Dressing zou ik sowieso al apart meenemen en serveren.

Partypooper

Partypooper

09-07-2017 om 12:34

even tussendoor

Ik vind het wel ráár hoor, dat mensen een bbq organiseren en niet eens even een paar tomaten en komkommers kunnen inslaan voor hun gasten. Als je niet wilt dat er een hoop overblijft kan je ook van tevoren even inventariseren hoeveel er rauwkost lusten en dan je aankopen daar op aanpassen.

Ava

Ava

09-07-2017 om 19:31

Dank

Dank voor alle adviezen. Ik had geen pakjes gekocht maar met een fles ijs is het prima gelukt alles ongesneden over te krijgen. Dank voor alle adviezen. Met dit weer kan alles soms zo snel bederven (ben vergeten wanneer de honds(e?)dagen zijn).

@partypooper: mee eens, dat zouden vrouwen doen, maar dit wat georganiseerd door mannen: "oha, drank en vlees hebben we geregeld, als je wat gezonds wilt, regel het zelf maar". Dat had elke vrouw in het gezelschap ter harte genomen en zaten we met evenveel salades!

Stickertje

Stickertje

09-07-2017 om 20:04

aha organiserende mannen

Ik had pas ook zo'n feestje. Vlees, saus, brood, drank genoeg. En jawel 1 plakje komkommer en een kerstomaatje pp. Deze gastheren hadden gehoopt op de wonderbaarlijke komkommer vermenigvuldiging of zo. Vlees was er in overvloed maar een het groenvoer moest je zoeken als de speld in de hooiberg.

Was het verder wel een leuk feest of was het een beetje mancave achtig georganiseerd? Dat weet ik nog van een feest lang geleden ook door mannen georganiseerd, met de handen eten uit een servetje, broodje hamburger waar de saus uitdroop zo op mijn kleren. Een vrouw in het organiserend team haalt vaak net de ergste mancave randjes eraf.

kwam het eten wel op tijd?

Behalve dat salades bij een bbq gezond zijn, en een fijn tegenwicht tegen teveel vet en zout, zijn ze in mijn ervaring ook nodig -samen met het stokbrood- om de honger te stillen in de tijd tussen het geplande aanvangstijdstip en het moment dat er daadwerkelijk wat eetbaars van de barbecue af komt. Tenminste, bij de meeste barbecues waar ik bij ben geweest - niet zo heel vaak, toegegeven -, werd dat ding veel te laat aangestoken en moest je dus een eeuwigheid wachten tot de hoofdact daadwerkelijk verscheen. Dan ben je maar wat blij met brood en salade als voorprogramma

Groeten,

Temet

Partypooper

Partypooper

10-07-2017 om 14:09

door mannen georganiseerd

Hah, dat verklaart een hoop!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.